شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
طب سوزنی برای درد زانو در شیراز

طب سوزنی برای درد زانو در شیراز

طب سوزنی برای درد زانو در شیراز

طب سوزنی در درمان درد زانو

طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن های بسیار نازک به درون پوست در نقاط مختلف بدن است. این طب سنتی چینی، هزاران سال قدمت داشته و بر اساس این فرضیه شکل گرفته که وارد کردن این سوزن ها به بدن، جریان انرژی بدن را به حالت اول باز می گرداند و از این طریق، ترمیم سرعت پیدا کرده، درد کاهش یافته و آرامش ایجاد می شود.

باور بر این است که طب سوزنی در رفع بسیاری از عارضه ها از جمله زانو درد ناشی از آرتروز یا آسیب، موثر است. بر اساس نوع و شدت درد زانو، درمان ها می تواند به کاهش درد به مدت چند روز یا چند هفته کمک کند.

می توان انتظار داشت که پس از گذشت مدت کوتاهی از درمان، بهبود در علائم ایجاد شود، اگرچه ممکن است برخی افراد پیش از آنکه متوجه کاهش درد شوند، به درمان های متعددی نیاز داشته باشند.

از طب سوزنی اغلب به عنوان درمان مکمل استفاده می شود، به این معنی که در کنار درمان های سنتی مانند دارو به کار می رود. در صورت ابتلا به زانو درد در اثر آسیب یا آرتروز، طب سوزنی در کوتاه مدت می تواند به کاهش درد کمک کند. برای درمان درد زانو با طب سوزنی در شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

تاثیر طب سوزنی در درمان درد زانو

زانو درد حاصل از آرتروز یا آسیب، می تواند تاثیری منفی بر کیفیت زندگی داشته، قابلیت حرکت را کاهش داده و حتی در مسیر خواب مناسب در شب نیز اختلال ایجاد کند. طب سوزنی می تواند کاهش قابل توجهی در درد زانو ایجاد کند.

زمانی که سوزن ها در نقاط مختلف بدن قرار می گیرند، سیگنالی از طریق نخاع به مغز ارسال شده و رهایش اندورفین را تحریک می کند – که به عنوان هورمون “احساس خوب” شناخته شده است.  دانشمندان بر این باورند این کار به کاهش درد کمک می کند.

طب سوزنی، تولید کورتیزول را نیز در بدن کاهش می دهد، هورمونی که به کنترل التهاب کمک می کند. با کاهش احساس درد و التهاب کمتر پس از درمان با طب سوزنی، عملکرد و قابلیت حرکت زانو طی کوتاه مدت بهبود می یابد.

فاکتورهای بسیاری در تاثیر طب سوزنی در کاهش درد، نقش دارند. شواهد نشان می دهد ممکن است انتظارات و باورهای فرد در نتایج حاصل از درمان با طب سوزنی، اثرگذار باشد.

در حال حاضر محققان در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا باور فرد در مورد اثربخش بودن طب سوزنی، در بهتر شدن نتایج حاصل از درمان نقش دارد یا خیر.

زانو درمانی با طب سوزنی

نتایج تحقیقات طب سوزنی در درمان زانو درد

بسیاری از مطالعات بالینی، قابلیت طب سوزنی در درمان زانو درد را تایید می کنند. مطالعه ای بر روی 18000 بیمار نشان داد که طب سوزنی در مدیریت بسیاری از عارضه هایی که موجب درد می شوند، موثر است.

این پژوهش نشان داد که بین طب سوزنی واقعی و غیر واقعی، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد و این امر نشان دهنده آن است که طب سوزنی، به طور موثری درد و التهاب را کاهش می دهد.

در یک پژوهش به مرور مطالعاتی پرداخته شده است که بر روی مداخلاتی انجام شده است که پس از جراحی زانو با هدف مدیریت درد صورت گرفته اند و شواهد حاصل نشان می دهد طب سوزنی، استفاده از داروهای مخدر برای تسکین درد را کاهش می دهد.

آرتروز

در یک پژوهش، 10 مورد به طور اتفاقی مورد آنالیز قرار گرفتند تا مشخص شود آیا طب سوزنی در کاهش درد و بهبود عملکرد مفصلی افراد مبتلا به آرتروز مزمن و زانو درد، اثرگذار است یا خیر.

افراد بین 6 تا 23 بار، حداقل یک بار در هفته و به مدت 3 تا 36 هفته در جلسات طب سوزنی شرکت کردند. آنالیز انجام شده نشان داد که طب سوزنی می تواند عملکرد فیزیکی و قابلیت حرکت را بهبود بخشیده و به نظر می رسد بتواند در بیماران مبتلا به درد زانو مزمن ناشی از آرتروز، طی کوتاه مدت (حداکثر 13 هفته) درد را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز انگشتان دست در شیراز + علائم آن

رماتیسم مفصلی

رماتیسم مفصلی، بیماری مزمنی است که مفاصل را در سرتاسر بدن درگیر کرده و باعث درد و سفتی می شود. طب سوزنی این قابلیت را دارد که در درمان رماتیسم مفصلی نیز موثر واقع شود.

 طی یک پژوهش مشخص شد که طب سوزنی، به تنهایی و در کنار دیگر روش های درمانی، در رفع مشکلات افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی موثر است.

طب سوزنی، دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده، به تنظیم سیستم ایمنی کمک کرده و به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی نیز کمک می کند.

