شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
ارتوپدی لگن و ران در شیراز

ارتوپدی لگن و ران در شیراز

ارتوپدی لگن و ران در شیراز

اگر به دنبال متخصص ارتوپدی لگن و ران در شیراز هستید به شما پیشنهاد می دهیم که این مقاله را مطالعه کنید. لگن و ران نقش مهمی در راه رفتن، نشستن، ایستادن و خم شدن دارند. مفصل ران یکی از بزرگترین مفاصل تحمل کننده وزن بدن می باشد.

این مفصل گوی و سوکت در حالی که بدن را ثابت و متعادل نگه می دارد به پا امکان حرکت و چرخش را می دهد.

متخصصان لگن و ران بر بازیابی عملکرد، پیشگیری و کاهش درد ناشی از صدمات یا عارضه های مربوط به لگن تمرکز دارند.

در سال ‌های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در فن‌آوری‌ ها و روش‌ های مراقبت و ترمیم مفصل ران ایجاد شده است.

متخصصان ارتوپدی لگن و ران در شیراز در کلینیک دکتر زهره عشقی، یکی از واجد شرایط ‌ترین افراد برای ارائه پیشرفته ‌ترین روش ‌های درمانی و جراحی برای مشکلات مفصل ران هستند.

تیم جراحان ما مشکل بیماران را با رویکرد مناسب و در زمان مناسب تشخیص داده و آن را با استفاده از روش های مختلف، از تکنیک‌ های جراحی کم تهاجمی گرفته تا تعویض کامل مفصل ران، درمان می‌کنند.

عواملی که در تهیه برنامه درمانی مورد توجه قرار می گیرند، عبارتند از آسیب، اهداف فعالیت، الزامات شغلی و جدول زمانی برای بهبودی.

در صورت موثر نبودن گزینه ‌های درمانی محافظه‌کارانه، از جدیدترین و پیشرفته ترین روش ها در جراحی لگن، مانند تعویض کامل مفصل ران استفاده خواهیم کرد.

ما در کلینیک فیزیوتراپی دکتر زهره عشقی در شیراز ابتدا تمام گزینه های درمان ارتوپدی لگن و ران را برای بیماران توضیح می‌دهیم و سپس با توجه به نیاز هر بیمار، یک برنامه درمانی خاص را تهیه می کنیم.

علائم مشکلات مربوط به مفصل ران

بارزترین علامت آرتروز مفصل ران، درد است. از آنجا که بیشتر بیماران به اشتباه محل لگن را در ناحیه باسن می دانند، از دانستن این حقیقت که درد واقعی لگن بیشتر در کشاله ران حس می شود، شگفت زده می شوند.

درد ناشی از آرتروز مفصل ران در کشاله ران، گاهی اوقات در ابتدا به اشتباه مربوط به فتق یا کشیدگی کشاله ران تشخیص داده می شود.

درد گاهی تا چند اینچ به سمت جلوی ران گسترش می یابد و حتی گاهی، از ران تا زانو پیش می رود (درد ارجاعی). دلیل آن همپوشانی منابع عصبی لگن و زانو است.

در واقع، تنها علامت برخی از بیماران مبتلا به مشکلات مفصل ران، زانو درد است!

حتی بیشتر از آن، موارد کمردردی است که با درد لگن اشتباه گرفته می شوند. منشا درد در لگن، کمر و پایین ران، معمولا ستون فقرات بوده و معمولا نشانه گیرافتادن عصب در قسمت پایینی ستون فقرات است.

در موارد فشردگی عصب نیز اغلب بی حسی یا گزگز در پا وجود دارد. فشردگی عصب ناشی از وجود مشکلی در کمر، در بیماران مبتلا به آرتروز مفصل ران، نیز مسائل را پیچیده تر می کند.

در چنین مواردی مشخص شدن منشا اصلی درد مهم است : لگن یا کمر. اگر مشکل اصلی در کمر باشد، احتمالا پس از انجام عمل تعویض مفصل ران، بخش قابل توجهی از درد همچنان باقی بماند و نتیجه جراحی رضایت بخش نخواهد بود!

