شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی کمر در شیراز

فیزیوتراپی کمر در شیراز

فیزیوتراپی کمر در شیراز

کلینیک مهراز یکی از بهترین مراکز فیزیوتراپی در شیراز است که با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها امکان توانبخشی و فیزیوتراپی آسیب های کمر را فراهم می سازد.

در صورتی که درد در ناحیه کمر باعث ایجاد مشکلات جدی شود و یا بعد از گذشت چند هفته بهبودی حاصل نگردد، مراجعه به فیزیوتراپیست ضروری است.

فیزیوتراپی نوعی روش درمانی است که در بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات به بیمار کمک می کند. علاوه بر تسکین درد و بهبود تحرک، این روش درمانی گزینه مناسبی برای جلوگیری از آسیب مجدد به کمر است.

یک فیزیوتراپیست مجرب با استفاده از درمان ها و تکنیک های مختلف و همچنین حرکات اصلاحی در تسکین درد به بیمار کمک می کند.

روش های درمانی مختلفی برای کمردرد وجود دارد. در ادامه گزینه های درمانی فیزیوتراپی را در تسکین کمر درد بررسی می کنیم.

کمر درد به عنوان یکی از مشکلات رایج پزشکی شناخته شده است. در بیشتر موارد، این درد نشان دهنده یک بیماری یا مشکل بسیار جدی است. برای دریافت نوبت حضوری فیزیوتراپی کمر درد با کلینیک مهراز در شیراز تماس بگیرید.

علل رایج کمر درد

در بیشتر موارد، علت دقیق کمر درد مشخص نبوده و احتمال این که مشکلات ساختاری عامل ایجاد درد باشند، بسیار نادر است.

اگرچه این نوع از کمر درد بسیار آزار دهنده است، اما به سرعت بهبود پیدا می کند. یک فیزیوتراپیست مجرب با روش های درمانی مناسب به بیمار در تسکین درد و انجام فعالیت های روزمره کمک خواهد کرد. 

عوامل زیادی وجود دارند که باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می شوند و اغلب ترکیبی از این عوامل در کمر درد دخیل هستند. به برخی از این عوامل در ادامه اشاره شده است.

  • عوامل فیزیکی : مراقبت از کمر و پرهیز از هر گونه فعالیت بدنی و یا کشیدگی عضلانی
  • عوامل روانی : ترس از آسیب دیدن یا درمان نشدن، افسردگی یا استرس
  • عوامل فردی : خستگی و فرسودگی، نداشتن خواب با کیفیت، اضافه وزن یا بی تحرکی
  • محرک های اجتماعی : مشکلات خانوادگی، عدم رضایت شغلی یا عوامل استرس زا مانند مرگ یا بیماری یکی از اعضای خانواده

حتی زمانی که استرس و شرایط روانی به عنوان عوامل موثر در کمر درد شناخته می شوند، باز هم این دردها واقعی بوده و جزو تصورات بیمار محسوب نمی شوند.

هر یک از این عوامل منجر به افزایش درد در ناحیه کمر خواهند شد. آگاهی از زمان بروز درد به بیمار کمک می کند تا با موقعیت های ایجاد شده بهتر کنار آمده و روش های تسکین و کاهش درد را بداند.

گاهی اوقات کمر درد علل خاصی دارد. درد در ناحیه کمر همراه با علائمی از قبیل پا درد، گزگز، سوزن سوزن شدن یا بی حسی نشان دهنده تحریک یا فشردگی عصب کمر است.

فیزیوتراپی کمر چیست

کمر دردهای خطرناک

اگرچه این علائم بسیار نادر می باشند، اما در صورت مشاهده هر یک از آن ها مراجعه به یک پزشک متخصص الزامی است.

