شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان التهاب عضلانی در شیراز

درمان التهاب عضلانی در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آسیب‌ها و بیماری‌ها
  • -
  • درمان التهاب عضلانی در شیراز
درمان التهاب عضلانی در شیراز

التهاب عضلانی چیست

میوزیت، عارضه ای است که باعث التهاب عضلانی می شود و می تواند حاصل یک عفونت، آسیب، دارو یا بیماری خود ایمنی باشد که باید به موقع درمان شود.

میوزیت انواع مختلفی داشته و به گروهی از عارضه ها اطلاق می شود که ویژگی مشترک آن ها، التهاب عضلانی مزمن بوده که به ضعف و آسیب عضلانی منجر می شود.

درمان التهاب عضلانی متفاوت بوده و ممکن است پزشکان، داروهای مختلفی را امتحان کنند. در صورت بروز علائم التهاب عضلانی می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

انواع التهاب عضلانی

 التهاب عضلانی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

پلی میوزیت

پلی میوزیت، بیماری نادری است که عضلات پروگزیمال یا تنه از جمله عضلات پشت و گردن را درگیر می کند. این ضعف عضلانی می تواند طی چند روز یا چندین ماه ظاهر شود. افراد مبتلا به التهاب عضلانی، اغلب به دیگر بیماری های خود ایمنی نیز مبتلا هستند.

درماتومیوزیت

درماتومیوزیت نیز عضلات پروگزیمال را درگیر کرده و علاوه بر این، موجب بروز دانه های پوستی و دیگر علائم پوستی نیز می شود. این بیماری، عارضه نادر دیگری است که کمتر از 200000 نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند.

التهاب عضلانی نوجوانی

التهاب عضلانی نوجوانی، کودکان زیر 18 سال را درگیر می کند. این عارضه به دو دسته پلی میوزیت نوجوانی و درماتومیوزیت نوجوانی تقسیم بندی می شود.

پلی میوزیت نوجوانی موجب التهاب عضلات شده، در حالی که درماتومیوزیت نوجوانی منجر به التهاب در عروق خونی می شود. هر ساله پزشکان حدود 1000 کودک مبتلا به التهاب عضلانی نوجوانی را شناسایی می کنند.

 التهاب عضلانی عامل نکروز

التهاب عضلانی عامل نکروز، علائمی مشابه پلی میوزیت داشته، اما موجب نکروز یا مرگ سلول های عضلانی می شود. نکروز می تواند منجر به ضعف عضلانی شدید در هر دو طرف بدن شود. تقریبا 6300 نفر در آمریکا به این نوع التهاب عضلانی مبتلا هستند.

در برخی موارد، علت این بیماری می تواند استفاده از برخی داروها از جمله استاتین ها باشد.

التهاب عضلانی درون کالبدی

التهاب عضلانی درون کالبدی موجب آتروفی عضلانی و ضعفی می شود که یک سمت بدن را بیش از سمت دیگر درگیر می کند. این بیماری معمولا افراد بالای 50 سال را درگیر می کند. تقریبا 30000 نفر در آمریکا و اروپا به التهاب عضلانی درون کالبدی مبتلا هستند.

التهاب عضلانی عفونی

التهاب عضلانی عفونی، شکلی از التهاب عضلانی است که نتیجه ی فاکتورهای باکتریایی، قارچی، انگلی یا ویروسی است. دانشمندان بر این باور بودند که این نوع التهاب عضلانی فقط کشورهای استوایی را درگیر می کند اما شواهد نشان داده مردم کشورهای دیگر نیز مبتلا می شوند.

انواع التهاب عضلانی

دلایل و فاکتورهای ریسک التهاب عضلات

دانشمندان علت دقیق التهاب عضلانی را نمی دانند. محققان بر این باورند ممکن است فاکتورهای ژنتیکی و محیطی موثر باشند.

برخی فاکتورهای محیطی عبارت اند از:

  • ویروس ها
  • باکتری ها
  • اشعه UV
  • سیگار
  • داروهای مخدر تفریحی
  • مکمل های غذایی
  • تماس با گرد و خاک یا گاز

در برخی موارد، عارضه با پرهیز از این فاکتورهای ریسک بهبود یافته و پس از تماس دوباره شدت می گیرد.

بیشتر بخوانید : درمان درد عضلات در شیراز + علائم آن

علائم التهاب عضلات

علائم التهاب عضلانی بر اساس نوع آن متفاوت است:

پلی میوزیت و پلی میوزیت نوجوانی

علاوه بر التهاب و ضعف، علائم پلی میوزیت و پلی میوزیت نوجوانی شامل موارد زیر است:

  • اختلال در بلع
  • اختلال در تکلم
  • درد مفصلی
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • آریتمی قلب

درماتومیوزیت و درماتومیوزیت نوجوانی

علاوه بر التهاب و ضعف عضلانی، علائم درماتومیوزیت و درماتومیوزیت نوجوانی عبارت اند از:

  • برآمدگی های قرمز یا بنفش در پشت دست ها و انگشتان
  • تورم اطراف چشم ها
  • دانه های بنفش-قرمز
  • قرمزی اطراف بستر ناخن
  • کاهش وزن
  • رسوب کلسیم زیر پوست

در برخی موارد، پزشک یک تست غربالگری متناسب با سن را تجویز می کند تا احتمال وجود سرطان زمینه ای نیز بررسی شود.

