شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
ام آر آی زانو در شیراز و انتظاراتی که باید داشت

ام آر آی زانو در شیراز و انتظاراتی که باید داشت

  • صفحه اصلی
  • -
  • تست ها و آزمایش ها
  • -
  • ام آر آی زانو در شیراز و انتظاراتی که باید داشت
ام آر آی زانو در شیراز و انتظاراتی که باید داشت

یکی از مراکز تصویربرداری ام آر آی زانو در شیراز کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص ارتوپدی و طب فیزیکی است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) نوعی آزمایش غیر تهاجمی است که توسط پزشکان برای تشخیص بیماری ها استفاده می شود.

این تصویربرداری به تنهایی برای تشخیص بیماری کافی نیست، اما معمولا شواهد کافی را برای تعیین مشکل در اختیار پزشک قرار می دهد.

پزشک در اکثر موارد در صورت آسیب دیدگی زانو، وجود عفونت یا اختلال مفصلی، از ام آر آی برای مشخص کردن علت بیماری و همچنین پیشبرد برنامه درمانی استفاده می کند.

برخلاف اشعه ایکس که از استخوان‌ ها عکس می ‌گیرد، ام آر آی زانو به پزشک امکان می ‌دهد استخوان و همچنین غضروف، تاندون‌، رباط‌، ماهیچه و حتی برخی از رگ‌ های خونی را مشاهده کند.

برای دریافت نوبت حضوری جهت تصویربرداری ام آر آی زانو در شیراز می توانید با کلینیک دکتر زهره عشقی تماس بگیرید.

ام آر آی زانو چیست

با استفاده از ام آر آی زانو تصاویر دقیقی از ساختارهای داخل مفصل زانو همچون استخوان‌ ها، غضروف‌ ها، تاندون ‌ها، رباط‌ ها، ماهیچه‌ ها و عروق خونی از جهات مختلف تهیه می شود.

ام آر آی از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، پالس‌ های فرکانس رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از ساختارهای داخل بدن استفاده می ‌کند و اشعه (اشعه ایکس) در این روش کاربردی ندارد.

از طریق این آزمایش می توان مشکلات زیادی از جمله موارد زیر را شناسایی کرد:

  • آسیب دیدگی غضروف
  • پارگی تاندون ها یا رباط ها
  • شکستگی استخوان
  • آرتروز
  • عفونت
  • وجود تومور

همچنین پزشک برای اطمینان از نیاز به جراحی زانو یا بررسی میزان بهبودی پس از عمل جراحی از این آزمایش استفاده می کند.

ام  ار ای زانو شیراز

تشخیص پارگی منیسک زانو

منیسک یک غضروف به شکل گوه است که در داخل زانو قرار داشته و بر جذب ضربات در تثبیت و انتقال وزن برابر در مفصل زانو نقش دارد.

اگر منیسک پاره شده باشد، شکل مثلثی طبیعی آن در ام آر آی متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات نیز قسمت پاره شده به مرکز مفصل زانو حرکت می کند که پارگی دسته سطلی منیسک زانو نامیده می شود.

تشخیص آسیب دیدگی رباط زانو

رباط زانو نوار کوتاهی متشکل از بافت منعطف و فیبری است که مفصل زانو را در محل ثابت نگه داشته و حرکت زانو را متعادل ​​می کند.

چهار نوع رباط وجود دارد که هنگام انجام تحقیقات مورد بررسی قرار می گیرند:

  • رباط صلیبی قدامی که از لغزش استخوان ساق پا به قسمت جلوی زانو پیشگیری می کند.
  • رباط متقاطع خلفی که مانع از حرکت بیش از حد استخوان ساق پا به سمت عقب می شود.
  • رباط جانبی داخلی که از باز شدن زانو به سمت داخل جلوگیری می کند.
  • رباط جانبی خارجی که از حرکت بیش از حد زانو به طرفین جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید : درمان زانو درد در شیراز

تشخیص مشکلات تاندون

تاندون نوعی فیبر سخت و عضلانی است و مسئولیت اتصال عضلات به استخوان ها را بر عهده دارد.

تاندون چهارسر ران (که ماهیچه های ران را به زانو متصل می کند) و تاندون کشکک زانو (متصل کننده استخوان ساق پا به کاسه زانو) دو تاندونی هستند که در ام آر آی دیده می شوند.

