شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست

فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست

  • صفحه اصلی
  • -
  • فیزیوتراپی
  • -
  • فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست
فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست

اگر برای کاهش تنبلی، خستگی و ضعف چشم و همچنین بهبود آسیب های چشمی به دنبال کلینیک فیزیوتراپی هستید می توانید به کلینیک مهراز در شیراز مراجعه کنید.

متخصصان فیزیوتراپی کلینیک مهراز در شیراز انواع تمرینات فیزیوتراپی چشم را به شما آموزش خواهند داد.

بیماری چشم یا اختلال بینایی، مانند نزدیک بینی و دوربینی، مشکل رایجی است. انواع مختلفی از روش های درمانی برای بهبود بینایی و تمرینات چشمی وجود دارد.

ورزش عضلات برای سلامتی مفید است، اما آیا ورزش های چشمی نیز در بهبود بینایی تاثیر دارند؟ اگرچه هیچ تمرین چشمی موثری برای آستیگماتیسم، نزدیک بینی یا دوربینی وجود ندارد، اما تمرینات چشمی در بهبود توانایی های بینایی موثر هستند.

تاثیر ویژن تراپی که نوعی فیزیوتراپی برای چشم ها می باشد، در بهبود مشکلات خاصی مانند عدم هم ترازی یا تمرکز چشم ها مشخص شده است.

در ویژن تراپی مجموعه ای از تمرینات چشمی برای تنبلی چشم و سایر مشکلات چشمی، تجویز می شود.

اگر این تمرینات را تحت نظر چشم پزشک انجام دهید، او می تواند راهنمایی های بیشتری در مورد نحوه انجام تمرینات چشم ارائه دهد، اما برخی از تمرینات مخصوص عضلات چشم را می توان در خانه نیز انجام داد.

اگرچه انتظار نمی رود که این تمرینات چشمی به سرعت بینایی را بهبود بخشند، اما مداومت در انجام آنها می تواند به تدریج به بهبود مشکلات تمرکز چشم و خستگی چشم کمک کند.

ویژن تراپی چشم چیست

برخی از پزشکان متخصص بر روی نوعی درمان به نام ویژن تراپی تمرکز می کنند.

انجام تمرینات چشمی به عنوان بخشی از درمان بینایی مجاز است، اما فقط به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی تخصصی تر، زیر نظر جراح چشم، متخصص بینایی شناسی یا چشم پزشک، انجام می شود.

هدف از ویژن تراپی معمولا تقویت عضلات چشم می باشد. علاوه بر این، می تواند به برطرف شدن مشکلات بینایی، خستگی چشم یا بازآموزی عادات بینایی نامناسب کمک کند.

ویژن تراپی چشم چیست

کاربرد ویژن تراپی چشم چیست

بینایی درمانی یا ویژن تراپی معمولا در درمان مشکلات زیر، که اغلب در میان کودکان و گاهی اوقات در بزرگسالان دیده می شوند، کاربرد دارد:

  • نارسایی همگرایی (CI)
  • لوچی یا انحراف چشم (استرابیسم)
  • تنبلی چشم یا آمبلیوپی
  • نارساخوانی

فیزیوتراپی چشم در شیراز

در دنیای مدرن، بسیاری از مردم وقت خود را با رایانه و دستگاه های دیجیتال می گذرانند. در حین کار،تفریح یا تحصیل، هنگام پیام نوشتن یا بازی کردن – چشمان ما دائماً در تنش بوده و این تنش خواه ناخواه بر بینایی ما تاثیر مخربی می گذارد که باید به آن توجه کنیم!

متخصصان با استفاده از “فیزیوتراپی چشم” به حفظ سلامت چشم ها کمک می کنند.

آنها برای انجام این کار، با استفاده از روش های مختلف فیزیوتراپی، پروفیلاکسی (طب پیشگیری) بینایی را انجام می دهند:

  • تمرینات کامپیوتری ویدئویی برای بینایی
  • برنامه های درمانی کامپیوتری
  • تحریک مغناطیسی که با تحریک عصب بینایی توسط میدان مغناطیسی متناوب انجام می شود. این روش با بهبود گردش خون، به رساندن اکسیژن کافی به بافت عصبی و فعال شدن فرآیندهای متابولیک کمک می کند.
  • تحریک الکتریکی، با ارسال تکانه های الکتریکی به چشم از طریق یک الکترود انجام می شود. اساس کار آن شبیه به تحریک مغناطیسی است.

مراجعه به موقع به پزشک و معاینات پیشگیرانه منظم (یک بار در سال، در صورتی که پزشک بیشتر از این را توصیه نکرده باشد) کلید سلامت چشم شماست.

