شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان آسیب عصب رادیال شیراز

درمان آسیب عصب رادیال شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آسیب‌ها و بیماری‌ها
  • -
  • درمان آسیب عصب رادیال شیراز
درمان آسیب عصب رادیال شیراز

آسیب عصب رادیال که با نام رایج فلج عصب رادیال نیز شناخته می شود منجر به درد، ضعف و از دست دادن عملکرد مچ، دست و انگشتان خواهد شد. در این مقاله درباره عصب رادیال و آسیب های مربوطه صحبت کرده و علل رایج، علائم و روش های درمان آسیب عصب رادیال را بررسی خواهیم کرد.

آسیب دیدگی عصب رادیال می تواند منجر به فلج عصب دست شود. برای تشخیص و درمان به موقع این نوع آسیب، می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی، متخصص توانبخشی و درمان فیزیکی در شیراز مراجعه کنید.

آسیب عصب رادیال چیست؟

آسیب عصب رادیال به آسیب دیدگی عصب در قسمت فوقانی بازو اشاره دارد. این عصب عضله سه سر را کنترل کرده و به باز شدن مچ و انگشتان و همچنین احساس در قسمت های مختلف دست کمک می کند.

عصب رادیال نزدیک به استخوان قسمت فوقانی بازو بوده و نسبت به آسیب و به خصوص شکستگی بسیار حساس است.

این نوع آسیب درجات مختلفی داشته که عبارتند از:

  • نوروپراکسی آسیب دیدگی درجه یک است و در گروه خفیف ترین آسیب ها قرار می گیرد.
  • اکسونوتمزیس به آسیب درجه دو، سه یا چهار اشاره دارد.
  • نوروتمزیس آسیب درجه پنج و شدیدترین نوع آسیب دیدگی است.
علت آسیب عصب رادیال

علائم آسیب عصب رادیال

علائم آسیب دیدگی عصب رادیال عبارتند از:

  • درد
  • ضعف در مچ، دست یا انگشتان
  • از دست دادن عملکرد مچ، دست یا انگشتان

علل آسیب عصب رادیال

رایج ترین علت آسیب دیدگی عصب رادیال، شکستگی استخوان هومروس یا استخوانی است که از آرنج تا شانه امتداد یافته است. عصب رادیال گاهی نیز حین جراحی بازو یا در اثر برخورد گلوله دچار آسیب می شود.

علل دیگر آسیب دیدگی عصب رادیال عبارتند از:

  • ضربه مستقیم، مانند ضربات ناشی از تصادفات رانندگی یا ورزش
  • صدمات با اجسام تیز، مانند چاقو یا شیشه
  • فشار ثابت، برای مثال استفاده نادرست از عصا
  • آسیب های له شدگی
  • خوابیدن روی بازو

بیشتر بخوانید : درمان گیر افتادگی عصب اولنار در شیراز

تشخیص آسیب عصب رادیال

پزشک برای تشخیص آسیب دیدگی عصب رادیال، معاینه فیزیکی انجام می دهد. آن ها مفاصل قسمت فوقانی بازو را حرکت داده و از بیمار می خواهند هرگونه احساس کشیدگی، گزگز یا درد را اطلاع دهند.

در برخی موارد، پزشک برای تعیین محل دقیق و شدت آسیب آزمایشات دیگری از جمله موارد زیر را تجویز خواهد کرد:

  • الکترودیاگنوستیک : آسیب عصبی که انتقال سیگنال های الکتریکی در بدن را کند یا متوقف می کند. اندازی گیری سرعت و درجات این سیگنال ها به تشخیص آسیب کمک خواهد کرد. دو آزمایش مختلف الکترومیوگرافی و مطالعه هدایت عصبی نیز توسط پزشک تجویز می شوند.
  • آزمایشات تصویربرداری : تست های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس، اولتراسوند و ام آر آی به تعیین محل و شدت آسیب کمک می کنند.
درمان آسیب عصب رادیال

درمان آسیب عصب رادیال

گزینه های درمانی به علت و شدت آسیب دیدگی بستگی دارند.

آسیب های جزئی نوروپراکسی معمولا به خودی خود بهبود یافته و احساس و عملکرد، حداکثر ظرف چند ساعت یا چند هفته باز می گردد.

این آسیب جزئی معمولا در اثر خوابیدن روی بازو اتفاق می افتد. در آسیب های متوسط، پزشک استراحت را توصیه می کند و تا حد امکان از دست استفاده نکنید.

در صورت وجود درد یا تورم می توان مشکل را با مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن تسکین داد.

فلج عصب رادیال پس از شکستن بازو، بسیار رایج است و تا 95 درصد افراد بدون جراحی به طور کامل بهبود می یابند. پزشک برای ثابت نگه داشتن بازو در زمان بهبودی توصیه می کند از آویز استفاده کنید.

در صورت شدید بودن شکستگی و یا بهبود نیافتن آسیب با استراحت و درمان های معمولی، احتمالا به عمل جراحی نیاز خواهید داشت.

روش هایی که معمولا پزشکان توصیه می کنند عبارتند از:

  • ترمیم عصب : در این عمل عصب ترمیم می شود. در برخی موارد پزشک می تواند عصب پاره شده را مجدد به یکدیگر متصل کند. در صورت شدید بودن آسیب از روش پیوند یا انتقال عصب استفاده می شود. در این روش برای ترمیم عصب آسیب دیده از دیگر قسمت های بدن عصب گرفته می شود.
  • انتقال تاندون : در این عمل تاندون از کار افتاده با تاندون دیگری که از بدن بیمار گرفته شده است، جایگزین می شود. این عمل در آسیب های عصب رایج بوده و تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود.

پس از عمل جراحی معمولا لازم است در طول بهبودی برای یک یا دو ماه از اسپلینت یا گچ استفاده کنید و به فیزیوتراپی نیز احتیاج خواهید داشت. اطمینان از نتیجه داشتن عمل جراحی تا یک سال طول خواهد کشید.

  • انتقال عملکردی عضله : اگر پزشک به علت آسیب شدید نتواند عصب را ترمیم کند معمولا روش انتقال عملکردی عضله پیشنهاد می شود. در این روش نسبتا جدید عضله از کار افتاده با عضله دیگری از بدن بیمار جایگزین می شود.

بیشتر بخوانید » نوار عصب و عضله در شیراز

خلاصه

آسیب دیدگی عصب گاهی منجر به فلج عصب رادیال و در نتیجه بروز درد و از بین رفتن عملکرد بازو، دست و انگشتان می شود. شکستگی بازو رایج ترین علت این نوع آسیب دیدگی است.

پزشک معمولا روش های محافظه کارانه مانند استراحت را توصیه می کند، اما گاهی نیز به عمل جراحی نیاز خواهید داشت.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است