شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
ارتوپدی کمر درد در شیراز

ارتوپدی کمر درد در شیراز

ارتوپدی کمر درد در شیراز

برای ارتوپدی کمر درد در شیراز به کلینیک دکتر زهره عشقی مراجعه کنید. تخصص جراحان ارتوپد درمان انواع اختلالات استخوان، مفاصل و ماهیچه ها است.

بر اساس یک مطالعه اپیدمیولوژیک، 80 درصد بزرگسالان در طول زندگی خود از کمردرد رنج می برند.

اگر از کمردرد رنج می برید، در این راهنما می توانید درباره علل شایع کمردرد و اینکه چگونه جراح ارتوپد می تواند به شما کمک کند، اطلاعاتی کسب کنید.

طبق آمار، بیش از 16 میلیون بزرگسال کمردرد مداوم یا مزمن دارند. در نتیجه، این افراد قادر به انجام برخی از فعالیت های روزمره خود نیستند. برای ارتوپدی کمر درد می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

جراح ارتوپد چه کاری می تواند برای درمان کمردرد انجام دهد

کمردرد دومین علت شایع ناتوانی شغلی و عدم حضور در محل کار است. زمین خوردن و فتق دیسک هر دو می توانند باعث کمردرد شوند، اما دلایل کمتر شناخته شده دیگری نیز برای کمردرد وجود دارد.

اکثر مبتلایان به کمردرد مزمن برای تسکین درد خود به داروها، پدهای گرمایشی و ماساژ روی می آورند.

دلایل کمر درد

سنگ کلیه

بیماری‌های کلیوی ممکن است باعث کمردرد شوند، زیرا محل قرار گیری کلیه‌ها در بدن تقریبا در میانه کمر و به سمت پشت بدن است. سنگ های کلیه قطعات کوچکی از کلسیم شکل گرفته در کلیه ها هستند.

بسیاری از افراد سنگ کلیه دارند و نمی دانند، اما سنگ‌های کلیوی بزرگ‌تر که اندازه آنها به مرور بیشتر می شود، هنگام عبور از حالب باریک، درد طاقت‌فرسایی را ایجاد می کنند.

جراح ارتوپد چه کاری می تواند برای درمان کمردرد انجام دهد

پوکی استخوان

پوکی استخوان که به آن “بیماری استخوان شکننده” نیز می گویند، می تواند استخوان را تدریجا ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستن کند.

برخی فکر می کنند که پوکی استخوان بیماری زنان مسن است. با اینکه پوکی استخوان بیشتر در میان زنان مسن مشاهده می شود، اما مردان نیز به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

با کاهش تراکم یا چگالی استخوان ها، احتمال شکستن آنها بیشتر خواهد شد. ممکن است استخوان های کمر حتی بدون هیچ آسیب آشکاری بشکنند و باعث کمردرد شوند.

استرس

هنگام استرس الگوی تنفس تغییر می کند. این به نوبه خود باعث ایجاد فشار و تنش در قسمت میانی کمر خواهد شد.

قوس در ناحیه شانه ها، تمام قسمت بالایی و میانی کمر را دردناک می کند. کمردرد حتی به دنبالچه و نیمه تحتانی عضلات پشت نیز کشیده می شود.

این عضلات بر انعطاف پذیری و وضعیت بدنی تأثیر می گذارند.

وضعیت بدنی نامناسب

وضعیت بدنی نامناسب هم می تواند باعث ایجاد یا تشدید کمردرد شود. نامناسب بودن وضعیت بدنی، فقط قوز کردن یا خم شدن پشت میز نیست.

وضعیت بدنی نامناسب همچنین می تواند انداختن وزن روی یک پا هنگام ایستادن، یا عقب دادن باسن و ایجاد قوس در پایین کمر هنگام راه رفتن باشد.

اگر بدن گاهی در این حالات قرار بگیرد، مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما قرارگیری طولانی مدت بدن در این وضعیت ها می تواند فشار روی عضلات و رباط های اطراف ستون فقرات کمری را افزایش دهد.

هشت عامل خطرزا برای کمردرد | ارتوپدی کمر درد در شیراز

هشت عامل خطرزا برای کمردرد

هشت عامل خطرزایی که شانس ابتلا به کمردرد را افزایش دهند، عبارتند از:

  • سن : اکثر بیماران با افزایش سن، دچار کمردرد می شوند. احتمال ابتلا به پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، با افزایش سن به دلیل فرسایش غضروف ها و کاهش کشش ماهیچه‌های اطراف مهره‌ها، احتمال ایجاد تنگی نخاعی افزایش می‌یابد.
  • تناسب اندام : احتمال بروزکمردرد برای افراد با بدن های نامتناسب بیشتر است. عضلات ضعیف شکم نمی توانند به خوبی از ستون فقرات حمایت کنند.
  • بارداری : تغییرات لگن ناشی از افزایش وزن بارداری می تواند به کمر آسیب بزند. برای برخی از افراد، این مشکل بعد از زایمان از بین نمی رود.
  • چاقی : اضافه وزن می تواند باعث کمردرد شود.
  • ژنتیک : برخی بیماری های ارثی باعث کمردرد می شوند. در اسپوندیلیت آنکیلوزان، یک شکل ژنتیکی آرتریت، در اثر جوش خوردن مفاصل ستون فقرات، فرد دچار کمردرد می شود.
  • خطرات مرتبط با شغل : بلند کردن و هل دادن اجسام سنگین می تواند باعث آسیب کمر شود. کارهای پشت میز نشینی به دلیل قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب یا حمایت ناکافی از کمر، از دلایل کمردرد هستند.
  • بیماری روانی : اضطراب و افسردگی می تواند نحوه درک فرد از درد را تغییر دهد. علاوه براین، درد مزمن می تواند منجر به ایجاد مشکلات روانی شده و به طرق مختلف بر بدن تأثیر بگذارد.
  • اضافه بار کوله پشتی : کوله پشتی های سنگین عضلات کمر کودکان را تحت فشار قرار می دهند. وزن کوله پشتی نباید بیش از 20 درصد وزن بدن کودک باشد.

