شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی زانو در شیراز

فیزیوتراپی زانو در شیراز

فیزیوتراپی زانو در شیراز

چگونه با فیزیوتراپی زانو درد را کاهش دهیم؟

فیزیوتراپی یک درمان مؤثر برای زانو درد است که به کاهش درد، تورم و التهاب کمک کرده و منجر به بهبود دامنه حرکتی و تسریع روند بهبودی می شود.

زانو درد مشکل رایجی است که به دلایل مختلف رخ می دهد. این مشکل ناشی از آسیب، استفاده بیش از حد، آرتروز یا برخی بیماری های دیگر است.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که فیزیوتراپی چگونه به کاهش زانو درد و بهبود سلامت کلی زانو کمک می کند.

خوشبختانه اقدامات زیادی برای کاهش درد زانو وجود دارد و یکی از گزینه های درمانی مؤثر فیزیوتراپی است. اگر زانو درد دارید، حتما برای درمان به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

فیزیوتراپی چیست؟

ادامه داشتن درد زانو به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد و راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها یا حتی ایستادن برای مدت طولانی را دشوار می کند.

اگر زانو درد مزمن دارید، احتمالا فیزیوتراپی برای شما مفید خواهد بود. فیزیوتراپی با تمرینات و تکنیک های مختلف منجر به بهبود حرکت و عملکرد و همچنین تسکین درد می شود.

فیزیوتراپی دکتر زهره عشقی در شیراز

فیزیوتراپی چگونه به افرادی که از زانو درد رنج می برند کمک می کند؟

فیزیوتراپی برای درمان زانو درد بسیار مفید بوده و تمرینات و کشش های مختلف به تقویت عضلات مفصل زانو و بهبود انعطاف پذیری کمک می کنند.

این کار منجر به برداشتن فشار از روی مفصل و کاهش درد می شود. همچنین تکنیک‌ های درمان دستی مانند ماساژ نیز در تسکین درد و بهبودی نقش دارند.

متخصص فیزیوتراپی بر اساس شدت درد زانو و اهداف فردی، یک برنامه درمانی سفارشی تهیه می کند.

برنامه های درمانی بسته به علت اصلی زانو درد متفاوت هستند. با این حال برخی از درمان های رایج فیزیوتراپی برای زانو درد عبارتند از:

  • تمرینات برای بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری
  • تمرینات برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو
  • تکنیک های درمان دستی مانند ماساژ
  • اولتراسوند تراپی
  • تحریک الکتریکی
  • سرما و گرما درمانی

بیشتر بخوانید : طب سوزنی برای زانو درد

انواع ورزش های مورد استفاده در فیزیوتراپی برای درمان زانو درد

در فیزیوتراپی ورزش های مختلفی وجود دارد که برای کمک به درمان زانو درد استفاده می شوند.

تمرینات ویژه توصیه شده به علت اصلی زانو درد و سطح سلامت و آمادگی کلی شما بستگی دارد. با این حال، برخی از متداول ترین ورزش‌ هایی که برای درمان زانو درد تجویز می شوند عبارتند از:

  • تمرینات دامنه حرکتی : این تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی مفصل زانو طراحی شده و شامل حرکت دادن پا به جلو، عقب و طرفین یا حرکات دایره ای هستند.
  • تمرینات تقویتی : این تمرینات برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو طراحی شده و به برداشتن فشار از روی مفصل و کاهش درد کمک می کنند. تمرینات تقویتی متداول برای درد زانو شامل لیفت پا، صاف بلند کردن پاها و مینی اسکات هستند.
  • تمرینات تعادلی : این تمرینات برای بهبود تعادل و هماهنگی طراحی شده و شامل ایستادن روی یک پا یا راه رفتن با الگوی پاشنه تا پنجه هستند. متخصص فیزیوتراپی احتمالا با بهبود درد زانو تمرینات مختلف و پیشرفته تری تجویز خواهد کرد.

مهم است که با تمرینات ملایم و آسان شروع کنید و پس از کاهش درد به تدریج شدت تمرینات را افزایش دهید.

فیزیوتراپی زانو درد در شیراز

تکنیک های درمان دستی مورد استفاده در فیزیوتراپی برای درمان زانو درد

فیزیوتراپی علاوه بر ورزش شامل تکنیک‌ های مختلف درمان دستی است که برای تسکین درد و بهبودی طراحی شده اند. رایج ترین تکنیک های درمان دستی که برای درمان زانو درد استفاده می شوند عبارتند از:

  • ماساژ درمانی در شیراز : ماساژ به کاهش التهاب و تنش عضلانی کمک کرده و با افزایش جریان خون منجر به تسریع بهبودی می شود.
  • موبیلیزاسیون مفصل : این تکنیک شامل حرکت دادن مفصل زانو در جهات مختلف است و به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک می کند.
  • رهاسازی نقاط ماشه ای : این تکنیک شامل اعمال فشار بر روی نقاط خاص در عضلات اطراف زانو است و به رهاسازی گره های عضلانی و تنش کمک می کند.

متخصص فیزیوتراپی احتمالا از ترکیبی از تکنیک های مختلف درمان دستی برای درمان زانو درد استفاده کرده و درمان را با نیازها و اهداف فردی شما تنظیم می کند.

