شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
تعویض کامل یا بخشی از زانو در شیراز : کدام یک مناسب است؟

تعویض کامل یا بخشی از زانو در شیراز : کدام یک مناسب است؟

  • صفحه اصلی
  • -
  • درمان‌ها
  • -
  • تعویض کامل یا بخشی از زانو در شیراز : کدام یک مناسب است؟
تعویض کامل یا بخشی از زانو در شیراز : کدام یک مناسب است؟

در صورتی که بیمار مبتلا به آرتروز است و باید تحت جراحی تعویض زانو قرار بگیرد، جراحی تعویض کامل و یا بخشی از مفصل زانو به عنوان دو گزینه استاندارد مطرح می شوند.

هر یک از این روش ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که در ادامه در مورد آن ها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

جهت انجام عمل تعویض مفصل زانو و درمان آرتروز زانو می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

تعویض کامل یا جزئی از زانو

برای پاسخ به این سوال، ابتدا بهتر است توضیحاتی در مورد این دو روش جراحی ارائه دهیم.

در تعويض كامل مفصل زانو، جراح تمام سطوح تماس در مفصل زانو را بازسازی می کند.

در طول عمل، جراح نسبت به تعویض هر دو برآمدگی گرد انتهای استخوان ران و كل سطح بالاي درشت نی و در برخی موارد سطح مفصلی استخوان كشكك زانو نیز اقدام خواهد کرد.

این روش برای درمان آرتروز داخل زانو، خارج زانو و یا در زیر کشکک به کار گرفته می شود.

برخی از بیماران فقط از آرتروز در قسمت داخل زانو رنج می برند. بدیهی است که در چنین شرایطی فقط باید قسمت آسیب دیده برداشته شود، بنابراین گزینه مورد نظر تعویض بخشی از زانو خواهد بود.

تعویض کامل یا بخشی از مفصل زانو کدام بهتر است

تعویض کامل یا بخشی از زانو به چه عواملی بستگی دارند؟

هر یک از این دو روش با توجه به شدت آرتروز زانو انتخاب می شوند. اگر آرتروز فقط به یک طرف زانو محدود شود، تعویض بخشی از زانو تجویز خواهد شد.

عامل دیگری که باید به آن توجه کنیم دامنه حرکتی است.

پس از تعویض بخشی از زانو، دامنه حرکتی بیمار هنگام صاف کردن زانو کاهش می یابد. در صورتی که بیمار قادر به صاف کردن زانو نباشد، تعویض کامل زانو گزینه بهتری خواهد بود.

به همین ترتیب، زمانی که ساق پا خمیده به نظر می رسد و یا زانو به سمت بیرون انحراف پیدا کرده باشد، تعویض کامل زانو بهترین گزینه خواهد بود.

سطح فعالیت بیمار گزینه دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

در افراد پر جنب و جوش مانند جوانانی که به انجام تمرینات ورزشی، پیاده ‌روی یا ورزش ‌هایی مانند گلف می پردازند، تعویض بخشی از زانو گزینه بهتری نسبت به تعویض کامل زانو خواهد بود.

بیشتر بخوانید : تزریق مایع مفصلی زانو در شیراز

آیا روش انجام عمل تعویض جزئی و کامل زانو یکسان می باشند؟

این دو عمل به روش مشابهی انجام می شوند و بیمار در هر دو روش تحت بی حسی نخاعی قرار می گیرد، به طوری که از کمر به پایین بی حس می شود و سپس برای انجام عمل بر روی تخت جراحی خوابانده می شود.

برش در قسمت جلویی زانو ایجاد می شود. در تعویض بخشی از زانو، برش کمتری ایجاد شده و مدت زمان کمتری طول می کشد تا فرد به بهبودی دست یابد.

در تعویض کامل زانو، جراح باید وضعیت کل زانو را بررسی کند، اما در تعویض بخشی از زانو، بررسی ناحیه آسیب دیده کافی خواهد بود.

در تعویض بخشی از زانو، برش‌ هایی کوچک‌ تر از ۳ الی ۵ اینچ زده می‌ شود. سپس، زانو با چسب بخیه استری استریپ و یک پانسمان بسته می شود.

آیا روش انجام عمل تعویض جزئی و کامل زانو یکسان می باشند

کدام یک از این دو روش موفقیت بیشتری در درمان کسب کرده اند؟

هر دو روش با توجه به شرایط بیمار موفقیت های یکسانی کسب کرده اند.

علائم در بیمارانی که از درد شدید ناشی از آرتروز استخوان رنج می‌برند بعد از جراحی به میزان قابل توجهی تسکین می یابد.

بسیاری از افراد بعد از عمل می توانند به راحتی راه بروند و کم تر احساس ناراحتی خواهند کرد.

البته ممکن است محدودیت هایی نیز وجود داشته باشد. بسیاری از افراد بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو قادر به دویدن و یا انجام فعالیت های سنگین مانند اسکی، پیاده روی یا کوهنوردی نخواهند بود.

به منظور بازگرداندن بیمار به سطح فعالیت های بالاتر مانند پیاده روی طولانی تر، بازی تنیس یا گلف، جراح تعویض جزئی زانو را پیشنهاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : انتظارات از جراحی جایگزینی زانو در شیراز و مراحل ریکاوری

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی تعویض کامل یا بخشی از زانو

بعد از عمل جراحی تعویض کامل و یا بخشی از زانو، بیماران احساس ناراحتی خواهند کرد.

البته این درد و ناراحتی با گذشت زمان بهبود می‌یابد و به مرور از بین خواهد رفت.

پس از تعویض بخشی از زانو، افراد معمولا بین 3 الی 4 هفته پس از جراحی به فعالیت های عادی مانند پیاده روی کوتاه باز می گردند.

پس از تعویض کامل زانو، به طور معمول حدود 4 تا 6 هفته طول خواهد کشید تا فرد به انجام فعالیت های عادی و روزمره بازگردد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است