شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
آیا عمل جراحی پارگی مینیسک زانو خوب است؟

آیا عمل جراحی پارگی مینیسک زانو خوب است؟

  • صفحه اصلی
  • -
  • زانو
  • -
  • آیا عمل جراحی پارگی مینیسک زانو خوب است؟
آیا عمل جراحی پارگی مینیسک زانو خوب است؟

جراحان در اکثر موارد جراحی پارگی مینیسک زانو توصیه نمی کنند و در عوض برای محافظت از زانو، ترمیم یا بازسازی ناحیه آسیب دیده و بازیابی عملکرد و بیومکانیک اصلی منیسک زانو تلاش کرده و از پیشرفت سریع آرتروز جلوگیری می کنند.

به طور کلی پزشکان و جراحان از این موضوع آگاهی دارند که جراحی باعث تشکیل بافت اسکار بیشتر در مفصل شده و این بافت اضافی مشکل ساز خواهد بود و به فیزیوتراپی و درمان قابل توجه پس از جراحی نیاز دارد.

اگر پارگی مینیسک به درستی درمان نشود، نسبت به قبل از عمل جراحی در وضعیت بدتری قرار می گیرید! به همین دلیل جراحی تنها به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. برای تشخیص و درمان پارگی مینیسک زانو می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

انواع پارگی مینیسک زانو

مینیسک یک تکه غضروف به شکل C است که از استخوان ساق پا تا مفصل زانو کشیده شده و مسئولیت محافظت از مفاصل را بر عهده دارد.

مینیسک گاهی پاره می شود، اما تمام پارگی ها شبیه یکدیگر نیستند. با بررسی نوع پارگی و میزان آسیب دیدگی زانو می توان نوع درمان را مشخص کرد.

پارگی دژنراتیو مینیسک زانو

قدرت بافت ها با افزایش سن تغییر می کند. همانطور که پوست چروک و موها خاکستری می شوند، مینیسک زانو نیز به مرور زمان تغییر کرده و بافت آن ضعیف تر و شکننده تر می شود.

مینیسک در افراد بالای 40 سال ضعیف تر بوده و اگر دچار پارگی شود، احتمال بهبودی آن کمتر خواهد بود.

در صورتی که پارگی مینیسک در سنین بالا اتفاق بیافتد، این وضعیت پارگی دژنراتیو مینیسک نامیده شده و علائم معمولا بدون آسیب جدی ظاهر می شوند.

پارگی دژنراتیو مینیسک نشانه پیری است و لبه‌ های بافت ساییده به نظر می ‌رسد، به همین دلیل این بیماری گاهی نیز پوسیدگی مینیسک نامیده می شود.

در جراحی تلاش بر این است که مینیسک فرسوده به روش هایی مانند اتصال بافت های فرسوده که روی هم قرار نمی گیرند ترمیم شود.

انواع پارگی مینیسک زانو چیست

پارگی مینیسک زانو ناشی از آسیب دیدگی

بافت جوان تر و سالم تر مینیسک در افراد نوجوان و ۲۰ ساله‌ صاف تر است و معمولا در اثر آسیب دچار پارگی می شود.

این بافت لاستیکی و مقاوم است و زمانی که پاره می‌ شود، بجز در افراد مسن ‌تر که لبه‌ های غضروف فرسوده است، به فعالیت خود ادامه می دهد.

بافت تمایل دارد به جای چند جهت در یک خط پاره شود. این نوع پارگی مینیسک زانو معمولا از طریق جراحی راحت تر ترمیم می شوند.

اگر هنوز مشکل را به درستی شناسایی نکرده اید بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

جراحی برای برخی از انواع پارگی‌ مینیسک زانو ضروری بوده و بیمار به عمل جراحی نیاز دارد.

عفونت زانو وضعیتی بسیار جدی است و به احتمال زیاد به داروهای آنتی بیوتیک و عمل جراحی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل لازم است برای تشخیص دقیق و صحیح مشکل به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص مناسب تعیین می کند که آیا درد یا علائم عارضه جانبی بیماری های دیگری هستند یا خیر (مانند آرتروز و بیماری لایم).

این موارد کمتر رایج اما با این وجود بسیار جدی هستند. در نتیجه بله، تشخیص صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. پزشک متخصص پس از تشخیص پارگی، اثربخش ترین روش را برای درمان آسیب های مینیسک انتخاب می کند.