بیشتر بخوانید : 7 دلیل قفل شدن زانو و درمان آن

برخی دیگر از روش های درمانی که فیزیوتراپی برای درمان زانو درد استفاده می شوند عبارتند از:

گرما درمانی

گرما درمانی روشی است که از گرما برای بهبودی استفاده کرده و معمولا برای درمان درد و سفتی عضلات کاربرد دارد.

گرما درمانی به افزایش جریان خون، شل شدن عضلات سفت و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

در طول گرما درمانی، یک حوله گرم یا پد گرما روی پوست زانو قرار گرفته و گرما منجر به شل شدن عضلات و کاهش درد می شود.

سرما درمانی

سرما درمانی روشی است که از سرما برای بهبودی استفاده می کند و معمولا برای درمان تورم و التهاب کاربرد دارد. سرما درمانی منجر به کاهش تورم و درد و همچنین تسریع روند بهبودی می شود.

در طول سرما درمانی، یک کیسه سرد یا یخ روی پوست زانو قرار داده شده و سرما به بی حس شدن ناحیه و کاهش درد کمک می کند.

سرما درمانی برای زانو درد

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی از امواج صوتی برای بهبودی استفاده کرده و معمولا برای درمان درد و سفتی عضلات کاربرد دارد. اولتراسوند تراپی به کاهش التهاب، افزایش جریان خون و تسریع بهبودی کمک می کند.

در طول اولتراسوند تراپی، بر روی پوست زانو ژل زده شده و سپس یک دستگاه بر روی ناحیه حرکت داده می شود. امواج صوتی دستگاه به عمق بافت ها نفوذ می کنند.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی درمانی است که برای بهبود از جریان های الکتریکی استفاده می کند و معمولا برای درمان درد، تورم و التهاب کاربرد دارد. تحریک الکتریکی به کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش جریان خون و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

در طول تحریک الکتریکی، الکترودهایی کوچک بر روی پوست زانو قرار گرفته و سپس یک جریان الکتریکی کم از الکترودها انتقال داده می شود. جریان به عمق بافت ها نفوذ کرده و به کاهش درد کمک می کند.

بیشتر بخوانید : درمان خشکی مفصل زانو

علل رایج زانو درد

زانو درد دلایل مختلفی دارد که برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • آرتروز : وضعیتی است که باعث التهاب و درد مفاصل می شود. آرتروز انواع مختلفی دارد، اما استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید دو نوع رایجی هستند که زانو را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • بورسیت : وضعیتی است که باعث التهاب بورس می شود. بورس ها کیسه های کوچک پر از مایع هستند که بین مفاصل به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. بورسیت زانو معمولا به دلیل استفاده بیش از حد یا آسیب دیدگی ایجاد می شود.
  • تاندونیت : تاندونیت باعث التهاب تاندون ها می شود. تاندون ها بافت هایی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. این بیماری معمولا در زانوها، لگن و شانه ها دیده می شود.
  • سندرم درد پاتلوفمورال : وضعیتی است که باعث درد در اطراف کاسه زانو شده و به دلیل استفاده بیش از حد یا انجام حرکات تکراری ایجاد می شود.
  • سندرم باند ایلیوتیبیال : سندرم باند ایلیوتیبیال باعث درد در قسمت بیرونی زانو می شود.
  • دررفتگی کاسه زانو : دررفتگی کاسه زانو زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو از محل خود خارج شود. این مشکل به دلیل آسیب دیدگی یا زمین خوردن رخ می دهد.
  • شکستگی کاسه زانو : شکستگی کاسه زانو به دلیل آسیب دیدگی یا زمین خوردن رخ می دهد.
  • پارگی منیسک : منیسک یک غضروف گوه ای شکل است که بین استخوان های زانو قرار دارد. پارگی منیسک باعث درد، تورم و سفتی خواهد شد.
فواید فیزیوتراپی برای زانو درد

فواید فیزیوتراپی برای زانو درد

فیزیوتراپی برای افرادی که از درد زانو رنج می برند فواید زیادی دارد. برخی از مزایای فیزیوتراپی عبارتند از:

  • کاهش درد : فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک هایی مانند تحریک الکتریکی، گرما و سرما درمانی به کاهش درد کمک می کند.
  • افزایش دامنه حرکتی : فیزیوتراپی با حرکات کششی و تقویت عضلات اطراف زانو منجر به افزایش دامنه حرکتی می شود.
  • بهبود گردش خون : تکنیک هایی مانند ماساژ و تحریک الکتریکی در بهبود گردش خون نقش دارند.
  • کاهش التهاب : تکنیک های فیزیوتراپی مانند تحریک الکتریکی و سرما درمانی باعث کاهش التهاب می شوند.

اگر از زانو درد رنج می برید، فیزیوتراپی برای شما مناسب خواهد بود. برای رزرو نوبت همین امروز با متخصص فیزیوتراپی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : زانو در شیراز

هر چند وقت یک بار برای زانو درد به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنیم؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی به شدت زانو درد بستگی دارد. در اکثر موارد باید یک یا دو بار در هفته به مدت چند هفته به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید.

جلسات درمانی با بهبود درد کاهش می یابند و احتمالا تمریناتی برای تسریع روند بهبودی تجویز می شود تا در زمان بین جلسات درمانی در خانه انجام دهید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است