شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
شکستگی استخوان در کودکان + درمان در شیراز

شکستگی استخوان در کودکان + درمان در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • استخوان
  • -
  • شکستگی استخوان در کودکان + درمان در شیراز
شکستگی استخوان در کودکان + درمان در شیراز

اقدامات لازم پس از شکستگی استخوان در کودکان

شکستگی استخوان در کودکان برای اولین بار هم برای خودشان و هم والدین ترسناک است. اما چند اقدام مهم وجود دارد که می توانید قبل از مراجعه به پزشک یا کلینیک مراقبت های فوری انجام دهید.

اولین کار دنبال کردن سه مرحله اول تکنیک RICE است:

استراحت

  • ناحیه آسیب دیده را حرکت ندهید.
  • برای تثبیت استخوان و جلوگیری از تکان خوردن محل شکستگی از آتل استفاده کنید.

یخ

  • برای کاهش درد و تورم، هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه روی محل آسیب دیده یک کیسه یخ قرار دهید. در نوزادان یا کودکان نوپا از یخ استفاده نکنید زیرا سرمای شدید به پوست لطیف آن ها آسیب می رساند.
  • به جای کیسه های سرد مصنوعی از یخ خرد شده یا نخود فرنگی منجمد استفاده کنید.
  • هرگز زمانی که یخ روی ناحیه آسیب دیده قرار دارد نخوابید.

کمپرس

  • باندهای الاستیک یا جوراب های فشاری تورم را کاهش می دهند.
  • باند را زیر ناحیه آسیب دیده قرار داده و به سمت بالا بپیچید.
  • همیشه انگشتان پا یا دست را باز بگذارید.
  • مراقب بی حسی، تغییر رنگ یا دمای پوست باشید (در صورت نیاز باند را شل کنید).
  • هرگز زمانی که باند دور ناحیه آسیب دیده پیچیده است نخوابید.

شکستگی استخوان یکی از آسیب های رایج در دوران کودکی است و خوب است بدانید که این آسیب به طور قابل توجهی سریعتر از شکستگی استخوان بزرگسالان بهبود می یابد. برای درمان شکستگی استخوان در کودکان به کلینیک ارتوپدی در شیراز مراجعه کنید.

علت شکستگی استخوان در کودکان

کودکان ذات کنجکاوی دارند و زمانی که برای اولین بار شروع به حرکت می کنند، بالا می روند، می پرند و سعی دارند همه چیز و همه جا را کشف کنند.

اما تا زمانی که تسلط کامل و سیستم حرکتی توسعه یافته نداشته باشند بسیار آسیب پذیر هستند. استخوان های نوزادان و کودکان نوپا نسبت به بزرگسالان نرم تر و انعطاف پذیرتر است.

در نتیجه گاهی زمین می خورند و به خود آسیب می رسانند، اما استخوان هایشان نمی شکند. اما والدین نباید احساس گناه داشته باشند! افتادن و لیز خوردن تنها بخشی از بازی است.

خبر خوب این است که استخوان ‌های کودکان پوششی نرم و ضخیم از گوشت و بافت دارد، در نتیجه ضربه را بهتر جذب کرده و بسیار سریع ‌تر از استخوان ‌های ما بهبود می ‌یابند.

به ندرت لازم است برای اصلاح شکستگی استخوان تحت عمل جراحی قرار بگیرید و در اکثر موارد، گچ یا آتل و کاهش تحرک به بهبود شکستگی کمک می کند.

