شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

  • صفحه اصلی
  • -
  • آرنج
  • -
  • درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان
درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

اغلب افرادی که به عارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البو مبتلا می شوند، اصلا تنیس بازی نمی کنند! در واقع، کمتر از 5% از موارد عارضه آرنج تنیس بازان در افراد تنیس باز رخ می دهد.

عارضه آرنج تنیس بازان می تواند در هر فردی که به طور مکرر از آرنج، مچ و دست خود در کار، ورزش یا سرگرمی استفاده می کند، رخ دهد.

برای دریافت نوبت حضوری و شروع درمان آسیب تنیس البو در شیراز با مطب دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تماس بگیرید.

تنیس البو چیست؟

بیماری آرنج تنیس بازان، عارضه ای دردناک است که ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات اکستنسور موجود در بازو و ساعد است، خصوصا در جایی که تاندون ها به برآمدگی های گرد استخوان (اپی کندیل) در سطح خارجی یا جانبی آرنج متصل می شوند.

عضلاتی که برای گرفتن، پیچاندن و حمل اجسام با دست به کار می روند، همگی به اپی کندیل جانبی در آرنج متصل هستند.

به همین خاطر است که حرکت دادن مچ یا دست می تواند باعث درد در آرنج شود.

استفاده طولانی مدت از مچ و دست، مانند زمان استفاده از کامپیوتر یا کار با دستگاه – و البته بازی تنیس، در وضعیتی که راکت به طور نامناسب گرفته شده یا از تکنیک نادرستی استفاده شده است – می تواند منجر به عارضه آرنج تنیس بازان شود.

این عارضه می تواند در ورزشکاران، افراد غیر ورزشکار، کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد، اما در مردان نسبت به زنان شایع تر بوده و اغلب افراد بین 30 تا 50 سال را درگیر می کند.

علائم و نشانه های آرنج تنیس بازان

علائم و نشانه های آرنج تنیس بازان

استفاده بیش از حد از مچ و دست در فعالیت هایی که نیازمند نیرو است، مانند بلند کردن، پیچاندن یا کشیدن، می تواند باعث ظهور ناگهانی علائم این عارضه شود.

فعالیت هایی که نیاز به زور زیاد دارد مثل –کشیدن طناب استارت ماشین چمن زنی- می تواند به رشته های عضله اکستنسور آسیب وارد کرده و منجر به بروز ناگهانی تنیس البو شود.

اگرچه اغلب اوقات، علائم این عارضه به تدریج و طی هفته ها یا ماه ها استفاده مکرر یا فشار وارد کردن به مچ، دست و آرنج بروز پیدا می کند.

اگر صندوق دار فروشگاه مواد غذایی هستید، ممکن است در نتیجه ی تایپ مکرر و بلند کردن مداوم کیسه های خرید، علائم عارضه آرنج تنیس بازان در شما ظاهر شود.

علائم شامل موارد زیر است:

  • دردی که در طول ساعد و مچ منتشر می شود
  • دشواری در انجام کارهای معمول مانند چرخاندن دستگیره در یا نگه داشتن یک فنجان قهوه
  • دشواری در انجام فعالیت هایی که مستلزم گرفتن چیزی است
  • افزایش درد در زمان استفاده از مچ و دست  هنگام بلند کردن اجسام، باز کردن درب شیشه یا محکم گرفتن اجسامی مانند چاقو و چنگال
  • احساس سفتی در آرنج
  • ضعف در ساعد، مچ یا دست

تشخیص تنیس البو

تنیس البو معمولا به خاطر حرکات مکرر رخ می دهد. در نتیجه، ممکن است سایر عضلات و مفاصل موجود در این ناحیه از بدن نیز تحت تاثیر قرار گیرند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی آرنج و سایر نواحی بدن را که ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و در درد ایجاد شده نقش داشته باشند، معاینه خواهد کرد.

درمانگر، تست های تماسی به خصوصی را اجرا خواهد کرد که به تشخیص مشکل و شناسایی عارضه هایی مانند ضعف عضلانی کمک می کند.

برای مثال، گاهی درمانگر از فرد می خواهد عضلات دردناک خود را سفت کند یا تحت کشش قرار دهد تا مکان دقیق مشکل مشخص شود. به ندرت در تشخیص این عارضه به تست اشعه ایکس نیاز است.

درمان تنیس البو

درمان تنیس البو

24 یا 48 ساعت اول

در 24 تا 48 ساعت اولیه پس از آغاز درد، درمان شامل موارد زیر است:

  • استراحت دادن به دست، پرهیز از فعالیت های معین و اصلاح روش انجام سایر فعالیت ها
  • استفاده از یخ به مدت 10-20 دقیقه
  • استفاده از باند کشی یا ابزارهای حمایتی به منظور برداشتن فشار از روی عضلات دردناک

پس از این مرحله، پزشک تصمیم می گیرد که آیا نیاز به استفاده از روشهای دیگر میباشد یا نه ؟

برخی از روش های درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان شامل:

  • تجویز دارو
  • تجویز ورزش
  • لیزر درمانی پرتوان
  • شاک ویو تراپی
  • تکار تراپی
  • تزریق کورتون

جهت سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی، پزشک می تواند برنامه درمان تنیس البو به خصوصی را طراحی کند که احتمالا شامل تمرینات و درمان هایی خواهد بود که از فرد انتظار می رود در خانه انجام دهد.

در موارد حاد – که طی چند هفته اخیر رخ داده است – درمان به محض امکان اهمیت دارد. این عارضه در صورت عدم درمان، می تواند مزمن شده و ماه ها و حتی سال ها ادامه داشته باشد.

