شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
تیپینگ (کینزیوتیپینگ) چیست + مزایا، کاربردها و انواع آن

تیپینگ (کینزیوتیپینگ) چیست + مزایا، کاربردها و انواع آن

  • صفحه اصلی
  • -
  • فیزیوتراپی
  • -
  • تیپینگ (کینزیوتیپینگ) چیست + مزایا، کاربردها و انواع آن
تیپینگ (کینزیوتیپینگ) چیست + مزایا، کاربردها و انواع آن

در فیزیوتراپی از انواع تیپینگ برای درمان یک عارضه یا آسیب خاص استفاده می شود. این روش درمانی به کاهش فشار یا استرین (کشیدگی) در نواحی دردناک بدن کمک می کند.

تیپ های مختلفی در فیزیوتراپی وجود دارد که هر کدام از آن ها عملکرد مخصوص به خود را داشته و به روش های مختلفی بر روی بافت آسیب دیده اثر می گذارند.

هدف اصلی تیپینگ، جلوگیری از آسیب های احتمالی و درمان آسیب های موجود است.

تیپینگ یکی از روش های درمانی پر کاربرد است که به منظور بی حرکت کردن مفصل در آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش درمانی تیپینگ (کینزیوتیپینگ) می توانید به کلینیک فیزیوتراپی مهراز در شیراز مراجعه کنید.

کاربرد انواع تیپینگ در فیزیوتراپی

تیپینگ یکی از روش های درمانی است که با استفاده از نوارهای چسبنده بر روی پوست، وضعیت استخوان ها و ماهیچه ها را حین انجام فعالیت در حالت ثابت نگه می دارد. این روش درمانی در تسکین درد و بهبودی ناحیه آسیب دیده موثر است.

تیپینگ معمولاً برای درمان عارضه های ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات و سایر آسیب‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف از تیپینگ در فیزیوتراپی بی حرکت کردن مفصل آسیب دیده، فشرده سازی بافت نرم برای کاهش تورم، حمایت از ساختارهای درگیر در آسیب، حفظ ارتز یا آتل در موضع آسیب و محافظت از مفصل آسیب دیده در برابر آسیب دیدگی مجدد می باشد.

در فیزیوتراپی از چند نوع تیپ (نوار چسبنده) استفاده می شود

انواع تیپینگ (نوار چسبنده) در فیزیوتراپی

تیپینگ ورزشی

  • تیپ الاستیک کرم رنگ : این تیپ ها ضمن چسبنده بودن از خاصیت ارتجاعی نیز برخوردارند.
  • کاربرد : پوشاندن سطح زخم و برخی از التهابات پوستی و حفظ فشار موضعی در ناحیه آسیب دیده

تیپینگ ریجید

  • تیپ قهوه ای یا سفید : این تیپ ها فاقد خاصیت ارتجاعی هستند.
  • کاربرد : محدود کردن حرکت در یک مفصل و یا حفاظت از مفصل در حین حرکات عملکردی

تیپینگ دینامیک

این تیپ شبیه به خال کوبی است و از خاصیت ارتجاعی برخوردار است.

کاربرد : کمک به یک حرکت خاص

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در شیراز + مزایای آن

تیپ های منعطف و الاستیک کینزیولوژی

این تیپ ها در رنگ های مختلفی مانند صورتی، آبی، مشکی و سفید موجود هستند. تیپ های کینزیولوژینیز از خاصیت ارتجاعی برخوردارند، اما در مقایسه با دیگر تیپ ها دارای ویژگی ‌های بسیار متفاوتی هستند.

تیپ کینزیولوژی یک نوار بافته شده کشسان بوده که در انواع و سایزهای مختلف موجود است. خاصیت ارتجاعی ویژه در این تیپ اثربخشی آن را در تسکین درد و بهبودی ناحیه آسیب دیده دو برابر کرده است. با توجه به هدف تیپینگ، از این تیپ ها به شکل های مختلف استفاده می شود.

تیپ کینزیولوژی نازک و مانند پوست است. این تیپ ها باید توسط متخصصین مجرب که مهارت کافی را در این زمینه دارند بر ناحیه آسیب دیده قرار داده شوند. تیپ کینزیولوژی ضد آب بوده و می تواند سه تا پنج روز کار کند.

هیچ داروی خاصی در این تیپ ها به کار گرفته نشده و اثر بخشی آن به طراحی منحصر به فرد و اعمال آن توسط یک فیزیوتراپیست مجرب و کارآزموده باز می گردد.

کاربرد : فعال کردن الگوهای حرکتی خاص و کمک به بهبود عملکرد عضلات

تیپینگ با پانسمان کردن فرق دارد. از پانسمان برای بستن زخم استفاده می شود.

مزایای تیپینگ چیست

مزایای تیپینگ

  • جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی
  • کمک به بهبود محل آسیب دیده
  • اصلاح حرکات خاصی که منجر به درد می شوند
  • محافظت از مفاصل
  • فعال کردن ماهیچه ها
  • بهبود قدرت عضلانی
  • تسکین درد
  • جهت حرکت و انعطاف پذیری مفاصل
  • بهبود عملکرد سیستم لنفاوی

اثر بخشی تکنیک تیپینگ در پیشگیری از آسیب های احتمالی و یا توانبخشی به اثبات رسیده است، اما نکته قابل توجه این است که این تکنیک نباید جایگزین توانبخشی شود و مشکلاتی از قبیل بهبود بافت آسیب دیده، محدودیت دامنه حرکتی و مشکلات تعادلی نیز نباید نادیده گرفته شوند.

تکنیک تیپینگ همراه با توانبخشی به درمان بسیاری از عوارض و آسیب ها کمک می کند.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است