شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
صدا دادن گردن هنگام چرخش – کریپتوس گردن

صدا دادن گردن هنگام چرخش – کریپتوس گردن

  • صفحه اصلی
  • -
  • گردن
  • -
  • صدا دادن گردن هنگام چرخش – کریپتوس گردن
صدا دادن گردن هنگام چرخش – کریپتوس گردن

کرپیتاسیون یا کرپیتوس گردن صدای ترک خوردن، ضربه خوردن و ساییده شدن چیزی در گردن است، علت این صدا دادن گردن هنگام چرخش می تواند سفتی، وضعیت بدنی نامناسب یا آرتروز باشد.

به طور کلی ،کرپیتوس گردن مشکل نگران کننده ای نیست. اما کرپیتوس مزمن، مکرر یا دردناک می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد.

کرپیتوس گردن در اثر آسیب یا آرتروز مفاصل گردن ایجاد می شود. در مفاصلی که بافت نرم مقاوم تری دارند، شایع تر است. وضعیت بدنی نامناسب نیز می تواند یکی از دلایل آن باشد.

ممکن است یک مشکل مفصلی داشته باشید که با گذشت زمان بدتر شود. برای تشخیص سریع و درمان کریپتوس گردن می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

آیا صدا دادن گردن هنگام چرخش مضر است

اگر هنگام صدا دادن مفاصل خود احساس درد می کنید، باید به یک متخصص خدمات درمانی مراجعه کنید.

به طور کلی، اگر کرپیتوس گردن، همراه با هر یک از موارد زیر باشد، باید با پزشک مشورت کرد:

  • درد یا تورم : کرپیتوس گردن اگر همراه با درد یا تورم باشد، احتمال آرتروز یا نوع دیگری از مشکلات التهابی در مفاصل گردن وجود دارد.
  • تصادف یا جراحت : اگر شروع صدا دادن گردن، بعد از ضربه، مانند تصادف رانندگی یا زمین خوردن باشد، احتمال ایجاد یک تغییر ساختاری در گردن وجود دارد که باید توسط یک متخصص واجد شرایط رسیدگی شود.
  • مکرر یا ثابت بودن :  ثابت ماندن و از بین نرفتن کرپیتوس گردن، مثلا ایجاد صدای ضربه خوردن یا ساییدگی با هر بار یا تقریباً هر بار حرکت مفصل گردن، یکی از نشانه های وجود مشکلی در عملکرد مفصل است؛ به خصوص زمانی که همراه با درد باشد.
  • جراحی اخیر :گاهی اوقات پس از جراحی در ستون فقرات گردنی یا چند هفته بعد از آن، گردن هنگام حرکت شروع به ایجاد صداهایی می کند. اگرچه ممکن است این صداها طبیعی بوده و جایی برای نگرانی نداشته باشند، اما در صورت لزوم باید این موضوع با جراح درمیان گذاشته شود.

در غیر این صورت، احتمال اینکه صدای ترک خوردن و ساییدگی در گردن به تنهایی نشان دهنده مشکلی در سلامتی باشد، کم است.

اما در صورتی که درباره صداهای مکرر گردن نگران هستید، حتی اگر درد یا علائم آزاردهنده دیگری ندارید، به پزشک مراجعه کنید تا برای آسودگی خیال شما، احتمال وجود بیماری های جدی رد  شود.

عوارض صدا دادن گردن هنگام چرخش

علت صدا دادن گردن

کرپیتوس گردن ناشی از آسیب مفصل، سفتی یا آرتریت مهره های گردنی است و آرتریت گردن (اسپوندیلوز گردن) به دلیل تحلیل رفتن غضروف به مرور زمان رخ می دهد.

با تحلیل رفتن این غضروف ها، مهره های گردن نمی توانند به آرامی روی یکدیگر بلغزند. بنابراین هنگام حرکت آسیاب می بینند.

سفتی گردن نیز می تواند به دلیل آسیب باشد. تصادفات رانندگی و ضربه شلاقی از دلایل شایع این نوع آسیب ها هستند. هر ضربه وارد شده به گردن می تواند منجر به التهاب و سفت شدن عضلات و بافت های همبند شود.

چه زمانی باید به دنبال دریافت کمک پزشکی رفت؟

صدای ترک یا ضربه خوردن یا ساییده شدن از گردن، در صورت تکرار بیش از حد، ممکن است نشانه یک مشکل جدی مانند بی ثباتی ستون فقرات گردنی باشد.

اگر موارد زیر در مورد شما صدق می کند، به یک ارائه دهنده خدمات درمانی مراجعه کنید:

  • صدا دادن گردن با هر حرکت
  • درد یا تورم زیاد
  • آسیب دیدگی اخیر گردن

صدای قولنج شکستن در مفاصلی با بافت های اطراف مقاوم تر، بیشتری روی می دهد. این بافت ها عبارتند از:

عضلات پارا اسپینال گردنی : از قاعده جمجمه به سمت پایین تا مهره های قسمت فوقانی کمر کشیده شده اند. این عضلات ظاهری به شکل یک “V” ایجاد می کنند.