  • مشکل در دفع ادرار یا احساس کاذب دفع ادرار
  • بی حسی / گزگز در ناحیه تناسلی یا لگن
  • از دست دادن کنترل روده یا مثانه
  • اختلال در عملکرد جنسی مانند از دست دادن میل جنسی
  • از دست دادن قدرت در پاها
  • دردی که در ناحیه پشت هر دو پا احساس می شود
  • دردی که همراه با تعریق و تب شدید باشد و خواب فرد را مختل کند

در صورتی که درد در ناحیه کمر باعث ایجاد مشکلات جدی شود و یا بعد از گذشت چند هفته بهبودی حاصل نگردد، مراجعه به فیزیوتراپیست ضروری است. فیزیوتراپی یک گزینه درمانی اثر بخش برای اکثر افرادی است که از کمر درد رنج می برند.

بیشتر بخوانید : لامینکتومی (جراحی کمر)

فیزیوتراپی در درمان کدام نوع از کمردردها مفید است

  • کمر درد غیراختصاصی : علت خاصی (مانند بیماری یا ناهنجاری پزشکی زمینه ای) برای این نوع از کمر درد شناخته نشده است.
  • درد سیاتیک : در این نوع از کمر درد که معمولا به علت پارگی دیسک می باشد، درد از کمر به باسن و پشت و بیرون ساق پا انتشار می یابد.

پارگی دیسک کمر زمانی رخ می دهد که مواد مرکزی دیسک نخاعی به شکل کامل از جای خود خارج شده و به داخل ستون فقرات حرکت می کنند.

  • بیماری دیسک دژنراتیو کمر : ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن بر روی دیسک ستون فقرات باعث کمر درد می ‌شود.
  • تنگی کانال نخاعی : از جمله عوامل ایجاد درد در ناحیه کمر است که به علت کاهش فضای کانال نخاعی و فشار بر طناب نخاعی و ریشه های عصبی رخ می دهد.

در این شرایط، پزشک عمومی بیمار را به یک متخصص فیزیوتراپی ارجاع می دهد. البته، بیمار نیز می تواند با جستجوی فیزیوتراپیست مجرب و ماهر نسبت به تعیین وقت اقدام کند.

پزشک متخصص با ارائه برنامه ها و تمرینات درمانی شخصی سازی شده به بیمار در تسکین درد و بهبود تحرک و انجام فعالیت های روزمره کمک می کند.

عوارض فیزیوتراپی کمر

تفاوت استئوپاتی با کایروپراکتیک و فیزیوتراپی

فیزیوتراپی، کایروپراکتیک و استئوپاتی از جمله روش های درمانی هستند که با استفاده از منوال تراپی به تسکین درد و رفع مشکلات در ناحیه کمر کمک می کنند. تنها تفاوت این سه روش، به کار گیری رویکردهای متفاوت در آن ها می باشد.

  • فیزیوتراپی : بر حرکت و عملکرد کل بدن پس از ابتلا به بیماری یا آسیب تمرکز می کند. در این روش درمانی، تاثیر بیماری بر اعصاب، ماهیچه و استخوان ها در نظر گرفته شده و روش های درمانی شخصی سازی شده و منوال تراپی برای تسکین درد پیشنهاد می گردد. فیزیوتراپیست بیمار را تشوبق می کند تا در روند درمانی خود به طور فعالانه مشارکت داشته باشد.
  • استئوپاتی : عملکرد کل بدن را بررسی می کند تا از عملکرد تمامی استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل با یکدیگر اطمینان یابد. در این روش درمانی، بدن بیمار با استفاده از منوال تراپی به حالت تعادل باز می گردد.
  • کایروپراکتیک : در درمان درد در ناحیه گردن و کمر به کار گرفته می شود. این روش درمانی، عملکرد کل بدن را به عنوان یک کلیت در نظر می گیرد تا تاثیر مشکلات مربوط به استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل را بر سیستم عصبی و سلامت کلی بیمار بررسی کند.

درمان کایروپراکتیک شامل منیپولیشن ستون فقرات می شود، اما احتمال استفاده از تکنیک های دیگر نیز وجود دارد.

