شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی شکستگی مچ دست در شیراز

فیزیوتراپی شکستگی مچ دست در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • دست و مچ دست
  • -
  • فیزیوتراپی شکستگی مچ دست در شیراز
فیزیوتراپی شکستگی مچ دست در شیراز

شکستگی مچ دست به دنبال آسیب دیدگی یکی از استخوان ها نزدیک مچ دست ایجاد می شود. در ایالات متحده، از هر ده مورد شکستگی یکی از آن ها به ناحیه مچ دست مرتبط است. این عارضه بر اثر افتادن روی دست حین انجام ورزش یا حتی یک پیاده روی ساده در خیابان رخ می دهد.

کودکان به دلیل تحرک و جنب و جوش زیاد در معرض خطر شکستگی استخوان مچ دست قرار دارند.

افتادن از روی دوچرخه و یا تجهیزات ورزشی و یا حتی بازی فوتبال نیز از جمله عواملی است که باعث شکستگی استخوان مچ دست در کودکان خواهد شد. شکستگی استخوان مج دست یکی از عوارض بسیار شایعی است که در دوران بعد از یائسگی در زنان رخ می دهد.

فیزیوتراپیست ها متخصص درد هستند. این متخصصان علاوه بر جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی در آینده به بازیابی حرکت، قدرت و عملکرد طبیعی مچ دست به فرد آسیب دیده کمک می کنند. برای دریافت نوبت حضوری جهت فیزیوتراپی شکستگی مچ دست با کلینیک مهراز در شیراز تماس بگیرید.

انواع شکستگی مچ دست

شکستگی مچ دست به دنبال یک ترک یا شکستگی در استخوان دست ایجاد می شود. این عارضه زمانی رخ می دهد که فرد بر روی مچ دست سقوط می کند. مچ دست از قرار گرفتن 8 استخوان کوچک به نام کارپال و 2 استخوان در ساعد به نام رادیوس و اولنا در کنار یکدیگر تشکیل شده است.

شکستن هر یک از استخوان ها در این ناحیه را شکستگی مچ دست می گویند. بیشترین شکستگی مربوط به استخوان رادیوس بوده که در قسمت داخلی ساعد و در طرف انگشت شست قرار گرفته است.

3 نوع شکستگی استخوان وجود دارد:

  • نوع 1 : شکستگی “بدون جابجایی” که در آن استخوان می شکند، اما از جای طبیعی حرکت نمی کند.
  • نوع 2 : شکستگی “با جابجایی” که در آن قطعه ای از استخوان از جای طبیعی حرکت می کند.
  • نوع 3 : جدی ترین نوع شکستگی محسوب می شود که در آن چندین استخوان می شکند.

شکستگی‌های نوع 1 و 2 معمولاً نیازی به جراحی ندارند، در صورتی که برای درمان شکستگی ‌های نوع 3 نیاز به انجام عمل جراحی می باشد.

انواع شکستگی مچ دست

علائم شکستگی مچ دست

شکستگی مچ دست بسیار آزار دهنده بوده و فرد آسیب دیده به سختی دست را حرکت می دهد. از دیگر علائم شکستگی مچ دست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد آسیب دیده از درد در مچ دست رنج می برد. با توجه به محل شکستگی، احتمال انتشار درد از مچ دست به انگشتان دست و حتی به ساعد نیز وجود دارد
  • متورم شدن مچ دست
  • حساسیت به لمس در ناحیه مچ دست
  • احساس ناراحتی و درد هنگام حرکت مچ دست یا انگشتان

بیشتر بخوانید : درمان پارگی غضروف مچ دست در شیراز

تشخیص شکستگی مچ دست

عکس برداری رادیوگرافی بهترین راه برای تشخیص شکستگی مچ دست به شمار می رود. پزشک معالج با بررسی تصویر رادیوگرافی به راحتی این عارضه را تشخیص داده و به بیمار در روند بهبودی کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپیست بعد از بررسی تصویر رادیوگرافی علاوه بر تشخیص هر گونه آسیب به سایر مفاصل و ماهیچه ها از سالم بودن اعصاب و رگ های خونی مچ دست، ساعد و دست اطمینان حاصل خواهد کرد. در بیشتر موارد، لازم است که افراد مبتلا به شکستگی به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایند.

