شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟

دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟

  • صفحه اصلی
  • -
  • شانه و سرشانه
  • -
  • دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟
دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟

دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون (shoulder subluxation) به معنای دررفتگی جزئی مفصل شانه است و زمانی اتفاق می ‌افتد که مفصل توپی استخوان بازو به نام هومروس کمی از حفره گلنوئید شانه خارج شود. استخوان بازو در دررفتگی کامل تماما از حفره گلنوئید خارج می شود.

شانه متحرک ترین مفصل بدن بوده و از چند استخوان، رباط و ماهیچه تشکیل شده است که شانه را در محل ثابت نگه می دارند. متحرک بودن شانه عاملی است که استخوان را بسیار مستعد دررفتگی می کند.

دررفتگی جزئی شانه اغلب نتیجه تروما، آسیب یا سکته ای است که عضلات بازو را ضعیف می کند.

در این مقاله به علائم و درمان دررفتگی جزئی شانه پرداخته و درباره روند بهبودی و تمریناتی که به بهبود شرایط کمک می کنند توضیحاتی خواهیم داد.

درمان دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون در شیراز زیر نظر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، دکتر زهره عشقی با استفاده از تجهیزات و روش های درمانی تخصصی انجام می‌شود.

علائم دررفتگی جزئی شانه

تشخیص دررفتگی جزئی دشوارتر از دررفتگی کامل است، اما در برخی موارد نیز می توان استخوان نیمه دررفته هومروس را از زیر پوست مشاهده کرد.

گاهی فرد حرکت قسمت کروی استخوان هومروس به داخل و خارج از حفره شانه که معمولا ناراحت کننده و دردناک است را احساس می کند.

علائم دررفتگی جزئی شانه شامل موارد زیر است:

  • تغییر شکل قابل مشاهده یا بیرون زدگی شانه
  • درد
  • تورم
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن به نام پارستزی در امتداد بازو
  • مشکل در حرکت دادن مفصل

گاهی نیز افراد هنگام انجام فعالیت‌های روزانه و به‌ خصوص حرکات بالای سر متوجه صدای تق یا احساس گرفتگی در شانه می شوند.

بیشتر بخوانید : التهاب تاندون یا تاندونیت چیست؟

علل

شانه در چندین جهت مختلف حرکت کرده و به سمت جلو، عقب یا پایین دچار دررفتگی می شود. این موضوع در رابطه با دررفتگی جزئی نیز صادق است.

هنگامی که دررفتگی جزئی باشد، کپسول شانه کشیده یا پاره شده و دررفتگی را پیچیده می کند.

معمولا استخوان بازو تنها پس از یک ضربه شدید یا افتادن از محل خود خارج می شود. چرخش شدید شانه نیز باعث خارج شدن بازو از سوکت گلنوئید خواهد شد.

مفصل شانه پس از دررفتگی ناپایدار شده و در آینده مستعد دررفتگی مجدد یا دررفتگی جزئی خواهد بود. دررفتگی جزئی شانه اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • تروما . سابلاکساسیون گاهی ناشی از حوادث یا جراحاتی است که به مفصل یا سایر ساختارهای تثبیت کننده شانه آسیب می رسانند. افتادن و یا تصادف با وسایل نقلیه موتوری نمونه های رایج این حوادث هستند.
  • آسیب ورزشی . ورزش های تماسی از جمله هاکی و فوتبال و همچنین ورزش هایی مانند اسکی و ژیمناستیک که احتمال زمین خوردن وجود دارد اغلب منجر به دررفتگی جزئی شانه می شوند.
  • سکته مغزی . سکته مغزی اغلب باعث ضعف عضلانی، بی ثباتی مفصل شانه و در نتیجه دررفتگی جزئی می شود. یک بررسی نشان داد که 80 درصد شرکت ‌کنندگانی که سکته مغزی داشته اند دررفتگی جزئی شانه نیز خواهند داشت.

خطر ابتلا به دررفتگی جزئی در مردان جوان و سایر گروه‌های دارای فعالیت بدنی بالا بیشتر است.

درمان دررفتگی جزئی شانه

هدف از درمان بازگرداندن استخوان بازو به داخل حفره و اطمینان از قرار گرفتن استخوان در محل صحیح خواهد بود.

درمان دررفتگی جزئی شانه

 تشخیص صحیح مهم ترین نکته برای تعیین بهترین روش درمانی است. درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریداکشن بسته . پزشک در این روش به آرامی استخوان را به محل خود باز می گرداند. پس از انجام این کار درد شدید تقریبا بلافاصله بهبود می یابد.
  • عمل جراحی . جراحی زمانی توصیه می شود که استخوان دائما دچار دررفتگی شود. همچنین هنگامی که اعصاب، رگ های خونی یا رباط های شانه آسیب دیده باشند این روش درمانی مناسب تر است.
  • استفاده از بریس شانه . احتمالا برای جلوگیری از حرکت شانه لازم است چند روز یا چند هفته از آتل، بریس یا آویز استفاده کنید. مدت زمان استفاده از این وسایل به میزان دررفتگی بستگی دارد.
  • مصرف دارو . برای کاهش درد و تورم یک شل کننده عضلانی و یک داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن تجویز می شود.
  • توانبخشی . پس از جراحی یا مدتی پس از استفاده از آویز یک برنامه توانبخشی با هدف بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت و ثبات مفصل شانه توصیه می شود.

