شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
تاندینوپاتی جلو بازو یا دو سر بازو + علائم و درمان

تاندینوپاتی جلو بازو یا دو سر بازو + علائم و درمان

  • صفحه اصلی
  • -
  • آسیب‌ها و بیماری‌ها
  • -
  • تاندینوپاتی جلو بازو یا دو سر بازو + علائم و درمان
تاندینوپاتی جلو بازو یا دو سر بازو + علائم و درمان

تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی چیست

تاندینوپاتی عضله دو سر بازو اصطلاحی است که برای آسیب های مرتبط با این عضله به کار گرفته می شود.

از جمله این آسیب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاندونیت یا التهاب عضله دو سر بازویی (تاندون ملتهب)
  • تندینوزیس دو سر بازویی (تاندون دژنراتیو غیر ملتهب)
  • تنوسینوویت دو سر بازویی (غلاف ملتهب تاندون)
  • پارگی تاندون دو سر بازویی

عادات قدیمی به راحتی رها نمی شوند، تاندینوپاتی دوسر بازویی سابقه ای به نام التهاب عضله دو سر بازو یا التهاب مفصل سر استخوان بازو را با خود به همراه دارد. فیزیوتراپیست ها و پزشکان این آسیب ها را به عنوان تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی توصیف می کنند.

برای دریافت نوبت حضوری جهت درمان تاندینوپاتی عضله دو سر بازو با کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص توانبخشی و درمان فیزیکی در شیراز تماس بگیرید.

تاندون عضله دو سر بازو در کجا قرار گرفته است

برای درک تاندینوپاتی های دو سر بازویی بهتر است که با آناتومی این عضله بیشتر آشنا شویم. عضله دو سر بازویی دارای دو سر کوتاه و بلند است. سر بلند همان عضله دوسر بازویی است که دچار آسیب می شود.

سر بلند این عضله از سر استخوان بازو (مفصل گوی) عبور می کند و به قسمت بالای مفصل شانه متصل می‌شود. سر بلند عضله دو سر از طریق فرورفتگی سر استخوان بازو به عنوان تثبیت کننده مفصل شانه عمل می کند.

تاندون دو سر بازو از طریق یک شیار دو شاخه جلوی شانه حرکت می کند، اینجاست که التهاب بیشتری رخ می دهد که معمولا از اصطکاک نشات می گیرد. اگر التهاب در این زمینه دخیل باشد، فرد دچار التهاب عضله دو سر بازو یا تنوسینوویت خواهد شد.

علت تاندینوپاتی دو سر بازویی

علت تاندینوپاتی دو سر بازویی

تاندینوپاتی عضله دو سر به ندرت به طور جداگانه رخ می دهد. این عارضه بیشتر در ورزش هایی مانند پرتاب، شنا، ژیمناستیک و برخی ورزش های تماسی مشاهده می شود.

استفاده بیش از حد از عضله، گرفتگی تاندون، بی ثباتی مفصل شانه یا ضربه از مواردی هستند که احتمال ابتلا به تاندینوپاتی عضله دو سر را افزایش می دهند.

این عارضه با دیگر آسیب های شانه از جمله سندرم گیر افتادگی روتاتور کاف شانه، پارگی روتاتور کاف، پارگی لابرال، ضایعه پارگی اسلپ و بی ثباتی شانه همسو است. مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین در بالای سر وجود دارند نیز در معرض خطر هستند.

بیشتر بخوانید : درمان ضعف بازو و دست در شیراز

علائم تاندینوپاتی دو سر بازو

مبتلایان به تاندونیت و تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی معمولاً از علائم زیر شکایت می کنند:

  • درد در ناحیه قدامی شانه واقع در بالای ناودان دو سر خارجی، این درد معمولا تا آرنج انتشار می‌یابد.
  • درد در حین فعالیت ‌هایی که در آن بازو به بالا برده می‌شود، به ویژه موقعیت ‌هایی مانند پرتاب کردن که ترکیبی ازابداکشن و چرخش خارجی است.
  • درد با خم کردن شانه، سوپینیشن ساعد یا فلکسیون آرنج تشدید می‌شود.
  • بعضی از بیماران از ضعف عضلانی و صدا دادن مفصل شانه شکایت می کنند.

این علائم با استراحت و یخ درمانی تسکین می یابند.

علائم تاندینوپاتی دو سر بازو

تشخیص تاندینوپاتی عضله دوسر بازویی

فیزیوتراپیست بر اساس علائم و سابقه بیمار، تاندینوپاتی عضله دوسر بازویی را تشخیص خواهد داد.

سونوگرافی و ام آر آی بهترین روش های تشخیصی برای تایید این عارضه محسوب می شوند. بهتر است برای تشخیص آسیب شانه و درمان با یک پزشک معتمد و مجرب مشورت شود.

درمان تاندینوپاتی عضله دوسر بازویی

درمان به نوع تاندینوپاتی بستگی دارد. علل تاندینوپاتی عضله دوسر بازویی می بایست توسط یک پزشک مجرب بررسی شود.

  • تندینوزیس دو سر بازویی (تاندون دژنراتیو غیر ملتهب) : به دلیل ماهیت غیر التهابی، این عارضه به ندرت به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا تزریق کورتیزون واکنش نشان می دهد. تمرینات مخصوصی توسط فیزیوتراپیست برای تقویت تاندون تجویز خواهند شد.
  • پارگی تاندون دو سر بازویی : برای درمان این عارضه مراجعه به جراح ارتوپد ضروری است، به خصوص اگر پارگی اخیرا رخ داده باشد.

به دلیل ماهیت التهابی، تاندونیت یا التهاب عضله دو سر بازویی به احتمال زیاد به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا تزریق کورتیزون واکنش مثبتی نشان می دهد. یخ درمانی درد را تسکین و تورم را کاهش خواهد داد.

