شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
ارتوپدی آسیب های ورزشی در شیراز

ارتوپدی آسیب های ورزشی در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آسیب‌ها و بیماری‌ها
  • -
  • ارتوپدی آسیب های ورزشی در شیراز
ارتوپدی آسیب های ورزشی در شیراز

در این مقاله قصد داریم به بررسی ارتوپدی انواع آسیب های ورزشی بپردازیم. ورزش برای بسیاری از افراد، حرفه ای است که با آن می توان علاوه بر کسب نام و شهرت، سلامتی را نیز بدست آورد.

برای تعداد زیادی از بازیکنان و علاقه مندان به ورزش، داشتن یک حرفه وررشی، راهی برای تضمین زندگی بهتر و سالم تر است. افراد مختلف در مورد ورزش و فعالیت های بدنی تفکرات متفاوتی دارند.

رایج ترین مشکل ورزش حرفه ای، وجود احتمال آسیب دیدگی در هر زمان و حتی پس از یک قدم اشتباه است.

مفید بودن ورزش برای سلامتی را نمی توان انکار کرد، اما گاهی اوقات پیامد های مضر ناشی از آسیب دیدگی ها از مزایای آن برای سلامتی سبقت می گیرد.

در آسیب های ورزشی شدید، برای بهبودی کامل نیاز به جراحی ارتوپدی است.

دلیل این آسیب ‌ها می‌تواند، درست تمرین‌ نکردن، استفاده از تجهیزات نامناسب و تکنیک ‌های نادرست و همچنین حوادث مختلف باشد. همچنین در صورت گرم نکردن بدن یا کشش ندادن ماهیچه ها قبل از ورزش، احتمال آسیب وجود دارد.

شکستگی ناشی از آسیب های ورزشی، در صورت عدم رسیدگی توسط پزشکان یا جراحان ارتوپدی می تواند یک مشکل بزرگ باشد.

پس از چنین شکستگی هایی حتما با پزشکان یا جراحان ارتوپد برای دریافت راهنمایی و انجام درمان ها یا جراحی های لازم مشورت کنید.

در این موارد، نگرانی اصلی یافتن یک جراح ارتوپد حرفه ای است که سابقه خوبی در ارائه خدمات و راهکار های درمانی برای اینگونه آسیب ها داشته باشد.

فیزیوتراپی در ضایعات ارتوپدی و آسیب های ورزشی

ده مورد از شایع ترین آسیب های ورزشی ارتوپدی

 استراحت کافی، هیدراته نگه داشتن بدن، پیرویی از یک رژیم غذایی متعادل و گرم کردن بدن و انجام حرکات کششی قبل از بازی راهکار های مهمی برای حفظ سلامتی هستند.

متأسفانه، احتمال بروز صدمات همچنان وجود دارد. موارد زیر رایج ‌ترین آسیب های ورزشی ارتوپدی هستند:

1. آسیب همسترینگ

آسیب های همسترینگ اغلب هنگام دویدن یا ورزش رخ می دهند. همسترینگ ها، که عضلات پشت ران ها هستند، در اثر کشیدگی بیش از حد یا بیش از حد کار کردن آسیب می بینند.

در برخی موارد عضله حتی پاره می شود. احتمال کشیدگی یا پارگی در تاندون های متصل به همسترینگ نیز وجود دارد.

آسیب دیدگی همسترینگ باعث ایجاد درد ناگهانی در پشت ران خواهد شد. برخی از افراد جهش چیزی را در آن ناحیه احساس می کنند. ایجاد التهاب یا کبودی در پشت ران نیز محتمل است.

2. پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا با پیچ خوردن یا بیش از حد چرخیدن مچ پا در جهت اشتباه اتفاق می افتد. رباط ها که استخوان ها را در جای خود نگه می دارند، ممکن است بیش از حد کشیده شده یا پاره شوند.

این آسیب اغلب هنگام فرود آمدن پس از پرش، چرخش یا دویدن روی یک سطح ناهموار اتفاق می افتد. تورم، کبودی، درد و حساسیت از علائم پیچ خوردگی هستند.

