شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
آتروفی عضلانی + علائم و درمان در شیراز

آتروفی عضلانی + علائم و درمان در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آسیب‌ها و بیماری‌ها
  • -
  • آتروفی عضلانی + علائم و درمان در شیراز
آتروفی عضلانی + علائم و درمان در شیراز

آتروفی عضلانی بیماری تحلیل رفتن یا نازک شدن توده عضلانی است که بر اثر عدم استفاده از عضلات یا عارضه های عصبی به وجود می آید.

نشانه های آن شامل کاهش توده عضلانی، کوچک تر شدن یک اندام از جفت دیگر، بی حسی اندام ها، ضعف و گزگز کردن اندام ها می باشد.

آتروفی ناشی از کارنکردن عضله را می توان با ورزش و رژیم غذایی درمان کرده و به حالت اول برگرداند.

اگر مشاهده کردید که بخشی از بدن شما کوچک تر شده یا ضعیف تر عمل می کند، به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید. با آنکه تشخیص آتروفی کار ساده ای نیست، اما به یاد داشته باشید که آتروفی عدم استفاده (فیزیولوژیک) قابل بازیابی است.

آتروفی عضله چیست؟

آتروفی عضله به معنای از دست دادن یا نازک شدن بافت عضله است. اگر به این عارضه دچار شوید، با کاهش توده و قدرت عضلانی مواجه خواهید شد. عضلات شما با ابتلا به آتروفی عضلانی کوچکتر از حد نرمال به نظر می رسند.

آتروفی عضلانی به دلیل تغذیه نامناسب، سن، ژنتیک، کمبود فعالیت بدنی یا برخی بیماری های خاص بروز می کند.

آتروفی عدم استفاده از عضلات (فیزیولوژیک) وقتی اتفاق می افتد که عضلات خود را به میزان کافی به کار نگیرید.

آتروفی نوروژنیک زمانی رخ می دهد که بیماری یا اختلالی در عصب عضله به وجود آمده باشد.

بیشتر بخوانید : درمان درد عضلات در شیراز + علائم آن

علائم آتروفی عضلانی

اگر در اندام های خود آتروفی عضلانی داشته باشید دچار احساس گزگز، بی حسی یا ضعف در دست و پا خواهید شد. اگر عضلات تحلیل رفته در صورت یا گلوی شما باشند، عضلات صورت شما احساس ضعف داشته و ممکن است حرف زدن یا بلعیدن برای شما دشوار شود.

نشانه های آتروفی عضله بر اساس علت ایجاد این عارضه متفاوت هستند. شایع ترین نشانه آتروفی عضلانی، کاهش توده عضلانی است. علائم دیگر این عارضه شامل موارد زیر است:

  • یک دست یا یک پا کوچک تر از دیگری است.
  • در یک دست یا یک پا ضعف وجود دارد.
  • در دست ها و پاها بی حسی یا گزگز احساس می کنید.
  • هنگام راه رفتن یا حفظ تعادل مشکل دارید.
  • موقع بلعیدن یا حرف زدن با مشکل مواجه می شوید.
  • صورت شما دچار ضعف شده است.
  • به کاهش تدریجی حافظه دچار شده اید.
علائم آتروفی عضلانی

علت ایجاد آتروفی عضلانی

دلیل آتروفی عضلانی به نوع آن بستگی دارد. آتروفی فیزیولوژیک به دلیل عدم استفاده کافی از عضلات است.

اگر به کار بستن عضلات را متوقف کنید، بدن شما انرژی کافی برای مراقبت از آنها صرف نخواهد کرد. به جای آن بدن شروع به تحلیل عضلات شما می کند که در نهایت به کاهش اندازه و قدرت عضلات منجر می شود.

آتروفی فیزیولوژیک به دلیل شرایط زیر ممکن است زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد:

  • سبک زندگی کم تحرکی را انتخاب کرده اید.
  • دچار سوء تغذیه هستید.
  • تمرین ورزشی کافی ندارید.
  • کل روز پشت میز نشسته اید.
  • بهترین حالت برای شما استراحت است.
  • یک اختلال ژنتیکی مانند دیستروفی عضلانی یا بیماری شارکو ماری توث دارید.
  • به دلیل یک سکته یا سایر بیماری هایی مثل درماتوموزیت نمی توانید اندام خود را حرکت دهید
  • آتروفی مرتبط با افزایش سن دارید (سارکوپنیا یا کم ماهیچگی)

آتروفی عضلانی بر اثر یک آسیب یا بیماری اثرگذار بر عصب متصل به عضلات به وجود می آید. وقتی این اعصاب دچار آسیب می شوند نمی توانند موجب انقباضات ماهیچه ای لازم برای تحریک فعالیت عضله شوند. 