اقدامات لازم پس از شکستگی استخوان در کودکان

علائم شکستگی استخوان در کودکان

ابتدا باید به یاد داشته باشید که تنها زمین خوردن باعث شکستگی استخوان نمی شود. با این حال، اگر استخوان کودک پس از افتادن یا تصادف بشکند، به احتمال زیاد علائم زیر را خواهد داشت:

  • شنیدن صدای تق هنگام حرکت دادن اندام آسیب دیده
  • تغییر شکل اندام
  • تورم همراه با درد شدید و غیر قابل تحمل در ناحیه آسیب دیده
  • رنگ پریدگی کودک
  • کبودی و حساسیت
  • سفتی و تغییر شکل در قسمت آسیب دیده بدن
  • عدم توانایی حرکت دادن ناحیه آسیب دیده
  • خودداری از ایستادن یا راه رفتن در کودکان بزرگتر

اگر کودک درد زیادی ندارد، می توانید قبل از مراجعه به پزشک یک روز برای کاهش تورم صبر کنید. اگر هر گونه علائم شکستگی را مشاهده کردید، باید فورا کودک را به مطب پزشک یا اورژانس ببرید.

نکته مهمی که والدین باید در خاطر داشته باشند این است که نوزادان زیر یک سال گاهی حتی در نتیجه یک رگ به رگ شدن ساده علائمی همچون تورم دارند.

اگر به سر، گردن یا کمر آسیب جدی وارد شد، کودک را حرکت ندهید و با آمبولانس تماس بگیرید.

شکستگی های جدی در کودکان

در صورت جدی بودن آسیب مراقب علائم شوک، خونریزی داخلی، نبض غیرطبیعی، سرفه خونی، تنفس کوتاه، عدم هوشیاری و نشانه های دیگر باشید و عضو آسیب دیده را به زور از لباس بیرون نیاورید.

برای بریدن لباس با حوصله از قیچی استفاده کنید. کودکان بیشتر مچ دست، ساعد و بالای آرنج خود را می شکنند، زیرا سعی می‌ کنند با قرار دادن دست ‌ها جلوی بدن از افتادن جلوگیری کنند. این غریزه طبیعی حتی در بزرگسالان نیز وجود دارد.

علائم شکستگی استخوان در کودکان

انواع شکستگی در کودکان

شکستگی های ساعد در کودکان

بیش از 40 درصد شکستگی های کودکان در ناحیه ساعد یا استخوان های رادیوس و اولنا بین آرنج و مچ دست است. کودکان در اکثر مواقع هنگام بازی بر روی بازوی کشیده می افتند.

در انتهای هر دو استخوان صفحات رشد وجود دارد، بنابراین اگر شکستگی در یک سر یا سراسر استخوان رخ دهد، بر نحوه رشد و بلوغ استخوان تأثیر می گذارد.

بهبودی و تنظیم صحیح استخوان نیازمند مراقبت های پزشکی فوری است.

بیشتر بخوانید : درمان شکستگی استخوان در شیراز

شکستگی آرنج در کودکان

شکستگی گاهی در چندین ناحیه با افتادن روی بازوی کشیده و آرنج یا وارد شدن ضربه مستقیم به آرنج اتفاق می افتد.

استفاده از محافظ آرنج هنگام انجام ورزش هایی مانند اسکیت بوردینگ یا دوچرخه سواری به پیشگیری از شکستگی کمک می کند.

شکستگی مچ پا در کودکان

این نوع شکستگی نیز در دوران کودکی رایج است و معمولا انتهای استخوان درشت نی و نازک نی در مچ پا تحت تاثیر قرار می گیرد.

صفحه رشد استخوان نسبت به ساقه استخوان ضعیف تر بوده و مستعد شکستگی است.

شکستگی مچ پا در نتیجه نیروهای پیچشی و به ویژه هنگام پریدن و حرکت به طرفین در ورزش هایی مانند بسکتبال اتفاق می افتد.

علائم و علت شکستگی استخوان در کودکان

درمان شکستگی استخوان در کودکان

تشخیص مشکل و انتخاب درمان مناسب نیازمند تصویربرداری با اشعه ایکس است. هر چه کودک کوچک ‌تر باشد، سال ‌های بیشتری از رشد او باقی مانده است و احتمال اینکه استخوان زاویه دار (یا کج) رشد کند بیشتر می ‌شود.

گزینه های در دسترس برای درمان شکستگی استخوان کودکان عبارتند از:

بازگرداندن استخوان به موقعیت صحیح

در برخی از شکستگی های ساعد، استخوان ها ترک خورده و جابجا می شوند. زمانی که استخوان خم ‌شود، بچرخد یا جابجا شود، احتمالا لازم است استخوان ‌ها به گونه ‌ای تنظیم شوند که مجدد در محل صحیح قرار بگیرند و به طور کامل بهبود یابند.