در برخی موارد، فرد نمی تواند وزن خود را روی پای آسیب دیده بیاندازد. در صورت عدم تحمل وزن روی یک پا، تغییر شکل مچ پا یا احساس ناپایداری در پا، مشکل باید توسط پزشک بررسی شود.

احتمالا برای رد احتمال شکستگی عکس رادیوگرافی گرفته می شود.

آسیب های ورزشی

3. کشاله ران

کشیدگی کشاله ران اغلب در حین ورزش، به خصوص هنگام تغییر جهت سریع، اتفاق می افتد. آسیب در واقع ناشی از کشش بیش از حد عضلات کشاله ران است.

این ماهیچه ها، که عضلات نزدیک کننده یا آداکتور نامیده می شوند، لگن را به استخوان ران (فمور) متصل می کنند.

حرکت دادن پاها به سمت یکدیگر یا به سمت وسط بدن با کمک آنها انجام می شود. کشیدگی کشاله ران شایع ترین علت درد کشاله ران در بزرگسالان است.

اسپاسم عضلانی، تورم، کبودی، ضعف پا یا مشکل در راه رفتن از مشکلات ناشی از کشیدگی کشاله ران هستند.

بیشتر بخوانید : ریکاوری آسیب ورزشی در شیراز و دیدگاه مثبت در درمان

4. شین اسپلینت

شین اسپلینت آسیبی است که معمولا برای دوندگان یا افرادی که با دویدن مداوم و زیاد ورزش می کنند، اتفاق می افتد. این آسیب که با عنوان سندرم استرس تیبیای داخلی نیز شناخته می شود، نوعی آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است.

افراد پس از این آسیب، در جلوی ساق پا، درست زیر زانو احساس درد می کنند. اگر اخیراً تجربه زمین خوردن یا تصادف را داشته اید، ممکن است دچار شکستگی شوید.

برخی از افرادی که احتمال دچار شدن به شین اسپلینت را می دهند، دچار شکستگی استرسی شده اند.

این افراد معمولاً زمان ایجاد این آسیب را می دانند، زیرا درد شدیدتری را در ناحیه خاصی داشته اند. بهترین راه برای تعیین شکستگی ساق پا یا شین اسپلینت، عکسبرداری با اشعه ایکس است.

ارتوپدی آسیب های ورزشی

5. پارگی یا کشیدگی ACL

دنبال کنندگان اخبار ورزش های حرفه ای، احتمالاً نام پارگی ACL را شنیده اند. این آسیب اغلب در ورزش هایی که نیاز به تغییر جهت سریع و حرکات پرش و فرود دارند و همچنین در ورزش های پر برخورد رخ می دهد.

رباط صلیبی قدامی (ACL) یک نوار قوی از بافت است که استخوان ‌های زانو را به هم متصل می‌کند. این رباط ممکن است بیش از حد کشیده شود. پارگی جزئی یا کامل، جدی ‌تر از کشیدگی بوده و اغلب نیاز به جراحی دارد.

افرادی که دچار این آسیب ها می شوند، معمولاً هنگام وقوع آن صدای “پاپ” می شنوند. تورم و بی ثباتی در زانو از علائم این آسیب هستند.

6. آرنج تنیس بازان یا گلف بازان

آرنج تنیس بازان (یا گلف بازان) عموماً برای بازیکنان تنیس یا گلف رخ می دهد، اما افراد در مشاغلی مانند نجاری که به کار مکرر با ساعد یا آرنج نیاز دارند، نیز به مرور زمان ممکن است به آن دچار شوند.

این یک نوع آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است که منجر به التهاب تاندون های متصل کننده ماهیچه های ساعد به استخوان آرنج می شود.

در اثر این آسیب، احتمالاً عضله ساعد ضعیف شده و احتمالاً در نزدیکی آرنج حساسیت و التهاب و در آرنج درد ایجاد خواهد شد که گاهی به ساعد یا بازو نیز گسترش می یابد.