می توان از ام آر آی ​​برای مشخص کردن تاندونیت مزمن (التهاب تاندون) یا پارگی تاندون استفاده کرد (اگرچه این مشکل معمولا در معاینه فیزیکی مشخص می شود).

در موارد التهاب تاندون از جمله “زانوی جامپر”، معمولا آسیب پیشرونده زانو همانند زخم، التهاب و ناهنجاری های تاندون از طریق ام آر ای قابل مشاهده است.

مرکز ام آر آی خصوصی زانو در شیراز

سایر نکات مرتبط با ام آر آی زانو

ام آر آی برای بیشتر افراد خطری ندارد، با این حال بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

  • کلاستروفوبیا : در صورت داشتن ترس از فضاهای تنگ به پزشک اطلاع دهید. شاید لازم باشد قبل از آزمایش برای کاهش اضطراب دارو مصرف کنید. تکنسین ام آر آی این دارو را به شما نمی دهد، بنابراین باید از قبل درباره این موضوع با پزشک صحبت کنید.
  • بارداری : اگر مشکوک به بارداری هستید به پزشک بگویید. ام آر آی برای زنان باردار خطرناک نیست، اما معمولا در سه ماهه اول توصیه نمی شود. زنان باردار نباید مگر در مواقع لزوم رنگ کنتراست تزریق کنند.
  • واکنش آلرژیک : اگر رنگ کنتراست را قبل از معاینه دریافت کنید، احتمال اینکه واکنش آلرژیک داشته باشید بسیار کم است.
  • وسایل فلزی : اگر داخل بدن فلزی مانند ترکش یا ایمپلنت های فلزی (کاشت حلزونی، دفیبریلاتورها و ضربان سازهای قلبی و برخی از گیره های فلزی مانند گیره های مورد استفاده برای درمان آنوریسم مغزی) دارید، حتما قبل از انجام ام آر ای به پزشک یا تکنسین اطلاع دهید.

هرچند تیم پزشکی به سرعت این مشکل را با دارو درمان می کند. در نتیجه با آگاهی از این موضوع، در صورت داشتن علائم آلرژیک از جمله خارش، بثورات پوستی، مشکلات تنفسی یا تغییر در ضربان قلب، حتما به پزشک یا متخصص ام آر آی اطلاع دهید.

ام آر آی زانو چیست

بیشتر بخوانید : درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز

سوالات متداول درباره ام آر آی زانو

ام آر آی زانو چیست؟

پاسخ : ام آر آی نوعی آزمایش تشخیصی است که با استفاده از آهنرباهای قدرتمند، امواج رادیویی و کامپیوتر تصاویر دقیقی از ساختارهای داخل مفصل زانو تهیه می کند.

چرا افراد به ام آر آی زانو نیاز دارند؟

پاسخ : این احتمال وجود دارد که برای تشخیص بیماری یا آسیب های مختلف زانو از جمله پارگی رباط یا غضروف، آرتروز، تومور یا التهاب، ام آر آی زانو مورد نیاز باشد.

ام آر آی زانو چگونه انجام می شود؟

پاسخ : بیمار روی یک تخت و درون یک آهنربای استوانه ای شکل بزرگ دراز می کشد. این دستگاه برای تهیه تصاویر از مفصل زانو میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تولید می کند.

آیا ام آر آی زانو دردناک است؟

پاسخ : خیر، این آزمایش به خودی خود درد ندارد، اما برخی از بیماران گاهی در طول اسکن با قرار گرفتن در یک فضای بسته احساس ناراحتی یا اضطراب می کنند.

ام آر آی زانو چقدر طول می کشد؟

پاسخ : انجام آزمایش معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

آیا ام آر آی زانو خطرناک است؟

پاسخ : میدان های مغناطیسی یا امواج رادیویی استفاده شده در ام آر آی هیچ خطر مشخصی ندارند. با این حال، بیمارانی که در بدن خود ایمپلنت های فلزی دارند شاید نتوانند ام آر آی انجام دهند.

چگونه باید برای ام آر آی زانو آماده شویم؟

پاسخ : شاید لازم باشد بیماران برای مدت مشخصی قبل از معاینه از خوردن یا آشامیدن خودداری کنند و باید پزشک را از هر نوع بیماری یا داروهای مصرفی مطلع کنند.
همچنین باید لباس های گشاد و راحت بپوشند و برای انجام اسکن هیچ گونه اجسام فلزی همراه خود نداشته باشند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است