شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز

درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • زانو
  • -
  • درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز
درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز

پارگی رباط صلیبی زانو، آسیبی است که به زانو وارد شده و معمولا ورزشکارانی مانند بازیکنان فوتبال، بسکتبال، اسکی بازها و ژیمناستیک کاران را درگیر می کند.

افراد غیر ورزشکار نیز ممکن است در اثر آسیب یا تصادف، این پارگی را تجربه کنند. هر ساله تقریبا 200000 مورد آسیب پارگی رباط صلیبی زانو در ایالات متحده شناسایی می شود.

تقریبا 70% از پارگی هایی که طی بازی های ورزشی رخ می دهد، نتیجه ی آسیب های غیر تماسی و 30% حاصل تماس مستقیم (بازیکن با بازیکن، بازیکن با شیء) است.

احتمال پارگی رباط صلیبی قدامی در زنان، بیشتر از مردان است.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، تجربه لازم را برای کمک به افراد درگیر این آسیب دارا بوده و می توانند در کاهش درد و تورم، بازیابی استحکام و حرکت و بازگشت به فعالیت های دلخواه به آن ها کمک کنند.

برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز در اثر آسیب های ورزشی و یا سایر علت هایی که موجب این آسیب در ناحیه زانو شده است با کلینیک دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز تماس بگیرید.

پارگی رباط صلیبی زانو چیست؟

رباط صلیبی قدامی، یکی از اصلی ترین رشته های بافتی است که استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند. این رباط می تواند پاره شود، اگر:

  • زانو هنگام گذاشتن پا روی زمین بچرخد.
  • فرد در حال دویدن، ناگهان متوقف شود.
  • شخص به طور ناگهانی وزن خود را از یک پا به پای دیگر منتقل کند.
  • فرد پس از پریدن، روی زانوی کشیده پایین بیاید.
  • زانو، خارج از محدوده طبیعی خود کشیده شود.
  • ضربه مستقیم به زانو وارد شود.
علائم پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی قدامی چه حسی دارد؟

هنگام پارگی رباط صلیبی قدامی، درد شدیدی احساس شده یا صدایی مانند ترکیدن شنیده می شود. ممکن است فرد نتواند روی پای آسیب دیده راه برود زیرا مفصل زانو قادر به تحمل وزن او نیست.

معمولا، زانو فورا متورم شده و گاهی فرد احساس می کند هنگام راه رفتن یا انداختن وزن خود روی پای درگیر، زانو خالی می کند.

تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو

بلافاصله پس از آسیب، فرد توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، یا جراح ارتوپد معاینه می شود. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، معاینه ای جامع شامل بررسی سابقه سلامت فرد انجام خواهد داد. او سوالات زیر را خواهد پرسید:

  • هنگام وقوع آسیب، در حال انجام چه کاری بودید؟
  • آیا هنگام وقوع آسیب، احساس درد داشته یا صدای ترکیدن شنیدید؟
  • اگر در 2 تا 3 ساعت اولیه پس از آسیب، در اطراف زانو دچار تورم شدید
  • آیا هنگام بلند شدن از روی صندلی، بالا و پایین رفتن از پله ها یا تغییر جهت هنگام راه رفتن، احساس خالی کردن زانو داشته اید؟

پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از دست خود برای بررسی احتمال پارگی رباط صلیبی قدامی استفاده کرده و نیز به کمک تست های بیشتر، آسیب احتمالی به سایر نقاط زانو را ارزیابی خواهد کرد.

ممکن است پزشک ، به منظور تایید تشخیص و رد احتمال آسیب های دیگر به زانو، تست های بیشتری مانند ام آر آی را تجویز کند.

جراحی پارگی رباط صلیبی

در برخی موارد  افرادی که دچار پارگی رباط صلیبی قدامی می شوند، برای ترمیم پارگی تحت جراحی قرار می گیرند؛ اگرچه، ممکن است برخی افراد با اصلاح فعالیت های فیزیکی و کاهش فشار وارد بر زانو، نیاز به جراحی نداشته باشند.

در واقع، تنها گروهی خاص می توانند پس از توانبخشی و بدون انجام جراحی، به فعالیت های فیزیکی پر تنش بازگردند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به کمک جراح می تواند تصمیم گیری کند آیا درمان بدون عمل جراحی، گزینه مناسبی برای فرد است یا خیر.

در صورت انتخاب جراحی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به فرد کمک خواهد کرد برای جراحی آماده شده و پس از جراحی نیز، دوباره استقامت و حرکت خود را را به دست آورد.

نقش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

پس از تشخیص پارگی رباط صلیبی قدامی، جراح و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصمیم خواهند گرفت که آیا نیاز به جراحی است یا امکان بهبود بدون جراحی وجود دارد.

در صورت عدم انجام جراحی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در بازگرداندن استحکام عضلانی، چابکی و تعادل به فرد کمک خواهد کرد تا بتواند به فعالیت های روزمره خود برگردد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، روش های اصلاح فعالیت فیزیکی را به منظور کاهش فشار وارد بر زانو آموزش خواهد داد. در صورت تصمیم به انجام جراحی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، پیش از جراحی و پس از آن، به فرد کمک خواهد کرد.

درمان پارگی رباط صلیبی زانو بدون جراحی در شیراز

درمان پارگی رباط صلیبی زانو بدون جراحی

تحقیقات اخیر، گروهی از بیماران را شناسایی کرده اند که پس از پارگی رباط صلیبی قدامی، پتانسیل بهبود بدون جراحی را دارند.

این بیماران فقط دچار آسیب رباط صلیبی قدامی شده و پس از آسیب اولیه، خالی کردن زانو را تجربه نکرده اند. در صورت قرار گرفتن در این طبقه، بر اساس تست های به خصوصی که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اجرا خواهد کرد، درمانگر، برنامه درمانی اختصاصی را طراحی خواهد کرد.