برای ارزیابی اثرات طب سوزنی و چگونگی تاثیر آن در کاهش علائم رماتیسم مفصلی، به تحقیقات بیشتر نیاز است.

درد زانو مزمن

عارضه ها و آسیب های متعددی می تواند باعث درد زانو مزمن شده و با دشوار ساختن حرکت، کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد مبتلا به درد مفصلی، اغلب برای تسکین درد به درمان های مکمل روی می آورند که در این میان، طب سوزنی، از همه رایج تر است.

یکی از مطالعات نشان می دهد طب سوزنی، معمولا در کوتاه مدت موثر است و در بلندمدت تاثیرگذار نیست. در این پژوهش، روش طب سوزنی طی 12 هفته، نه یک سال، باعث بهبود نسبی در درد شد.

طب سوزنی طی 12 هفته باعث بهبود نسبی در حرکت و عملکرد شد اما پس از گذشت یک سال، بهبود قابل توجهی دیده نشد.

نباید تنها به طب سوزنی اکتفا کرد، بلکه باید از این طب در تلفیق با دیگر درمان ها و تغییرات سبک زندگی بهره برد.

بیشتر بخوانید : سندرم درد مزمن ، تشخیص و درمان

ریسک ها و عوارض جانبی طب سوزنی در درمان درد زانو

ایمنی

طب سوزنی در صورتی که توسط متخصص دارای مجوز و حرفه ای انجام شود، بی خطر بوده و تاکنون نیز عوارض اندکی در اثر استفاده از طب سوزنی گزارش شده است.

اطمینان از این موضوع اهمیت دارد که متخصص از سوزن های استریل و یکبار مصرف که توسط سازمان غذا و دارو تعیین شده است، استفاده کند.

خطرات

در صورتی که طب سوزنی توسط متخصص دارای مجوز و صلاحیت و با استفاده از سوزن های استریل انجام شود، خطرات آن اندک است. لازم است فرد، پیش از اولین جلسه با متخصص صحبت کرده و تمام عارضه های پزشکی و داروهای مصرفی خود را با وی در میان بگذارید.

عوارض جانبی

عوارض جانبی طب سوزنی شامل درد، کبودی یا خونریزی در محل ورود سوزن و سرگیجه است. عوارض جانبی نادر نیز شامل غش، افزایش درد و حالت تهوع است.

 کار با متخصص دارای صلاحیت و حرفه ای می تواند ریسک عوارض جانبی و مشکلات ناخواسته را کاهش دهد.

عوارض طب سوزنی زانو

مروری بر یکی از جلسات معمول طب سوزنی

طی جلسه اول، متخصص، سوالاتی را در مورد سابقه پزشکی، سبک زندگی و عارضه ای که به خاطر آن مراجعه کرده اید، خواهد پرسید.

پیش از آغاز جلسه طب سوزنی، بر اساس محل قرارگیری سوزن ها از فرد خواسته می شود دراز بکشد یا روی صندلی بنشیند. متخصص، نواحی را که قرار است سوزن ها وارد شوند، ضدعفونی کرده و سپس، سوزن ها را در نقاط مختلف بدن، از جمله روی زانو یا اطراف آن وارد خواهد کرد.

در زمان ورود سوزن ها، فرد نباید هیچ گونه ناراحتی احساس کند تا حداقل ناراحتی را داشته باشد. حتی برخی افراد گزارش داده اند که در زمان ورود سوزن، احساس آرامش داشته یا انرژی آن ها افزایش یافته است.

فرد در طول درمان نباید هیچ گونه دردی حس کند، مگر اینکه در این حین حرکت کرده یا سوزن به گونه ای نادرست وارد شده باشد. این جلسه ممکن است چند دقیقه (حداکثر 30 دقیقه) یا بیشتر به طول بینجامد. علاوه بر طب سوزنی سنتی، انواع دیگری نیز وجود دارد:

الکترواکیوپانکچر، شکل اصلاح شده ی طب سوزنی است که از دو سوزن استفاده می کند (شکل استاندارد از یک سوزن استفاده می کند). یک جریان الکتریکی خفیف از بین دو سوزن عبور کرده و تحریک بیشتری را در نقاط موردنظر ایجاد می کند.

در یک پژوهش، افراد مبتلا به آرتروز پس از درمان با الکترواکیوپانکچر، بهبود قابل توجهی را در درد، سفتی و عملکرد فیزیکی خود گزارش دادند.

طب سوزنی گوش، بر پایه این تئوری عمل می کند که نقاط به خصوصی روی گوش وجود دارد که به هر بخش از بدن پاسخ می دهد. یک پژوهش نشان می دهد که در صورتی که این روش طی 48 ساعت پس از آغاز درد انجام شود، می تواند باعث تسکین درد شود.

طب سوزنی میدان جنگ، شکل منحصر به فردی از طب سوزنی گوش است که توسط افراد نظامی و کهنه سربازان به منظور مدیریت درد استفاده می شد. مطالعات نشان می دهد که این روش در تسکین درد فوری موثر است، اما تعیین تاثیر آن در تسکین درد طولانی مدت نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

الکترواکوپانکچر زانو

تعداد جلسات درمان

براساس عارضه و شدت درد، تعداد جلسات و طول مدت آن در هر فرد متفاوت است. گاهی متخصص از فرد می خواهد به مدت چند هفته یا چند ماه، هفته ای یک بار یا بیشتر مراجعه کند.

براساس نحوه واکنش فرد به جلسات درمانی پیشین، متخصص تعیین خواهد کرد درمان تا چه مدت ادامه پیدا کند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است