بسته به نوع شکستگی، پزشک متخصص از گچ یا آتل برای ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب دیده تا ترمیم شکستگی استفاده خواهد کرد. مدت زمان بهبودی با توجه به شرایط فرد و نوع شکستگی متفاوت بوده و معمولا بین 4 تا 10 هفته به طول می انجامد.

در شکستگی های شدید، انجام عمل جراحی ضروری است. بسته به شدت آسیب، بهبودی بعد از جراحی نیز می تواند مدت زمان بیشتری طول بکشد.

فیزیوتراپی چگونه به درمان شکستگی مچ دست کمک می کند؟

فیزیوتراپیست بعد از بررسی شرایط و میزان آسیب دیدگی علاوه بر جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی در آینده به بیمار در بازیابی حرکت، قدرت و عملکرد طبیعی اندام آسیب دیده کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی چگونه به درمان شکستگی مچ دست کمک می کند؟

چگونه از دست گچ یا آتل گرفته باید مراقبت کرد

به منظور ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب دیده و ترمیم شکستگی، پزشک متخصص دست را گچ گرفته و یا آتل می بندد. طی این مدت، فرد آسیب دیده باید مراقب باشد تا دست خیلی سفت، ضعیف یا متورم نشود.

بسته به میزان شدت آسیب، فیزیوتراپیست تمرینات ملایمی را برای حفظ حرکت شانه، آرنج و انگشتان فرد در حالی که دست گچ و یا آتل است، تجویز می کند.

بیشتر افرادی که از شکستگی مچ دست رنج می برند تحت نظارت یک فیزیوتراپیست مجرب و کارآزموده به انجام تمرینات ملایم در ناحیه بازو و پاهای دیگر می پردازند، به طوری که بقیه بدن در دوره بهبود از حالت طبیعی خارج نمی ‌شود.

فیزیوتراپیست با طراحی برنامه ورزشی متناسب به فرد آسیب دیده کمک می کند تا بدون دخالت در روند بهبودی مچ دست بتواند عملکرد طبیعی و تناسب اندام را حفظ کند.

بعد از برداشتن گچ یا آتل چگونه باید از مچ دست مراقبت کرد

بعد از برداشتن گچ و یا آتل، فرد آسیب دیده در ناحیه مچ دست احساس سفتی و ضعف خواهد کرد. فیزیوتراپیست با ارزیابی شرایط نسبت به طراحی یک برنامه تمرینی متناسب اقدام کرده و به بیمار کمک می کند تا عملکرد طبیعی و قدرت دستان را بازیابد.

بعد از برداشتن گچ یا آتل چگونه باید از مچ دست مراقبت کرد؟

فواید فیزیوتراپی شکستگی مچ دست

  • تسکین درد : فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک هایی از جمله گرما درمانی، سرما درمانی و تحریک الکتریکی در تسکین درد و کاهش تورم به بیمار کمک خواهد کرد.
  • رفع سفتی : فیزیوتراپیست با استفاده از منوآل تراپی (درمان دستی) در ریلکس کردن مفاصل و ماهیچه ها به بیمار کمک خواهد کرد.
  • بازیابی قدرت و توانایی اندام آسیب دیده : فیزیوتراپیست درطول مدت ترمیم استخوان شکسته مچ دست، تمریناتی را تجویز خواهد کرد. ابتدا تمرینات غیر فعال با حرکات آرام شروع شده و با تقویت دستان، تمرینات فعال تحت نظارت فیزیوتراپیست ادامه خواهد یافت. بعد از بهبودی کامل استخوان، انجام تمرینات تقویتی با استفاده از وزنه یا باندهای الاستیک بلامانع است. فیزیوتراپیست با تجویز تمرینات دامنه حرکتی و تقویتی به بیمار آموزش می دهد تا حین سقوط و افتادن بتواند سریعا واکنش نشان داده و از شکستگی مجدد جلوگیری کند.
  • بازگشت به انجام فعالیت های روزمره : فیزیوتراپیست با انجام تمرینات خاص به فرد آسیب دیده کمک می کند تا به انجام فعالیت های روزمره (مانند لباس پوشیدن، کار با کامپیوتر و آشپزی) بازگشته و احساس وابستگی نداشته باشد. فیزیوتراپیست بعد از معاینه مچ دست فرد آسیب دیده و بررسی شرایط، اهداف، فعالیت بدنی و سلامت عمومی نسبت به طراحی یک برنامه شخصی سازی شده اقدام خواهد کرد.
  • آماده سازی برای انجام فعالیت های سخت تر : بسته به شرایط کاری و یا نوع ورزشی که فرد در آن مشغول بوده، فیزیوتراپیست نسبت به طراحی یک برنامه تخصصی برای رفع نیازها و اهداف منحصر به فرد اقدام خواهد کرد.
  • جلوگیری از عوارض جانبی طولانی مدت : تمرینات تجویز شده توسط فیزیوتراپیست به بیمار کمک می کند تا از بروز هر گونه عواض جانبی طولانی مدت در امان بماند.
    • بازیابی عملکرد طبیعی بدن و حفظ تناسب اندام
    • بازیابی کامل حرکت و قدرت به بدن بدون مداخله در روند بهبودی
    • ارزیابی شکستگی برای اطمینان از انجام فعالیت های روزمره و بازگشت فرد به کار
    • مشاوره برای بازگشت ایمن به ورزش و سایر فعالیت های بدنی. بازگشت زودهنگام به ورزش و یا دیگر فعالیت های بدنی خطر شکستگی های دیگر را به همراه خواهد داشت
    • مشاوره در خصوص استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند مچ بند حین ورزش
تمرینات توانبخشی چگونه به روند بهبودی شکستگی مچ دست کمک می کند؟