در صورتی که از کمر درد رنج می برید، بهتر است تمامی این روش های درمانی را با یکدیگر مقایسه کرده و بعد از مشورت با چندین پزشک متخصص و بررسی وضعیت بیماری نسبت به انتخاب بهترین رویکرد اقدام کنید.

فواید فیزیوتراپی کمر درد

در اولین جلسه فیزیوتراپی کمر چه اتفاقی می‌افتد

در اولین جلسه ملاقات، فیزیوتراپیست با مطرح کردن سوالاتی در مورد شرایط پزشکی، سبک زندگی و داروهای مورد استفاده، تاریخچه دقیقی از وضعیت بیمار به دست می آورد. علائم بیمار و شرایطی که باعث تشدید این علائم می شوند نیز در طول این جلسه مشخص می شوند.

فیزیوتراپیست با انجام یک معاینه فیزیکی کامل، وضعیت کمر بیمار را بررسی کرده و با انجام یک ارزیابی عصبی، عملکرد اعصاب بیمار را می سنجد.

بیمار باید برخی از لباس هایش را از تن بیرون بیاورد تا فیزیوتراپیست بتواند کمر را کامل ببیند و معاینه کند. در صورت تمایل، بیمار می تواند یکی از اطرافیانش را به عنوان همراه به مطب بیاورد.

فیزیوتراپیست در مورد نوع درمان و همچنین ریسک های احتمالی آن با بیمار صحبت می کند. بهتر است قبل از شروع درمان، نسبت به مطرح کردن هر گونه سوال و یا رفع هر گونه شک و شبهه ای اقدام گردد.

فیزیوتراپیست بعد از اخذ فرم رضایت نامه کتبی از بیمار، روند درمان را آغاز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : ماساژ درمانی کمر و پایین کمر در شیراز

درمان های فعال یا اکتیو

درمان های فعال یا اکتیو توسط فرد بیمار انجام می شوند. این تمرینات مهمترین بخش درمان محسوب می شوند. به طور کلی، بهترین راه برای کمر درد، انجام فعالیت است. ورزش در بهبود انعطاف پذیری، تحرک و قدرت کمر بسیار موثر است.

فیزیوتراپیست تمرینات متناسب با شرایط بیمار و چگونگی انجام آن ها را به فرد بیمار توضیح می دهد. برخی از تمریناتی که فیزیوتراپیست برای تسکین کمر درد توصیه می کند، در ادامه آورده شده است. 

فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می شود

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شوند. این نوع از تمرینات به عنوان مهمترین بخش برنامه درمانی شناخته شده اند.

تمرینات هوازی علاوه بر طرف کردن هر گونه سفت شدگی در بدن و بهبود حرکت، در کاهش و مدیریت وزن نیز موثر بوده و در نتیجه بهبود سلامت فردی را تضمین می کنند.

 فیزیوتراپیست تمرینات هوازی کم شدت مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه ثابت و تردمیل را برای شروع در نظر می گیرد.

امکان انجام تمرینات سنگین تر، هر زمان که بیمار توانایی لازم را داشته باشد بلامانع است. انجام ۲۰ الی ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی حداکثر ۵ بار در هفته توصیه می شود و بهتر است زمان انجام فعالیت های ورزشی کوتاه تر باشد.

تمرینات قدرتی

هدف از این تمرینات قدرتی، تقویت عضلات مرکزی بدن می باشد، اما معمولا در برنامه تمرینی کمر درد نیز گنجانده می شوند.

عضلات شکمی اطراف معده و عضلات پشت و ناحیه لگنی جزو عضلات مرکزی کمر و پشت بدن انسان محسوب می شوند. این تمرینات در کوتاه مدت مفید بوده و متخصص فیزیوتراپی استفاده بلند مدت از آن ها را توصیه نخواهد کرد.

