شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز

کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • فیزیوتراپی
  • -
  • کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز
کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز

کاربرد فیزیوتراپی در بازیابی قدرت، حرکت و عملکرد افراد است. روش های فیزیوتراپی به کاهش احتمال آسیب دیدگی یا بیماری در آینده نیز کمک می کنند.

فیزیوتراپی یک رویکرد جامع برای درمان ارائه می دهد که در آن بیمار به طور فعال در مراقبت از خود مشارکت دارد.

افرادی که دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی شده اند ابتدا می بایستی با مراجعه به یک ارتوپدی در شیراز مورد معاینه قرار گرفته تا علت آسیب و مشکل بررسی شود. سپس در صورت نیاز به یک فیزیوتراپی در شیراز ارجاع داده خواهند شد.

گاهی اوقات ممکن است شما در اثر ورزش، حرکات ناگهانی و یا در سالمندان دچار آسیبی شده باشید که جدی نباشد ولی، کارهای روزمره را مختل می کند، در این صورت می توانید به صورت مستقیم به یک متخصص فیزیوتراپی در شیراز مراجعه نمایید.

کاربرد فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک حرفه پزشکی است و هدف آن در درجه اول پیشگیری از ناتوانی، نقص و آسیب می باشد.

فیزیوتراپی به منظور بهبود توانایی عملکردی، تحرک، کیفیت زندگی و حال عمومی فرد به کار گرفته می شود.

فیزیوتراپیست ها که به متخصصین فیزیوتراپی گفته می شوند، با گرفتن شرح حال دقیق بیماران، انجام معاینه فیزیکی، تشخیص مشکل و انجام درمان های فیزیوتراپی از طریق استراتژی ها/طرح های درمانی مختلف، آموزش بیمار، برای ارتقای سلامت و پیشگیری از آسیب و بازیابی و حفظ سلامت تلاش می کنند.

درمان های فیزیوتراپی برای هرکسی که از خستگی، سفتی عضلات یا سایر مشکلات مرتبط با حرکت و عملکرد رنج می برد، مفید است. همچنین به تقویت و بازتوانی عضلات و مفاصل آسیب دیده کمک می کند.

فیزیوتراپیست ها در کشورهای مختلف عناوین متفاوتی دارند. آنها را در بسیاری از کشورها درمانگران فیزیکی نامیده می شوند.

برخی از کشورها، عنواین خود را برای اشاره به فیزیوتراپیست ها دارند، مانند حرکت شناس، اما همه این عناوین بخشی از یک حرفه هستند.

درمانگران فیزیکی علیرغم عنوان شان، برای کمک به بیماران در مراقبت از خود، از رویکردی جامعی استفاده می کنند.

هدف فیزیوتراپی بازیابی عملکرد تا حد امکان و درمان و پیشگیری از آسیب‌ها است.

فیزیوتراپیست ها با همکاری با بیماران خود برای تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی، کاهش تورم و التهاب، جلوگیری از آسیب به مفاصل و عضلات و بهبود کلی تناسب اندام کار می کنند.

درمان‌ های آن‌ ها به بیماران درگیر با اختلالات، عارضه ها، آسیب‌ها، عوامل محیطی، بیماری یا پیری، کمک می کنند تا با بهبود شرایط جسمی و اجتماعی شان، کیفیت زندگی خود را تا حد ممکن افزایش دهند.

فواید فیزیوتراپی چیست

مزایای فیزیوتراپی در شیراز

بهبود وضعیت بدنی

تقارن بدن برای جلوگیری از کمردرد، ناراحتی در ناحیه مرکزی ستون فقرات و بروز مشکلات جدی ‌تر در آینده مانند لوردوز گردن ضروری است. بنابراین، گنجاندن فیزیوتراپی در روال زندگی، راهی برای بازیابی وضعیت بدنی مناسب، بهبود عادات وضعیت بدنی و در نتیجه کیفیت زندگی است.