ارتوپدی کمر درد در شیراز

سالانه بیش از سه میلیون نفر دچار کمردرد می شوند. میزان ابتلا به کمردرد در میان مردان و زنان برابر است. بیماران ممکن است درد مداوم یا شدیدی را تجربه کنند که آنها را از حرکت باز می دارد.

از نظر جراحان ارتوپد دو دسته کمردرد وجود دارد:

  1. درد نیمه حاد در پایین کمر : این درد 4 تا 12 هفته طول می کشد و با مداخلات غیر جراحی برطرف خواهد شد.
  2. کمردرد مزمن : درد حتی پس از دریافت درمان اولیه، سه ماه یا بیشتر ادامه می یابد. حدود 20 درصد از بیماران دچار این نوع درد مزمن هستند.

بیشتر بخوانید : درمان دیسک کمر در شیراز

مرحله اول: قبل از مراجعه به جراح، به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید

هر بیمار باید قبل از مراجعه به جراح ارتوپد ستون فقرات به پزشک عمومی مراجعه کند.

پزشک عمومی ابتدا برای شناسایی علت بیماری یک معاینه پزشکی انجام می دهد.

پزشک برای کمردرد غیرمزمن (12 هفته و کمتر) داروهایی را تجویز می کند، مانند مسکن ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، ضد تشنج ها و ضد محرک ها.

علاوه بر این، ممکن است مراقبت های کایروپراکتیک یا فیزیوتراپی کمر به عنوان یک گزینه درمانی خط اول تجویز شود.

کایروپراکتیک ها متخصصانی هستند که از دستکاری و حرکت دادن ستون فقرات برای تسکین درد استفاده می کنند.

فیزیوتراپیست ها از تکنیک هایی مانند کشش، ماساژ، دستکاری عضلات و بیوفیدبک برای تسکین درد و مشکلات حرکتی استفاده می کنند.

در صورت عدم تسکین درد با این درمان ها، پزشک عمومی بیمار را به یک جراح ارتوپد ارجاع می دهد.

متخصص ارتوپدی کمر درد در شیراز

مرحله دوم: مراجعه به یک پزشک ارتوپدی کمر درد در شیراز

تخصص جراحان ارتوپد تشخیص و درمان اختلالات استخوان ها، مفاصل، ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها است.

این متخصصان برای تهیه یک برنامه درمانی، آزمایش‌های زیر را تجویز می کنند:

  • عکسبرداری اشعه ایکس : با این روش تصویربرداری، استخوان های شکسته و مهره های آسیب دیده شناسایی می شوند. همچنین انحرافات یا شکستگی های ساختاری و مهره ای قابل تشخیص است.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) : این تصویربرداری به جراحان ارتوپد کمک می کند تا آسیب بافت نرم را شناسایی کنند. سی تی اسکن برآمدگی دیسک ها، تنگی نخاع، پارگی دیسک، تومورها و .. را نشان می دهد.
  • میلوگرام ها : این آزمایش، تصاویر رادیوگرافی و سی تی اسکن را بهبود می بخشد. با تزریق رنگ کنتراست به ستون فقرات، هرگونه فشردگی در ستون فقرات و اعصاب در سایر آزمایش ها بهتر نشان داده می شود..
  • دیسکوگرافی : جراحان در صورت مشخص نشدن علت کمردرد با سایر آزمایش ها، از این روش تشخیصی استفاده می کنند. پزشکان یک رنگ کنتراست را به ناحیه دردناک ستون فقرات تزریق می کنند. فشار مایع علائم را برای شناسایی دیسک های آسیب دیده باز تولید می کند. این اطلاعات در مورد بیمارانی که به علت عدم موفقیت درمان‌های مرسوم به جراحی کمر نیاز دارند، مفید خواهد بود.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) : در این آزمایش از نیروی مغناطیسی برای تولید تصاویری از بافت نرم، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و عروق خونی استفاده می شود.
  • الکترودیاگنوستیک : این روش ها شامل الکترومیوگرافی، مطالعات هدایت عصبی و مطالعات پتانسیل برانگیخته است. با این روش های تشخیصی می توان ضعف های عضلانی ناشی از مشکلات عصبی را تشخیص داد.
  • اسکن استخوان : پزشک ارتوپد از اسکن استخوان برای تشخیص و کنترل عفونت ها، اختلالات ارتوپدی و شکستگی ها استفاده می کند. مقدار کمی از مواد رادیواکتیو تزریق می شود تا در استخوان ها جمع گردد. پس از آن، آنها برای شناسایی هرگونه بی نظمی متابولیسم استخوان از تصاویر عکس می گیرند.
  • سونوگرافی : در این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای عکسبرداری از داخل بدن استفاده می شود. سونوگرافی پارگی رباط، ماهیچه و تاندون را نشان می دهد.
  • آزمایش خون : غربالگری با آزمایش خون، عفونت، التهاب و آرتروز را شناسایی می کند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است