شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان پارگی روتاتور کاف شانه در شیراز + علائم

درمان پارگی روتاتور کاف شانه در شیراز + علائم

  • صفحه اصلی
  • -
  • شانه و سرشانه
  • -
  • درمان پارگی روتاتور کاف شانه در شیراز + علائم
درمان پارگی روتاتور کاف شانه در شیراز + علائم

روتاتور کاف شانه ، گروهی شامل 4 عضله و تاندون های آن ها است که مسئول ثابت نگه داشتن مفصل شانه هستند. آسیب های روتاتور کاف از جمله پارگی، شایع هستند – چه در اثر تصادف یا ضربه و یا استفاده مکرر از شانه.

ریسک آسیب می تواند متفاوت باشد اما معمولا با بالا رفتن سن افزایش می یابد. پارگی های روتاتور کاف در سنین بالا شایع تر است اما می تواند در افراد جوان تر نیز رخ دهد.

اغلب اوقات ورزشکاران و کارگرانی که کارهای سنگین انجام می دهند، درگیر این عارضه می شوند.

گاهی نیز در افراد مسن تر، هنگامی که روی شانه خود به زمین می خورند یا در قسمت شانه دچار کشیدگی می شوند، روتاتور کاف دچار آسیب می شوند.

در صورت عدم درمان، پارگی روتاتور کاف می تواند باعث درد شدید و کاهش توانایی فرد در استفاده از دست خود شود.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی برای رفع درد و سفتی، بازگرداندن حرکت به شانه و دست و بهبود فعالیت های فرد در زندگی روزانه به افراد مبتلا به پارگی روتاتور کاف کمک می کنند.

برای درمان پارگی روتاتور کاف در شیراز و انواع آسیب های مفصلی و عضلانی ناحیه شانه و سرشانه در کلینیک دکتر دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز پس از معاینه و تشخیص با ما تماس بگیرید.

پارگی روتاتور کاف چیست؟

روتاتور کاف ، گروهی شامل 4 عضله و تاندون های آن ها است که استخوان بازو را به تیغه شانه متصل می کند. وظیفه مهم روتاتور کاف، ثابت نگه داشتن مفصل شانه است.

گاهی اوقات روتاتور کاف، در اثر بلند کردن اجسام سنگین، حرکات مکرر دست یا ضربه، ملتهب یا تحریک می شود. پارگی روتاتور کاف زمانی رخ می دهد که آسیب های عضلات یا تاندون ها باعث آسیب یا از هم گسیختگی بافتی شود.

  • پارگی کامل، که در آن، پارگی از ابتدا تا انتهای عضله/تاندون  روتاتور کاف کشیده می شود.
  • پارگی جزئی که در آن، پارگی، بخشی از عضله/تاندون روتاتور کاف را درگیر کرده و تمام آن را شامل نمی شود.

پارگی ها اغلب در اثر ضربه یا استفاده بیش از حد از شانه رخ می دهند. این عارضه ها ممکن است حاد یا مزمن باشند.

  • پارگی های حاد، ناگهانی و اغلب در اثر ضربه رخ می دهند، مثلا در اثر افتادن یا بلند کردن اجسام سنگین
  • پارگی های مزمن، پیشرفت بسیار کندتری دارند. این پارگی ها اغلب ناشی از فعالیت های مکرری است که در آن ها، دست، بالاتر از سطح شانه فعالیت می کند.

افراد مبتلا به آسیب های مزمن روتاتور کاف، اغلب سابقه تحریک تاندون روتاتور کاف را دارند که باعث درد شانه در هنگام حرکت دادن آن می شود. این عارضه، سندروم گیر افتادگی شانه نام دارد.

گاهی پارگی های روتاتور کاف با آسیب تاندون عضله دو سر بازو در شانه یا پارگی های لابروم (حلقه غضروفی در مفصل شانه) همراه هستند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، توضیحات لازم را در مورد پارگی ایجاد شده در روتاتور کاف ارائه خواهد داد.

