شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
موبیلیزاسیون در شیراز

موبیلیزاسیون در شیراز

موبیلیزاسیون در شیراز

موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار در شیراز

موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار (IASTM) در شیراز یک مداخله ماهرانه میوفاسیال برای درمان بافت نرم است.

این روش بر مبنای اصول ماساژ اصطکاکی عرضی جیمز سیریاکس انجام می شود.

درمان ‌های دستی توسط بسیاری از پزشکان در سرتاسر جهان برای کاهش درد ناشی از سندرم‌ های میوفاشیال، بهبود سلامت عمومی و یا بهبود عملکرد ورزشی به کار می روند.

موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار (IASTM) یک روش کمکی است که انجام بسیاری از تکنیک‌های دستی در پزشکی را تسهیل و در نهایت نتایج درمان بیمار را بهبود می‌ بخشد.

مانند سایر درمان های دستی، در مورد موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار نیز توسط نهادهای تخصصی بر سر زبان، تقدم و انحصار، بحث و سردرگمی ایجاد شده است.

متأسفانه، ترس از مواخذه برای دفاع از تکنیکی که مورد تایید عمومی نیست، اساتید را برای نشان دادن و معرفی این روش بی میل کرده است.

توصیه‌های تکنیکی ارائه شده در مورد درمان های دستی، در چهارچوب های علمی فعلی، پیشرفتی نداشته و مبنایی برای کاربرد سریع بوده اند و به همین دلیل انعطاف‌پذیری لازم برای نوآوری را ارائه نمی دهند.

متداول‌ ترین قسمت‌های بدن برای موبیلیزاسیون بافت نرم عبارتند از: بازو، شانه، قسمت بالایی کمر، پایین کمر، ران و ساق پا. ماساژ درمانگران ما در کلینیک فیزیوتراپی مهراز در شیراز از موبیلیزاسیون به عنوان یک تکنیک موثر برای درمان طیف وسیعی از عارضه ها استفاده می کنند.

موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار در شیراز

موبیلیزاسیون ها

موبیلیزاسیون در ماساژ درمانی برای درمان مفاصل و بافت های نرم استفاده شود. در موبیلیزاسیون مفاصل، برای تسکین تنش دردناک، سفتی، درد و بهبود دامنه حرکتی، یک استخوان یا مهره حرکت داده می شود.

موبیلیزاسیون مفصلی با فشارهای مختلف و با درجه بندی یک تا پنج انجام می شود. فشار مورد استفاده در موبیلیزاسیون مفصلی به نتایج مورد نظر بستگی خواهد داشت.

موبیلیزاسیون بافت نرم یک روش درمانی خاص برای از بین بردن سفتی و کاهش درد در بدن از طریق دستکاری دستی است.

ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و بافت همبند معروف به فاسیا، بافت نرم هستند. موبیلیزاسیون بافت نرم را می توان با سطوح مختلف فشار و با الگوهای ضربه ای مختلف به طور مستقیم بر روی بافت های نرم اعمال کرد.

این روش دامنه حرکتی و قدرت عضله را افزایش می دهد. ماساژ درمانگران ما در کلینیک دکتر عشقی در شیراز از موبیلیزاسیون مفاصل و بافت نرم برای درمان طیف وسیعی از عارضه ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : درمان انواع درد با طب فیزیکی و توانبخشی

چه زمانی از موبیلیزاسیون استفاده می شود

موبیلیزاسیون برای کمک به بهبود مفاصل و بافت های نرم انجام می شود. موارد کاربرد موبیلیزاسیون مفصل و بافت نرم عبارتند از :

  • سفتی عضلات
  • آسیب دیدگی
  • درد
  • سفتی مفصل

هدف از انجام موبیلیزاسیون بافت نرم:

  • از بین بردن یا کاهش چسبندگی
  • بهبود دامنه حرکتی
  • افزایش طول عضلات و تاندون ها
  • کاهش تورم و ادم
  • کاهش درد
  • بازیابی عملکرد
چه زمانی از موبیلیزاسیون استفاده می شود

تکنیک های موبیلیزاسیون بافت نرم

یک فیزیوتراپیست دارای مجوز به طور ویژه برای استفاده دقیق از دستان خود برای فشار دادن، کشیدن و ماساژ عضلات، رباط ها، تاندون ها و اعصاب، جهت تسکین درد و بازیابی عملکرد، آموزش دیده است.