فیزیوتراپی چشم

نحوه انجام فیزیوتراپی چشم

چشم یکی از اعضای بدن است که بیشترین میزان جریان خون را دارد. برای اطمینان از حفظ این میزان جریان خون، آنها به یک سیستم قلبی عروقی با عملکرد خوب و یک سیستم لنفاوی سالم نیاز دارند.

این سیستم به تحرک اندام های داخلی وابسته است و این تحرک توسط سیستم عصبی خودمختار کنترل می شود.

سیستم عصبی خودمختار که عمدتاً در نخاع قرار دارد، تنفس، هضم و متابولیسم را تنظیم می کند.

این سیستم، مسئول بالا رفتن فشار خون، گشاد شدن سیاهرگ ها یا جریان بزاق است. سیستم عصبی خودمختار را نمی توان به صورت ارادی کنترل کرد.

هم در فیزیوتراپی جامع و هم در طب سوزنی چشم از این ارتباطات پیچیده استفاده می شود.

سیستم عصبی خودمختار را می توان با تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی فعال و غیرفعال، در جهت مثبت تحت تأثیر قرار داد.

ماساژ بافت همبند (تکنیک‌های فاشیال)، تکنیک‌های استئوپاتیک احشایی، درناژ لنفاوی، درمان دستی، تکنیک‌های کرانیوساکرال، به جز چند مورد، عملکرد ستون فقرات، تنفس یا پریستالیس اندام‌های داخلی را بهبود می بخشند.

این درمان های فیزیوتراپی، با نرمال سازی بافت های بدن و عملکرد اندام ها، انسدادها در بدن را برطرف کرده و گردش خون، بازسازی سلولی و فرآیندهای بهبودی را قابل بازیابی می کنند.

بیشتر بخوانید : درمان سرگیجه، چرخش سر و اختلالات تعادل در شیراز

ورزش چشم برای بهبود بینایی

پالمینگ

پالمینگ یک ورزش یوگا برای چشم است که به آرامش عضلات اطراف چشم و کاهش خستگی چشم کمک می کند.

برای انجام پالمینگ، ابتدا دستانتان را به هم بمالید تا گرم شوند. چشمان خود را ببندید و کف هر دست را روی استخوان های گونه قرار دهید.

دست خود را روی هر چشم جمع کنید و به مدت پنج دقیقه نفس عمیق بکشید.

ورزش پالمینگ چشم

پلک زدن

هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال، سرعت پلک زدن ما کاهش می یابد. کاهش سرعت پلک زدن می‌تواند باعث خشک شدن چشم‌ ها و احساس وجود شن و ماسه در آنها و خستگی چشم شود.

با پلک زدن آگاهانه می توان لایه اشک را بازیابی کرد. پلک زدن غدد چربی در پلک ها را پمپ کرده و ترشح مواد روان کننده از آنها را تحریک می کند. همچنین به پخش شدن اشک روی چشم کمک می کند.

یک تمرین پلک زدن، معمولا شامل بستن چشم ها، مکث دو ثانیه ای و سپس باز کردن مجدد آنها است. در حالی که چشم هایتان بسته هستند، پلک ها را آگاهانه برای تحریک بیشتر غدد چربی محکم به هم فشار دهید.

شکل هشت

دنبال کردن یک شی با چشم می تواند برای برخی چالش برانگیز باشد. برای تمرین دادن چشم، می توان حرکت چشمی شکل هشت را انجام داد.

یک نقطه روی زمین را در فاصله 10 فوتی از خود انتخاب کنید. با چشمان خود یک عدد خیالی هشت انگلیسی را ترسیم کنید.

این حرکت چشمی را 30 ثانیه در یک جهت ادامه داده و سپس جهت را تغییر دهید.

تمرینات فیزیوتراپی چشم تنبل

حرکت دادن چشم با مداد

تمرین حرکت دادن چشم با مداد معمولاً برای آموزش حرکت چشم ها به سمت یکدیگر یا همگرایی هنگام نگاه کردن به یک جسم نزدیک استفاده می شود.

برای انجام حرکت دادن چشم با مداد، یک مداد را در ارتفاع بالای بازو نگه دارید و سعی کنید بدون تاری دید به آن نگاه کنید. روی نوک پاک کن تمرکز کنید.

اگر حرفی روی پاک کن وجود دارد، روی آن تمرکز کنید تا حدی که خوانا شوند.

