شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان قطعی تنیس البو در شیراز

درمان قطعی تنیس البو در شیراز

درمان قطعی تنیس البو در شیراز

تنیس البو ناشی از التهاب تاندون های خارجی آرنج بوده که نیازمند درمان به موقع می باشد. برای درمان قطعی تنیس البو در شیراز زیر نظر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با کلینیک دکتر زهره عشقی تماس بگیرید.

این عارضه معمولا ناشی از باز کردن مکرر ساعد است که منجر به درد در آرنج و ساعد می شود. به طور اختصاصی تر، این آسیب ناشی از استفاده مکرر یا بیش از حد از اکستنسور کارپی رادیالیس، ماهیچه ای در ساعد، است.

تنیس البو اغلب خود به خود و بدون نیاز به درمان بهبود می یابد. اما گاهی اوقات این عارضه ممکن است مدت زیادی به طول بیانجامد، بنابراین از سایر روش های درمانی برای درمان این آسیب استفاده می شود. برای دریافت مشاوره و درمان قطعی تنیس البو در شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

علائم تنیس البو

اصلی ترین علامت تنیس البو، درد است که می تواند از یک ناراحتی خفیف تا مشکلی بسیار شدید که در آن، درد حتی در زمان استراحت دست نیز حس می شود، متغیر باشد.

معمولا ناحیه اصلی که مشکل در آن دیده می شود، بخش خارجی آرنج است، اما ممکن است در ساعد و پشت دست نیز درد احساس شود. این درد اغلب با حرکت (خصوصا حرکات چرخشی) تشدید شده و امکان دارد مفصل نسبت به لمس حساس شود.

چه افرادی به تنیس البو دچار می شوند؟

اغلب اوقات به علت حرکات مکرر دست در طول مسابقات، عارضه تنیس البو در تنیس بازان دیده می شود، اما با این حال این عارضه تنها در این افراد رخ نمی دهد. این عارضه می تواند در هر فردی که به خاطر استفاده بیش از حد از عضله تاندون دچار درد آرنج شده است، رخ دهد.

تنیس البو عمدتا افراد بین 40 تا 60 سال را درگیر می کند، به طوری که میزان شیوع در مردان 1 تا 1.3 درصد و در زنان 1.1 تا 4 درصد است. به این ترتیب، تنیس البو نسبت به گلف البو (عارضه ای مشابه که باعث ایجاد درد در بخش داخلی آرنج شده و ناشی از خم کردن مکرر ساعد است) شیوع بیشتری دارد.

علائم تنیس البو

در صورت ابتلا به درد آرنج چه باید کرد؟

درد آرنج، دلایل بسیاری دارد که تنیس البو یکی از آن ها است. در صورت ابتلا به درد آرنجی که بیش از چند هفته ادامه داشته و مشاهده علائم زیر نیز باید به متخصص رجوع شود:

  • ضربه یا جا به جایی در مفصل آرنج
  • تورم و قرمزی مفصل و تب
  • هرگونه تغییر در حس دست
  • درد شدید و دشواری در حرکت مفصل
  • تورم بسیار شدید مفصل
  • هرگونه درد سنگینی در قفسه سینه

برای تشخیص تنیس البو، پزشک سوالات متعددی را در مورد درد می پرسد، خصوصا اینکه درد در کدام ناحیه وجود داشته و چه نوع حرکاتی درد را تشدید می کند. در ادامه نیز مفصل و نواحی دردناک را معاینه می کند. برخی دیگر از دلایل درد در مفصل آرنج، عبارتند از:

در اغلب موارد، این تمام آن چیزی است که برای تشخیص تنیس البو لازم است. در برخی موارد برای حذف دلایل دیگر به تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و فراصوت نیاز است. گاهی نیز پزشک برای تعیین علت به نتیجه MRI یا EMG نیاز دارد.

پس از تشخیص قطعی، پزشک گزینه های درمانی موجود را با بیمار در میان گذاشته و با در نظر گرفتن شرایط فرد، روش های درمانی را پیشنهاد می دهد.

بیشتر بخوانید : درمان تنیس البو یا آرنج تنیس بازان

درمان تنیس البو

بهبود تنیس البو می تواند بین 6 ماه تا 2 سال به طول بیانجامد اما اکثر افراد طی یک سال بهبود می یابند. عود تنیس البو در 8.5 درصد موارد دیده شده که این افراد نیازمند درمان های دیگر مانند جراحی هستند.

