شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
آمپول پوکی استخوان در شیراز + شرایط تجویز

آمپول پوکی استخوان در شیراز + شرایط تجویز

  • صفحه اصلی
  • -
  • درمان ها
  • -
  • آمپول پوکی استخوان در شیراز + شرایط تجویز
آمپول پوکی استخوان در شیراز + شرایط تجویز

آمپول پوکی استخوان چیست

برای پوکی استخوان تعدادی درمان های دارویی وجود دارد که برخی از آنها را می توان به صورت آمپول استفاده کرد.

رایج ترین آنها زولدرونیک اسید است که به صورت تزریق وریدی، به مدت 3 سال، سالی یکبار به بیمار داده می شود و دنوزوماب که به صورت تزریق زیر پوستی هر 6 ماه یکبار تزریق می شود.

دنوزوماب یک آنتی بادی انسانی است که مکانیسم بیولوژیکی عامل شکستگی استخوان را از کار می اندازد اما از تشکیل استخوان جلوگیری نمی کند.

کدام آمپول پوکی استخوان برای درمان مناسب است

با توجه به اینکه از هر سه زن بالای 50 سال، یک زن دچار شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان می شود، در حال حاضر پوکی استخوان یکی از بزرگترین بحران های سلامت است. اما خوشبختانه، گزینه های بیشتری نسبت به گذشته برای درمان پوکی استخوان و بازیابی استحکام طبیعی استخوان ها وجود دارد.

یکی از جدیدترین درمان هایی که برای پوکی استخوان وارد بازار شده، آمپول پوکی استخوان است. برخلاف داروهای سنتی تر مخصوص استخوان که به صورت قرص یا کپسول هستند، تزریق برای پوکی استخوان معمولاً تنها چند بار در سال انجام می شود.

توجه به نحوه دریافت داروها مهم است زیرا عدم پیروی از دستورات پزشک در استفاده از داروهای آنها یکی از خطرات اولیه برای سلامتی مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان می باشد.

محققان دریافته اند که تنها 40 درصد از بیماران درمان های خود را برای بیش از یک سال ادامه می دهند که تکان دهنده است.

آمپول پوکی استخوان چیست

گزینه های تزریق پوکی استخوان

پس از تشخیص اولیه پوکی استخوان، اکثر پزشکان ابتدا نوع خاصی از داروها به نام بیس فسفونات ها را امتحان می کنند. سپس، بسته به واکنش بدن بیمار و همچنین با در نظر گرفتن عوامل خطرزا، پزشک ممکن است آمپول دیگری را برای پوکی استخوان جایگزین کند.

بیس فسفونات ها

بیشتر انواع بیس فسفونات ها به صورت قرص روزانه، هفتگی یا ماهانه مصرف می شوند، اما یک نوع از آن با نام تجاری Reclast (زولدرونیک اسید) وجود دارد که می توان آن را به صورت تزریق داخل وریدی دریافت کرد.

در مواردی که هدف پیشگیری از پوکی استخوان باشد، مثلاً در صورت داشتن سابقه خانوادگی و بالا بودن خطر ابتلا به این بیماری، تزریق هر دو سال یک بار انجام می شود.

افراد مبتلا به پوکی استخوان، یک بار در سال باید آمپول بزنند.

آمپول بیس فسفونات ها برای پوکی استخوان

پرولیا (دنوزوماب)

به گزارش بنیاد ملی پوکی استخوان دنوزوماب (با نام تجاری Prolia) یکی از موثرترین درمان ها برای پوکی استخوان بوده است. بر اساس برخی گزارش ها، این دارو خطر شکستگی ستون فقرات را تا حدود 70 درصد کاهش می دهد.

نحوه تاثیر دنوزوماب، غیرفعال کردن محرک استئوکلاست ‌ها، سلول‌ های استخوانی ضعیف کننده استخوان‌ ها است. دو بار در سال داده می شود.

یکی از اشکالات شناخته شده دنوزوماب تاثیر آن بر سطح کلسیم خون است.

بنیاد ملی پوکی استخوان هشدار می ‌دهد: «بیماران باید برای اطمینان از پایین نبودن غیرعادی سطح کلسیم خون، بعد از هر دوز آزمایش خون بدهند».

علائم سطوح پایین کلسیم شامل اسپاسم، پرش یا گرفتگی عضلات یا بی حسی و گزگز در انگشتان دست، پا یا اطراف دهان است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در حین مصرف این دارو، بیماران باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید : پوکی استخوان در اثر افزایش سن + درمان

فورتئو (تری پاراتید)

تری پاراتید، که معمولاً به عنوان فورتئو شناخته می شود، باید به صورت روزانه توسط خود فرد تزریق شود. این دارو به صورت یک قلم تزریقی از پیش پر شده عرضه می شود و هر قلم حاوی داروی چهار هفته است.

