شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان جداشدگی شانه یا شانه جدا شده در شیراز + علائم

درمان جداشدگی شانه یا شانه جدا شده در شیراز + علائم

  • صفحه اصلی
  • -
  • شانه و سرشانه
  • -
  • درمان جداشدگی شانه یا شانه جدا شده در شیراز + علائم
درمان جداشدگی شانه یا شانه جدا شده در شیراز + علائم

دلایل و درمان جداشدگی شانه یا شانه جدا شده

جداشدگی شانه، آسیبی است که به مفصل آکرومیوکلاویکولار که در بالای شانه قرار گرفته، وارد می شود. مفصل شانه در محل اتصال سه استخوان تشکیل شده است:  ترقوه، تیغه شانه (کتف) و استخوان بازو.

کتف و ترقوه، کاسه مفصل را تشکیل داده و استخوان بازو دارای سر گردی است که در میان کاسه جای می گیرد.

جداشدگی شانه در محلی رخ می دهد که ترقوه و کتف به هم می رسند. انتهای کتف، آکرومیون نام داشته و مفصل بین این بخش از کتف و ترقوه، مفصل آکرومیوکلاویکولار نامیده می شود.

زمانی که این مفصل از هم گسیخته می شود، وضعیت به وجود آمده، جداشدگی شانه نامیده می شود.

تشخیص و درمان به موقع شانه جدا شده می‌تواند از آسیب های جدی تر پیشگیری کند، برای درمان جداشدگی یا شانه جدا شده در شیراز با کلینیک دکتر زهره عشقی تماس گرفته و نوبت حضوری دریافت کنید.

علت جداشدگی شانه و دررفتگی شانه

در جداشدگی شانه، اتصال بین ترقوه و کتف از هم گسیخته می شود. در دررفتگی شانه، استخوان بازو از کاسه خود خارج می شود. نه تنها این دو آسیب از نظر آناتومیکی متفاوت هستند، بلکه در روش های درمان، بهبود و عوارض نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

افراد اغلب، واژه های جداشدگی و دررفتگی شانه را به جای یکدیگر استفاده می کنند، در حالی که این دو آسیب، کاملا متفاوت هستند. همانطور که در بالا توصیف شد، مفصل شانه در محل اتصال سه استخوان مختلف قرار گرفته است: ترقوه، کتف و استخوان بازو.

جداشدگی شانه تقریبا همواره حاصل اتفاقی ناگهانی و همراه با ضربه است که می تواند به یک حادثه یا فعالیت به خصوص نسبت داده شود.

علائم جداشدگی شانه

درد، شایع ترین علامت جداشدگی شانه بوده که معمولا در زمان آسیب، شدید است. شواهدی از وجود ضربه، مانند تورم و کبودی نیز معمولا در محل دیده می شود.

مکان درد در محل اتصال ترقوه و تیغه شانه و مستقیما در بالای شانه است. اگرچه ممکن است افراد درگیر جداشدگی شانه، در اطراف مفصل به طور کلی احساس درد کنند اما در واقع درد دقیقا در محل مفصل آکرومیوکلاویکولار متمرکز است.

اغلب اوقات تشخیص جداشدگی شانه به سادگی با بررسی اتفاق رخ داده و معاینه فیزیکی انجام می شود. برای اطمینان از عدم وجود شکستگی در این استخوان ها، لازم است تست اشعه ایکس انجام شود.

در صورت عدم امکان تشخیص دقیق، در حالی که فرد، وزنه ای را در دست خود نگه داشته تست اشعه ایکس انجام می شود. در این نوع تست، وزنه باعث برجسته شدن هرگونه ناپایداری مفصلی در شانه و نمایش هرچه بهتر تاثیرات جداشدگی شانه می شود.

بیشتر بخوانید : دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟

جداشدگی یا دررفتگی شانه

انواع دررفتگی شانه

جداشدگی شانه بر اساس شدت آسیب و موقعیت استخوان های جا به جا شده طبقه بندی می شود. جداشدگی شانه از نوع 1 تا 6 دسته بندی می شود:

  • دررفتگی نوع 1 : آسیب به کپسولی وارد می شود که مفصل آکرومیوکلاویکولار را احاطه می کند. استخوان ها از محل خود خارج نشده و علامت اولیه درد است.
  • دررفتگی نوع 2 : شامل آسیب به کپسول مفصل آکرومیوکلاویکولار و نیز یکی از رباط های مهمی است که باعث تثبیت کتف می شود. این رباط، به طور جزئی پاره می شود. ممکن است بیماران درگیر جداشدگی نوع 2 در محل آسیب دچار یک برآمدگی کوچک شوند.
  • دررفتگی نوع 3 : شامل آسیبی مشابه نوع 2 است، اما آسیب قابل توجه تر است. معمولا بیماران درگیر جداشدگی نوع 3 بر روی مفصل آسیب دیده دچار یک برآمدگی بزرگ شوند.
  • دررفتگی نوع 4 : آسیبی غیر معمول است که در آن، ترقوه تحت فشار به پشت مفصل آکرومیوکلاویکولار منتقل می شود.
  • دررفتگی نوع 5 : حالت تشدید شده ی آسیب نوع 3 است. در این آسیب، عضله فوقانی مفصل آکرومیوکلاویکولار توسط انتهای ترقوه سوراخ شده و موجب تشکیل یک برآمدگی قابل توجه در محل آسیب می شود.
  • دررفتگی نوع 6 : نیز به شدت نادر است. در این نوع آسیب، ترقوه به سمت پایین جا به جا شده و در زیر کوراکوئید جای می گیرد.

درمان جداشدگی شانه

درمان این آسیب ها بر اساس شدت آسیب و انتظارات فرد پیش می رود. اغلب موارد جداشدگی نوع 1 و 2، پس از تست و تشخیص، بدون جراحی درمان می شود.

در مورد بهترین نوع درمان جداشدگی نوع 3 اختلاف نظر وجود دارد، به طوری که بعضی جراحان، جراحی را پیشنهاد کرده و برخی دیگر جراحی را توصیه نمی کنند.

با وجود اینکه اغلب اوقات در مورد جراحی جداشدگی نوع 4، 5 و 6 صحبت می شود، اما واقعیت این است که این الگوهای آسیب به ندرت رخ می دهند. اکثریت موارد جداشدگی شانه را نوع 1 و 3 تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید : درمان سندروم گیر افتادگی شانه

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است