شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی دست در شیراز

فیزیوتراپی دست در شیراز

فیزیوتراپی دست در شیراز

فیزیوتراپی چگونه به تسکین درد در ناحیه دست کمک می‌کند

برافروختگی و التهاب مفصل، انگشت جامْد (جامْد فینگر) یا بی حسی ناشی از سندرم تونل کارپال، انجام کارهای مهم در محل کار یا فعالیت های بدنی را دشوار می سازد.

با استفاده از تکنیک های فیزیوتراپی درد در ناحیه دست تسکین و بهبود می یابد.

علاوه بر 27 استخوان و 20 ماهیچه در کنار رباط‌ ها، مفاصل و تاندون‌ های دیگر، ساختارهای زیادی در دست و مچ وجود دارند که ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند.

متخصص فیزیوتراپی با بهره گیری از روش های فیزیوتراپی منبع درد را شناسایی کرده و نسبت به درمان اقدام می کند. برای دریافت انواع خدمات فیزیوتراپی دست در شیراز می توانید به کلینیک مهراز زیر نظر مجید حسن بیگی، فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران مراجعه کنید.

کاربرد فیزیوتراپی برای دست درد

از فیزیوترپی می توان برای علل مخلتف درد در ناحیه دست و مچ استفاده کرد. برخی از علت های دست درد عبارتند از:

انقباض دوپویترن

به انقباض و جمع ‌شدگی انگشتان دست، انقباض دوپویترن گفته می شود. در این بیماری، لایه ای از بافت زیر پوست کف دست تحت تاثیر قرار می گیرد که در نهایت منجر به خمیدگی یک یا چند انگشت خواهد شد. علت بروز این بیماری تاکنون به طور کامل شناخته نشده است.

استئوآرتریت مچ دست

استفاده مکرر از شست و انگشتان در طول روز، افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری استئوآرتریت قرار می دهد. استئوآرتریت بر قسمت پایه مفصل انگشت شست نیز تأثیر می‌گذارد.

استئوآرتریت دست منجر به تغییر شکل یا افزایش اندازه مفاصل (بند انگشت) و درد می شود، همین مسئله انجام کارهای روزانه را غیر ممکن و سخت می سازد.

کاربرد فیزیوتراپی دست

سندرم تونل کارپال

این بیماری در بین کارمندان اداری و کارگرانی که در طول روز به طور مداوم از دستان خود استفاده می کنند، بسیار شایع است.

بر اثر سندرم تونل کارپال (CTS)، عصب مدین فشرده می شود. این عصب که از داخل کانالی در مچ دست عبور می‌کند وظیفه تامین عصب را در انگشتان شست، نشانه، سبابه و قسمتی از انگشت حلقه بر عهده دارد.

عصب مدین و چندین تاندون از ساعد وارد دست می شوند و از یک تونل استخوانی و رباطی باریک در کف دست به نام کارپال عبور می کنند.

تونل کارپال به دلیل ضخیم شدن تاندون های آسیب دیده یا ورم کردن بافت ها بر عصب مدین فشار وارد می کند. این بیماری با علائمی مانند درد عصبی در دست، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف آغاز شده و در شب و زمان خواب تشدید می شود.

بیشتر بخوانید : درمان ضعف بازو و دست در شیراز

سینوویت دکرون

سینوویت دکرون از بیماری های شایع مچ دست می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تاندون‌ های اطراف انگشت شست ملتهب می شوند.

شایع ترین علت سینوویت دکرون استفاده بیش از حد از شست و مچ دست است. افراد مبتلا از علائمی مانند درد در قاعده شست و مچ رنج می برند و حین حرکت شست و مچ احساس درد می کنند.

سینوویت دکرون مشکلی رایج میان کارمندان اداری است که روزانه تایپ می ‌کنند و یا از ماوس کامپیوتر استفاده می ‌کنند.

دست درد ناشی از تنوسینویت دکورون

شکستگی استخوان اسکافوئید (ناوی)

استخوان ناوی یکی از هشت استخوانی است که در کف دست و در نزدیکی مچ دست در سمت شست قرار گرفته است. این استخوان به دلیل افتادن جسمی سنگین بر روی دست دچار آسیب می شود.

شکستگی استخوان اسکافوئید از لحاظ بالینی بسیار اهمیت دارد، زیرا علاوه بر اینکه این استخوان دارای منبع خون ضعیفی می باشد، عکس برداری از آن نیز به کمک اشعه ایکس بسیار دشوار است و همین مسئله روند بهبودی را به تاخیر می اندازد.

