شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان آسیب گردن شلاقی (ویپلش) در شیراز

درمان آسیب گردن شلاقی (ویپلش) در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • گردن
  • -
  • درمان آسیب گردن شلاقی (ویپلش) در شیراز
درمان آسیب گردن شلاقی (ویپلش) در شیراز

گردن شلاقی یا ویپلش چیست؟

ویپلش یا گردن شلاقی، رگ به رگ شدن یا کشیدگی گردن نیز نامیده می شود. این نوع آسیب شایع گردن، زمانی رخ می دهد که گردن به شدت و به طور ناگهانی به جلو و عقب حرکت کند.

این اتفاق می تواند عضلات را دچار کشیدگی کرده یا به بافت های نرم گردن آسیب برساند. بر اساس این که کدام بافت های گردن دچار آسیب شده و شدت آن چقدر است، ویپلش می تواند باعث ایجاد علائم خفیف تا شدید شود.

انجام حرکات کششی آرام و هدایت شده، می تواند به بهبود گردن شلاقی کمک کند. در موارد نادر، علائم ناشی از اختلالات مرتبط با ویپلش، به مدت طولانی ماندگار می شوند. برای تشخیص و درمان آسیب ویپلش می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

گردن شلاقی چه حسی دارد؟

آنچه که فرد در ویپلش احساس می کند به جزئیات آسیب، از جمله نوع بافت های درگیر و شدت آسیب بستگی دارد.

پس از گردن شلاقی، ممکن است فرد دردی خفیف در جلو یا عقب گردن حس کند. بسیاری از افراد به علت خشکی گردن به سختی می توانند سر خود را به طرفین بچرخانند.

لازم به ذکر است که سرعت وسیله نقلیه در هنگام ضربه، تعیین کننده شدت علائم نخواهد بود. حتی اگر خودرو در هنگام برخورد، سرعت پایینی داشته باشد همچنان امکان آسیب جدی وجود دارد.

آیا ویپلش، همان ضربه مغزی است؟

خیر. ویپلش و ضربه مغزی، هر دو ناشی از تکان های ناگهانی و شدید هستند. اگرچه، این دو آسیب از جهات مختلف متفاوت هستند. ویپلش، آسیبی گردنی است که به بافت های نرم مانند رباط ها یا عضلات آسیب می رساند. ضربه مغزی نوعی آسیب مغزی است.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز گردن در شیراز

علت ویپلش

تصادفات وسایل نقلیه، یکی از دلایل اصلی ویپلش است، اما هر زمان سر به طور ناگهانی به جلو یا عقب تکان بخورد، امکان ایجاد این آسیب وجود دارد. وارد آمدن ضربه به علت زمین خوردن شدید یا آسیب ورزشی نیز می تواند موجب ویپلش شود.

علائم ویپلش یا گردن شلاقی

علائم گردت شلاقی می توانند بسیار متفاوت باشند. علائم به سرعت پس از آسیب یا چند روز بعد، ظاهر می شوند.

علائم ویپلش شامل موارد زیر است:

علائم ویپلش

تشخیص ویپلش

معمولا کادر درمان به کمک بررسی علائم و پرسش سوالاتی در مورد آسیب، می توانند ویپلش را تشخیص دهند. سی تی اسکن یا ام آر آی می تواند جزئیات بافت های نرم آسیب دیده را آشکار کند. گاهی کادر درمان آسیب ویپلش را فقط با معاینه فیزیکی تشخیص دهند.

ام آر آی می تواند جزئیات دقیقی از بافت های نرم داخل بدن را آشکار کند. گاهی اوقات آسیب بافتی ناشی از گردن شلاقی، در ام آر آی ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید : سندرم گردن صاف یا گردن نظامی چیست + علائم و درمان

درمان گردن شلاقی یا ویپلش

در گذشته، کادر درمان برای پیشگیری از جا به جایی گردن پس از ویپلش، استفاده از گردن بند طبی را توصیه می کردند، اما اکنون این توصیه تغییر پیدا کرده است.

کشش یا حرکت محتاطانه گردن فورا پس از آسیب، می تواند مفید واقع شود. امکان آغاز حرکات آرام گردن در روز بعد حادثه وجود دارد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به گردن، لازم است از دستورات کادر درمان پیروی شود.