این برنامه می تواند شامل درمان هایی مانند لیزر درمانی ، تقویت عضله چهار سر ران، تقویت عضلانی و تمرین تعادلی باشد .

بیشتر بخوانید : درمان درد با طب فیزیکی و توانبخشی

درمان پیش از جراحی

در صورتی که پزشک ، تشخیص دهد نیاز به جراحی است، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند پیش از جراحی و پس از آن، کمک های لازم را ارائه دهد.

برخی جراح ها پیش از جراحی، بیماران خود را برای گذراندن یک دوره کوتاه توانبخشی به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ارجاع می دهند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در کاهش تورم، افزایش محدوده حرکتی زانو و تقویت عضلات ران به بیمار کمک خواهد کرد.

درمان پس از جراحی

جراح ارتوپد، دستورالعمل های بعد از جراحی را در اختیار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی قرار می دهد تا این متخصص، برنامه درمانی اختصاصی را بر اساس نیازها و اهداف به خصوص فرد طراحی کند. برنامه درمانی شامل موارد زیر خواهد بود:

تحمل وزن . پس از جراحی، بیمار از عصا برای راه رفتن استفاده می کند. مقداری از وزن که فرد اجازه دارد بر پای خود تحمیل کند و مدت زمان استفاده از عصا به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، برنامه درمانی متناسب با نیازهای فرد را طراحی کرده و او را به آرامی به سمت تحمل وزن کامل هدایت می کند.

استفاده از زانوبند . پزشک برای محدود کردن حرکت زانو پس از جراحی، استفاده از زانوبند را توصیه می کنند.

تمرکز تمرینات بر بازیابی کامل حرکت زانو خواهد بود. تمرینات اولیه به افزایش جریان خون و کاهش تورم کمک می کند.

لیزر درمانی پرتوان در جهت ترمیم تاندون و کاهش التهاب موثر میباشد

تمرینات استقامتی . در 4 هفته اول پس از جراحی،  متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، با استفاده از ترکیبی از تمرینات تحمل وزن و تمرینات بدون تحمل وزن، به افزایش قابلیت تحمل وزن بر روی زانو کمک خواهد کرد.

تمرکز تمرینات بر عضلات ران بوده و به منظور محافظت از رباط صلیبی جدید، ممکن است به محدوده حرکتی به خصوصی محدود باشد.

طی هفته های آتی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، شدت تمرینات را افرایش داده و تمرینات تعادلی را به آن می افزاید.

تمرینات تعادلی . تمرینات به کمک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، بر روی سطوح مختلف انجام خواهد شد تا تعادل فرد، دوباره بازگردد.

ابتدا، تمرینات به فرد کمک می کند وزن خود را به پای جراحی شده منتقل کند. این فعالیت ها تا حدی پیشرفت خواهد کرد که فرد بتواند روی سطوح ثابت و ناپایدار بایستد تا به این طریق، تعادل وی به چالش کشیده شود.

بازگشت به ورزش فعالیت ها یا بازی های ورزشی. هم زمان با بازیابی استحکام و تعادل، ورزشکاران می توانند دویدن، پریدن و دیگر تمرینات ورزشی را آغاز کند.

این فاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، برنامه های درمانی متناسب با نیازها و اهداف شخصی را طراحی خواهند کرد تا امکان بازگشت به ورزش فراهم شود.

آیا امکان پیشگیری از این آسیب یا عارضه وجود دارد؟

تمرین و گرم کردن برای پیشگیری از پارگی رباط زانو

اکثر تحقیقات مربوط به پارگی رباط صلیبی قدامی، بر روی ورزشکاران زن انجام شده است، زیرا احتمال آسیب در زنان، 4 تا 6 برابر مردان است.

اثبات شده است که برنامه های طب فیزیکی و توانبخشی پیشگیرانه، نرخ آسیب رباط صلیبی قدامی را در بازیکنان فوتبال زن، 41% کاهش می دهد.

محققان در مورد برنامه تمرینی پیشگیرانه، توصیه های زیر را ارائه کرده اند:

  • برنامه باید به منظور بهبود تعادل، استحکام و عملکرد ورزشی طراحی شود. تقویت عضلات شکمی، به علاوه ی عضلات ران و پا، کلید پیشگیری از آسیب است.
  • تمرینات باید 2 یا 3 بار در هفته انجام شده و شامل تمرینات اختصاصی ورزشی باشد.
  • طول مدت برنامه نباید کمتر از 6 هفته باشد.

اگرچه اغلب مطالعاتی که در مورد تمرینات انجام شده است، بر روی ورزشکاران زن بوده است، یافته ها می تواند در مورد ورزشکاران مرد نیز مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی رباط صلیبی

به چه نوع متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیاز است؟

اگرچه تمام متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی به کمک آموزش و تجریبات کافی قادرند عارضه ها یا آسیب های متعددی را درمان کنند، اما گاهی لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که در درمان افرادی که مبتلا به مشکلات ارتوپدی هستند، تجربه دارد.

نکات لازم هنگام جستجو برای یافتن متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

  • از خانواده و دوستان یا سایر اعضای کادر درمان مشورت بگیرید.
  • زمانی که با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی تماس می گیرید، در مورد تجربه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در کمک به افراد مبتلا به پارگی رباط صلیبی قدامی سوال کنید.
  • آمادگی تشریج جزئی علائم خود را داشته باشید و آنچه را که باعث تشدید علائم می شود با متخصص در میان بگذارید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانخبشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی در شیراز، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با اطلاعات صفحه تماس با ما و مطب ارتباط برقرار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است