شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
آرتروز انگشت شست و درمان در شیراز

آرتروز انگشت شست و درمان در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آرتروز
  • -
  • آرتروز انگشت شست و درمان در شیراز
آرتروز انگشت شست و درمان در شیراز

آرتروز به التهاب در یک مفصل گفته می شود که باعث درد، سفتی و تورم شده و انجام کارهای ساده را دشوار می سازد. آرتروز انگشت شست دومین نوع رایج، آرتروز دست است.

شما از انگشت شست برای گرفتن اشیاء، باز کردن درب شیشه مربا، نواختن گیتار، پوشیدن لباس، کارکردن با ابزارها و انجام کارهای بی شمار دیگری استفاده می کنید.

حتی اگر قدر این انگشت را هم بدانید، باز هم احتمالا خبر ندارید که چگونه اولین مفصل کارپوماکارپال یا “CMC” به آن در انجام کارهایش کمک می کند. مفصل CMC در جایی قرار گرفته که استخوان شست (متاکارپال) به استخوان مچ دست ( کارپال) وصل می شود.

وقتی مفاصل دچار ساییدگی شوند، باعث عارضه ای دردناک به نام آرتروز انگشت شست می شوند (همچنین با نام آرتروز CMC یا آرتروز مفاصل پایه نیز شناخته می شوند).

درمان آرتروز انگشت شست با احتیاط و ابتدا با پوشیدن یک بریس نرم آغاز می شود. اگر این شیوه درمانی جواب نداد، تزریق در پایه انگشت در کف دست احتمالا موثر خواهد بود و اگر بازهم درد آرام نشد، جراحی یک گزینه درمانی است. برای معاینه و تشخیص آرتروز انگشت شست می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

علل ایجاد آرتروز شست

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، اما این نوع شایع که غالبا انگشت شست را تحت تاثیر قرار می دهد، استئوآرتریت نام دارد که از متداول ترین اشکال آرتروز است.

استئوآرتریت باعث می شود که غضروف داخل مفاصل تجزیه شود و این باعث تغییرات در استخوان ها می شود. اگر این روند به آرامی ادامه پیدا کند به مرور زمان بدتر می شود.

یک آسیب به انگشت شست احتمال بروز آرتروز شست را افزایش می دهد. سایر بیماری ها مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید هم می توانند باعث بدتر شدن این مفصل پایه شوند.

اتصالات بین دو یا چند استخوان را مفاصل می نامند. یک مفصل طبیعی از دو سطح استخوانی صاف تشکیل شده که با غضروف نرم پوشیده شده اند و به خوبی روی هم قرار گرفته و با حرکت اعضای بدن روی هم می لغزند.

اما اگر سطح نرم ساییده شود – غالبا به دلیل بالا رفتن سن دچار فرسایش و پارگی می شود – سطوح استخوانی دیگر به خوبی روی هم قرار نمی گیرند و این به معنای بروز آرتروز است.

علل ایجاد آرتروز شست

علائم آرتروز انگشت شست

شاخص ترین نشانه آرتروز شست، درد انگشت شست است. ممکن است وقتی درحال گرفتن یا چنگ زدن به اجسام باشید آن را احساس کنید.

همچنین ممکن است متوجه یک برآمدگی کوچک روی پایه انگشت خود شوید که آن یک زائده استخوانی خواهد بود، یا یک برآمدگی در امتداد مفاصل که در نتیجه التهاب هایی از جمله استئوآرتروز بوجود می آید.

سایر علائم می تواند شامل این موارد باشد:

  • تورم و حساسیت در پایه انگشت شست
  • درد بعد از استفاده طولانی از انگشت شست
  • از دست دادن توانایی شست در گرفتن و چنگ زدن با شست
  • حرکت محدود انگشت شست

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز مچ دست در شیراز

تشخیص آرتروز شست

پزشک برای تشخیص آرتروز انگشت شست ابتدا با بررسی همه سوابق پزشکی، آسیب های قبلی، علائم کنونی شما، فعالیت هایی که باعث ایجاد درد می شوند را از شما می پرسد.