اگر بارزترین علامت، درد مفصل ران باشد، تعویض مفصل ران ممکن است وضعیت کمر را نیز بهتر کند، زیرا سفتی ناشی از آرتروز مفصل ران باعث تشدید مشکل کمر نیز می شود.

ارتوپد لگن و ران در شیراز

علائم وجود مشکلات قابل توجه در مفصل ران

اکثر بیماران مبتلا به مشکلات قابل توجه در مفصل ران، می لنگند و برخی از آنها احساس کوتاه تر بودن یکی از پاها را نسبت به دیگری دارند.

بیماران گاهی ساییده شدن استخوان ها روی همدیگر را در حین راه رفتن احساس کرده یا صدای آن را می شنوند.

با پیشرفت بیماری، لگن سفت شده و توانایی حرکت کمتر می شود. در این شرایط حتی چیدن ناخن های پا یا بستن بند کفش نیز برای فرد سخت و توانایی باز کردن پاها نیز محدود خواهد شد.

اغلب برداشتن یک یا دو قدم اول بعد از نشستن طولانی مدت، باعث درد می شود.

در نهایت، فرد مجبور می شود که پس از کمی راه رفتن، برای کاهش درد استراحت کند. مسافتی که فرد می تواند پیاده روی کند، تا زمانی که فقط امکان برداشتن یک یا دو قدم را داشته باشد، به تدریج کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید : علائم و درمان شکستگی مفصل ران در شیراز

بیماری‌های ارتوپدی مفصل ران

چندین بیماری ارتوپدی آسیب زننده به مفصل ران وجود دارد، مانند:

استئوآرتریت مفصل ران

این بیماری شایع ‌ترین نوع آرتروز است و در صورت آسیب و از بین رفتن غضروف مفصل رخ می دهد. استئوآرتریت مفصل ران می تواند باعث درد، سفتی و تورم شود.

موارد زیر از علائم استئوآرتریت مفصل ران هستند:

  • درد در مفصل ران که با فعالیت بدتر می شود
  • سفتی مفصل ران که در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت بدتر می شود
  • تورم در مفصل ران
  • کاهش دامنه حرکتی در مفصل ران

درمان معمولاً با ترکیبی از داروهای مسکن، فیزیوتراپی و کاهش وزن انجام می شود. در برخی موارد، جراحی تعویض مفصل آسیب دیده ضروری می شود.

متخصص ارتوپدی لگن و ران در شیراز

آرتروز التهابی مفصل ران

بر خلاف استئوآرتریت، آرتروز التهابی ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن است. این بیماری می تواند با آسیب رساندن به غضروف باعث درد، سفتی و تورم شود.

علائم آرتروز التهابی شامل موارد زیر است:

  • تب
  • خستگی
  • درد و سفتی مفصل که در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت بدتر می شود
  • تورم در مفاصل آسیب دیده
  • کاهش دامنه حرکتی در مفاصل آسیب دیده

در درمان آرتروز التهابی معمولاً از ترکیبی از دارو و فیزیوتراپی استفاده می شود. در موارد شدید آرتروز، به جراحی تعویض مفصل آسیب دیده نیاز است.

بورسیت مفصل ران

بورسیت، التهاب بورس است و بورس کیسه پر از مایعی است که مانند یک بالشتک و ضربه گیر بین استخوان ها و تاندون ها عمل می کند. ملتهب شدن بورس می تواند باعث درد، سفتی و تورم شود.

موارد زیر از علائم بورسیت مفصل ران هستند:

  • درد در ناحیه مفصل ران که با فعالیت کردن ایجاد می شود
  • سفتی مفصل ران که در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت بدتر می شود
  • تورم
  • کاهش دامنه حرکتی

درمان معمولاً شامل ترکیبی از داروهای مسکن، فیزیوتراپی و یخ گذاشتن است. در برخی موارد، بورس ملتهب باید با جراحی برداشته شود.

