شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درد شانه : ۱۱ آسیب رایج شانه

درد شانه : ۱۱ آسیب رایج شانه

  • صفحه اصلی
  • -
  • شانه و سرشانه
  • -
  • درد شانه : ۱۱ آسیب رایج شانه
درد شانه : ۱۱ آسیب رایج شانه

درد، خشکی یا ضعف شانه می تواند انجام کارهای روزمره مانند دسترسی به طبقات بالای قفسه، راندن خودرو یا حتی شانه کردن مو را با دشواری روبرو کند.

یافتن علت درد شانه، اولین گام در مسیر بهبود آن است. متاسفانه، لیستی طولانی از دلایل احتمالی برای این عارضه وجود دارد.

درد شانه اتفاقی نادر نیست، اما زمانی که درد، فعالیت های معمول را تحت تاثیر قرار دهد، زمان آن است که شانه مورد بررسی قرار گیرد. اغلب اوقات ترکیبی از طب فیزیکی و توانبخشی، استراحت و دیگر درمان های خانگی می تواند مشکل را حل کند. برای تشخیص و درمان درد شانه می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

در چه صورت می توان گفت درد شانه جدی است

مرز بین دردهای معمولی شانه و آسیبی که ممکن است نیازمند مراقبت پزشکی باشد، کجاست؟

در اینجا به چند مورد از نشانه های هشداردهنده برای آسیب شانه اشاره می کنیم:

  • درد ناگهانی و شدید
  • کاهش محدوده حرکتی
  • درد همراه با تورم، فشار یا کبودی
  • درد مداوم یا درد ادامه داری که به تدریج بدتر می شود
  • دردی که مانع از به خواب رفتن شده یا فرد را از خواب بیدار می کند
  • عدم کاهش درد پس از چند روز استراحت، استفاده از یخ و داروهای ضد التهابی بدون نسخه

بیشتر بخوانید : سندرم شانه شناگران چیست؟ علائم و درمان در شیراز

عارضه های شایعی که باعث درد شانه می شوند

در ادامه برخی علل احتمالی برای ایجاد درد ناگهانی شانه، آورده شده است:

آسیب های روتاتور کاف

روتاتور کاف، مجموعه ای از چهار عضله کوچک و شبکه ای از تاندون هایی است که برای کمک به بلند کردن و حرکت دست، با یکدیگر همکاری می کنند.

این عضلات و تاندون ها با همکاری یکدیگر، بخش گوی مانند استخوان بازو را در داخل حفره شانه نگه می دارند. انجام این وظیفه، کار دشواری بوده و فرسایش و پارگی اجتناب ناپذیر این ناحیه می تواند منجر به موارد زیر شود:

پارگی روتاتور کاف

طی این آسیب، تاندون روتاتور کاف متصل به استخوان دست، دچار پارگی –جزئی یا کامل- می شود. تاندون می تواند در اثر یک حادثه، مانند افتادن روی دست در حالتی که بازو به سمت خارج کشیده شده است، دچار پارگی شود. گاهی نیز تاندون به مرور زمان و در اثر انجام مکرر یک حرکت دچار تحلیل می شود.

در صورتی که شانه درد در هنگام شب رخ داده، به طوری که خوابیدن را با دشواری روبرو کند، ممکن است پارگی در یک یا بیش از یکی از تاندون های روتاتور کاف رخ داده باشد.

گاهی فرد هنگامی که دست خود را به بالای سر می برد، احساس درد کرده یا هنگام تلاش برای بردن چیزی به بالاتر از سطح شانه دچار ضعف می شود، که در این صورت نیز امکان ابتلا به این نوع آسیب وجود دارد.

معمولا درمان اولیه شامل استراحت نسبی، استفاده از یخ و گاهی نیز استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی است. طب فیزیکی و توانبخشی نیز توصیه می شود.

عارضه های شانه درد

التهاب تاندون روتاتور کاف

التهاب تاندون روتاتور کاف زمانی رخ می دهد که تاندون های مفصلی دچار التهاب می شوند. معمولا درد در بخش قدامی و کناری شانه احساس می شود. ممکن است فرد کمی نیز احساس خشکی در شانه خود داشته باشد.

این عارضه می تواند در اثر فعالیت هایی که مستلزم استفاده از دست در بالای سر بوده، مانند تنیس، یوگا یا نقاشی اتاق رخ دهد. اغلب اوقات درد در هنگام استراحت تشدید شده و با فعالیت بهبود می یابد.

معمولا درمان شامل استراحت، استفاده از یخ و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی است. اغلب افراد طی چند هفته بهبود می یابند.

بورسیت روتاتور کاف

کیسه های کوچک مایع به نام بورس، نقش مهمی را در شانه ایفا می کنند. آن ها نقش روان کننده داشته و مانند بالشتک هایی، مالش و اصطکاک را در زمان حرکت عضلات، تاندون ها و استخوان ها کاهش می دهند.

