شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان شانه یخ زده شیراز + علائم و تشخیص

درمان شانه یخ زده شیراز + علائم و تشخیص

  • صفحه اصلی
  • -
  • شانه و سرشانه
  • -
  • درمان شانه یخ زده شیراز + علائم و تشخیص
درمان شانه یخ زده شیراز + علائم و تشخیص

شانه یخ زده ، عارضه دردناکی است که در آن، شانه، سفت و ملتهب شده و حرکت با محدودیت مواجه می شود.

شانه یخ زده (Frozen Shoulder) زمانی رخ می دهد که بافت هم بند مستحکم اطراف مفصل شانه (که کپسول مفصل شانه نامیده می شود)، ضخیم، سفت و ملتهب می شود. (کپسول مفصل شامل رباط هایی است که بخش فوقانی استخوان بازو را به حفره شانه متصل می کنند).

هرچقدر درد بیشتری احساس شود، احتمال اینکه بتوان از شانه استفاده کرد، کمتر می شود.

عدم استفاده از شانه باعث ضخیم شدن کپسول شانه شده و حرکت شانه را دشوارتر نیز می کند و گویی شانه در جای خود یخ زده است.

عدم استفاده از شانه در دراز مدت باعث عارضه شانه یخ زده می شود. برای پیشگیری و درمان شانه یخ زده در شیراز می توانید به دکتر زهره عشقی متخصص برجسته طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

چه کسانی در معرض ابتلا به شانه یخ زده هستند؟

  • سن . بزرگسالان، خصوصا افراد بین 40 تا 60 سال
  • جنسیت . این عارضه در زنان بیش از مردان شایع است.
  • آسیب اخیر شانه . هرگونه آسیب شانه یا جراحی که نیازمند عدم حرکت شانه باشد، مانند پارگی روتاتور کاف و شکستگی های تیغه شانه، ترقوه یا بازو.
  • دیابت . بین 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به دیابت شیرین به شانه یخ زده مبتلا می شوند.

سایر بیماری ها و عارضه ها: از جمله سکته مغزی، کم کاری تیروئید، بیماری پارکینسون و بیماری قلبی. سکته مغزی، یکی از فاکتورهای ریسک شانه یخ زده است زیرا ممکن است حرکت بازو یا شانه محدود شود.

علائم و نشانه های شانه یخ زده جیست؟

 علائم شانه یخ زده به سه مرحله تقسیم می شود:

  • مرحله یخ زدن . در این مرحله، شانه خشک شده و در صورت حرکت، دچار درد می شود. درد به تدریج افزایش می یابد. ممکن است درد در هنگام شب تشدید می شود. ناتوانی در به حرکت درآوردن شانه افزایش می یابد. این مرحله 6 تا 9 ماه ادامه پیدا می کند.
  • مرحله یخ زدگی . در این مرحله، ممکن است درد کاهش یابد اما شانه خشک باقی می ماند. این وضعیت، انجام وظایف و فعالیت های روزانه را دشوارتر می سازد. این مرحله 2 تا 6 ماه ادامه می یابد.
  • مرحله آب شدن (ریکاوری) . در این مرحله، درد کاهش یافته و توانایی حرکت شانه به تدریج بهبود می یابد. ریکاوری کامل یا تقریبا کامل زمانی رخ می دهد که استحکام و حرکت طبیعی بازگردد. این مرحله 6 ماه یا 2 سال زمان می برد.
نحوه تشخیص شانه یخ زده

نحوه تشخیص

برای تشخیص شانه یخ زده، پزشک اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

بررسی علائم و مرور سابقه پزشکی

معاینه فیزیکی بازو و شانه ها:

پزشک، شانه را در تمام جهات حرکت می دهد تا محدوده حرکتی و وجود درد در هنگام حرکت را بررسی کند. این نوع معاینه، که در آن، پزشک دست بیمار را به حرکت در می آورد نه خود فرد، تعیین “محدوده حرکتی غیر فعال” نامیده می شود.