متخصص ارتوپد لگن و ران

تاندونیت مفصل ران

تاندونیت همان التهاب تاندون است. تاندون های مفصل ران ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند.

موارد زیر علائم تاندونیت مفصل ران هستند:

  • دردی که با فعالیت بدتر می شود
  • سفتی مفصل که در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت بدتر می شود
  • تورم
  • کاهش دامنه حرکتی

درمان توصیه شده برای تاندونیت معمولا RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی، بالا نگه داشتن اندام)، فیزیوتراپی و داروهای مسکن است. در درمان تاندونیت به ندرت به جراحی نیاز خواهد بود.

پارگی لابروم لگن

لابروم حلقه ای غضروفی است که حفره مفصل ران را احاطه کرده و مانند یک بالشتک و تثبیت کننده برای مفصل عمل می کند. پارگی در لابروم می تواند باعث درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی شود.

موارد زیر از علائم پارگی در لابروم هستند:

  • سفتی مفصل ران که در صبح یا بعد از نشستن طولانی بدتر می شود
  • تورم
  • درد در ناحیه مفصل ران که با فعالیت بدتر می شود
  • کاهش دامنه حرکتی

درمان معمولاً با فیزیوتراپی، یخ گذاشتن و داروهای مسکن انجام می شود. در برخی موارد، برای ترمیم پارگی، جراحی لازم است.

بهترین دکتر ارتوپدی لگن و ران در شیراز

پارگی گلوتئوس مدیوس

ماهیچه گلوتئوس مدیوس (ماهیچه سرینی میانی) به تثبیت مفصل ران کمک می کند. پارگی این عضله باعث درد، ضعف و کاهش دامنه حرکتی می شود.

موارد زیر از علائم پارگی گلوتئوس مدیوس هستند:

  • درد در لگن که با فعالیت بدتر می شود
  • ضعف در پای آسیب دیده
  • کاهش دامنه حرکتی در مفصل ران

درمان معمولاً با فیزیوتراپی و داروهای مسکن انجام می شود.

بیشتر بخوانید : درمان درد کشاله ران در شیراز + علت و علائم

گیرافتادگی مفصل ران (استابولار فمور)

در گیرافتادگی مفصل ران (FAI)، ساییدگی استخوان ‌های مفصل ران روی یکدیگر باعث درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی می ‌شود.

موارد زیر از علائم FAI هستند:

  • درد در مفصل ران که با فعالیت بدتر می شود
  • سفتی مفصل ران که در صبح یا بعد از نشستن طولانی بدتر می شود
  • تورم در مفصل ران
  • کاهش دامنه حرکتی در مفصل ران

درمان معمولاً با فیزیوتراپی، گذاشتن یخ و داروهای مسکن انجام می شود. در برخی موارد، برای اصلاح مشکل، به جراحی نیاز است.

درمان ارتوپدی لگن و ران در شیراز

جراحی تعویض کامل مفصل ران

یکی از رایج ترین جراحی های ارتوپدی لگن، تعویض کامل مفصل ران است. این جراحی در موارد آسیب مفصل ران در اثر آرتروز یا جراحت انجام می شود. در این جراحی مفصل آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی جایگزین خواهد شد.

جراحی تعویض کامل مفصل ران در بیشتر موارد بسیار موفقیت آمیز است و بیماران معمولا پس از دوره ریکاوری می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

در این عمل پس از ایجاد یک برش در مفصل ران، مفصل آسیب دیده برداشته شده و سپس یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می شود. جنس مفصل مصنوعی معمولاً از فلز و پلاستیک است.

اکثر بیماران در همان روز عمل تعویض کامل مفصل ران به خانه می روند یا فقط یک شب در بیمارستان می مانند. پس از عمل، بیماران باید برای بازیابی قدرت و دامنه حرکتی مفصل، درمان های فیزیوتراپی انجام دهند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است