تمرینات

تمرینات تقویتی زیر، برای بهبود دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون به افزایش ثبات مفصل شانه کمک می کنند. با این حال متخصص فیزیوتراپی یک رژیم ورزشی خانگی نیز متناسب با نیازهای فردی تجویز خواهد کرد.

تمرینات زیر به افزایش ثبات شانه کمک می کنند:

  1. فلکسورهای شانه. بازوها را به راحتی کنار خود نگه دارید و رو به دیوار بایستید. ساعد را بالا آورده و آرنج ها را در زاویه 90 درجه خم کنید. دست خود را مشت کرده  و به آرامی به دیوار فشار آورید.
  2. اکستانسورهای شانه. پشت به دیوار بایستید و بازوها را به راحتی کنار خود نگه دارید. آرنج را خم کرده و در زاویه 90 درجه بالا بیاورید. سعی کنید پشت آرنج ها را به دیوار فشار دهید.
  3. ابداکتورهای شانه. از سمت آسیب دیده مقابل دیوار بایستید. بازو را در حالتی که آرنج خم شده است بالا بیاورید و سعی کنید کل بازو را به سمت دیوار حرکت دهید.

قبل از انجام هر گونه ورزش در خانه با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید. تمرینات بسته به آسیب متفاوت هستند و برخی ورزش ها علائم برخی افراد را بدتر می کنند.

متخصص فیزیوتراپی علاوه بر تمرینات ورزشی موارد زیر را توصیه می کند:

  • ماساژ درمانی
  • استفاده از یخ
  • خودداری از انجام حرکات یا فعالیت های خاص
  • موبیلیزاسیون مفصل

بهبودی

هنگامی که فرد بدون آسیب دیدن عصب یا بافت ها دچار دررفتگی جزئی شود مفصل شانه به سرعت بهبود می یابد. با این حال اگر فرد خیلی زود فعالیت را شروع کند احتمالا در آینده دچار دررفتگی شانه خواهد شد.

پزشک پس از جراحی دررفتگی شانه توصیه می کند فرد برای چند هفته از آویز استفاده کند.

شروع فیزیوتراپی به تدریج به بازیابی قدرت و دامنه حرکتی کمک خواهد کرد. برای پیشگیری از عوارض بهتر است از حرکت دادن زیاد شانه خودداری کنید.

عوارض دررفتگی جزئی شانه

شانه از بافت همبند، ماهیچه‌ ها و رباط‌ هایی تشکیل شده است که استخوان بازو را در محل خود ثابت نگه می دارند.

کشیدگی بیش از حد یا آسیب دیدن این ساختارها دررفتگی جزئی یا دررفتگی را پیچیده تر می کند. برخی از عوارض دررفتگی جزئی شانه عبارتند از:

  • آسیب به عروق خونی و اعصاب شانه
  • سایر آسیب های شانه مانند پارگی رباط یا عضله
  • از دست دادن حرکت و انعطاف پذیری
  • بی ثباتی شانه که منجر به دررفتگی جزئی های مکرر می شود

آیا ممکن است مشکل دیگری داشته باشم؟

دررفتگی جزئی شانه علائمی مشابه آسیب های دیگر داشته و همین موضوع منجر به تشخیص اشتباه خواهد شد. دررفتگی جزئی گاهی با موارد زیر اشتباه گرفته می شود:

تاندونوپاتی عضله دوسر

این وضعیت به معنای التهاب تاندون دوسر بازو بوده و با توجه به موقعیت تاندون یکی از علل شایع درد شانه است.

آسیب های استخوان ترقوه

شکستگی یا آسیب استخوان ترقوه منجر به درد شانه و مشکل در حرکت مفاصل می شود.

آسیب روتاتور کاف

آسیب تاندون روتاتور کاف معمولا عامل درد شانه در تمام سنین است. آسیب های جزئی به خودی خود بهبود می یابند، اما آسیب های شدید به جراحی نیاز خواهند داشت.

دررفتگی شانه

دررفتگی به معنای جدا شدن کامل استخوان بازو از حفره شانه است. دررفتگی علائمی مشابه دررفتگی جزئی داشته و تنها یک پزشک متخصص می تواند این دو وضعیت را از یکدیگر تشخیص دهد.

آسیب شانه شناگران

درد شانه در شناگران رقابتی معمولا آسیب شانه شناگران نامیده می شود. از آنجایی که در شنا لازم است شانه انعطاف پذیری و دامنه حرکتی بالایی داشته باشد شناگران اغلب مفاصل خود را زیاد حرکت داده و خطر آسیب دیدگی افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید : درمان سندرم گیر افتادگی شانه

چشم انداز

دررفتگی جزئی شانه در صورتی که سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و مشکل به درستی تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود.

چنانچه عمل جراحی توصیه نشود احتمالا چندین ماه لازم است تا متوجه اثرات درمان شوید. زمان بهبودی بسته به شدت دررفتگی جزئی و اینکه آیا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید یا خیر متفاوت خواهد بود.

همچنین برای پیشگیری از عوارض و عود مجدد بیماری لازم است از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانخبشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی در شیراز، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با اطلاعات صفحه تماس با ما و مطب ارتباط برقرار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است