تکنیک های خاص برای موبیلیزاسیون بافت نرم عبارتند از:

  • فشار پایدار : اعمال فشار مستقیم بر روی بافت محدود شده و نگه داشتن آن
  • باز کردن گره عضلانی با حرکات مارپیچ : اعمال فشار به بافت محدود شده با حرکات چرخشی متناوب در جهت عقربه ‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌ های ساعت
  • نوسانات مستقیم : فشار ریتمیک بر روی بافت محدود شده
  • موبیلیزاسیون عمودی : فشار دادن به بافت میوفاشیال در زاویه عمودی
  • موبیلیزاسیون موازی : اعمال فشار با کشیدن در امتداد شیار های ماهیچه ها
  • تلنگر زدن عمودی : هل دادن ریتمیک در امتداد مرز عضله و سپس قسمت کشسان بالای عضله
  • ماساژ اصطکاکی : فشار دادن بر روی امتداد فیبرهای ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها

درمانگر برای اجرای تکنیک‌های موبیلیزاسیون بافت نرم، باید در مورد آناتومی و فیزیولوژی انسان و نحوه تاثیر دستکاری بافت ها بر عملکرد فیزیکی آموزش دیده باشد.

فیزیوتراپیست ها در بررسی و درمان اختلالات حرکتی تخصص دارند.

موبیلیزاسیون بافت نرم تنها یکی از راهکارهای مورد استفاده برای کمک به بیماران در رسیدن به اهداف عملکردی است.

اگر دچار کشیدگی یا رگ به رگ شدگی شده اید یا سوالی در مورد تکنیک های موبیلیزاسیون بافت نرم دارید، با کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز تماس بگیرید!

موبیلیزاسیون بافت نرم می تواند به تسکین درد و بهبود عملکرد کمک کند.

برای رسیدن به نتایج مطلوب با موبیلیزاسیون بافت نرم، بهتر است:

  • تمرینات خانگی خود را به درستی انجام دهید
  • وزن تان را در حد نرمال نگه دارید
  • به طور منظم ورزش هوازی انجام دهید
  • طبق دستور پزشک، تمرینات با وزنه را انجام دهید
تکنیک های موبیلیزاسیون بافت نرم در شیراز

درمان با موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار (IASTM) در شیراز

درمان IASTM امکان تحریک بازسازی بافت همبند از طریق بازجذب فیبروز غیرعادی، همراه با تولید و جوان سازی کلاژن و مهم تر از آن احیای فیبروبلاست را فراهم می کند.

این امر به نوبه خود، بر آزاد شدن و تجزیه بافت های اسکار، چسبندگی ها و محدودیت های فاشیال تأثیر می گذارد.

در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده بر روی موش، نشان داده شد که استفاده از ابزارها در درمان تاندونیت، در افزایش تکثیر فیبروبلاست و تشکیل کلاژن (مانند ادغام، تراز و تولید) موثر بوده است.

بسیاری از این مزایا در یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی ترمیم رباط با استفاده از مدل موش، ایجاد شد که افزایش کوتاه مدت (برای مثال، 4 هفته) استحکام و سفتی رباط با ماساژ با ابزار در مقایسه با کنترل طرف مقابل را به اثبات می رساند.