اگر استخوان ساعد در حالت خمیده بهبود یابد نمی توان ساعد را چرخاند (توانایی بالا و پایین چرخاندن کف دست).

برخی از شکستگی های جابجا شده به ویژه در کودکان زیر 5 سال با گذشت زمان صاف می شوند. در کودکان بزرگتر با دستکاری استخوان در کلینیک یا اتاق عمل می توان استخوان را صاف کرد.

سپس تا زمانی که کودک بهبود بیابد برای محکم نگه داشتن استخوان و تثبیت شکستگی از یک آتل گچی یا فایبر گلاس استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : درمان پوکی استخوان در شیراز

گچ یا آتل

زمانی که استخوان ساعد می شکند یا بیش از حد می‌ چرخد و جابجا می‌ شود، استخوان های شکسته معمولا با یک آتل یا گچ تثبیت می شوند. آتل ها نسبت به گچ های سخت استحکام کمتری دارند و بیشتر منجر به التهاب می شوند.

اگر ابتدا از آتل استفاده شود، پس از رفع تورم آتل با قالب‌ های فایبرگلاس سفت جایگزین می‌ شود. در صورت شکستگی ساعد، گچ باید آرنج و همچنین مچ دست را بپوشاند.

شکستگی ها معمولا طی 6 هفته بهبود می یابند. هرچند این زمان با توجه به محل و شدت آسیب و همچنین سن کودک متفاوت خواهد بود. بهبودی شکستگی‌ های جابجا شده‌ در کودکان بزرگ‌ تر تا 3 ماه طول می کشد.

درمان شکستگی استخوان در کودکان شیراز

عمل جراحی

شکستگی های جدی تر که استخوان به طور قابل توجهی جابجا شده است (خمیدگی، چرخش یا جابجایی استخوان) در برخی موارد با جراحی درمان می شوند.

زمانی که نتوان استخوان را در موقعیت صحیح قرار داد یا کودک بیش از 10 سال سن داشته باشد، احتمالا نیاز به عمل جراحی خواهد بود. زمانی که کودک به سن 13 تا 15 سالگی برسد، رشد ساعد تقریبا کامل شده است.

کودکان بزرگتر رشد کمتری دارند و احتمال اینکه استخوان های جابجا شده در محل صحیح قرار بگیرند نیز کمتر است. همچنین با بزرگتر شدن کودک، پریوستوم (پوشش نرم اطراف استخوان) نازک شده و ثبات استخوان کاهش می یابد.

اگر پریوستوم نازک ‌تر باشد، استخوان به احتمال زیاد در طول بهبودی جابجا می ‌شود.

در جراحی شکستگی ساعد معمولا برای صاف نگه داشتن استخوان از یک صفحه فلزی نازک (تیتانیوم) و پیچ استفاده می شود. یکی از مزایای جراحی این است که روند بهبود را تسریع می کند.

از آنجایی که صفحه فلزی و پیچ‌ ها استخوان‌ ها را در طول بهبودی در جای خود نگه می ‌دارند، کودکان معمولا 2 تا 3 هفته پس از جراحی می‌ توانند از بازو برای فعالیت ‌های معمولی ​​استفاده کنند.

در مواقع آسیب دیدگی شدید به صورتی که قسمتی از ناحیه در معرض دید قرار گرفته و خونریزی داشته باشد یا اگر استخوان از پوست بیرون زده باشد، محل زخم را محکم فشار دهید و آن را با گاز تمیز (بهتر است گاز استریل باشد) بپوشانید.

سعی نکنید استخوان را به زیر پوست برگردانید. پس از مراجعه به پزشک مراقب تب که نشان دهنده عفونت در محل زخم است باشید. اگر مشکوک به شکستگی استخوان هستید به هیچ وجه کودک را به تنهایی حمل نکنید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است