این یک درمان هورمونی است، البته یک هورمون مصنوعی و ساخته دست بشر. برای افراد مبتلا به پوکی استخوان که نمی توانند داروهای استروئیدی مصرف کنند، این دارو ایده آل است.

فورتئو تنها آمپول موجود در بازار است که به طور خاص استئوبلاست‌ها (سلول‌های خوب استخوان ‌ساز) را هدف قرار داده و مستقیما بهبود تراکم استخوان ‌ها را سریع تر می کند.

مطالعات نشان داده اند که این تزریق های روزانه در ساخت تراکم استخوان از بیس فسفونات ها موثرتر هستند، اما تزریق ها را فقط می توان حداکثر تا دو سال استفاده کرد.

پس از این مدت، اثر آن متوقف شده و استخوان ها به سرعت قدرت و تراکم خود را از دست می دهند.

تزریق تری پاراتید همچنین با خطر نادر، اما بالاتر، ابتلا به برخی از انواع سرطان استخوان همراه است.

آمپول فورتئو (تری پاراتید) برای پوکی استخوان

فورتیکال یا میاکالسین (کلسی تونین)

این دارو که یک هورمون مصنوعی می باشد، به طور خاص برای زنان یائسه طراحی شده است. در واقع، کاندیداهای ایده آل برای مصرف این دارو، زنانی هستند که پنج سال یا بیشتر از یائسگی آنها گذشته و از درمان های دیگر نتایج خوبی نگرفته اند.

این هورمون می تواند به افزایش تراکم استخوان، به ویژه در ستون فقرات و همچنین کند کردن روند تجزیه استخوان ها کمک کند. کلسی تونین به صورت اسپری بینی یا تزریق زیر پوستی تجویز می شود.

با این حال، کلسی تونین یکی از کم اثرترین داروهای پوکی استخوان است. اما کاهش قدرت آن، که در بالا به آن اشاره کردیم، باعث می شود که در مقایسه با برخی از درمان های فوق، عوارض جانبی جدی کمتری داشته باشد. درد یا خونریزی بینی از شایع ترین عوارض جانبی آن هستند.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی پوکی استخوان در شیراز

تصمیم گیری در مورد انتخاب آمپول پوکی استخوان

پزشک می‌تواند در مورد هر تزریقی که برای پوکی استخوان انتخاب می کنید، توضیحات لازم را ارائه داده و مزایا و معایب خاص آنها برای سلامت هر فرد و عوامل خطرزا و دوز مناسب را برای شما شرح دهد.

به این ترتیب می توانید از موثر بودن این درمان ‌ها در محافظت از سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از زمین خوردن، شکستگی و آسیب های دیگر مطمئن شوید.

تراکم استخوان را می توان با دستگاهی که از سطوح پایین اشعه ایکس برای تعیین نسبت مواد معدنی در استخوان ها استفاده می کند، اندازه گیری کرد.

در طول این آزمایش که دردی ایجاد نمی کند، فرد روی یک میز پددار دراز کشیده و یک اسکنر از روی بدن او عبور می کند. در بیشتر موارد، فقط استخوان ‌های خاصی، که معمولاً لگن و ستون فقرات هستند، بررسی می‌شوند.

در موارد شدید پوکی استخوان یا موثر نبودن درمان‌ های رایج ‌تر برای پوکی استخوان، پزشک ممکن است امتحان کردن موارد زیر را توصیه کند:

  • تری پاراتید (بنسیتی، فورتئو)
  • آبالوپاراتید (تیملوس)
  • روموسوزوماب (Evenity)

پوکی استخوان پس از تشخیص، نیاز به تجویز درمان جهت محافظت از سلامت استخوان دارد. داروها توسط پزشک عمومی یا متخصص تجویز می شود.

طیف وسیعی از گزینه های درمانی موجود است. بیمار و پزشک او با در نظر گرفتن سایر بیماری ها و مشکلات سلامتی بیمار، بهترین درمان را تعیین خواهند کرد.

ممکن است مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D در کنار درمان تزریقی به بیمار توصیه شود.

برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار شدید یا در معرض خطر شکستگی، می ‌توان برای ساخت سریعتر استخوان جدید، به جای اسید زولدرونیک یا دنوزوماب از درمان‌ های تزریقی استفاده کرد.

این داروهای استخوان ‌ساز با فعال کردن سلول ‌های سازنده استخوان جدید، عمل می‌کنند و در عین حال تأثیر کمتر و دیرتری بر روند تجزیه استخوان دارند. تری پاراتید و روموسوزوماب از دیگر داروهای موجود برای درمان پوکی استخوان هستند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است