پارگی روتاتور کاف چگونه است

پارگی روتاتور کاف

افرادی که دچار پارگی روتاتور کاف شانه شوند ، موارد زیر را تجربه می کنند:

  • درد در قسمت بالایی شانه یا بخش تحتانی و خارجی بازو
  • ضعف در شانه
  • ناتوانی در به حرکت در آوردن شانه
  • احساس ضعف یا سنگینی در دست
  • ناتوانی در بلند کردن دست به سمت بالا یا رساندن آن به پشت
  • ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه به خاطر درد و محدودیت حرکت

تشخیص پارگی روتاتور کاف

برای کمک به تشخیص علت درد شانه، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، معاینه جامعی انجام خواهد داد که شامل بررسی جزئی علایم، ارزیابی توانایی به حرکت درآوردن دست، شناسایی ضعف و اجرای تست های مخصوص تعیین وجود پارگی در روتاتور کاف است.

در برخی موارد، ممکن است نتایج این تست ها، پزشک متخصص برای بیمار انجام تست های تصویربرداری مانند تصویربرداری فراصوت، ام آر آی یا سی تی اسکن درخواست دهند.

نقش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

پس از تشخیص پارگی روتاتور کاف شانه، متخصص ارتوپد و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصمیم خواهند گرفت آیا نیاز به جراحی است یا امکان مدیریت درمان بدون جراحی وجود دارد.

درمان پارگی روتاتور کاف غیر جراحی شامل :

درمان پارگی روتاتور کاف لیزر درمانی

در برخی موارد، فرد، نحوه اصلاح فعالیت های فیزیکی خود را خواهد آموخت تا فشار کمتری به شانه او وارد شود.

 درمان به موقع می تواند به تسریع فرآیند ترمیم و جلوگیری از آسیب دائمی کمک کند.

آسیب حاد

در صورتی که پس از ضربه، احتمال پارگی روتاتور کاف شانه وجود داشته باشد، برای بررسی احتمال ایجاد عارضه های تهدیدکننده، لازم است به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه شود.

در صورتی که مشخص شود آسیب جدی وارد نشده است، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مدیریت درد و آماده کردن فرد برای گذراندن دوره درمانی، به وی کمک خواهد کرد.

آسیب مزمن

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند در مدیریت علائم پارگی مزمن و نیز بهبود عملکرد شانه مفید واقع شود.

در پارگی های بزرگی که امکان ترمیم کامل آن ها وجود ندارد، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند استراتژی های مخصوصی را برای بهبود حرکت شانه آموزش دهد.

نقش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی پیش از جراحی و پس از آن

در صورت شدید بودن عارضه، ممکن است برای بازگرداندن عملکرد شانه به جراحی نیاز باشد.

روتاتور کاف شانه ترمیم شده، نسبت به آسیب مجدد پس از جراحی شانه آسیب پذیر است؛ همکاری با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای بازیابی بی خطر و کامل عملکرد دست آسیب دیده ضروری است.

پس از جراحی، برای محافظت از شانه و دست در دوران بهبود، نیاز به استفاده از آویز دست است. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در این دوره، درمان های لازم را برای کاهش درد انجام خواهد داد.

پس از کنار گذاشتن آویز دست، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، برنامه توانبخشی کامل را شروع خواهد کرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، برنامه درمانی مخصوصی را بر اساس یافته های حاصل از ارزیابی و اهداف شخصی فرد طراحی خواهد کرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، در مسیر توانبخشی پس از جراحی به فرد کمک خواهد کرد که این برنامه از تمرینات محدوده حرکتی و استقامتی به سمت تمرینات ورزشی پیشرفت خواهد کرد.

برنامه درمانی، شامل ترکیبی از تجویز دارو ، لیزر درمانی پرتوان ، طب سوزنی و  تمریناتی است که برای تقویت روتاتور کاف و دیگر عضلاتی به کار می رود که از مفصل شانه حمایت می کنند.