کاهش درد

این مشکلات به دلایل مختلفی مانند انجام فعالیت های بدنی یا ورزشی (که آسیب ورزشی نیز نامیده می شود)، فعالیت بدنی (مانند حمل بار)، وضعیت بدنی نامناسب، استفاده مداوم از تکنولوژیکی (که می تواند باعث قرار گیری بدن در وضعیت نامناسب شود) یا جراحات ناشی از حوادث رخ می دهند.

یک متخصص در انجام توانبخشی فیزیکی و عملکردی، مناسب ترین فردی است که می تواند با ارائه راه کار های مناسب، درد و حتی درد عضلانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پیشگیری از صدمات احتمالی

پس از درمان یک آسیب خاص، ادامه پیگیری های درمانی، ترجیحاً با خود فیزیوتراپیست، ضروری است. این کار برای جلوگیری از عود مشکل و طولانی تر و دردناک تر شدن روند توانبخشی در آینده اهمیت زیادی دارد.

فیزیوتراپی با حفظ قدرت و تعادل بدن و ماهیچه‌ها و کمتر شدن احتمال آسیب دیدگی در شرایط آسیب زا، از سایر آسیب‌های احتمالی پیشگیری می کند.

درمان بیماری های مزمن و پیشگیری از آنها

فیزیوتراپی تمرکز زیادی بر عملکرد ها دارد. در مورد بیماری های قلبی ریوی، فیزیوتراپی با تمرینات اختصاصی و کمک به حفظ سلامتی می تواند با عوامل خطرزا و بیماری های مزمن مانند چاقی، ذات الریه، فشار خون، دیابت و حتی سرطان مقابله کند. تمام این موارد تأثیر مثبتی بر کل بدن و ذهن بیماران دارند.

کمک به تمرین بدنی مناسب

اگر به دنبال ورزش کردن در حد تعادل هستید، از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید.

به این ترتیب، می توان ورزش ها را به درستی، به طور معقول و در حد کافی، بدون استفاده بیش از حد از برخی ماهیچه ها، انجام داد و از آسیب های احتمالا غیرقابل برگشت جلوگیری کرد.

علاوه بر این، از ناراحتی و درد ناشی از انجام نادرست فعالیت بدنی در آینده جلوگیری خواهد شد.

کنترل بی خوابی

بی خوابی که با سخت به خواب رفتن مشخص می شود، می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

دندان قروچه، مشکلات تنفسی، عدم تقارن مناسب بدن و همچنین سندرم پاهای بی قرار.

برخی روش های فیزیوتراپی که کل بدن، ذهن و ارگانیسم بدن را لحاظ می کنند، امکان درمان این مشکلات و تضمین کیفیت خواب را ایجاد می کنند.

بهبود بیماری های تنفسی

با کمک فیزیوتراپی قفسه سینه، که انتقال اکسیژن را بهبود می بخشد، می توان به بهبود یا درمان برخی از مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت کمک کرد.

کاهش مشکلات ادراری

زنان و مردان، در زمان های مختلف، دچار مشکلات ادراری مانند بی اختیاری ادرار می شوند.

با این حال، درمان می‌تواند بسیار ساده ‌تر از حد انتظار باشد، به ‌ویژه اگر از طریق فیزیوتراپی اوروژنیکولوژیک انجام شود.

متخصصین فیزیوتراپی ما در شیراز با بررسی علت بی اختیاری ادرار راه کارهای درمانی موثری را از جمله تمرین درمانی به شما ارائه خواهند داد.

مزایای فیزیوتراپی چیست

انواع فیزیوتراپی و کاربرد آن

انواع مختلفی از فیزیوتراپی وجود دارد. این انواع عبارتند از:

فیزیوتراپی ارتوپدی

آسیب های اسکلتی عضلانی مربوط به ماهیچه ها، استخوان ها، رباط ها، فاسیا و تاندون ها را درمان می کند.

شکستگی، بورسیت، بیماری های مزمن، پیچ خوردگی، تاندونیت و توانبخشی پس از جراحی ارتوپدی مواردی هستند که فیزیوتراپی ارتوپدی برای آنها کاربرد دارد.

حرکت مفاصل، تمرین حرکتی، درمان دستی و تمرین قدرتی از روش های مورد استفاده برای درمان این نوع بیماران هستند.