پیشگیری از شکستگی مچ دست

فیزیوتراپیست ها علاوه بر کمک به افراد در جلوگیری از بروز عوارض طولانی مدت به فرد آسیب دیده کمک می کنند تا از بروز آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری کند.

افراد مسن به دلیل افتادن و یا سقوط در معرض خطر شکستگی مچ دست قرار دارند.

فیزیوتراپیست با تجویز و انجام تمرینات تعادلی به سالمندان کمک می کند تا از بروز آسیب های احتمالی ناشی از سقوط و افتادن جلوگیری کنند. پزشک متخصص با ارزیابی ایمنی محل کار و خانه از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

زنان بعد از دوران یائسگی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند و این بیماری خطر شکستگی مچ دست را افزایش خواهد داد.

فیزیوتراپیست علاوه بر تجویز تمرینات مناسب، با ارجاع فرد به یک متخصص تغذیه جهت دریافت مکمل های ویتامین D و دیگر تغییرات رژیم غذایی به فرد در تقویت استخوان ها کمک خواهد کرد.

آموزش تکنیک های محافظت از مفاصل برای جلوگیری از فشار بر مچ دست و بازوها از دیگر خدماتی است که توسط فیزیوتراپیست ها انجام می شود.

استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند مچ بند خطر شکستگی مچ دست را حین انجام ورزش های خاص در کودکان کاهش می دهد. اطمینان از ایمنی محیط و وسایل بازی نیز در جلوگیری و کاهش خطر شکستگی مچ دست سودمند خواهد بود.

علائم شکستگی مچ دست

متخصص فیزیوتراپی شکستگی مچ دست

همه فیزیوتراپیست ها آموزش کافی را برای درمان انواع بیماری ها و آسیب ها گذرانده اند. شاید بخواهید بیشتر با فیزیوتراپیست ها آشنا شوید.

  • فیزیوتراپیست ارتوپدی که تجربه و مهارت کافی را در درمان مشکلات ارتوپدی دارا می باشد. این پزشک متخصص تبحر و مهارت زیادی در درمان شکستگی دست و پا و زانو و لگن و توانبخشی دارد.
  • فیزیوتراپیست بالینی که دوره رزیدنتی یا فلوشیپ را در فیزیوتراپی ارتوپدی به پایان رسانده است. پزشک در زمینه حرکت تخصص داشته و در بازیابی تحرک و عملکرد طبیعی به افراد کمک می کند.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز مچ دست در شیراز

برای یافتن یک فیزیوتراپیست مجرب و کارآزموده چه نکاتی را رعایت کنیم

  • از خانواده، دوستان و یا دیگر پزشکان پرس و جو کنید.
  • هنگام تماس با کلینیک برای تعیین وقت ملاقات، از تجربه فیزیوتراپیست در درمان شکستگی ها مطمئن شوید.
  • در اولین ملاقات، علائم خود را با جزئیات شرح داده و شرایط و موقعیت هایی که باعث تشدید علائم و دردتان می شود را ذکر کنید.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است