• رباط ها : بافت هایی که استخوان ها را به یکدیگر متصل کرده و آنها را ثابت نگه می دارند.

• فاسیا : شبکه ای از بافت همبند نازک در سراسر بدن است که اندام ها، استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب و رگ های خونی را در جای خود نگه می دارد.

وضعیت بدنی نامناسب نیز از دلایل سفتی گردن است.

علت و علائم کرپتوس گردن

آیا شکستن عمدی قولنج مفاصل گردن خطرناک است؟

اندک مواردی در مورد پارگی سرخرگ مهره‌ای یا شریان ورتبرال در گردن در اثر ضربه شدید ناشی از انواع خاصی از دستکاری ستون فقرات گردنی، گزارش شده است.

در همین موارد اندک نیز  این بحث وجود دارد که آیا در افرادی که ستون فقرات شان در اثر دستکاری ضربه نخورده، آسیب شریان ورتبرال روی نمی دهد؟ یا کمتر است؟ بررسی متون پزشکی نشان می دهد که دستکاری ستون فقرات گردن توسط یک متخصص پزشکی واجد شرایط فشار یا کشش زیادی به شریان مهره ای وارد نمی کند.

استاندارد اقدامات احتیاطی در این باره به این صورت است که پس از صدا دادن گردن، در صورت بروز علائمی مانند درد، سرگیجه، سبکی سر، بی‌حسی، گزگز یا سایر علائم آزار دهنده دیگر ، باید فوراً با یک متخصص واجد شرایط در حوزه پزشکی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : علائم رگ به رگ شدن گردن + انواع

چه زمانی صدای ترک خوردن گردن نگران کننده است؟

علائم و علل هشداردهنده زیر نشان می دهند که صدا دادن گردن چیزی بیشتر از کرپیتوس بی خطر است:

  • تکرار صدا دادن گردن با هر بار حرکت به سمتی خاص یا تقریباً هر بار حرکت
  • صدا دادن گردن همراه با درد یا تورم
  • شروع صدا دادن گردن پس از آسیب ستون فقرات گردنی در تصادف یا جراحی در این ناحیه

اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید تا علت علائم به درستی تشخیص داده شود.

اگر نگرانی در این باره دارید، بهتر است احتیاط کنید. اما به خاطر داشته باشید که اکثر موارد صدا دادن گردن، در صورت عدم وجود علائم دیگر، خطری ندارند.

درمان صدا دادن گردن هنگام چرخش (کریپتوس گردن)

درمان صدا دادن گردن هنگام چرخش

علت کرپیتوس گردن اغلب سفت شدن گردن است. بنابراین درمان به طور کلی با هدف بازگرداندن دامنه حرکتی و قدرت تحرک ستون فقرات گردنی انجام می شود.

اولین درمان ها اغلب عبارتند از:

  • گرما : یک بسته داغ می تواند تنش گردن را کاهش دهد.
  • کشش ها : حرکات کششی تنش را در عضلات ذوزنقه و بالابرنده کتف کاهش می دهند.
  • تقویت : ورزش های تقویت کننده عضلات عمقی گردن برای ایجاد حمایت بهتر از مفاصل گردن مفید هستند.
  • بهبود وضعیت بدنی : به خصوص اگر سر را جلو و قسمت بالای کمر و شانه را گرد نگه می دارید، موثر است.

در صورت سفتی زیاد عضلات گردن، فیزیوتراپی مفید خواهد بود.  فیزیوتراپیست ها می توانند به شما در اصلاح حرکات حین انجام کارها کمک کنند.

در موارد ناپایدار بودن ستون فقرات گردنی، جراحی فیوژن ستون فقرات یک گزینه برای درمان در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی و درمان گرفتگی گردن در شیراز

خلاصه

علت کرپیتوس گردن، فرسودگی غضروف ها یا وجود حباب های گاز در حفره های کوچک داخل مفاصل می باشد. وضعیت بدنی نامناسب، آسیب یا آرتروز نیز از علل آن هستند.

پزشکان با بررسی علائم و انجام معاینه فیزیکی و گاهی اوقات عکسبرداری علت را تشخیص می دهند. درمان ها شامل استفاده از گرما، حرکات کششی، ورزش های تقویت کننده عضلات و بهبود وضعیت بدنی است. در موارد نادر ممکن است به جراحی نیاز باشد.

اگر کرپیتوس گردن دردی ایجاد نکند، شاید بسیاری از افراد آن را نادیده بگیرند. با این حال، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است