شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان دیسک کمر بدون جراحی در شیراز

درمان دیسک کمر بدون جراحی در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • کمر
  • -
  • درمان دیسک کمر بدون جراحی در شیراز
درمان دیسک کمر بدون جراحی در شیراز

طی سال های اخیر بیش از نیمی از بیمارانی که به کلینیک ما مراجعه کردند از درد دیسک کمر رنج می بردند و به دنبال راهی برای درمان بدون جراحی این عارضه بودند.

اصطلاحات متعددی برای توصیف عارضه های مرتبط با دیسک مهره ها و درد دیسک به کار می رود و همه آنها ممکن است به طور متفاوتی در زمان هایی به جای یکدیگر استفاده شوند. برخی از این عبارات متداول در ادامه آورده شده است:

  • فتق دیسک
  • گیرافتادگی عصب
  • پارگی دیسک
  • برجستگی دیسک
  • بیرون زدگی دیسک
  • فتق دیسک بین مهره ای

درباره استفاده از این اصطلاحات اتفاق نظر وجود ندارد و اینکه برای یک بیماری عبارات مختلفی شنیده شود می تواند خسته کننده باشد.

توضیح پزشکی بیماری، علت اصلی کمردرد، پادرد و سایر علامت ها را مشخص می کند. درک واضح از توضیحات پزشکی بسیار سودمندتر از دسته بندی اصطلاحات پزشکی درباره بیماری است.

علائم خاصی مثل ضعف یا بی حس شدن و سن بیمار هم می توانند فاکتورهای مهمی در انتخاب راهکار درمانی باشد. برای درمان دیسک کمر بدون جراحی می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص توانبخشی و درمان فیزیکی در شیراز مراجعه کنید.

علل اصلی درد دیسک مهره ها

  • گیرافتادگی عصب : در بیشتر موارد یک فتق دیسک به خودی خود باعث درد نمی شود، اما موادی  که از دیسک بیرون می زند باعث فشار، التهاب یا تحریک در یک عصب شده و درد رادیکولار را به وجود می آورد.

درد رادیکولار (که درد با ریشه عصبی هم نامیده می شود)، دردی تیرکشنده و شوک دهنده است که به سمت سایر بخش های بدن منتشر می شود، مانند نوعی از کمردرد که تا پاها منتشر می شود یا نوعی گردن درد که تا بازوها پخش می شود. دردی که از یک عصب تحت فشار ناشی می شود را معمولا سیاتیک می نامند.

  • درد دیسک : دیسک مهره ها وقتی که دچار خشکی (dehydrate) یا دچار پیری (degenerative) شود، خود می تواند منبع درد گردد (که به آن خرابی یا دژنرسانس دیسک بین مهره ای گفته می شود). درد ناشی از خرابی دیسک شامل یک درد مزمن سطح پایین در اطراف دیسک و دوره هایی از دردهای شدیدتر گاه و بی گاه می باشد. 

یک فتق دیسک و خرابی دیسک بین مهره ای معمولا در مهره های گردنی و مهره های کمری اتفاق می افتد. درد دیسک معمولا در قسمت پایین کمر شایع است، جایی که بیشتر حرکت ها و تحمل وزن در ستون فقرات آنجا اتفاق می افتد. این شرایط در قسمت میانی پشت (مهره های قفسه سینه ای) شایع نیست.

اناتومی فتق دیسک

درمان غیرجراحی فتق دیسک کمر

اکثر اوقات علائم دیسک کمر خود بخود طی مدت شش ماه برطرف می شود، بنابر این معمولا به بیماران توصیه می شود درمان های غیرجراحی را شروع کنند. اما این راهکار ممکن است با توجه به شدت و ماهیت علائم تغییر کند.

بیشتر بخوانید : بیماری تخریب دیسک یا دژنراتیو دیسک

کنترل درد اولیه فتق دیسک کمر

ضروری ترین اقدامی که هنگام بروز علائم باید انجام داد کنترل درد شدید است. اولین راهکارهای احتمالی برای کنترل درد اینها خواهند بود:

  • به کار بردن یخ : به کار بردن یخ یا یک پک سرما می تواند برای کاهش التهاب اولیه و اسپاسم های عضلانی  مرتبط با فتق دیسک کمر سودمند باشد. یک ماساژ یخ نیز می تواند مفید باشد. یخ از موثرترین راهکارها برای 48 ساعت ابتدایی بعد از شروع کمردرد است.
  • داروهای مسکن درد : پزشک احتمالا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای درمان درد و التهاب تجویز می کند.
  • شل کننده های عضلانی : ممکن است فتق دیسک کمر با اسپاسم های عضلانی همراه باشد و داروهای تجویز شده بتوانند باعث تسکین اسپاسم های دردناک شوند.
  • گرما درمانی : گرم کردن عضلاتی که دچار اسپاسم شده اند تا 48 ساعت بعد از شروع موجب تسکین درد است. تشک برقی حرارتی، یک کمپرس گرم و پدهای چسبان گرمایشی همه گزینه های خوبی هستند. گرمای مرطوب مثل یک حمام داغ نیز می تواند در اولویت باشد.
  • استراحت : در بستر می تواند بهترین درمان باشد به شرطی که محدود به یکی دو روز شود اما استراحت طولانی مدت باعث سفتی و درد بیشتر می شود. بعد از این مرحله، فعالیت سبک و حرکت مداوم – همراه با استراحت در وقت نیاز – توصیه می شود. از بلندکردن اجسام سنگین و انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد.
کنترل درد اولیه فتق دیسک کمر

راهکارهای درمانی بدون جراحی برای فتق دیسک کمر

این راهکارهای درمانی بیشتر برای تسکین دردهای طولانی مدت موثرند:

  • فیزیوتراپی : اهمیت آن در آموزش حرکات کششی و تمرین هایی برای توانبخشی است. با این برنامه همچنین به بیمار راههای ایمن تری برای انجام فعالیت های روزانه مانند بلندکردن اجسام و پیاده روی را یاد می دهند.
  • تزریق اپیدورال : برخی داروهای استروئیدی می تواند در بعضی از موارد موجب تسکین درد شود. هدف از یک تزریق استروئیدی اپیدورال ارائه مسکن کافی به بیمار است تا بتواند در توان بخشی پیشرفت داشته باشد. اثرات این درمان متفاوت است و تسکین آن موقت است.
  • مانیپیلاسیون (حرکت دادن) ستون مهره : کایروپراکتیک (درمان های دستی) و یا استئوپاتی (استخوان درمانی) می توانند به تسکین درد کمک کرده، محیط درمانی بهتری فراهم نمایند.
  • طب سوزنی : با وارد کردن سوزن های بسیار نازک به پوست در نزدیکی محل درد به درمان کمک می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا طب سوزنی را به عنوان یک راهکار برای درمان کمردرد تایید کرده است.
  • درمان شناختی رفتاری : این روش برای درمان سیاتیک مفید است. این درمان به افراد آموزش می دهد که عادات رفتاری خود تخریبی را تغییر دهند. یک درمانگر در جلسات چهره به چهره یا آنلاین با آموزش تکنیک مراقبه ذهنی و تصویرسازی ذهنی به کاهش درد کمک می کند.
  • ماساژ درمانی : این روش می تواند با افزایش گردش خون، شل کردن عضلات و کمک به ترشح آندروفین که یک مسکن طبیعی درد در بدن است، کمر درد را کاهش دهد.

گزینه های درمانی ارائه شده برای فتق دیسک کمر تا حد زیادی به مدت زمانی که بیمار علائم درد دارد و شدت این علائم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید : درمان دیسک کمر در شیراز

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است