شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
بلوک عصبی : آنچه باید بدانید

بلوک عصبی : آنچه باید بدانید

  • صفحه اصلی
  • -
  • درمان ها
  • -
  • بلوک عصبی : آنچه باید بدانید
بلوک عصبی : آنچه باید بدانید

بلوک عصبی در دو روش دائم و موقت که هر دو کاملا ایمن هستند از رسیدن سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کنند.

بلوک های عصبی روشی مؤثر برای جلوگیری، کاهش یا مدیریت درد هستند و انتقال سیگنال های درد در بدن را متوقف می کنند.

بلاک های عصبی کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال به کاهش موقت درد پس از عمل جراحی و یا درد طولانی مدت ناشی از یک بیماری مزمن کمک می کنند.

اپیدورال یکی از انواع رایج بلوک عصبی است. بسیاری از زنان در طول زایمان و یا پس از آن برای کاهش درد، اپیدورال دریافت می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عملکرد بلوک های عصبی، انواع و عوارض احتمالی آن ها به خواندن ادامه دهید.

استفاده از بلاک های عصبی خطراتی به همراه دارد، اما بسیار نادر هستند. برای درد عمومی جایگزین هایی مانند داروهای طبیعی یا مسکن های معمولی نیز وجود دارد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره بلوک های عصبی می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

بلوک های عصبی چگونه عمل می کنند؟

بلوک عصبی درد را با مسدود کردن سیگنال های بین سلول های عصبی و مغز کاهش می دهند.

پزشک یک بی حسی موضعی، یک داروی ضدالتهابی و یا هر دو را نزدیک عصب یا گروهی از اعصاب خاص تزریق می کند.

قطع عصب یا از بین بردن سلول های عصبی روش های دیگری هستند که پزشک برای تسکین درد مزمن انجام می دهد.

هر دو روش انتقال سیگنال های درد از عصب به مغز را متوقف می کنند. ناحیه مورد نظر پس از توقف ارسال سیگنال های درد بی حس و یا دچار گزگز می شود.

بیشتر بخوانید : درمان گیر افتادگی عصب در شیراز

بلوک های عصبی چه زمانی کاربرد دارند؟

بلاک های عصبی روشی سریع و مؤثر برای تسکین درد هستند و در شرایط مختلف برای مدیریت دردهای کوتاه و بند مدت کاربرد دارند.

بلاک های عصبی نسبت به سایر روش های تسکین درد مزیت هایی دارند. برای مثال، داروهای مخدر بسیار اعتیادآور هستند و از آنجایی که بلاک عصبی حاوی این داروها نیستند، خطر وابستگی وجود ندارد.

  • درد مزمن : بلوک های عصبی به مدیریت درد مزمن و بهود کیفیت زندگی بیمار کمک می کنند. استفاده از این بلوک ها برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن دیگر از جمله آرتروز حاد یا کمردرد مزمن نیز مفید خواهد بود. هم چنین، برای کاهش درد بیماران سرطانی نیز بلوک های عصبی تجویز می شوند.
  • درد موقت : از بلوک های عصبی در طول عمل جراحی و یا پس از آن برای کاهش درد موقت استفاده می شود. زنان نیز گاهی برای تحمل درد در طول زایمان از این روش استفاده می کنند.
بلوک عصبی صورت

انواع بلوک های عصبی

بلوک های عصبی انواع مختلفی داشته و پزشک قبل از تصمیم گیری برای انتخاب بلاک عصبی متناسب برای شرایط خاص هر بیمار تمام عوامل سلامتی را در نظر می‌ گیرد.

برخی از بلوک های عصبی موقتی و برخی دیگر دائمی هستند و این موضوع به نوع دارویی که در آن ها استفاده شده، بستگی دارد. دو نوع اصلی بلوک های عصبی عبارتند از:

بلوک های عصبی غیر جراحی

این بلوک ها موقتی هستند و معمولا پزشک از آن ها برای تسکین درد کوتاه مدت یا به عنوان بی حس کننده در حین جراحی استفاده می کند. انواع مختلف این نوع بلوک عصبی عبارتند از:

  • اپیدورال : در این مورد داروهای استروئیدی یا مسکن در اطراف سلول های عصبی خارج از نخاع تزریق می شوند. پزشک اغلب از اپیدورال برای تسکین درد هنگام زایمان و به عنوان داروی بیهوشی در برخی از جراحی ها استفاده می کند.
  • بی‌ حسی یا ضد درد نخاعی : پزشک در مایعی که نخاع را پوشانده است تزریق انجام می ‌دهد.
  • انسداد عصب محیطی : در این مورد عصب خاصی که باعث درد شده است با تزریق بی حس می شود.
  • انسداد سمپاتیک : پزشک با استفاده از دارو به طور موقت عصب را بی حس کرده و درد یک ناحیه از سیستم عصبی مسدود می شود.