این احتمال نیز وجود دارد که فیزیوتراپیست هرگز از تمرینات قدرتی برای تسکین درد در ناحیه کمر استفاده نکند. برای تسکین درد در ناحیه کمر، فعال ماندن مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

انواع روش های فیزیوتراپی کمر

تمرینات کششی

تمرینات کششی باعث افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و کاهش فشار بر عضلات نگهدارنده ستون فقرات می شوند. بهتر است که این تمرینات هر روز انجام شوند. یک تمرین کششی معمول بدین شکل است که بیمار به پشت دراز بکشد و زانوها را به داخل شکم جمع کند.

تمرین کششی دیگر بدین شکل است که بیمار در حالت ایستاده به جلو خم شود، طوری که ماهیچه های همسترینگ پشت پا کشیده شوند. این تمرین باعث کاهش فشار از ستون فقرات خواهد شد.

منوال تراپی (درمان های دستی)

فیزیوتراپیست یکی از تکنیک های درمانی دستی یا ترکیبی از آن ها را به بیمار پیشنهاد خواهد کرد. این تکنیک ها عبارتند از:

  • موبیلیزاسیون : در این تکنیک، فیزیوتراپیست از حرکات آهسته و ملایم برای کشش ستون فقرات استفاده می کند. هدف از این تکنیک، بازیابی دامنه حرکتی به ناحیه پشت و کمر می باشد.
  • منیپولیشن یا دستکاری ستون فقرات : در این تکنیک، فیزیوتراپیست با استفاده از دستان یک حرکت فشاری بسیار سریع را در نقطه خاصی از ستون فقرات بیمار اعمال می کند. هنگام انجام این کار، احتمال دارد که صدایی مشابه قولنج شکستن شنیده شود.

در گذشته، فیزیوتراپیست ها از تکنیک های دیگری مانند تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) و طب سوزنی استفاده می کردند.

این تکنیک ها در دستورالعمل‌های درمانی مربوط به کمر درد توصیه نمی‌شوند، زیرا شواهد کافی مبنی بر اثر بخشی آن ها وجود ندارد. این درمان ها نباید به هیچ عنوان به کار گرفته شوند.

ماساژ درمانی تکنیک دیگری است که شواهد کمی در مورد اثر بخشی آن وجود دارد و برای درمان کمردرد توصیه نمی شود.

فیزیوتراپی درمان کمر درد

درمان کمر درد

براساس مطالعات انجام شده، انواع کمر درد با انجام یکی از پیشنهادات و یا ترکیبی از آن ها که در ادامه اشاره شده اند، قابل درمان هستند.

  • انجام فعالیت و تمرینات عملکردی
  • استفاده از مسکن های ساده
  • مراجعه به پزشک متخصص

بیشتر بخوانید : درمان کیفوز یا قوز پشتی کمر در شیراز

درمان کمر درد با کار درمانی

براساس مطالعات انجام شده، تاثیر درمان های عملی بر کمر درد بسیار ناچیز بوده، زیرا تنها یک تمرین در برنامه درمانی گنجانده می شود.

تزریق برای تسکین درد کمر بی تاثیر نیست، اما این عمل همراه با روش های درمانی فیزیوتراپی بیشترین تاثیر را با خود به همراه خواهد داشت. تزریق زمانی انجام می شود که تمرینات و دیگر تکنیک های درمانی در تسکین کمر درد موثر واقع نشده باشند.

دیگر درمان های کمر درد

معمولا کمردرد در عرض چند هفته بهبود پیدا می کند. استراحت کوتاه مدت در رختخواب و انجام فعالیت های بدنی ملایم نقش مهمی در تسریع روند بهبودی خواهد داشت.

براساس دستورالعمل رسمی پزشک، تکنیک هایی مانند تراکشن، طب سوزنی و درمان های الکتریکی برای درمان کمر درد نباید توصیه شوند. 

فیزیوتراپی در درمان کدام نوع از کمر درد مفید است

فواید ورزش منظم بر کمر درد

ثابت شده است که ورزش مفید ترین درمان برای کمر درد است. مهم نیست چه نوع ورزشی را ترجیح می دهید. به یاد داشته باشید که فعال بودن مهمترین نکته برای تسکین درد در ناحیه کمر است. بنابراین، آنچه را که دوست دارید انتخاب کنید و در انجام آن کوشا باشید.