برای معاینه فیزیکی پزشک پایه مفصل را نگه داشته و انگشت شست شما را به عقب و جلو حرکت می دهد.

اگر اینکار باعث احساس درد یا صدای ساییدگی شود، به این معناست که استخوان ها مستقیما روی هم ساییده می شوند و احتمال بروز آرتروز وجود دارد. یک تصویر اشعه ایکس این تشخیص را تایید می کند.

درمان آرتریت شست دست

اولین روش درمانی برای آرتروز شست پوشیدن یک بریس نرم جهت محدود کردن حرکت انگشت شست است. با اینکار مفاصل استراحت می کنند.

اگر بیماری جدی تر بود، یک بریس سفت مورد استفاده قرار می گیرد که می توانید این دو بریس را متناوب در طول شبانه و روز جابجا کنید.

اقدامات غیرتهاجمی دیگر شامل مصرف داروهای ضدالتهابی، تغییر فعالیت ها و یخ گذاشتن روی مفاصل به مدت 5 تا 15 دقیقه و چندبار در روز می باشد.

اگر این روش ها جواب ندهند، مرحله بعدی تزریق مستقیم یک داروی استروئیدی به خود مفصل خواهد بود. این تزریق می تواند برای چندین ماه باعث تسکین التهابات گردد و به تعداد نامحدود تکرار شود.

هم زنان و هم مردان معمولا در ابتدا به چنین درمان های محتاطانه ای جواب می دهند و برای مدتی نتیجه می گیرند. اما این راهکارهای درمانی باعث توقف پیشرفت آرتروز نمی شود.

زمانی که روش های غیرجراحی موثر نیستند، تنها گزینه جراحی است. بهترین نوع جراحی به عواملی مانند میزان پیشرفت بیماری و اینکه علائم چقدر درناک هستند، بستگی دارد.

در بیشتر موارد جراحی آرتروز انگشت شست شامل برداشتن قسمتی یا بخشی از استخوان ذوزنقه ای (یک استخوان در مفصل شست) و روش های مختلفی برای ثابت نگه داشتن مفصل است.

در جراحی انگشت شست، استخوان مبتلا به آرتروز را خارج کرده و تاندون یا رباط را بازسازی می کنیم تا انگشت شست را در جای خود نگه دارد. زمان نقاهت آن طولانی است. ممکن است بهبودی کامل تا یک سال طول بکشد.

بسیاری از بیماران در اولین پیگیری ها از عمل راضی نیستند، اما با گذشت ماه ها نتیجه واقعا رضایت بخش است.

درمان ارتروز شست دست

عوامل خطرزا در ایجاد آرتروز شست

آرتروز شست معمولا بعد از 40 سالگی اتفاق می افتد. این آرتروز در زنان رواج بیشتری دارد، اما می تواند مردان را نیز مبتلا کند

یک زمینه ژنتیکی وجود دارد که افراد را مستعد ابتلا به آرتروز شست می کند.

آرتروز شست به طرز باورنکردنی در بین مردم متداول است و اگر نگاهی به تصاویر اشعه ایکس از دست مردم در دهه های 50 و 60 سالگی آنها بیندازیم، بین 30 تا 50 درصد جمعیت، به آن مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز انگشتان دست در شیراز + علائم آن

راجع به درمان آرتروز انگشت شست، چه نکته ای در کلینیک دکتر زهره عشقی برجسته است؟

پزشکان کلینیک ما در بخش جراحی دست و اندام فوقانی، دارای تخصص ویژه در ارزیابی و درمان آن دسته از آسیب ها و اختلالات اسکلتی عضلانی هستند که بر فعالیت های روزانه شما تاثیر می گذارند.

ما با بهره مندی از آخرین فناوری های پیشرفته در زمینه تحقیقات به روز فعال هستیم تا بهترین درمان را ارائه نماییم.

در این کلینیک با ارائه درمان های متنوع به بیماران، ارائه خدمات کار درمانی در چندین محل و یک مرکز جراحی سرپایی به بهترین نحو از بیماران مراقبت می کنیم.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است