وقتی عضلات شما منقبض نشود، بدن فکر می کند که دیگر به آنها نیازی ندارید. بنابراین شروع به تحلیل آنها می کند که این منجر به کاهش اندازه و قدرت آنها می شود. بیماری و سایر عارضه هایی که بر این اعصاب تاثیر می گذارند شامل:

علل آتروفی عضلانی

آزمایشات و تشخیص آتروفی عضلانی

برای تشخیص این عارضه پزشک یک معاینه جسمی انجام داده و از شما درباره علائم آن سوال می کند. پزشک به بازوها و پاهای شما نگاه می کند و توده عضلانی را اندازه می گیرد. به علاوه وی آزمایشاتی را هم تجویز می کند که این آزمایشات عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • نمونه برداری عصب یا عضله
  • الکترومیوگرافی (EMG)
  • مطالعات هدایت عصبی
  • تصویربرداری اشعه ایکس
  • توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن
  • تصویربرداری رزونانس معناطیسی یا ام آر آی

بیشتر بخوانید : تست نوار عصب و عضله در شیراز

درمان آتروفی عضلانی

درمان آتروفی عضلانی به نوع آن بستگی دارد. آتروفی عدم استفاده (فیزیولوژیک) می تواند با تمارین ورزشی منظم و تغذیه مناسب درمان گردد. پزشک احتمالا یک برنامه تمرین ورزشی یا فیزیوتراپی برای شما توصیه می کند.

حتی اگر نتوانید مفاصل خاصی از بدن را به طور فعال حرکت دهید، با پوشیدن آتل یا بریس این کار را انجام خواهید داد. شاید پزشک از شما بخواهد از یک متخصص تغذیه برای برنامه غذایی خود کمک بگیرید. آنها احتمالا مکمل های غذایی لازم را هم تجویز می کنند. 

درمان آتروفی نوروژنیک گاهی اوقات با نوع خاصی از فیزیوتراپی انجام می شود که تحریک الکتریکی عضله نام دارد.

فیزیوتراپیست الکترودها را بر روی عضله قرار می دهد. این الکترودها تکانه های کوچک الکتریکی به اعصاب و عضلات ارسال می کنند. این تکانه های الکتریکی به طور مصنوعی عضله را تمرین داده و منقبض می کنند. اینکار باعث حفظ توده و قدرت عضلات شما می شود.

شاید فیزیوتراپیست درمان اولتراسوند را هم توصیه کند. این درمان از امواج صوتی برای تقویت عضلات استفاده می کند.

اگر به دلیل آتروفی عضلانی در شما کانتراکتور یا انقباض شدید بروز نماید، پزشک احتمالا با جراحی آن را اصلاح خواهد کرد. کانتراکتور وقتی روی می دهد که بافت های عضله دچار فیبروز و ناهنجاری شوند. این بافت فیبروز باعث می شود کشش ماهیچه دشوار و حرکت ناممکن شود.

درمان آتروفی عضلانی

پرسش های متداول

تفاوت بین آتروفی عضلانی و هیپرتروفی چیست؟

آتروفی عضلانی به معنی از دست دادن توده عضلانی است. هیپروترفی (بیش پروردگی) افزایش توده عضلانی است. در هیپروتروفی فیبرهای عضلانی بزرگ یا ضخیم تر می شوند و این ناشی از افزایش حجم سلول های عضلانی فرد است.
شما با انجام فعالیت های روتینی مانند تمرین های قدرتی یا تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT)، هیپروتروفی عضلانی را تجربه کنید.

آتروفی عضلانی چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که طول می کشد فرد به آتروفی مبتلا شود به سن، تناسب بدنی و علت آتروفی بستگی دارد. اگر آتروفی عضلانی به دلیل عدم استفاده از عضلات (فیزیولوژیک) باشد، این فرایند احتمالا دو تا سه هفته بعد از استفاده نکردن از عضلات اتفاق می افتد.

بهبود آتروفی عضلانی چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که طول می کشد تا دوباره عضلات توان خود را بازیابند به نوع آتروفی و شدت آن بستگی دارد. آتروفی عدم استفاده (فیزیولوژیک) معمولا قابل بازیابی است اما این اتفاق یک شبه نمی افتد.
شما می توانید با تمرین ورزشی منظم و خوردن غذاهای سالم بر این بیماری غلبه کنید. بعد از چند ماه شاهد بهبود شرایط خود باشید، اما بهبود کامل قدرت عضلانی شما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

آیا آتروفی عضلانی قابل درمان است ؟

آتروفی عدم استفاده از عضلات (فیزیولوژیک) را گاهی اوقات با تمرین و رژیم مناسب می توان کاملا درمان کرد و به حالت اول بازگرداند. پزشک برنامه ای شامل انجام تمرینات ورزشی در استخر برای شما توصیه می کند. کاردرمانی در آب می تواند از بار کار عضلات شما بکاهد.

آتروفی نوروژنیک معمولا به طور کامل درمان نمی شود، زیرا آسیب فیزیکی به عصب های شما وارد شده است.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است