پس از فیزیوتراپی کمر چه انتظاراتی باید داشت

در پایان اولین جلسه، تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار مشخص می گردد. تعداد جلسات فیزیوتراپی به شدت کمردرد و مدت زمانی که بیمار به این عارضه مبتلاست، بستگی دارد.

با توجه به شرایط، بیمار ممکن است با یک جلسه بهبود یابد و یا به چندین جلسه فیزیوتراپی نیاز داشته باشد.

فیزیوتراپیست همچنین توصیه‌هایی در مورد کارهایی که می توان برای تسکین کمر درد در خانه انجام داد به بیمار ارائه می دهد.

این توصیه‌ها می‌تواند شامل نحوه صحیح وضعیت بدن در حالت نشستن و راه رفتن و تنظیم صحیح صندلی ماشین یا صندلی محل کار باشد.

فیزیوتراپی تنها بخشی از درمان کمر درد است. بیمار می تواند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و فعالیت روزانه، روند بهبودی را سرعت بخشیده و احتمال بازگشت کمر درد را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید : آسیب نخاعی کمر و گردن

فیزیوتراپی کمر چگونه به فرد بیمار کمک می کند

در صورتی که بهبودی بعد از گذشت چند هفته حاصل نگردد، فیزیوتراپیست با ارائه یک برنامه درمانی شخصی سازی شده در تسکین درد به بیمار کمک خواهد کرد. درمان های دستی مانند دستکاری و موبیلیزاسیون بسیار موثر واقع شده اند.

اثر بخشی فیزیوتراپی در تسکین درد و بازیابی عملکرد و دامنه حرکتی به کمر به خوبی به اثبات رسیده است. فعال بودن بهترین درمان برای کمر درد محسوب می شود، زیرا از بروز مشکلات طولانی مدت جلوگیری کرده و احتمال بروز این عارضه را در آینده کاهش خواهد داد.

به سختی می توان گفت که کدام یک از روش های درمانی تا چه اندازه در تسکین کمر درد موثر واقع شده اند و اثر بخشی یک روش بیشتر از دیگری نبوده است. فیزیوتراپیست با ارزیابی وضعیت و شرایط بیمار، بهترین و مناسب ترین روش را انتخاب و نسبت به انجام آن اقدام خواهد کرد.

فیزیوتراپیست با استفاده از یک پرسشنامه، شدت کمر درد و تاثیر آن را بر بیمار ارزیابی کرده و نسبت به انتخاب مناسب ترین و بهترین روش درمانی اقدام خواهد کرد. براساس برخی از شواهد، به کار گیری این روش ارزیابی منجر به دریافت بیشترین بازدهی از فیزیوتراپی خواهد شد.

فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات

عوارض فیزیوتراپی کمر

برخی از ورزش ها و حرکات باعث تشدید علائم در فرد بیمار می گردند. فیزیوتراپیست، تمریناتی که منجر به تشدید علائم در بیمار می شوند را در نظر گرفته و نسبت به اصلاح آن ها اقدام می کند.

این احتمال وجود دارد که درمان های دستی مانند دستکاری (منیپولیشن) عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشند، البته این عوارض جدی نبوده و کوتاه مدت هستند.

اگرچه بروز این علائم بسیار نادر است، اما این احتمال وجود دارد که بیمار در ناحیه تحت درمان احساس سفتی کرده و یا استفاده از تکنیک دستکاری باعث بروز آسیب های بسیار جدی تری گردد.

فیزیوتراپیست باید قبل از شروع درمان، بیمار را نسبت به ریسک های احتمالی منوال تراپی (درمان دستی) آگاه سازد.

فیزیوتراپیست موظف است حین انجام منوال تراپی (درمان دستی)، وضعیت بیمار را بررسی کرده و در صورت داشتن هر گونه درد یا ناراحتی، درمان را متوقف کند.

بیشتر بخوانید : درمان دیسک کمر در شیراز

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است