شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان درد لگن در شیراز + علل و علائم آن

درمان درد لگن در شیراز + علل و علائم آن

  • صفحه اصلی
  • -
  • لگن
  • -
  • درمان درد لگن در شیراز + علل و علائم آن
درمان درد لگن در شیراز + علل و علائم آن

با مفصل ران انجام حرکات گوناگون ممکن می شود. این مفصل در طول روز بارها در معرض سایش یا پارگی قرار می گیرد که باید به دنبال درمان درد لگن باشید.

اجزای مفصل ران که نوعی مفصل گوی و کاسه (بزرگترین مفصل بدن) بوده به گونه ای کنار هم قرار می گیرند که حرکت ها به صورت  روان و‌ بی نقص انجام می شوند.  با توجه به ساختار گوی و کاسه ای این مفصل، با هر بار استفاده از لگن (مثلاً برای دویدن)، بالشتک غضروفی، از این ساختار در برابر اصطکاک محافظت می کند.

علیرغم بادوام بودن، مفصل ران تخریب ناپذیر نیست. با افزایش سن و به کارگیری شدید این مفصل، غضروف فرسوده شده یا آسیب می بیند.

همچنین استفاده بیش از حد از ماهیچه ها و تاندون های لگن و شکستگی استخوان های لگن حین سقوط یا سایر سوانح، منجر به درد لگن می شود.

در این مقاله به شرایطی که باعث درد و ناراحتی این ناحیه می شود و چگونگی تسکین درد آن اشاره شده است.

مفصل ران یکی از مفصل های بدن است که در طول روز بارها در معرض سایش قرار می گیرد و باعث ایجاد درد در لگن می شود. برای درمان درد لگن در شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

علل درد لگن

علل درد لگن

در این قسمت به برخی از شرایط که معمولاً باعث درد لگن می شوند پرداخته می شود:

آرتریت . آرتروز و آرتریت روماتوئید از شایع ترین علل دردهای لگنی هستند، مخصوصا در افراد مسن. آرتریت منجر به التهاب مفصل ران و همچنین تخریب غضروفی می شود که از استخوان های لگن محافظت می کند. در این وضعیت، درد به مرور تشدید می شود. افراد مبتلا به آرتریت احساس خشکی در مفاصل می کنند و دامنه حرکتی آنها کاهش یافته است.

شکستگی لگن . با افزایش سن، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. همچنین با زمین خوردن شکستگی استخوان های ضعیف محتمل است.

بورسیت . بورس ها کیسه های مایعی هستند که بین بافت هایی مانند استخوان، ماهیچه ها و تاندون ها قرار دارند. این ساختار ها، اصطکاک ناشی از مالش این بافت ها را کاهش می دهند. التهاب بورس ها دردناک بوده و معمولاً به علت فعالیت های تکرارشونده ای است که باعث به کارگیری بیش از حد و تحریک مفصل ران می شود.

تاندونیت . تاندون ها باند های ضخیم بافتی هستند که استخوان ها را به ماهیچه متصل می کنند. تاندونیت که ناشی از التهاب یا تحریک تاندون ها است معمولاً به دلیل استرس های جسمی مکرر و از استفاده بیش از حد از مفصل ایجاد می شود.

کشیدگی ماهیچه یا تاندون . فعالیت های مکرر احتمال دارد موجب فشار بر عضلات، تاندون ها و رباط هایی شود که از لگن حمایت می کنند. استفاده مکرر و التهاب این بافت ها، احساس درد و اختلال در عملکرد طبیعی لگن را در پی دارد.

پارگی لابروم لگن . در این آسیب نوعی شکاف یا پارگی در حلقه غضروفی (به نام لابروم) ایجاد می شود و تا شاخه بیرونی حفره مفصل ران ادامه می یابد. لابروم علاوه بر نقش محافظتی از مفصل ران، مانند یک ساختار لاستیکی یا واشر عمل کرده و به نگه داشتن توپ (سر استخوان ران) در حفره لگن، به صورت ایمن کمک می کند. ورزشکاران و افرادی که مکررا حرکات چرخشی انجام می دهند در معرض خطر بیشتری برای این اختلال هستند.