7. شکستگی

خطر شکستگی ها همیشه در ورزش ها به خصوص در ورزش های پربرخورد وجود دارد. شکستگی ها انواع مختلفی دارند، اما دو دسته اصلی آن ساده و ترکیبی است.

در شکستگی ساده استخوان‌ های شکسته در داخل پوست می ‌مانند و در شکستگی ترکیبی یک یا چند قطعه استخوان پوست را پاره کرده و بیرون میزنند که می‌تواند منجر به عوارضی مانند عفونت شود.

شایع ترین شکستگی ها در ورزش در مچ دست، دست، استخوان ترقوه، مچ پا و پا هستند.

شکستگی ‌های استرسی با وارد شدن فشار مکرر در طول زمان به یک استخوان رخ می دهند. شکستگی استخوان بسیار دردناک خواهد بود و ناحیه اطراف آن معمولاً بلافاصله متورم می شود. همچنین احتمالا دامنه حرکتی در آن ناحیه محدود می شود.

اگر استخوان پوست را پاره کند، شکستگی واضح است، اما در صورت وجود ناپایداری، احتمال شکستگی استخوان بسیار زیاد است. اگر مشکوک به شکستگی هستید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی ورزشی در شیراز

ارتوپدی انواع آسیب های ورزشی

8. سیاتیک

درد سیاتیک نوعی درد عصبی است که از قسمت تحتانی ستون فقرات نشات گرفته و می تواند به سمت پایین ساق پا کشیده شود.

دلایل مختلفی برای ایجاد درد سیاتیک وجود دارد، اما در ورزش احتمالا نتیجه یک آسیب می باشد.

کمر از استخوان ‌های کوچکی به نام مهره‌ ها، دیسک‌ هایی در فضای بین مهره ها که امکان حرکت را فراهم می‌کنند و نخاع تشکیل شده است.

نخاع متشکل از اعصابی است که از مغز ریشه گرفته و تکانه ‌ها را به سایر قسمت های بدن می‌ رساند.

ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها از کل ساختار بدن حمایت می کنند. در صورت باریک شدن فضای بین مهره‌ های کمر، برخی از این اعصاب فشرده شده و درد سیاتیک رخ می دهد.

التهاب موضعی ناشی از آسیب یا لغزش یا برآمدگی دیسک نیز می تواند باعث فشرده شدن اعصاب شود.

بسته به محل دقیق آسیب دیدگی، درد در ناحیه کمر، لگن و قسمت هایی از یک یا هر دو پا احساس می شود. همچنین سوزن سوزن شدن، بی حسی و حتی ضعف از دیگر علائم آن است. محل دقیق بروز علائم به پزشک در تشخیص منشا مشکل کمک می کند.

9. سندرم پاتلوفمورال

سندرم پاتلوفمورال معمولاً آسیب مخصوص دوندگان و ناشی از وارد شدن فشار مداوم و ثابتی به زانوها در هنگام دویدن است.

درد ناشی از آن در قسمت جلویی زانو و روی کاسه زانو است و می‌تواند به طور ناگهانی ایجاد شده یا به مرور زمان بدتر شود. چمباتمه زدن، دویدن یا نشستن طولانی مدت معمولاً این درد را بدتر می کند.

ارتوپدی شایع ترین آسیب های ورزشی

10. آسیب شانه

برخی از آسیب های شانه در میان ورزشکاران شایع است. برخی به دلیل حرکت تکراری در یک ورزش و برخی به دلیل زمین خوردن یا برخورد با بازیکن دیگر است.

لابروم، غضروف محافظت کننده از حفره مفصل شانه، ممکن است با حرکات تکراری مانند حرکات دست در بیسبال، تنیس یا شنا پاره شود.

در ورزش های پربرخورد، بازیکنان بیشتر در معرض آسیب دررفتگی هستند. آسیب و پارگی روتاتور کاف در اثر ضربه یا تکرار حرکات اتفاق می افتد.

به دلیل وجود انواع مختلفی از آسیب های شانه، بهتر است آسیب توسط یک متخصص بررسی شود.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است