تسکین درد

به احتمال زیاد در مرحله اولیه فرد قادر به بلند کردن بازو یا خواب راحت نخواهد بود. اولین هدف فراهم کردن استراحت فعال برای تسکین درد ناشی از وضعیت و حرکات آزار دهنده می باشد. استراحت فعال به معنی اجتناب از انجام هر گونه عمل یا فعالیتی است که باعث درد شانه می شود.

تکنیک تیپینگ (استفاده از باندهای چسب دار) به تسکین درد شانه ها کمک می کند. در برخی موارد لازم است که فرد آسیب دیده صاف خوابیده و یا بالشی را پشت کمر خود قرار دهد. فیزیوتراپیست راهنمایی های لازم را در این خصوص ارائه خواهد داد.

یخ درمانی یک روش ساده و موثر برای کاهش درد و تورم است. قرار دادن یخ بر روی محل آسیب دیده به مدت 20 تا 30 دقیقه هر 2 تا 4 ساعت یک بار در طول مرحله اولیه به تسکین درد کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپیست همچنین با استفاده از تکنیک هایی از جمله موبیلیزاسیون مفصل، ماساژ درمانی، درای نیدلینگ به بیمار در تسکین درد کمک خواهد کرد

فیزیوتراپی تاندینوپاتی عضله دوسر بازویی

آموزش تمرینات اصلاحی

لازم است که دلیل بروز تاندینوپاتی های دوسر بازویی دقیقا مشخص شود.

فیزیوتراپیست در مورد فعالیت ها و وضعیت هایی که احتمالاً وضعیت و درد بیمار را تشدید می کند توضیحاتی ارائه خواهد داد. در برخی موارد، نیاز است که تمرینات و فعالیت ها اصلاح شوند تا روند بهبودی تسریع گردد.

محدوده حرکتی و انعطاف پذیری

فیزیوتراپیست با ارزیابی انعطاف پذیری ماهیچه ها و مفاصل نسبت به ارائه تمریناتی اقدام می کند. ماساژ درمانی به عنوان یکی از روش های موثر در بهبود دامنه حرکتی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی شانه در شیراز

بهبود ثبات و استحکام مفصل

فیزیوتراپیست نسبت به ارزیابی ثبات و عملکرد ماهیچه های کتفی بازویی و کتفی – سینه ای بیمار اقدام می کند. از آنجایی که بی ثباتی مفصل گلنوهومرال یکی از دلایل مهم تاندینوپاتی دوسر بازویی محسوب می شود، تمرینات زیر توسط فیزیوتراپیست تجویز خواهد شد:

  • تقویت عضلات دوسر بازو
  • تقویت روتاتور کاف
  • تثبیت عضلات اسکاپولا
  • تقویت پریسکاپولار
  • اصلاح ریتم ماهیچه های کتفی – بازویی

در موارد شدید، عمل جراحی قادر است بی ثباتی های منفعل مانند در رفتگی های قبلی را اصلاح کند.

فیزیوتراپی عضله دو سر بازو

حرکت گردن و قفسه سینه

گردن و قسمت فوقانی بدن به وضعیت شانه و کنترل دینامیکی مرتبط است. در برخی موارد، سفتی یا درد ناشی از التهاب مفاصل گردن ارتباط مستقیمی با درد و عملکرد شانه دارد.

فیزیوتراپیست با ارزیابی عملکرد گردن و درمان هر گونه ناهنجاری در قسمت فوقانی بدن فرد آسیب دیده، روند بهبودی را تسریع می بخشد.

بازیابی عملکرد طبیعی : سرعت، بار، قدرت و حس عمقی

درمان فیزیوتراپی بسته به عملکرد شانه و میزان آسیب وارده متفاوت خواهد بود.

در آسیب های شانه ناشی از فعالیت های ورزشی، نیروی زیادی (انقباضی و غیر انقباضی) بر بدن فرد وارد می شود، در این شرایط، فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات متناسب علاوه به بهبود عملکرد ورزشی از بروز آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

فیزیوتراپیست با ارائه تمریناتی جهت بهبود سرعت، چابکی، حس عمقی و قدرت، بیمار را برای انجام تمرینات ورزشی سبک آماده می کند.

فیزیوتراپی پارگی تاندون دو سر بازو

پیشگیری از تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی

اثر بخشی روش های درمانی توانبخشی در درمان تاندینوپاتی دو سر بازویی به اثبات رسیده است.

حتی در پارگی تاندون عضله دو سر بازویی، همیشه جراحی گزینه آخر نبوده و فیزیوتراپیست با ارائه یک برنامه توانبخشی متناسب به بازیابی عملکرد بهینه شانه کمک می کند.

به طور کلی، نسخه ‌های التهابی (تاندونیت و تنوسینوویت) سریع‌تر بهبود می یابند. برای درمان تندینوزیس غیر التهابی، نیاز است که روش های درمانی در طولانی مدت به کار گرفته شوند.

از آن جایی که علت تاندینوپاتی می تواند از روتاتور کاف یا بی ثباتی نشات بگیرد، روند و زمان بهبودی متفاوت خواهد بود.

بازگشت به فعالیت ورزشی یا محیط کار

براساس درخواست بیمار و در نظر گرفتن شغل و یا ورزشی که در آن فعالیت دارد، فیزیوتراپیست تمرینات ورزشی یا کاری خاصی را در نظر خواهد گرفت.

پزشک متخصص با در نظر گرفتن حرکات اصلاحی و برنامه های تمرینی علاوه بر بازیابی عملکرد طبیعی بدن و کاهش احتمال هر گونه آسیبی در آینده به فرد کمک می کند تا با خیال آسوده به محیط کار و یا ورزش خود باز گردد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است