شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار در شیراز

فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • فیزیوتراپی
  • -
  • فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار در شیراز
فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار در شیراز

فیزیوتراپی چگونه به رفع مشکل بی اختیاری ادرار کمک می کند؟

فیزیوتراپی یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای درمان مشکل بی اختیاری ادرار به شمار می رود. فیزیوتراپیست با استفاده از تمرینات ورزشی به بیمار در تقویت عضلات لگن و مثانه و حل مشکل بی اختیاری کمک می کند.

براساس مطالعات صورت گرفته، بی اختیاری همیشه نشانه ضعف کف لگن نیست، بلکه سفت شدن بیش از حد عضلات کف لگن، اندومتریوز و یا حتی یبوست می توانند منجر به ایجاد مشکل بی اختیاری شوند.

 بنابراین لازم است در فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار، علت این مشکل قبل از هر گونه اقدام درمانی بررسی شود.

بی اختیاری علل مختلفی داشته و به همین دلیل تمرینات مختلفی برای رفع این مشکل در فیزیوتراپی به کار گرفته می شود. برای دریافت نوبت حضوری جهت درمان فیزیوتراپی بی اختیاری به کلینیک مهراز در شیراز مراجعه کنید.

انواع بی اختیاری ادرار

  • بی اختیاری استرسی : این نوع از بی اختیاری هنگام افزایش فشار داخل شکمی حین فعالیت هایی مانند سرفه، پریدن یا دویدن رخ می دهد. در این شرایط، عضلات لگن نمی توانند مثانه را مادامی که تحت فشار قرار گرفته بسته نگه دارند.
  • بی اختیاری اضطراری : این نوع از بی اختیاری با عنوان مثانه بیش فعال نیز شناخته می شود. در این شرایط، فرد یک هوس ناگهانی برای ادرار کردن دارد. گاهی اوقات فرد با شنیدن صدای آب و یا دیدن سرویس بهداشتی احساس می کند که باید ادرار را تخلیه کند.
  • بی اختیاری مختلط : این نوع از بی اختباری ترکیبی از دو نوع ذکر شده در بالا است.

فیزیوتراپیست باید قادر باشد با معاینه بیمار و بررسی جزئیات در مورد کنترل مثانه، سابقه هر گونه جراحی یا بارداری، رژیم غذایی و سبک زندگی نوع بی اختیاری را تشخیص دهد.

انواع بی اختیاری ادرار

انواع روش های فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار

هدف نهایی فیزیوتراپی کمک به بیمار در بازیابی کنترل مثانه، تقویت عضلات کف لگن و تمرکز بر نحوه سفت یا شل کردن این عضلات بوده، طوری که فرد بتواند نشت ادرار را کنترل کند.

دستگاه های مخروطی واژینال

دستگاه ‌های مخروطی شکل پلاستیکی هستند که برای کمک به تمرین عضلات کف لگن توسط فیزیوتراپیست در واژن قرار داده می شود.

این دستگاه همراه با انجام تمرینات کگل به‌ طور منظم و مداوم در حفظ فرم مناسب عضلات لگن مؤثر خواهد بود.

تمرینات بازآموزی مثانه

این تمرینات به بیمار کمک می کند تا به مثانه یاد بدهد چگونه نشت ادرار را کنترل کند.

اگرچه حداقل شش هفته طول می کشد تا تاثیرات این تمرینات بروز داده شوند، اما اثر بخشی آن در کنترل نشت ادرار به اثبات رسیده است.

درمان فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار

تحریک الکتریکی

این روش، اعصاب و عضلات مرتبط با آنها را فعال می کند.

در طول این روش، جریان های الکتریکی سبکی برای تحریک اعصاب و ایجاد انقباضات عضلانی با هدف آموزش عملکرد صحیح و استفاده از عضلات کف لگن یا آرام کردن پاسخ های عصبی بیش فعال به کف لگن اعمال می شود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی لگن در شیراز

تمرینات ورزشی

یکی از روش ها برای کنترل بی اختیاری، اصلاح رفتار است. اصلاح رفتار به معنای یادگیری نحوه استفاده از سرویس بهداشتی و تخلیه موثر مثانه می باشد.

عادات بد مانند تخلیه پیشگیرانه ادرار (تخلیه ادرار زمانی که واقعاً نیازی به انجام این کار نیست)، و همچنین زور زدن بیش از حد برای تخلیه هر دو به مثانه فشار آورده و به مرور زمان آن را ضعیف می کنند.

ورزش های کف لگن شناخته شده ترین ورزش برای درمان اختلالات عملکرد لگن محسوب می شوند.

این تمرینات که با عنوان تمرینات کگل نیز شناخته می شوند باعث افزایش توانایی مثانه و تقویت عضلات لگن شده و از سر ریز شدن ادرار جلوگیری می کنند.

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار

نکاتی برای تقویت مثانه

رعایت این نکات می تواند به تقویت مثانه کمک می کند:

  • برای “محض اطمینان” ادرار را تخلیه نکنید : زمانی که احساس کردید نیاز به دفع ادرار دارید، بهتر است کمی صبر کنید. با انجام این کار، مثانه تقویت شده و قادر است حجم بیشتری از ادرار را نگه دارد.
  • آرامش خود را حفظ کنید : زمانی که احساس کردید نیاز به دفع ادرار دارید، بنشینید و تا زمانی که می توانید عضلات کف لگن را منقبض کنید. با انجام این کار می توانید علاوه بر تقویت عضلات کف لگن از دفع ناخودآگاه ادرار جلوگیری کنید.
  • بدن را هیدراته نگه دارید : در طول روز، هشت لیوان آب بنوشید، انجام این کار باعث تحریک و قوی تر شدن مثانه می شود. در صورتی که در طول شب برای رفتن به دستشویی مجبورید از خواب بیدار شوید، دو ساعت قبل از خواب از نوشیدن هر گونه مایعات خودداری کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را به حداقل برسانید : برخی مثانه ها به کافئین و الکل واکنش منفی نشان می دهند و محدود کردن مصرف این مواد ممکن است نیاز به دفع ادرار را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید : کلینیک فیزیوتراپی در شیراز

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است