تشخیص درست و درمان به موقع این نوع شکستگی بسیار حائز اهمیت است و مراجعه به پزشک متخصص از بروز آسیب های جدی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

شکستگی مچ دست

شکستگی مچ دست دارای انواع مختلفی است. شایع ترین نوع آن، شکستگی کالیس نام دارد. در این نوع شکستگی، استخوان ساعد خصوصا استخوان رادیوس دست قبل از مفصل شدن با استخوان مچ و تشکیل مفصل مچ دست دچار آسیب می شود.

شدت شکستگی کالیس متفاوت است. بسته به شدت شکستگی، این احتمال وجود دارد که درمان به جا انداختن استخوان در کلینیک و یا به جراحی در اتاق عمل ختم شود. معمولا دست بیمار به مدت شش هفته در گچ می ماند تا استخوان زمان کافی برای بهبودی داشته باشد.

پس از این شش هفته، بیمار به درمان دستی یا توانبخشی نیاز دارد تا بتواند دامنه حرکتی و قدرت عضلات این بخش از بدن را به دست آورد.

بیشتر بخوانید : درمان پارگی غضروف مچ دست در شیراز

آسیب بافت مثلثی فیبری-غضروفی

این عارضه هنگامی اتفاق می افتد که ساختار بافتی مثلثی فیبری- غضروفی بر اثر پارگی یا تحریک شدن آسیب ببیند.

شایع ترین علت برای این عارضه کار کشیدن زیاد و مکرر از مچ دست هنگام هل دادن اشیا است. شکستگی مچ دست به عنوان یکی دیگر از علل بروز این عارضه شناخته می شود. علائم آسیب بافت مثلثی فیبری-غضروفی عبارتند از:

  • احساس درد در امتداد بیرونی مچ دست
  • کاهش دامنه حرکتی
  • صدای تق‌ تق در هنگام حرکت دادن دست
  • احساس درد در مچ دست حین فشار دادن اشیاء
آسیب بافت مثلثی فیبری-غضروفی

آسیب انگشت شست اسکی باز

در این عارضه، رباط داخل مفصل شست تحت تاثیر قرار می گیرد. علت نامگذاری این عارضه بدان جهت است که در حین اسکی، چوب اسکی مانند اهرم عمل می کند و باعث اعمال نیرو به شست می شود.

شدت این آسیب متغیر است و بدترین شکل آن باعث شکسته شدن یک تکه کوچک از استخوان در محل ورود رباط به استخوان خواهد شد. البته این اتفاقی بسیار نادر است.

به دنبال این عارضه معمولا فقط رباط فرد کشیده و یا پاره شده و علائمی مانند درد، تورم و ناراحتی در داخل انگشت شست پدیدار می گردد. در حین بهبودی ممکن است دست سفت شود و یا فرد با گرفتن شست خود احساس ناراحتی کند.

برای درمان بهتر است فرد یک دوره فیزیوتراپی دست را زیر نظر متخصص فیزیوتراپی بگذراند.

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون یک توده سفت یا اسفنجی کوچک است که در اندازه های متفاوت دیده می شود.

این توده در امتداد تاندون ها یا مفاصل مچ دست که براثر استفاده مکرر از دست و یا اختلال زمینه ای حرکتی دچار اصطکاک بیش از حد شده اند، ایجاد می شود.

این کیست معمولا روی دست و مچ دست به وجود می آید، اما می تواند در مناطق دیگر نیز ظاهر شود. این کیست ها واکنش دفاعی بدن محسوب می شوند، اما با گذشت زمان باعث اختلال در حرکت دست و مچ و همچنین ملتهب و دردناک شدن این نواحی شود.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز انگشتان دست در شیراز + علائم

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر

در این بیماری، سایر انگشتان و یا انگشت شست هنگام خم شدن، قفل می شوند. در این شرایط، فرد مبتلا قادر به خم کردن انگشتان نیست و در صورتی که این کار با اعمال نیرو انجام شود، صاف کردن آن بسیار سخت خواهد بود.

علت این بیماری تحریک “قرقره ها” در طول غلاف تاندون انگشتان گزارش شده است، به طوری که حرکات تاندون داخل غلاف به سختی صورت گرفته و بافت ضخیم می شود و همین امر موجب اختلال در حرکت صحیح دست خواهد شد.

دست درد ناشی از انگشت ماشه ای

درمان دست درد

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است که مفاصل دست و مچ دست را نیز درگیر می کند. این عارضه منجر به از دست دادن قدرت، ناراحتی و کاهش دامنه حرکتی در ناحیه دست و مچ فرد مبتلا می گردد.