تسکین درد

کلید بازگرداندن قابلیت حرکت و فیزیوتراپی موثر، رفع موفق درد است. رایج ترین روش برای تنیس البو، استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی است که در کوتاه مدت اثربخش است. پچ های GTN در تسکین کوتاه مدت درد موثر هستند. اگرچه، این پچ ها عوارض جانبی نیز داشته و معمولا در اولین مرحله به کار نمی روند.

وسایل حمایتی

از آنجا که کاهش فعالیت عضلات و برداشتن بار از روی بخش دردناک مفصل، به فروکش کردن علائم کمک می کند، اغلب توصیه می شود که در کنار فیزیوتراپی، از نوارها و اسپلینت های مخصوص استفاده شود. اگرچه استفاده از وسایل حمایتی، در بلندمدت هیچ تاثیری ندارد.

بیشتر بخوانید : التهاب تاندون یا تاندونیت + علائم و درمان

جراحی

مدیریت تنیس البو به کمک جراحی، اغلب توصیه نمی شود، مگر اینکه علائم با گذشت یک سال پس از درمان های رایج، همچنان وجود داشته باشد. طی جراحی، بخش آسیب دیده تاندون خارج می شود. با وجود اینکه جراحی می تواند عملکرد را بهبود بخشد، بازگشت مفصل به وضعیت طبیعی بیش از 6 ماه زمان می برد.

پیشرفت های اخیری که در حوزه مدیریت مشکلات تاندون به کمک جراحی صورت گرفته، منتهی به تکنیک جدیدی به نام ultrasound-guided tendon fenestration شده که جایگزینی برای روش قدیمی جراحی است. در حال حاضر پژوهش هایی برای تعیین این موضع در جریان است که کدام روش در بلندمدت موثرتر است.

تزریق استرویید

معمولا از تزریق استرویید برای درمان مشکلات مفصلی مانند آرتروز استفاده می شود. نشان داده شده است که تزریق استرویید برای تنیس البو، در کوتاه مدت باعث فروکش کردن علائم می شود. اگرچه، در بازه های زمانی طولانی تر، این تزریقات باعث نتایج ضعیف تر و افزایش احتمال عود می شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در تسکین درد، تاثیر طولانی مدت دارد. فیزیوتراپی بر پایه تمرینات ساده ای که به تقویت عضلات اطراف مفصل کمک می کند، در توانبخشی تنیس البو نقش موثری دارد. نشان داده شده است که تمرینات اکسنتریک، درد را کاهش داده، عملکرد را بهبود بخشیده و محدوده حرکتی مفصل را حفظ می کند.

سایر درمان ها

درمان های جایگزین بسیاری برای تنیس البو وجود دارد اما از این روش ها در مرحله اول استفاده نشده و فقط در جایی به کار می روند که درمان های سنتی به نتیجه نرسیده و جراحی، نامناسب یا ناموفق است.

  • تزریق PRP : حاوی محصولات خونی مانند پلاسمای غنی از پلاکت؛ نشان داده شده است که این تزریقات، جایگزینی موثر برای جراحی در مواردی است که درمان تنیس البو دشوار است.
  • تزریق ژل هیالورونان : که معمولا در آرتروز به کار می رود، تحقیقات نشان داده است که این تزریق در تسریع بهبود تاندون نقش دارد.
  • تزریق بوتولینوم : این تزریق که جایگزینی دیگر برای جراحی است، عضلات انگشتان سوم و چهارم را به طور موقت فلج کرده و به دنبال آن لازم است برای رفع موثر تنیس البو فیزیوتراپی انجام شود.
  • درمان با امواج شوک : از این تکنولوژی عمدتا برای شکستن سنگ های کلیه استفاده می شود. در مواردی که رسوب کلسیم در تاندون رخ دهد، این روش می تواند از نظر تئوری موثر باشد اما در اغلب موارد تنیس البو، نمی تواند کمکی بکند.
  • طب سوزنی : تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی در تنیس البو اثرات کوتاه مدت داشته و در ترکیب با درمان های دیگر نیز می تواند به کار رود.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است