زمان لازم برای بهبود، بر اساس روش جراحی و سلامت عمومی فرد متفاوت خواهد بود اما احتمالا بازگشت به ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و دیگر فعالیت های دشوار تا 4 ماه پس از جراحی و بازگشت کامل تا 9 ماه تا یک سال پس از جراحی امکان پذیر نخواهد بود.

پس از جراحی، شانه مستعد آسیب مجدد است. پیروی از دستورات جراح و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، بسیار موثر هست.

بیشتر بخوانید : سندرم گیر افتادگی شانه و درمان آن

پیشگیری از پارگی روتاتور کاف

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند در جلوگیری از تشدید علائم پارگی روتاتور کاف به فرد کمک کرده و گاهی نیز ریسک تشدید پارگی را کاهش دهد، خصوصا اگر فرد به محض ایجاد اولین علائم درد یا ناراحتی شانه به پزشک مراجعه کرده باشد.

برای جلوگیری از تبدیل مشکل شانه به پارگی روتاتور کاف، توقف انجام کارهایی که می تواند آن را تشدید کند، اهمیت دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند در تقویت عضلات روتاتور کاف، توصیه به پرهیز از پوزیشن های مضر و تعیین زمان مناسب برای بازگشت به فعالیت های روزانه به فرد کمک کند.

به منظور حفظ سلامت شانه و پیشگیری از پارگی روتاتور کاف، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به فرد توصیه می کند:

  • از پوزیشن هایی که در آن ها، دست به طور مکرر بالای سر قرار می گیرد و می تواند موجب درد شانه شود، پرهیز کند. در صورتی که شغل فرد مستلزم چنین حرکاتی است، پوزیشن های صحیح و با ریسک کمتر را از متخصص بیاموزد.
  • تمرینات تقویتی عضله روتاتور کاف و تیغه شانه را در برنامه تمرینی روزانه بگنجاند. استحکام روتاتور کاف، به اندازه استحکام هرگونه عضله دیگر اهمیت دارد.

به منظور پرهیز از آسیب احتمالی به روتاتور کاف، برنامه های تقویتی و تناسب اندام می تواند سلامت شانه را بهبود بخشد.

  • پوسچر صحیح را تمرین کند. نشان داده شده است پوزیشن رو به جلوی سر و شانه ها، پوزیشن تیغه شانه را تغییر داده و موجب سندروم گیر افتادگی شانه می شود.
  • از خوابیدن به پهلو، در حالی که دست به بالای سر کشیده شده یا دراز کشیدن روی شانه پرهیز کند. این پوزیشن ها می تواند موجب آغاز فرآیندهایی شود که باعث آسیب روتاتور کاف می شود و ممکن است با افزایش سطح درد مرتبط باشد.
  • از سیگار کشیدن پرهیز کند؛ زیرا مصرف سیگار می تواند جریان خون به روتاتور کاف را کاهش دهد.
  • به محض مشاهده اولین علائم، با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کند.

بیشتر بخوانید : درمان شانه یخ زده

به چه نوع متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیاز است؟

تمام متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با آموزش و تجربه کافی، قابلیت درمان افراد مبتلا به پارگی روتاتور کاف را دارند، اگرچه ممکن است نیاز باشد موارد زیر نیز در نظر گرفته شود:

  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که در درمان افراد مبتلا به مشکلات عضلانی-اسکلتی تخصص دارد.

نکات کلی هنگام جستجو برای یافتن متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

  • از خانواده و دوستان یا سایر اعضای کادر درمان مشورت بگیرید.
  • هنگام تماس با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی، در مورد تجربه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در کمک به افراد مبتلا به پارگی لابروم بپرسید.
  • آمادگی شرح جزئی علائم خود را داشته باشید و آنچه را که باعث شدت علائم می شود به متخصص اطلاع دهید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانخبشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی در شیراز، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با اطلاعات صفحه تماس با ما و مطب ارتباط برقرار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است