شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
آسیب دیدگی و ضعف زانو : چگونه آسیب‌ها مزمن می شوند؟

آسیب دیدگی و ضعف زانو : چگونه آسیب‌ها مزمن می شوند؟

  • صفحه اصلی
  • -
  • زانو
  • -
  • آسیب دیدگی و ضعف زانو : چگونه آسیب‌ها مزمن می شوند؟
آسیب دیدگی و ضعف زانو : چگونه آسیب‌ها مزمن می شوند؟

زانو چیست و چگونه آسیب می بیند؟

آسیب دیدگی زانو رویدادی بسیار رایج است و گاهی می تواند علت ناتوانی و ضعف زانوها شود. زانو بزرگترین مفصل در بدن انسان است. مفصل زانو به شکل یک لولا عمل می کند. مفصل زانو از مجموعه ای از استخوان ها، رباط ها، غضروف ها و تاندون ها تشکیل شده است.

زانو در ایجاد ثبات، حرکت به جلو و پیچش ساق پا نقش به سزایی ایفا می کند و از این رو در فعالیت‌های ورزشی یا در نتیجه ضربه مستقیم دچار آسیب می شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد احساس آسیب دیدگی و ضعف زانو، علائم، روش های پیشگیری و چگونگی تبدیل شدن این عارضه به یک بیماری مزمن مانند آرتروز بپردازیم.

برای تشخیص و درمان انواع آسیب دیدگی و همچنین احساس ضعف در زانوها می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

چگونه می توان از آسیب دیدگی زانو جلوگیری کرد

پیشگیری بهترین گزینه برای جلوگیری از بروز هر آسیبی به شمار می رود.

رعایت استراتژی های خاص مانند پوشیدن لباس و کفش مناسب، گرم کردن بدن قبل از فعالیت های ورزشی، خودداری از چرخش و پرش ناگهانی و برخورداری از شاخص توده بدنی کمتر از 25 احتمال آسیب دیدگی زانو را کاهش خواهد داد.

براساس مطالعات انجام شده، میزان آسیب در ورزشکارانی که قبل از فعالیت ورزشی بدن خود را گرم می کنند 30 تا 50 درصد کمتر از دیگران تخمین زده شده است.

پیشگیری از آسیب دیدگی و ضعف زانو

شایع ترین علل برای وارد شدن آسیب به زانو

کشیدگی و رگ به رگ شدن زانو از شایع ترین علل برای آسیب دیدگی زانو به شمار می روند. این عوارض با تورم و درد در زانو همراه می باشند.

بیشترین آسیب ‌ها در عرض شش هفته بهبود می یابند و بهترین درمان استفاده از تکنیک RICE (استراحت، یخ، فشرده‌ سازی، بالاتر نگه داشتن اندام مصدوم) می باشد.

در کنار این تکنیک، می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن های ساده نیز استفاده کرد.

در صورتی که بعد از آسیب نمی توانید زانو را حرکت دهید و یا از درد شدیدی در ناحیه زانو رنج می برید، بهتر است فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. 24 الی 48 ساعت بعد از آسیب بهتر است زانو حرکت داده شود تا از هر گونه سفتی و ضعف عضلانی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید : درمان پارگی منیسک زانو در شیراز

علائم آسیب دیدگی زانو

آسیب دیدگی بسیار شدید زانو با علائم نگران کننده ای از قبیل قفل شدن زانو (در این شرایط منیپولیشن آرام برای حرکت مجدد زانو مورد نیاز است) و یا عدم ثبات در زانو (با عبارتی مانند نمی توانم زانو را حرکت دهم) همراه خواهد بود. در این شرایط، مشورت با یک پزشک متخصص الزامی است.

این علائم اغلب زمانی دیده می شوند که به غضروف یا رباط داخل زانو آسیبی وارد شده باشد. احتمال التهاب تاندون در فعالیت های ورزشی خاص مانند دویدن، دوچرخه سواری و ورزش های پرشی بسیار شایع است.