استفاده بیش از حد از شانه یا نگه داشتن مفصل در وضعیت نامناسب می تواند بورس را تحریک کرده کرده و منجر به تورم و التهابی شود که همان بورسیت است.

بیشتر بخوانید : آسیب های تاندون بایسپس و درمان آن

سندرم گیر افتادگی شانه

در صورتی که یکی از مشکلات روتاتور کاف که در بالا ذکر شد، رخ دهد، ممکن است در ادامه نیز عارضه ای به نام سندرم گیر افتادگی شانه بروز پیدا کند. تورم ناشی از آسیب روتاتور کاف می تواند منجر به مالش و یا حتی گیر کردن عضلات و تاندون ها شود. این گیر افتادگی می تواند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند.

معمولا علائم به کمک طب فیزیکی و توانبخشی، استراحت، استفاده از یخ و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی طی چند هفته تا چند ماه از بین می رود.

شانه یخ زده

شانه یخ زده عارضه دردناکی است که در آن، شانه دچار خشکی شده و قادر به حرکت نیست. این عارضه زمانی رخ می دهد که بافت هم بند داخل مفصل گوی و کاسه ای شانه، ضخیم و سفت می شود. این امر، حرکت دست را دشوار می کند. هرچه دست، کمتر حرکت کند، مشکل بزرگ تر می شود.

در نهایت فرد احساس می کند شانه در جای خود دچار انجماد شده است. با وجود اینکه برخی از افراد پس از آسیب دچار یخ زدگی شانه می شوند، اما بسیاری از افراد درگیر، دچار هیچ گونه آسیبی نمی شوند. این عارضه به کرات در مبتلایان به دیابت، پارکینسون و عارضه های دیگر دیده می شود که علت آن مشخص نیست.

حتی پس از درمان تهاجمی نیز بهبود شانه یخ زده می تواند چند ماه طول بکشد. تمرینات و کشش هایی که محدوده حرکتی شانه را هدف قرار می دهند نیز می توانند در فروکش کردن علائم موثر باشد.

احساس خشکی شانه پس از مدتی بی حرکت بودن، نسبت به شانه یخ زده واقعی، عارضه متفاوتی است. معمولا خشکی پس از آسیب، به سرعت به طب فیزیکی و توانبخشی پاسخ می دهد.

شانه یخ زده

تاندونیت کلسیفیک

تاندونیت کلسیفیک که کمتر شایع است، زمانی رخ می دهد که کلسیم در تاندون ها انباشته می شود. هرچه این رسوبات بیشتر باشد، درد حاصل از آن ها نیز بیشتر خواهد بود. امکان مشاهده رسوبات در تست اشعه ایکس وجود دارد. معمولا درمان بر طب فیزیکی و توانبخشی، داروهای ضد التهابی غیر استروییدی و تزریق استرویید تمرکز دارد.

استئوآرتریت شانه

درد عمیق در پشت شانه می تواند نشانه استئوآرتریت باشد. این درد ناشی از تحلیل غضروف است، ماده ای که انتهای استخوان ها را می پوشاند.

با تشدید استئوآرتریت، خشکی شانه تا حدی پیشرفت می کند که ممکن است فرد توانایی رساندن دست به پشت خود را از دست بدهد.

علائم استئوآرتریت به مرور زمان بروز پیدا می کند. در برخی افراد، آسیب شانه در اثر ورزش یا فعالیت های دیگر، می تواند شروع کننده فرآیندی باشد که در نهایت منجر به استئوآرتریت می شود. اما در بسیاری از افراد، استئوآرتریت بدون هیچ علت خاصی رخ می دهد.

درمان استئوآرتریت شانه مشابه درمان پارگی روتاتور کاف است. در موارد شدید، فرد می تواند تحت عمل جراحی تعویض مفصل شانه قرار گیرد که مشابه عمل تعویض مفصل ران و زانو است.

بیشتر بخوانید : دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟

سایر اشکال آرتریت شانه

با وجود اینکه استئوآرتریت، شایع ترین شکل آرتریت شانه است، اما انواع دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث درد شود، از جمله:

  • آرتریت روماتویید : این بیماری خود ایمنی مزمن، مفاصل بدن، از جمله شانه را هدف قرار می دهد.
  • استئوآرتریت پس از آسیب : ممکن است آسیب شانه ترمیم شود، اما گاهی آسیب بلند مدت، بعدا خود را نشان می دهد.
  • آرتروپاتی پارگی روتاتور کاف : این شکل از استئوآرتریت در زمره عوارض احتمالی پارگی روتاتور کاف قرار می گیرد.
  • نکروز آواسکولار : این عارضه دردناک زمانی رخ می دهد که عاملی باعث انسداد جریان خون به بافت استخوانی شود و معمولا ناشی از شکستگی یا بیماری است.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است