شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان آسیب همسترینگ در شیراز + علائم و تشخیص

درمان آسیب همسترینگ در شیراز + علائم و تشخیص

  • صفحه اصلی
  • -
  • پا و مچ پا
  • -
  • درمان آسیب همسترینگ در شیراز + علائم و تشخیص
درمان آسیب همسترینگ در شیراز + علائم و تشخیص

منظور از آسیب همسترینگ چیست؟

آسیب همسترینگ زمانی رخ می دهد که یکی از عضلات همسترینگ دچار کشیدگی می شود، سه عضله ی که پشت ران قرار گرفته اند.

در صورت انجام بازی های ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال، تنیس یا بازی های مشابهی که مستلزم دویدن با شروع و توقف های ناگهانی است، احتمال ابتلا به آسیب همسترینگ بیشتر خواهد بود. آسیب همسترینگ می تواند در دوندگان و رقصندگان نیز رخ دهد.

اقدامات مراقبت شخصی مانند استراحت، یخ و مسکن های بدون نسخه، غالباََ تمام آن چیزی است که برای کاهش درد و تورم مربوط به آسیب همسترینگ نیاز است.

علائم آسیب همسترینگ

معمولا آسیب همسترینگ باعث درد ناگهانی و شدید در پشت ران می شود. اغلب اوقات طی چند ساعت تورم ایجاد می شود. گاهی نیز ممکن است کبودی یا تغییر رنگ در پشت پا ایجاد شود. در برخی موارد نیز فرد، ضعف عضلانی یا ناتوانی در انتقال وزن بر روی پای آسیب دیده را تجربه می کند.

امکان درمان کشش های خفیف همسترینگ در خانه وجود دارد، اما در صورت ناتوانی در تحمل وزن بر روی پای آسیب دیده یا ناتوانی در برداشتن بیش از چهار قدم بدون درد قابل توجه، لازم است به پزشک مراجعه شود. برای درمان آسیب همسترینگ شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

دلایل

عضلات همسترینگ، گروهی از شامل سه عضله هستند که پشت ران، از لگن تا زیر زانو، قرار گرفته اند. این عضلات، خم کردن پا به سمت عقب و خم کردن زانو را ممکن می سازند. زمانی که هر یک از این عضلات طی فعالیت فیزیکی، خارج از محدوده خود کشیده شوند، آسیب ایجاد می شود.

علائم هسترینگ

فاکتورهای ریسک

فاکتورهای ریسک آسیب همسترینگ عبارت اند از:

  • شرکت در بازی های ورزشی : ورزش هایی که مستلزم دویدن هستند یا فعالیت هایی مانند رقصیدن که نیازمند کشش بیش از حد هستند، احتمال آسیب همسترینگ را افزایش می دهند.
  • آسیب دیدگی در گذشته : پس از یک بار آسیب دیدگی همسترینگ، احتمال رخ دادن مجدد آن، افزایش می یابد. خصوصا اگر فرد، پیش از سپری شدن زمان لازم برای ترمیم و بازسازی، تصمیم به ادامه تمام فعالیت های خود گرفته باشد.
  • انعطاف پذیری ضعیف : اگر انعطاف فرد، پایین باشد، امکان دارد عضلات نتوانند تمام آن نیرویی را طی فعالیت های معین مورد نیاز است، تحمل کنند.
  • عدم تعادل عضلانی : برخی متخصصین بر این باورند که عدم تعادل عضلانی می تواند منجر به آسیب همسترینگ شود. زمانی که عضلات جلوی ران، از عضلات همسترینگ، قوی تر و تکامل یافته تر می شوند، احتمال آسیب عضلات همسترینگ افزایش می یابد.

مشکلات

بازگشت به فعالیت های شدید، پیش از بهبود کامل عضلات همسترینگ می تواند باعث آسیب مجدد شود.

بیشتر بخوانید : درمان کشیدگی و پیچ خوردگی عضلات ستون فقرات در شیراز

پیشگیری

حرکات کششی و تمرینات استقامتی منظم می تواند در به حداقل رساندن خطر آسیب همسترینگ موثر باشد.

تشخیص آسیب همسترینگ

در طول معاینه فیزیکی، پزشک، وجود تورم را در پشت ران بررسی می کند. مکان و شدت درد می تواند به تعیین میزان و محتوای آسیب کمک کند.

گاهی نیز پزشک، پای آسیب دیده را به شکل های مختلف به حرکت در می آورد تا از این طریق، عضله آسیب دیده و نیز هرگونه آسیب رباطی یا تاندونی را بیابد.

تست های تصویربرداری

در آسیب های شدید همسترینگ، عضله می تواند پاره شده یا حتی از محل اتصال خود به لگن یا استخوان ساق جدا شود که در این صورت ممکن است تکه کوچکی از استخوان، شکسته و از استخوان اصلی کنده شود.

تست اشعه ایکس می تواند این شکستگی را تشخیص داده، در حالی که فراصوت و MRI می تواند پارگی های موجود در عضلات و تاندون ها را نشان دهد.

درمان آسیب همسترینگ

هدف اولیه درمان، کاهش درد و تورم است. به این منظور پزشک، اقدامات زیر را توصیه می کند:

  • استراحت و پرهیز از فعالیت های شدید برای کمک به ترمیم آسیب
  • استفاده از عصا برای جلوگیری از انتقال کامل وزن بر روی پای آسیب دیده
  • استفاده از کیسه یخ چند بار در روز به منظور کاهش درد و تورم
  • بستن ناحیه آسیب دیده با باند کشی برای به حداقل رساندن تورم
  • بالاتر نگه داشتن پای آسیب دیده نسبت به سطح قلب، به منظور کاهش تورم
  • تجویز دارو
  • لیزر درمانی پرتوان
  • تکار تراپی
درمان آسیب همسترینگ

جراحی

در صورت جدا شدن عضله از محل اتصال خود به لگن یا استخوان ساق، جراح ارتوپدی می تواند دوباره آن را متصل کند. امکان ترمیم پارگی های شدید عضله نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید : درمان پارگی رباط صلیبی زانو

آمادگی برای مراجعه به پزشک متخصص یا جراح ارتوپدی

پس از مشورت اولیه با پزشک خانواده، احتمالا او، فرد را به پزشک متخصص در حوزه عضله و اسکلت، مثلا متخصص پزشکی ورزشی یا جراح ارتوپدی ارجاع خواهد داد.

چه کاری باید انجام دهید

شما می توانید لیستی شامل موارد زیر تهیه کنید:

  • تشریح جزئی علائم
  • اطلاعات مربوط به مشکلات پزشکی موجود
  • تمام داروها و مکمل های غذایی مصرفی
  • سوالاتی که می خواهید از پزشک بپرسید

چه انتظاری باید از پزشک متخصص یا جراح ارتوپد داشت

احتمالا پزشک، برخی از سوالات زیر را خواهد پرسید:

  • آسیب، چه زمان و دقیقا به چه صورت اتفاق افتاد؟
  • آیا وقوع یک پارگی را احساس کردید؟
  • آیا حرکت یا پوزیشن خاصی باعث بهبود یا تشدید درد می شود؟

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است