التهاب عضلانی عامل نکروز

این التهاب، علائمی مشابه پلی میوزیت دارد. اگرچه، سرعت پیشرفت بسیار سریع تر و علائم شدیدتری دارد. اختلالات بلع نیز می تواند در این التهاب رخ دهد.

التهاب عضلانی درون کالبدی

برخلاف سایر اشکال التهاب عضلانی، این التهاب هم زمان دو طرف بدن را درگیر نمی کند. گاهی افراد فقط در یک پا یا دست دچار ضعف عضلانی می شوند.

پیشرفت این التهاب نسبت به سایر انواع التهاب عضلانی کندتر بوده اما آتروفی عضلانی در آن شدیدتر است. سایر علائم این التهاب عبارت اند از:

  • اختلال بلع
  • کاهش پاسخ رفلاکس
  • آسیب عصبی

التهاب عضلانی عفونی

علاوه بر التهاب عضلانی و ضعف، علائم التهاب عضلانی عفونی عبارت اند از:

  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • تب
علل التهاب عضلانی

تشخیص التهاب عضلانی

پزشک برای تشخیص ابتلا به التهاب عضلانی، چند تست را تجویز می کند. این تست ها می تواند به تشخیص نوع التهاب نیز کمک کند. معمولا تست ها سطح آنزیم هایی مانند کراتین کیناز سرم را می سنجند. گاهی نیز وجود آنتی بادی هایی مانند آنتی بادی های اختصاصی التهاب عضلانی در بدن بررسی می شود.

گاهی پزشکان از ام آر آی نیز استفاده می کنند. در نهایت، بایوپسی عضله، روش استاندارد طلایی برای تشخیص التهاب عضلانی است.

درمان التهاب عضلانی

درمان التهاب عضلانی بر استفاده از دارو تمرکز دارد اما ممکن است بر اساس نوع بیماری متفاوت باشد.

داروهای کورتیکواسترویید و سرکوب کننده ایمنی

رایج ترین شکل درمان برای اغلب انواع التهاب عضلانی، داروهای کورتیکواسترویید و سرکوب کننده ایمنی است. گاهی پزشک این دو دارو را به طور هم زمان تجویز می کند.

رایج ترین داروهای کورتیکواسترویید برای التهاب عضلانی، پردنیزون و دگزامتازون هستند. پرکاربردترین داروهای سرکوب کننده ایمنی، متوترکسات، آزاتیوپرین و مایکوفنولات موفتیل هستند. داروی بیولوژیکی به نام ریتوکسیماب نیز یکی از گزینه های موجود است.

درمان التهاب عضلانی درون کالبدی

اغلب اوقات التهاب عضلانی درون کالبدی به داروهای کورتیکواسترویید و سرکوب کننده ایمنی مقاوم است. درمانی به نام آلمتوزوماب می تواند موثر واقع شود. آلمتوزوماب یک آنتی بادی است که پیشرفت التهاب را کند کرده و استحکام عضلانی را بهبود می بخشد.

درمان التهاب عضلانی عفونی

درمان این التهاب به شدت عارضه بستگی دارد. برخی افراد به آنتی بیوتیک های خوراکی مانند کلوگزاسیلین به خوبی پاسخ می دهند. امکان دارد برخی دیگر به آنتی بیوتیک های وریدی و درمان های ثانویه نیاز داشته باشند. در صورت عدم درمان، ممکن است عارضه منجر به عفونت خون شود.

سایر گزینه های درمانی

برای پیشگیری از آتروفی عضله و حفظ استقامت و انعطاف عضلات، گاهی پزشک، یوگا، ورزش، کشش، طب فیزیکی و توانبخشی و کار درمانی را توصیه می کند.

تشخیص التهاب عضلانی

دورنمای التهاب عضلانی

التهاب عضلانی، عارضه ای جدی بوده و در حال حاضر هیچ درمان جدی برای آن وجود ندارد. در صورتی که فرد، درمان را به موقع شروع نکند، ممکن است به عصا یا ویلچر نیازمند شود.

این عارضه در صورت عدم درمان می تواند مهلک باشد. با این وجود، برخی افراد به خوبی به درمان پاسخ داده و قادرند علائم خود را مدیریت کنند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت بروز علائم التهاب عضلانی، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک می تواند نوع التهاب را تشخیص داده و درمان مناسب را برای هر یک از موارد تعیین کند.

خلاصه

التهاب عضلانی، عارضه ای است که عضلات بدن را درگیر می کند. این عارضه، انواع مختلفی داشته و علائم آن ها متفاوت است.

دانشمندان به طور دقیق نمی دانند علت التهاب عضلانی چیست. با این وجود بر این باورند که فاکتورهای محیطی و ژنتیکی، ریسک ابتلا را افزایش می دهد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است