دکتر زهره عشقی به عنوان یکی از بهترین متخصصین ارتوپدی در شیراز با بررسی دقیق علت آسیب های اسکلتی و عضلانی شما در صورت نیاز، به نزدیکترین همکاران فیزیوتراپی با برقراری یک گفتگو کاملا دقیق در مورد مشکل شما با فیزیوتراپیست، ارجاع خواهد داد.

فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان می تواند به افراد مسن پس از تعویض مفصل ران یا مفاصل دیگر یا سالمندان مبتلا به بیماری ها یا عارضه هایی مانند آرتریت، پوکی استخوان، آلزایمر، مشکلات تعادلی و بی اختیاری که بر تحرک و عملکرد فیزیکی تأثیر می گذارد، کمک کند.

هدف در این نوع درمان، بهبود تحرک، کاهش درد و بهبود آمادگی جسمانی می باشد.

فیزیوتراپی عصبی

 افرادی که دچار بیماری آلزایمر، آسیب مغزی، فلج مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، آسیب نخاعی و سکته شده اند ممکن است از مزایای فیزیوتراپی عصبی بهره ببرند.

هدف از درمان معمولا بهبود واکنش اندام، الگوهای حرکتی، مدیریت تون عضلانی، بهبود قدرت و تعادل است.

مراقبت از زخم

بهبود گردش خون، رسیدن خون و اکسیژن کافی به زخم در حال بهبودی را تضمین می کند. برای این منظور از درمان های دستی، کامپرشن تراپی، e-stim و مراقبت از زخم استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در دوران بارداری در شیراز

درمان اختلالات دهلیزی

این نوع درمان مخصوص رسیدگی به مشکلات تعادلی که احتمالا ناشی از مشکلات گوش داخلی هستند، می باشد.

فیزیوتراپی دهلیزی شامل انواع تمرینات و رویکردهای دستی است که به بیماران در بازیابی تعادل و هماهنگی کمک می کنند.

توانبخشی قلبی و عروقی و ریوی

این نوع درمان برای افراد مبتلا به برخی بیماری های قلبی ریوی (COPD) یا در دوره پس از جراحی مفید است. با توانبخشی قلبی و عروقی و ریوی می توان قدرت و استقامت عضلات و قلب و عروق را بهبود بخشید.

درمان احتقان‌ زدایی

این درمان به تخلیه مایع جمع‌ شده در اندام های افراد مبتلا به اختلالات لنف ادم و سایر بیماری‌ های مرتبط با جریان مایعات بدن کمک می کند.

توانبخشی کف لگن

توانبخشی کف لگن به درمان مشکلات کف لگن، مانند بی اختیاری ادرار یا مدفوع، بی اختیاری ادراری فوریتی و درد لگن ناشی از جراحات، جراحی یا مشکلات خاص کمک می کند.

فیزیوتراپی کودکان

فیزیوتراپی کودکان به آنها در رسیدن به پتانسیل فیزیکی کامل خود کمک می کند. این درمان ها برای نوزادان و کودکان، از بدو تولد تا نوجوانی انجام می شود.

فیزیوتراپیست های متخصص در درمان کودکان، در زمینه حرکت، رشد و بیماری های کودکان تخصص دارند.

انواع فیزیوتراپی و کاربرد آن

فیزیوتراپیست ها از چه تکنیک هایی استفاده می کنند

بسته به ماهیت آسیب و وضعیت بیمار، فیزیوتراپیست ها از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند. رایج ترین تکنیک های فیزیوتراپی عبارتند از:

درمان دستی

در درمان دستی برای رسیدن به حرکت طبیعی مفصل، از حرکت دادن مفصل، منیپولیشن، آزادسازی بافت نرم، ماساژ درمانی و کشش دستی برای درمان هرگونه محدودیت، سفتی، اسپاسم عضلانی و درد استفاده می شود.

علاوه بر این، این روش ها در بهبود گردش خون و افزایش تحرک و آرام سازی عضلات سفت و بافت های نرم موثر هستند.