پارگی لابروم لگن

سرطان ها . تومورهایی که منشأشان استخوان است و یا به استخوان متاستاز می شوند، می‌توانند درد در ناحیه لگن و همچنین سایر استخوان‌های بدن را به دنبال داشته باشند.

نکروز آواسکولار (استئونکروز) . این اختلال زمانی اتفاق می افتد که جریان خون لگنی کند شده و بافت استخوانی از بین برود. اگرچه احتمال دارد این فرایند در استخوان های دیگر هم اتفاق بیافتد اما محل شایع آن، لگن است. این عارضه می تواند ناشی از شکستگی یا دررفتگی لگن، و یا استفاده طولانی مدت از استروئیدها با دوز بالا (مانند پردنیزون) باشد.

بیشتر بخوانید : درمان آسیب های تاندون بایسپس (جلو بازو)

علائم درد لگن

بسته به شرایطی که موجب درد در ناحیه لگن شده، ممکن است علائم را در محل های زیر حس کنید:

  • ران
  • داخل مفصل ران
  • کشاله ران
  • خارج از مفصل ران
  • باسن

گاهی اوقات دردهای سایر نواحی بدن، مانند کمر یا کشاله ران (ناشی از فتق)، می‌توانند اصطلاحا به محل باسن تیر بکشند.

امکان دارد درد با فعالیت تشدید شود، مخصوصا اگر ناشی از آرتریت باشد. گاهی همراه با درد، دامنه حرکتی نیز کاهش یابد.

 برخی از افراد به علت دردهای مداوم لگنی دچار لنگی می شوند.

تسکین دردهای لگنی

عموما اگر درد لگن شما ناشی از کشیدگی عضله یا تاندون، استئوآرتریت یا تاندونیت است، می‌توانید از یک مسکن بدون نسخه پزشک مانند استامینوفن یا یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز مفاصل یا اوستئوآرتریت در شیراز

تسکین دردهای لگنی

همچنین درمان‌ آرتریت روماتوئید شامل داروهای ضد التهابی تجویزی مثل کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDsها) از جمله متوترکسات و سولفاسالازین و داروهای بیولوژیک است که بر سیستم ایمنی اثر می کنند.

روش دیگر برای تسکین دردهای لگنی نگه داشتن یخ برای 15 دقیقه به مدت چند روز روی ناحیه دردناک است.

تا حد امکان به مفصل آسیب دیده استراحت دهید تا زمانی که احساس بهبودی به دست آید.

گاهی اوقات نیاز است که محل درد را گرم کنید. حمام و دوش آب گرم می توانند به آماده سازی عضلات برای انجام تمرینات کششی برای کاهش درد کمک کنند.

اگر آرتریت دارید، ورزش های مخصوص مفصل ران به صورت ملایم، مثلا کشش و تمرینات مقاومتی درد را کاهش داده و حرکت مفصل را بهبود می بخشند. به عنوان مثال، شنا یک ورزش کم شدت و مناسب برای آرتروز است.

 همچنین فیزیوتراپی می تواند دامنه حرکتی شما را افزایش دهد.

با شدت یافتن آرتروز و درد های آرتروزی ممکن است مفصل ران تغییر شکل پیدا کند، در این شرایط احتمالا تعویض کامل مفصل ران (آرتروپلاستی) در دستور کار قرار می گیرد.

 در شکستگی های لگنی، گاهی جراحی برای رفع شکستگی و یا تعویض مفصل ران انجام می شود.

در صورت بهبود نیافتن درد و یا مشاهده تورم و قرمزی و احساس گرما در اطراف مفصل، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین در صورت احساس دردهای لگنی به صورت شبانه یا زمانی که در حال استراحت هستید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

در شرایط زیر سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • شروع دردهای لگن به شکل ناگهانی
  • درد لگن به دنبال سقوط یا آسیب های دیگر
  • تغییر شکل یا خونریزی مفصل
  • شنیدن صدای ترکیدن چیزی در مفصل هنگام آسیب رسیدن به آن
  • شدید بودن درد
  • عدم توانایی تحمل وزن روی لگن
  • عدم توانایی حرکت پا یا لگن

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است