حالا به آرامی مداد را به سمت بینی خود حرکت دهید و بر پاک کن یا حرف روی آن تمرکز کنید. پس از آنکه آن را دوتایی دیدید، دوباره آن را از چشم دور کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

فوکوس دور و نزدیک

متمرکز کردن متناوب نگاه به دور و نزدیک، سیستم فوکوس چشم را طوری آموزش می دهد که به طور مناسب درگیر شده و استراحت کند.

انگشت شست خود را در فاصله 10 اینچی از صورت خود نگه دارید و به مدت 15 ثانیه روی آن تمرکز کنید.

برای بهتر درگیر کردن سیستم فوکوس چشم می توانید یک شی که حرفی روی آن قرار دارد را نزدیک خود قرار دهید.

پس از پانزده ثانیه، نگاه خود را به سمت هدفی در فاصله 20 فوتی (6 متری) ببرید و دوباره تمرکز خود را به مدت 15 ثانیه روی آن شی حفظ کنید. دوباره به انگشت شست خود نگاه کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید.

تمرینات چشم برای رفع خستگی

قانون 20-20-20

وقتی برای انجام کاری، برای مدتی، چشمان خود را در یک فاصله نزدیک متمرکز می کنید، سیستم تمرکز چشم خسته می شود. احتمال خشکی چشم نیز وجود دارد. برنامه ریزی منظم برای استراحت می تواند به کاهش بخشی از این فشار کمک کند.

به خاطر سپردن قانون 20-20-20 آسان است. برای هر 20 دقیقه کار نزدیک، به مدت 20 ثانیه به هدفی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید. پس از آن می توانید نگاه تان را دوباره به نزدیک متمرکز کنید.

براک استرینگ

تمرین براک استرینگ توسط فردریک براک از سوئیس، پیشگام در درمان بینایی طراحی شد. می توان از آن در تمرینات مختلف مخصوص سیستم بینایی استفاده کرد.

برای انجام تمرین براک استرینگ، دو سر یک نخ را به صورت حلقه گره بزنید. یک حلقه را به یک دستگیره در وصل کنید.

سه مهره را در نخ قرار دهید. باید مهره دورتر در نزدیکترین فاصله به دستگیره در قرار گیرد.

مهره وسط باید 2-5 فوت از شما و مهره نزدیک باید 6 اینچ از بینی شما فاصله داشته باشد. نخ را مستقیماً زیر بینی خود نگه دارید.

با این نخ می توان دنباله ای از تمرینات را برای تمرین دادن چشم ها برای بهبود ردیابی، هم ترازی و تمرکز چشمی انجام داد.

تمرینات فیزیوتراپی چشم برای رفع ضعیفی

کارت بارل

کارت بارل چشم ها را برای چرخش هماهنگ با یکدیگر یا همگرا شدن برای دیدن یک شی نزدیک آموزش می دهد.

برای شروع، کارت بارل را موازی با بینی خود نگه دارید تا دایره ها به صورت افقی تراز شوند و بزرگترین دایره ها در دورترین فاصله از بینی قرار گیرند. هر بار یک چشم را ببندید.

یک چشم دایره های قرمز و چشم دیگر دایره های سبز را می بیند. کارت را طوری تنظیم کنید که هر چشم مقدار یکسانی از کارت را ببیند و شیب نداشته باشد.

سپس چشمان خود را روی دایره های دورتر متمرکز کنید. دو تصویر باید همپوشانی داشته باشند و یک دایره قرمز مایل به سبز دیده شود. بعد از 5 ثانیه نگاه خود را به دایره میانی تغییر دهید.

در نهایت نگاه خود را به کوچکترین و نزدیکترین دایره ببرید. توجه کنید، دایره هایی که روی آنها متمرکز نیستید باید دو برابر دیده شوند.

این طبیعی است، هنگامی که یک دور کامل این کار را انجام دادید، به چشمان خود استراحت دهید. باید 10 بار این کار را تکرار کنید و نگاه تان را به مدت 10 ثانیه روی هر یک از سه دایره نگه دارید.

نتیجه گیری

انجام تمرینات چشمی برای بهبود بینایی می تواند مفید باشد، اما نمی تواند هر مشکل چشمی را برطرف کند.

تمرینات چشمی تاثیر مثبتی در درمان نزدیک بینی دارند و دوبینی را بهبود می بخشند.

برخی از پزشکان می توانند در مورد نحوه ورزش کردن چشم ها، بیمار را راهنمایی کنند.

مراجعه منظم به یک متخصص چشم برای انجام معاینات جامع، جهت اطمینان از جدی نبودن مشکلات بینایی، اهمیت زیادی دارد.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است