تکنیک های تیپینگ

تیپینگ بیشتر برای آسیب های بافت نرم استفاده می شود. تکنیک‌های تیپینگ به تثبیت ناحیه آسیب دیده، کنترل درد و تورم، تسریع روند بهبودی و تسکین نواحی دردناک و ضعیف کمک می کنند.

الکتروتراپی

فیزیوتراپیست ها همچنین با استفاده از روش هایی مانند اولتراسوند درمانی، TENS، دیاترمی، مادون قرمز، کرایوتراپی و غیره، بیماران را درمان می کنند.

تاثیر استفاده از تکانه های الکتریکی ملایم در وادار کردن بدن به آزادسازی مسکن های طبیعی بدن و سرکوب و مسدود سازی سیگنال های درد به مغز ثابت شده است.

به همین دلیل الکتروتراپی در کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی موثر است. یافته ‌های بدست آمده از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده ترکیبی از الکتروتراپی، درمان دستی و یک برنامه ورزشی، برای بیماران بسیار مفید بوده است.

نورودینامیک

فیزیوتراپیست ها استرس یا درگیر شدن عصب را با انجام تست های حساسیت عصبی خاص، ارزیابی می کنند. بنابراین در موارد آسیب عصبی تروماتیک، فیزیوتراپیست با انجام روش های نورودینامیک به درمان بیمار می‌پردازد.

نورودینامیک نوعی حرکت پویا است که باعث ایجاد لغزش روی عصب شده و به کاهش علائم نوروپاتیک از جمله درد، بی ‌حسی، احساس سوزن‌ سوزن شدن کمک می‌کند.

طب سوزنی و سوزن خشک

طب سوزنی عمدتاً برای درمان انواع دردهای مفصلی و عضلانی از جمله کمر درد، گردن درد، سردرد، زانو درد، فیبرومیالژیا و غیره استفاده می شود.

تحریک عضلانی یا سوزن خشک معمولاً در درمان اختلال عملکرد میوفاشیال کاربرد دارد و در درمان نقاط ماشه ای، گره های عضلانی یا سفتی عضلات بسیار موثر است.

فیزیوتراپیست برای باز کردن گره عضلانی و شل شدن عضلات، یک سوزن طب سوزنی را در نقاط ماشه ای وارد می کند.

برنامه های تمرینی

برنامه های توانبخشی ورزشی شامل تمرینات کششی، تقویتی، ثبات ناحیه مرکزی بدن، دامنه حرکتی و تمرینات انعطاف پذیری بوده و هدف از آن بهبود توانایی حرکتی بدن، افزایش طول عضلات سفت، وضعیت بدنی صحیح و کمک به پیشگیری از انقباض و آتروفی عضلانی می باشد.

فیزیوتراپیست ها از چه تکنیک هایی استفاده می کنند

نتیجه (کاربرد فیزیوتراپی چیست)

فیزیوتراپی یک رشته مهم و متنوع در حوزه مراقبت های بهداشتی است. کار فیزیوتراپیست ها پیشگیری از ناتوانی، بهبود تحرک و وضعیت سلامت عمومی است.

آنها از طیف گسترده ای از تکنیک ها، از درمان دستی و الکتروتراپی گرفته تا برنامه های ورزشی و درمان های تخصصی متناسب با نیازهای هر فرد، استفاده می کنند.

علاوه براین، فیزیوتراپیست ها اغلب در زمینه هایی مانند نورولوژی، اطفال، سالمندان، اسکلتی عضلانی، قلب و عروق، ورزشی و فیزیوتراپی سلامت زنان تخصص دارند.

تخصص آنها نقش حیاتی در رسیدگی به طیف گسترده ای از عارضه ها و آسیب ها، تسهیل بهبودی و بهبود کیفیت زندگی بیماران دارد.

فیزیوتراپیست ها از طریق دانش، مهارت و فداکاری خود، به بیماران در بازیابی عملکردهای خاص، مدیریت درد و ارتقای وضعیت سلامت جسمی و روانی کمک می کنند.

به طور خلاصه، فیزیوتراپی یکی از اجزای ضروری در مراقبت های درمانی جامع است که به بهبود حال و قدرت تحرک افراد کمک قابل توجهی می کند.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است