در حالی که این یافته‌ها از انجام مجدد IASTM روی بافت همبند پشتیبانی می‌کنند، اما این موضوع در آزمایش های انسانی هنوز تایید نشده و به مطالعات بیشتری بر روی این تغییرات فیزیولوژیکی نیاز است.

گفته می شود که شرکت Graston® پروتکلی برای درمان دارد که شامل آزمایش چند فاکتور، گرم کردن، موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار (مانند 30 تا 60 ثانیه برای هر ضایعه)، انجام حرکات کششی و قدرتی پس از درمان و استفاده از یخ (فقط زمانی که التهاب نیمه حاد و نگران کننده است) می باشد.

بیشتر بخوانید : متخصص فیزیوتراپی در شیراز

علیرغم تفاوت در رویکردها و طراحی برنامه درمانی، پیش فرض کلی IASTM، افزایش تحرک فاسیا با عوارض محدودی مانند ناراحتی در طول درمان یا کبودی پس از درمان است.

برای موبیلیزاسیون بافت نرم با کمک ابزار، فرد در یک وضعیت آرام می نشیند. او باید ساعد خود را روی میز مقابل خود و پیشانی اش را بر روی ساعد قرار دهد.

قبل از درمان، یک روان کننده (وازلین) به پوست اطراف گردن زده شد و تیغه M2T با یک پد الکلی تمیز می شود.

در ابتدا، از تیغه M2T برای یافتن محل دقیق محدودیت در قسمت بلای ماهیچه ذوزنقه استفاده می شود.

سپس با تیغه M2T و با استفاده از صفحات درمانی 1، 2 و 3 ، در امتداد عضله، از محل اتصال عضله به استخوان پایدارتر تا محل اتصال آن به استخوان متحرک تر (تکنیک جارو کردن) به آرامی و به مدت تقریبی 3 دقیقه، ضربه هایی در زاویه 45 درجه وارد می شود؛ این ضربات نباید هیچ گونه ناراحتی یا درد ایجاد کنند.

این تکنیک به مدت چهار هفته و هر هفته دوبار تکرار می شود. فرد باید در صورت احساس سوزش بعد از جلسه، روی آن ناحیه کیسه یخ قرار دهد.

پس از جلسه IASTM، هر فرد یک تمرین کششی غیرفعال برای قسمت بالایی و راست ماهیچه ذوزنقه دریافت می کند. این تمرین شامل خم کردن جانبی سر به سمت چپ، نگه داشتن سر در آن موقعیت برای 30 ثانیه و 3 بار تکرار آن است.

برای افزایش کشش، در صورت لزوم، گردن خم شده، به بالا کشیده می شود.

فرد باید تمرینات کششی را 5 بار در هفته در خانه انجام دهد.

برای انجام حرکات کششی، فرد باید روی یک صندلی نشسته و برای ثابت نگه داشتن شانه راست، کف صندلی را با دست راست خود نگه دارد و دست چپ خود را برای کشش سر به سمت چپ، روی سر بگذارد.

در صورت امکان، برای افزایش میزان کشش می توان گردن را بیشتر خم کرد. کشش باید 3 بار تکرار و در هر بار برای 30 ثانیه حفظ شود.

با همه خدمات ما در کلینیک فیزیوتراپی شیراز، کلینیک مهراز بیشتر آشنا شوید.

خلاصه

موبیلیزاسیون را می توان بر روی بافت نرم و مفاصل انجام داد. موبیلیزاسیون بافت نرم یک نوع دستکاری بافت نرم با دست است.

بافت های نرم، ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و بافت همبند هستند. موبیلیزاسیون ها با هدف رفع گرفتگی و مستقیماً روی بافت های نرم انجام می شوند.

درمانگران برای حرکت دادن مفاصلی مانند شانه و مهره ها، بر روی آنها فشار می آوردند. حرکت مفاصل برای کاهش درد، سفتی و تنش مفید است.

موبیلیزاسیون مفصل و بافت نرم را می توان در بسیاری از قسمت های بدن انجام داد.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است