بیشتر بخوانید : نوار عصب و عضله در شیراز

بلوک های عصبی جراحی

بلوک های عصبی جراحی دائمی هستند و به سلول های عصبی خاصی آسیب رسانده یا آن ها را از بین می برند.

پزشکان از این نوع بلاک عصبی برای درمان سندرم درد مزمن و ناتوان کننده استفاده می کنند. انواع مختلف بلوک های عصبی جراحی عبارتند از:

  • انسداد سمپاتیک : پزشک با استفاده از دارو و از بین بردن دائمی عصب، درد یک ناحیه کامل از سیستم عصبی را مسدود می کند.
  • نورکتومی : در این روش پزشک بخشی یا تمام عصب محیطی را برمی دارد تا مسیر خاص سیگنال درد مسدود شود.
  • ریزوتومی : در این روش ریشه عصب خارج شده از ستون فقرات از بین برده می شود.
عوارض بلوک عصبی چیست

عوارض بلوک عصبی

بلوک های عصبی به طور کلی ایمن بوده و خطرات این روش بسیار نادر هستند. گاهی در اطراف ناحیه تزریق، خونریزی، درد و خطر عفونت نیز وجود دارد.

به هم نزدیک بودن دو عصب تشخیص عصب صحیح توسط پزشک را دشوار می کند و ممکن است دارو وارد جریان خون شود.

در موارد بسیار نادر، بلوک‌ کننده های عصبی موقت به طور دائمی به عصب یا اعصاب اطراف آسیب می رسانند.

توجه به این نکته ضروری است که خطرات بسیار نادر بوده و به طور کلی بلاک های عصبی بی خطر و مؤثر هستند.

بیشتر بخوانید : درمان درد عصبی در شیراز

روش های جایگزین

بسته به شرایط، چندین روش جایگزین برای بلوک های عصبی وجود دارد که عبارتند از:

  • داروهای مخدر : برای تسکین درد کوتاه مدت می توان داروهای مخدر را جایگزین بلاک عصبی کرد. این داروها مسکن های قوی هستند که به گیرنده های مواد مخدر در سراسر بدن متصل می شوند. این داروها برای کاهش درد بسیار موثر هستند اما باید در مصرف آن ها احتیاط کنید چراکه احتمال وابستگی به این داروها وجود دارد.
  • داروهای استروئیدی یا غیراستروئیدی : در موارد کمتر شدید، داروهای غیراستروئیدی یا استروئیدی مانند ایبوپروفن و پردنیزون التهاب و درد را کاهش می دهند. پزشک گاهی در حین جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می کند. این کار باعث عدم هوشیاری و کاهش درد می شود.
  • اکسید نیتروژن : گزینه جایگزین برای زنانی که زایمان می کنند، اکسید نیتروژن است. این دارو اضطراب را کاهش داده و به تسکین درد کمک می کند. پزشک گاهی تزریق داروی بی حس کننده موضعی را پیشنهاد می دهد. این دارو با بلوک عصبی اپیدورال متفاوت است، اما به کاهش درد کمک می کند.
  • فیزیوتراپی در شیراز : برای افراد مبتلا به بیماری های طولانی مدت مانند درد مزمن، گزینه های دیگر مانند ورزش و فیزیوتراپی نیز کاربرد دارد.همچنین برخی از داروهای طبیعی به کاهش درد کمک می کنند.
بلوک های عصبی چیست

خلاصه

بلوک عصبی از رسیدن سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کند. در این روش درمانی هم گزینه های جراحی (دائمی) و هم غیرجراحی (موقت) وجود دارد.

بلوک های عصبی روشی مؤثر برای درمان دردهای مزمن و موقت هستند و پزشک گاهی از آن ها برای تشخیص مشکلات مختلف استفاده می کند.

پزشکان در برخی موارد برای تشخیص مشکل از بلاک عصبی استفاده می کند. برای مثال با مسدود کردن یک عصب خاص می توان عملکرد صحیح عصب را مشخص کرد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است