شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان آرتروز پا و قوزک پا در شیراز + علائم، تشخیص و علت‌ها

درمان آرتروز پا و قوزک پا در شیراز + علائم، تشخیص و علت‌ها

  • صفحه اصلی
  • -
  • آرتروز
  • -
  • درمان آرتروز پا و قوزک پا در شیراز + علائم، تشخیص و علت‌ها
درمان آرتروز پا و قوزک پا در شیراز + علائم، تشخیص و علت‌ها

آرتروز پا و قوزک پا یکی از رایج ترین آسیب هایی است که بیماران برای درمان آن به کلینیک دکتر زهره عشقی مراجعه می کنند. آرتروز به التهاب یا تورم یک یا چند مفصل و بافت همبند آنها گفته می شود.

اگرچه این عارضه معمولاً دست‌ها، زانو ها یا لگن را درگیر می‌کند، اما هر کدام از 33 مفصل پا نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند.

برای تشخیص و درمان آرتروز پا و قوزک پا می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص ارتوپدی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

علائم آرتروز پا و قوزک پا

بیشتر بیماران مبتلا به آرتروز، از درد در ناحیه پا یا قوزک پا شکایت می کنند. این درد در اول صبح بسیار شدید بوده و با فعالیت از بین می رود.

با توجه به این که مفاصل زیادی در پا و قوزک پا وجود دارند، این احتمال وجود دارد که درد در مفصل شست پا، در قسمت میانی پا و یا بالاتر از ساق به سمت مچ پا نیز احساس شود.

آرتروز باعث سفتی در مفاصل آسیب دیده خواهد شد و بیماران حین انجام فعالیت های خاص متوجه آن می شوند.

به طور مثال، بیماران مبتلا به آرتروز مفصل ساب تالار (مفصل زیر قوزک پا که امکان حرکت پا به طرفین پا را فراهم می کند) هنگام راه رفتن روی زمین ناهموار متوجه علائم خود خواهند شد.

علائم آرتروز پا و قوزک پا

علت آرتروز پا و قوزک پا

آرتروز پا و قوزک پا ایدیوپاتیک هستند، یعنی هیچ دلیل شناخته شده ای برای آن ها وجود ندارد. مفصل قوزک پا مستعد ابتلا به آرتروز است و این وضعیت اغلب پس از آسیب ایجاد می شود (به نام آرتروز پس از ضربه شناخته می شود).

در برخی از بیماران، آرتروز به دنبال یک بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا آرتریت پسوریاتیک ایجاد می شود. با این حال، این وضعیت بسیار نادری است و تعداد کمی از افراد را درگیر می کند.

کسانی که در شکل پای خود دارای ناهنجاری های بیومکانیکی هستند که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل می شود نیز در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار دارند.

احتمال بروز آرتروز انگشت شست در افراد مبتلا به متاتارسال بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز زانو در شیراز

تشخیص آرتروز پا و قوزک پا

آرتروز پا و قوزک بعد از معاینه فیزیکی توسط یک جراح و انجام تصویر برداری رادیوگرافی قابل تشخیص خواهد بود.

در مواردی که چندین مفصل درگیر هستند و یا آرتریت با شروع زودرس باشد، اسکن MRI یا سی تی اسکن ایستاده برای تشخیص مورد نیاز خواهد بود.

در مواردی که دقیقا مشخص نیست کدام مفصل باعث ایجاد درد می شود، پزشک با انجام تزریق مفصلی اثر بخشی درمان بیشتر آن مفصل را مشاهده خواهد کرد.

علت آرتروز پا و قوزک پا

درمان آرتروز پا و قوزک پا

آرتروز در پا و قوزک پا عارضه ای بی خطر است و بسیاری از بیماران می توانند حتی در طولانی مدت نیز آن را تحمل می کنند.

افراد مبتلا به آرتروز مفاصل پا و قوزک پا واکنش های مختلفی به اسپلینت و بریس نشان می دهند. اسپلینت و بریس در مدیریت علائم بدون عمل جراحی مفید می باشند.

تزریق استروئید در برخی از بیماران نیز اثر بخش بوده و در مراحل ابتدایی شروع درمان آرتروز تجویز می شود.

در صورتی که دیگر روش های درمانی موثر واقع نشوند، این احتمال وجود دارد که پزشک انجام عمل جراحی را توصیه کند.

جراحی ‌های تعویض مچ پا و فیوژن از جمله جراحی هایی محسوب می شوند که پزشک برای درمان آرتروز مچ پا و قوزک پا تجویز می کند.

گاهی اوقات جراحی هایی مانند کیلکتومی (برداشتن خارهای استخوانی) نیز می توانند در کاهش علائم و تسکین درد موثر واقع شوند.

جراحی های مدرن در زمینه درمان آرتروز پا و قوزک پا پیشرفت قابل توجهی داشته اند، به صورتی که برخی از جراحی ها به صورت سرپایی انجام شده و بیمار بعد از آن ترخیص خواهد شد.

پس از جراحی فیوژن در سایر نواحی پا و قوزک پا، پا تا شش هفته در گچ می ماند. بیماران معمولاً دو هفته بعد از جراحی می توانند روی پایی که گچ گرفته شده است به راحتی راه بروند. این تکنیک ها به بیماران کمک می کند تا بعد از جراحی ناراحتی و درد کمتری را احساس کنند.

بیماران در مورد عمل فیوژن پا و قوزک و همچنین حرکت نکردن آن ابراز نگرانی می کنند. اما این اتفاق بسیار نادر است. بیشتر عمل های فیوژن روش های انتخابی هستند، به این معنی که فقط یک یا دو مفصل جوش داده می شود و دیگر مفاصل در پا و قوزک پا به حرکت خود ادامه می دهند.

بعد از عمل جراحی فیوژن، فرد از سفتی مفاصل شکایت می کند. بیشتر پزشکان معتقدند که این روش به تسکین درد و علائم ناشی از آرتروز کمک خواهد کرد.

درمان آرتروز پا و قوزک پا

آیا تغییر سبک زندگی علائم ناشی از آرتریت پا و مچ پا را کاهش خواهد داد؟

بله. یکی از عواملی که باعث تشدید درد در بیماران مبتلا به آرتروز می شود، اضافه وزن است.

کاهش وزن علاوه بر این که باعث بهبود علائم ناشی از این عارضه خواهد شد، در آمادگی قبل از جراحی و بهبودی بعد از جراحی نیز سودمند خواهد بود.

ورزش یکی از دیگر از عواملی است که می تواند علائم ناشی از آرتروز را کاهش دهد. بعد از تشخیص این عارضه، بیماران باید مفصل آسیب دیده را در حرکت نگه دارند.

ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی می تواند علائم ناشی از این عارضه را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است