صرف نظر از فعالیت های ورزشی، برخی از افراد در مشاغلی فعالیت می کنند که آن ها را در معرض ابتلا به بیماری های زانو مانند بورسیت قرار می دهد.

بورسیت عارضه ای است که با التهاب کیسه های مملو از مایع اطراف مفصل زانو همراه می باشد و باعث کاهش اصطکاک و افزایش فشار بر زانو می گردد.

بورسیت با استفاده از تکنیک RICE در کوتاه مدت و یا استفاده از زانو بند در بلند مدت قابل درمان است.

گاهی اوقات، بورس ها ممکن است به دلیل زخم های خارجی و یا نیش حشرات ملتهب شده و عفونت می کنند. در صورت بروز این اتفاق، پزشک با انجام یک معاینه دقیق مصرف آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد.

علت احساس ضعف در زانوها

تشخیص آسیب دیدگی زانو

آسیب های زانو اغلب با توجه به شرایط زیر تشخیص داده می شود:

  • مکانیسم آسیب
  • علائم تجربه شده
  • یافته های به دست آمده از معاینات بالینی و تایید آن با استفاده از تصویر برداری پرتو ایکس و اسکن MRI.

بیشتر بخوانید : پزشک و متخصص زانو در شیراز

آیا آسیب دیدگی زانو می تواند منجر به آرتروز شود؟

در اکثر موارد، آسیب دیدگی زانو مزمن شده و منجر به بروز آرتروز خواهند شد. ساییدگی و پارگی یا آرتریت دژنراتیو که استئوآرتریت نامیده می شود یکی از شایع ترین اشکال آرتروز می باشد.

اشکال مختلفی از آرتروز وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • آرتروز التهابی که آرتریت روماتوئید شایع ترین نوع این آرتروز محسوب می شود.
  • آرتروز رسوب کریستالی (در این عارضه، کریستال های مختلف در داخل مفصل زانو رسوب می کنند و باعث التهاب زانو می شود؛ نقرس شایع ترین نوع آرتروز رسوب کریستالی به شمار می رود.
  • آرتروز عفونی (در این شرایط، حشرات به داخل مفصل زانو نفوذ می کند و باعث التهاب و آسیب می شود که مراجعه اورژانسی به پزشک الزامی است).
  • اغلب آسیب های زانو مانند شکستگی باعث آسیب به غضروف داخل زانو شده و در اواخر زندگی به آرتروز پس از آسیب منجر خواهد شد.

اما نقطه مشترک بین تمامی این آرتروز ها این است که در نهایت ممکن است باعث آسیب به داخل زانو گردند. برای شروع درمان، پزشک متخصص بر پیشگیری و کاهش آسیب و تسکین درد، تورم، التهاب و سفتی عضلات تمرکز خواهد کرد.

برای شروع درمان آسیب دیدگی زانو، ابتدا روش های توانبخشی و فیزیوتراپی زانو مانند بریس و یا درمان های تزریقی تجویز خواهد شد. در صورت عدم پاسخ دهی به این روش ها پزشک انجام عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.

آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی کم تهاجم است و به بیماران کمک می کند تا علاوه بر حفظ مفصل زانو به انجام فعالیت های روزمره و عادی باز گردند. در صورتی که آسیب دیدگی مفصل زانو شدیدتر باشد، رویکردهای سنتی تر مانند جراحی تعویض مفصل زانو تجویز خواهد شد

امروزه، عمل تعویض زانو در دو حالت تعویض کامل و بخشی از زانو صورت می پذیرد. در عمل جراحی تعویض بخشی از زانو، برش کوچک تری بر روی زانو ایجاد شده و بیمار زودتر بهبود می یابد.

براساس مطالعات صورت گرفته، حتی بیمارانی که تحت عمل تعویض کامل زانو قرار می گیرند، نسبت به قبل عمل شرایط بهتری دارند و مدام با خود زمزمه می کنند که “ای کاش زودتر این کار را انجام داده بودم”

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است