پارگی مینیسک زانو ناشی از آسیب دیدگی

عوامل موثر بر نتیجه جراحی پارکی مینیسک زانو

به کمک موارد زیر می توان تشخیص داد که کدام یک از گزینه های محافظه کارانه یا جراحی برای درمان پارگی مینیسک زانو مناسب تر هستند:

  • سطح فعالیت
  • سن
  • شدت پارگی
  • محل پارگی
  • نوع پارگی
  • علائم
  • دیگر آسیب های مرتبط با زانو

پارگی مینیسک در سه سطح 1 با کمترین شدت و 3 به عنوان بیشترین شدت طبقه بندی می شود. پارگی های درجه 1 و 2 گاهی حتی در طول معاینه آرتروسکوپی نشان داده نشده و معمولا بدون جراحی قابل ترمیم هستند.

به طور کلی، پارگی درجه 3 نیاز به عمل جراحی دارد و پارگی های بزرگتر، پیچیده یا جابجا شده نیز به جراحی های بیشتری نیاز خواهند داشت.

 عوامل موثر بر نتیجه جراحی پارکی مینیسک زانو

گزینه های درمانی در دسترس

درمان پارگی مینیسک زانو با توجه به اندازه، نوع و محل پارگی غضروف انتخاب می شود. به احتمال زیاد، پزشک توصیه می کند استراحت کنید، از مسکن ها کمک بگیرید و برای کاهش تورم روی زانو یخ قرار دهید.

همچنین گاهی برای تقویت عضلات اطراف و ثابت نگه داشتن زانو فیزیوتراپی تجویز می شود.

در صورت موثر نبودن این درمان ها یا شدید بودن آسیب، عمل جراحی توصیه می شود. پزشک برای اطمینان از این موضوع احتمالا ام آر آی انجام داده و پارگی را با استفاده از آرتروسکوپ بررسی می کند.

آرتروسکوپ ابزار نازکی است که در انتهای آن یک دوربین و چراغ قرار دارد. این آزمایش به پزشکان اجازه می دهد تا داخل مفاصل را ببینند.

اگر پس از معاینه تشخیص داده شود که پارگی مینیسک شدید نیست (درجه 1 یا 2)، احتمالا نیازی به جراحی ندارید و اگر آسیب درجه 3 باشد لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید : درمان زانو در شیراز

پزشک گاهی نیز یکی از راه های زیر را انتخاب می کند:

  • ترمیم آرتروسکوپی : پزشک در زانو بریدگی های کوچکی ایجاد کرده و با استفاده از یک آرتروسکوپ، پارگی را به دقت بررسی می کند. سپس ابزارهای کوچکی که شبیه دارت هستند به عنوان بخیه در امتداد پارگی قرار می گیرند و بدن به مرور زمان بخیه ها را جذب می کند.
  • منیسککتومی آرتروسکوپیک پارشیال : پزشک قسمتی از مینیسک پاره شده را برمی دارد تا زانو به طور طبیعی حرکت کند.
  • منیسککتومی آرتروسکوپیک توتال : پزشک در این عمل کل مینیسک زانو را برمی دارد.

ترمیم مینیسک خطر زیادی نداشته و عوارض بسیار کمی مانند آسیب دیدگی اعصاب پوست، عفونت و سفتی زانو به همراه دارد.

پزشک برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک و برای جلوگیری از لخته شدن خون جوراب های کمپرس تجویز می کند.

درمان های جایگزین برای جراحی پارگی مینیسک زانو چیست

پارگی مینیسک زانو چه زمانی نیاز به جراحی دارد؟

برای بهبودی پارگی مینیسک سه چیز لازم است:

  • بافت سالم
  • خون رسانی کافی
  • ثبات

در صورت پارگی مینیسک و تجربه، علائم تنها در صورتی که آسیب ناپایدار باشد، بافت مینیسک سالم باشد و به میزان کافی به ناحیه پاره شده خون برسد لازم است تحت عمل جراحی ترمیمی قرار بگیرید.

پزشک علاوه بر سن، سطح فعالیت و سایر بیماری ها را برای تصمیم‌ گیری درباره نیاز به عمل جراحی در نظر می ‌گیرد.

اگر قسمت پاره شده مینیسک از طریق جراحی قابل ترمیم نباشد، پزشک احتمالا قسمت پاره شده مینیسک را برمی دارد (منیسککتومی پارشیال).

بیشتر بخوانید : ارتوپدی در شیراز

نتیجه گیری

پارگی یا پوسیدگی مینیسک یکی از آسیب های رایج زانو به خصوص در افراد مسن است. این نوع آسیب گاهی به جراحی نیاز داشته و برخی از موارد به خودی خود یا به کمک فیزیوتراپی بهبود می یابد.

درمان پوسیدگی مینیسک از طریق جراحی نسبت به پارگی کامل مینیسک دشوارتر خواهد بود. اگر بافت سالم، خون رسانی کافی و آسیب پایدار باشد، کاندیدای مناسبی برای جراحی پارگی مینیسک هستید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است