سندرم تونل کارپال، استرین، اسپرین و آرتریت روماتوئید از علل شایعی هستند که عملکرد دست و مچ را مختل می کنند. منبع درد در نقاط مختلف بدن می تواند الگویی مشابه درد در تونل کارپال داشته باشد.

فیزیوتراپیست با استفاده از روش های فیزیوتراپی، شرایط بیمار را با دقت بررسی کرده و به جستجوی علل احتمالی این علائم (گیر افتادگی عصب ، نقاط ماشه ‌ای عضلانی یا تریگر پوینت های عضلانی، کشیدگی یا انقباض عضله گردن) می پردازد.

این افراد متخصص تکنیک های منوال تراپی یا درمان دستی که به طور خاصی برای درمان سندرم تونل کارپال و همچنین اصلاح مشکلات وضعیتی و پوسچرال طراحی شده اند و منجر به تسکین این علائم می شوند را در برنامه کاری خود قرار می دهند.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در شیراز

فیزیوتراپی دست

درمان دست درد بخش مهمی از این روش درمانی است. گنجاندن تمرین و ورزش مفاصل در برنامه هر روزه بسیار مهم و ضروری است.

فعالیت بدنی مناسب علاوه بر تسکین درد ناشی از آرتریت روماتوئید، عملکرد، شادی و کیفیت زندگی را نیز بهبود می بخشد.

یک دست درمانگر مجرب بعد از تجزیه تحلیل وضعیت مفصل، قدرت عضلانی، تعادل و استقامت نسبت به طراحی یک برنامه درمانی شخصی سازی شده اقدام می کند تا در تسکین علائم ناشی از آرتریت روماتوئید بیمار را یاری رساند.

  • تمرینات تقویت مچ دست : انجام این تمرینات در هر زمانی امکان پذیر است و به بیمار در افزایش انعطاف پذیری کمک می کند. برای افزایش دامنه حرکتی مچ دست، استفاده از وزنه های سبک بلامانع است، اما قبل از انجام هر کاری بهتر است ابتدا پزشک متخصص در جریان قرار گیرد. دست درمانگر یا فیزیوتراپیست با دقت و با توجه به وضعیت سلامت عمومی و وضعیت جسمانی بیمار، دوز و میزان فعالیت بدنی مناسب را تعیین می کند و لازم است که قبل از انجام تمرینات ذکر شده در این مقاله از مشاوره و راهنمایی یک فیزیوتراپیست یا دست درمانگر مجرب بهره مند شد.
  • تمرینات تقویت انگشتان : این تمرینات برای افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری و همچنین تسکین درد از اثر بخشی بالایی برخوردارند.
  • تمرینات تقویت دست : آرتریت روماتوئید بر قدرت گرفتن اشیاء توسط دست تاثیر می گذارد. تمرینات روزانه ساده در بازیابی قدرت دست به بیمار کمک می کند. 
  • برنامه های تمرینی درمانی : برنامه های تمرینی درمانی متناسب با شرایط و وضعیت جسمانی فرد بیمار در نظر گرفته می شوند. هدف از این درمان های طولانی مدت تسکین درد، کاهش محدودیت ها و جلوگیری از بروز هر گونه آسیب در آینده است. برنامه های تمرینی درمانی علاوه بر آموزش الگوهای حرکتی مناسب، به منظور افزایش قدرت و استقامت بیماران طراحی شده اند و بدین ترتیب به پیشرفت درمان و بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار کمک می کنند.
فیزیوتراپی دست در منزل

فیزیوتراپی دست چگونه به بهبود عملکرد کمک می کند

  • تمرینات : تمرینات فعال دست و انگشتان که بیمار از قدرت عضلانی خود استفاده می کند. تمرینات غیر فعال به تمریناتی گفته می شود که در آن بیمار یا فیزیوتراپیست مفصل سفت را فشار می‌دهد تا بدون تاندون‌ها/عضلات آن قسمت حرکت کند.
  • مدیریت درد : سرم تراپی، یون تراپی، اولتراسوند تراپی، حساسیت زدایی، آینه درمانی و تجسم هدایت شده روش هایی برای تسکین درد محسوب می شوند.
  • مدیریت ادم : کامپرشن تراپی، ماساژ رتروگراد، حرکت رو به بالا یا الویشن و دامنه حرکتی فعال برای مدیریت ادم سودمند هستند.
  • درمان اسکار : ماساژ اصطکاکی و ماساژ با نوار و ورقه های سیلیکونی در این زمینه کمک شایانی می کنند.
  • تمرینات استقامتی : در این نوع از تمرینات، خمیر تمرینی و توپ ژله ای، گریپر، وزنه، کش تراباند و سایر وسایل کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است