پزشک، به حرکت درآوردن شانه توسط خود فرد را نیز تحت نظر قرار می دهد تا “محدوده حرکتی فعال” او را مورد بررسی قرار دهد.

این دو نوع حرکت مورد مقایسه قرار می گیرند. افراد مبتلا به شانه یخ زده، در هر دو حرکت فعال و غیر فعال، دچار محدودیت هستند.

تست اشعه ایکس شانه نیز معمولا برای اطمینان از این قضیه است که علت ایجاد علائم، وجود مشکل دیگری در شانه مانند آرتروز نباشد.

معمولا برای تشخیص شانه یخ زده به تست های تصویربرداری پیشرفته مانند ام آر آی و فراصوت نیاز نیست. در برخی موارد از این تست ها برای بررسی مشکلات دیگری مانند پارگی روتاتور کاف استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : درمان سندرم گیر افتادگی شانه

درمان شانه یخ زده

در صورت داشتن علایم شانه یخ زده به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید .

برخی از درمان ها عبارت اند از:

  • کمپرس گرم و سرد . این روش به کاهش درد و تورم کمک می کند.
  • داروهای کاهنده درد و تورم . این داروها شامل داروهای غیر استروییدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن است. درد و تورم شدیدتر به کمک تزریق استروییدی مدیریت می شود. یک داروی کورتیکواسترویید مانند کورتیزون به طور مستقیم به داخل مفصل شانه تزریق می شود.
  • طب فیزیکی و توانبخشی . تمرینات کششی و محدوده حرکتی که توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی آموزش داده می شود.همچنین با استفاده از لیزردرمانی پرتوان ، شاک ویو تراپی و تکار تراپی در جهت کاهش التهاب شانه به کار می رود .
  • برنامه تمرین خانگی . برنامه تمرینی را در خانه ادامه دهید.

در بیشتر موارد با درمان های طب فیزیکی بهبودی حاصل می شود ، در موارد نادر که  درد و سفتی شانه را پس از حدود یک سال کاهش ندهد، ممکن است از روش های دیگر استفاده شود، از جمله:

  • منیپولیشن تحت بیهوشی . طی این جراحی، فرد به خواب رفته و پزشک، شانه را به زور به حرکت در می آورد. این کار باعث کشیدگی یا پارگی کپسول مفصل و از بین رفتن گرفتگی شده و در نهایت منجر به افزایش محدوده حرکتی می شود.
  • آرتروسکوپی شانه . پزشک، برش هایی را در کپسول مفصلی ایجاد می کند. ابزارهای کوچکی از طریق برش های کوچک اطراف شانه وارد می شوند.

این دو روش معمولا با هم انجام می شوند تا نتایج بهتری حاصل شود.

پیشگیری از شانه یخ زده

آیا امکان پیشگیری از شانه یخ زده وجود دارد؟

در صورتی که بلافاصله پس از هرگونه آسیب شانه که طی آن، حرکت شانه با درد یا دشواری همراه بوده، طب فیزیکی و توانبخشی آغاز شود، امکان پیشگیری از ابتلا به شانه یخ زده یا حداقل کاهش احتمال ان وجود دارد.

 متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند برنامه تمرینی مناسبی را بر اساس نیازهای اختصاصی فرد طراحی کند.

بیشتر بخوانید : متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز

نتیجه گیری

درمان های غیر جراحی مانند استفاده از مسکن و تمرینات شانه به همراه تزریق کورتیزون، لیزردرمانی ، شاک ویو تراپی و تکار تراپی اغلب برای بازگرداندن حرکت و عملکرد شانه طی یک سال یا کمتر کافی است.

حتی در صورت عدم درمان عارضه، محدوده حرکتی و قابلیت استفاده از شانه می تواند خود به خود بهتر شود، اما اغلب این اتفاق، طی دوره زمانی طولانی تری رخ می دهد. بهبود کامل یا نزدیک به کامل، پس از حدود دو سال مشاهده می شود.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانخبشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی در شیراز، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با اطلاعات صفحه تماس با ما و مطب ارتباط برقرار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است