این اتفاق خصوصا زمانی رخ می دهد که درمان فقط بر روی کاهش درد و نه اصلاح ضعف ماهیچه و عادات بدی متمرکز شده باشد که در وهله اول منجر به این عارضه شده است.

تقویت توانایی حرکت

افزایش قدرت عضلانی

قدرت عضلانی ناکافی می تواند منجر به تنیس البو شود. گاهی اوقات ضعف در عضلات مچ و ساعد وجود دارد.

در بسیاری از موارد، مشکل از ضعف عضلات اصلی نشات می گیرد. در واقع، ممکن است نیاز باشد فرد، سطح کلی تناسب اندام خود را بهبود بخشیده تا به مدیریت عارضه آرنج کمک کند.

بر اساس ارزیابی انجام شده، پزشک می تواند نوع و میزان تمرینات مناسب برای هر فرد را تعیین کند.

پزشک در طول دوران بهبود، انواع مختلفی از تمرین را تجویز می کنند:

  • در آغاز درمان، زمانی که درد بیشترین شدت را دارد، گاهی درمانگر تمرینات منفعلانه ای را توصیه می کند که در آن ها مچ و آرنج، بدون استفاده از عضلات حرکت داده می شوند.
  • هم زمان با بهبود علائم، فرد می تواند مچ و آرنج خود را به صورت فعال و بدون کمک حرکت دهد.
  • هم زمان با قوی تر شدن عضلات و کاهش علائم، فرد قادر خواهد بود از وزنه هایی برای افزایش استقامت خود استفاده کند. لازم است وزن این وزنه ها با دقت تحت نظارت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود پیشرفت فرد ادامه داشته و از آسیب دوباره به عضلات جلوگیری شود.

از عضلات خود به درستی استفاده کنید

پزشک می تواند به فرد کمک کند از عضلات خود به درستی استفاده کند. برای مثال، هنگام بلند کردن کیسه خرید، فرد باید عضلات اطراف تیغه شانه و تنه را منقبض کند تا حمایت لازم از عضلات بازو فراهم شود.

این حرکت ساده می تواند فشار وارد بر عضلات آسیب دیده را کاهش داده و بدون ایجاد آسیب دوباره، به بازگشت فرد به فعالیت های طبیعی کمک کند.

بازگشت به فعالیت های قبلی

پزشک با آموزش چگونگی اصلاح فعالیت های روزانه بدون ایجاد درد و آسیب بیشتر، به فرد کمک خواهد کرد همچنان فعال بماند.

گاهی اوقات لازم است تغییراتی در کار، زمین بازی یا خانه ایجاد . از قبیل  اصلاحات ساده ای را در محل کار، تجهیزات کامپیوتر، ابزارهای آشپزخانه، تجهیزات ورزشی و حتی ابزارهای باغبانی ایجاد کند تا کشش وارده بر دست، مچ و ساعد را کاهش دهد.

درمانگر بر اهمیت اختصاص بازه هایی برای استراحت تاکید خواهد کرد با این هدف که عضلات، مرتبا پس از حرکات تکراری و ایستادن یا نشستن در یک حالت استراحت کند.

به دلایل متعدد، تنیس می تواند فاکتور تاثیرگزاری در ایجاد آسیب تنیس البو باشد. گاهی اوقات مشکل ناشی از تمرین بیش از حد است.

در موارد دیگر، نیاز است وزن راکت یا دسته آن تنظیم شود. در سایر حالات، ممکن است مشکل ناشی از شکل ناصحیح، تناسب اندام ضعیف یا فقدان استحکام در عضلات اصلی تنه و تیغه شانه باشد.

آیا امکان پیشگیری از آرنج تنیس بازان وجود دارد؟

بله! با حفظ تناسب اندام، به کار بردن تکنیک های صحیح در ورزش یا کار و استفاده از تجهیزاتی که متناسب با نوع بدن و سطح فعالیت فرد طراحی شده است، می تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کرد. فیزیوتراپیست می تواند فرد را در این راه کمک کند.

اگر فرد در سال های گذشته به عارضه تنیس بازان مبتلا شده باشد، در صورتی که تاندون ها زمان کافی برای ترمیم کامل نداشته یا استحکام عضلانی و تحرک مفصلی به طور کامل بازنگشته باشد، ریسک آسیب دوباره وجود دارد.

بازگشت به ورزش یا فعالیت، پیش از بهبود کامل، ممکن است باعث شود آرنج به طور مداوم درد داشته باشد یا به آسانی و مکرر آسیب بیند.

پزشک می تواند به تعیین زمان آمادگی فرد برای بازگشت به ورزش و فعالیت ها کمک کرده و به فرد اطمینان بخشد که آرنج، ساعد و مچ او، قوی و آماده فعالیت است.

به چه تخصص پزشکی نیاز است؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تنیس البو

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با آموزش ها و تجریبات کافی قادرند عارضه ها یا آسیب های متعدد را درمان کنند، اما گاهی نیاز است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • پزشکی که در درمان افراد مبتلا به مشکلات عضلانی-اسکلتی تجربه دارد
  • پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی این درمانگر دارای دانش، تجربه و مهارت های پیشرفته ای است که می تواند در این عارضه به فرد کمک کند.

نکات کلی پیرامون یافتن پزشک مناسب:

  • از خانواده، دوستان یا سایر اعضای کادر درمان مشورت بگیرید
  • هنگام تماس با کلینیک طب فیزیکی، در مورد تجربه پزشک در کمک به افراد مبتلا به آسیب تنیس البو بپرسید
  • در طول جلسه اول، آمادگی تشریج جزئی علائم خود را داشته باشید و آنچه را که باعث تشدید علائم می شود با پزشک در میان بگذارید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانخبشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی در شیراز، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با اطلاعات صفحه تماس با ما و مطب ارتباط برقرار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است