سایر درمان ها برای آسیب ویپلش عبارتند از:

  • استفاده از یخ یا گرما درمانی در محل آسیب، طی 24 ساعت اولیه پس از آسیب
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن می توانند مفید واقع شوند. گاهی نیز کادر درمان، شل کننده های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین یا داروهای ضد افسردگی را تجویز می کند.
  • طب فیزیکی و توانبخشی که شامل تمرینات و کشش هایی برای تقویت عضلات گردن است.
  • ابزارهای حمایتی مانند بریس گردن که عضلات گردن را برای مدت کوتاهی در وضعیت استراحت قرار می دهند.
  • تزریق استرویید یا لیدوکایین برای رساندن مستقیم دارو به محل آسیب و تسکین درد
  • درمان های جایگزین مانند ماساژ یا تکنیک های کایروپراکتیک
درمان ویپلش

عوارض ویپلش

 اغلب افراد، چند روز پس از آسیب بهتر شده و معمولا طی چند هفته بهبود می یابند. برخی نیز پس از گذشت ماه ها یا حتی سال ها، همچنان درد یا دیگر علائم را تجربه می کنند.

اطلاع از چگونگی بهبود هر فرد پس از ویپلش دشوار است. در صورتی که آسیب یا درد، شدیدتر باشد، احتمال تجربه اثرات بلندمدت بیشتر خواهد بود.

احتمال ابتلا به دردهایی که درمان آن ها دشوار بوده یا ایجاد چالش در مسیر بهبود، در افراد مسن یا کسانی که در گذشته دچار آسیب کمر یا گردن شده اند، بیشتر خواهد بود.

پیشگیری از کشیدگی گردن

معمولا ویپلش به طور ناگهانی و غیر منتظرانه رخ داده و همین امر، پیش بینی یا پیشگیری از آن را دشوار می کند. بستن کمربند می تواند از فرد در مقایل آسیب های جدی تر در تصادفات محافظت کند.

بیشتر بخوانید : اختلالات و آسیب های عصب اگزیلاری گردن

آیا ویپلش باعث ایجاد خستگی می شود؟

ویپلش، افراد را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. خستگی به این معنی است که بدن، صرف نظر از ساعات خواب فرد، اغلب اوقات به شدت احساس خستگی می کند. معمولا افراد پس از آسیب ویپلش، خستگی را تجربه می کنند.

آیا ویپلش می تواند باعث مشکلات نورولوژیکی شود؟

گردن شلاقی بر نحوه عملکرد مغز تاثیر می گذارد. درد می تواند چگونگی پردازش اطلاعات یا احساسات را تغییر دهد. پس از ویپلش ممکن است مشکلات نورولوژیکی زیر را تجربه کنید:

  • از دست دادن حافظه
  • اختلال در حفظ تمرکز
  • بی خوابی
  • تغییرات اخلاقی ناگهانی مانند احساس عصبی یا افسرده بودن، بدون اطلاع از علت آن
عوارض ویپلش

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که موارد زیر را پس از ویپلش وجود داشت حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • پس از دو هفته بهبود نیابد.
  • پس از آغاز بهبود، بدتر شود.
  • تاثیر منفی بر زندگی فرد داشته باشد.
  • باعث از دست رفتن علاقه فرد به انجام فعالیت های مورد علاقه خود شود.
  • فرد را از خواب بیدار کند.

چه سوالاتی باید از کادر درمان پرسید؟

در صورت ایجاد آسیب ویپلش، سوالات زیر را می توانید از کادر درمان بپرسید:

  • به کدام نوع آسیب گردنی دچار شده ام؟
  • آیا نیاز به انجام تست تصویربرداری وجود دارد؟
  • توصیه به انجام کدام درمان ها دارید؟
  • برای کمک به بهبود، چه کارهایی می توانم در خانه انجام دهم؟
  • چه زمانی باید انتظار بهبود داشته باشم؟
  • چه زمانی می توانم فعالیت های خود را از سر گیرم؟
  • آیا ویپلش می تواند باعث ایجاد عوارض جدی شود؟

بیشتر بخوانید : رادیکلوپاتی گردن + علائم و درمان در شیراز

سخن آخر

ویپلش، آسیب گردنی شایعی بوده که اغلب ناشی از تصادفات وسایل نقلیه است. استراحت، به همراه تمرینات و کشش های آرام می تواند به ترمیم کمک کند. اغلب افراد طی یک ماه بهبود می یابند.

آسیب های ویپلش می تواند باعث درد طولانی مدت یا مشکلات دیگر شود. در صورتی که درد مزمن گردن یا کمر، اهداف کاری یا شخصی را تحت تاثیر قرار دهد، مراجعه به پزشک لازم است.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است