شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک (درای نیدلینگ)

تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک (درای نیدلینگ)

  • صفحه اصلی
  • -
  • طب فیزیکی و توانبخشی
  • -
  • تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک (درای نیدلینگ)
تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک (درای نیدلینگ)

درای نیدلینگ (سوزن خشک) و طب سوزنی شامل سوراخ کردن پوست توسط سوزن های نازک با اهداف درمانی است. با وجود اینکه هدف مشترک هر دو، تسکین درد است، اما در روش انجام کار دارای تفاوت هستند.

تکنسین های درای نیدلینگ تلاش می کنند که تنش را از گره ها و نقاط فشار عضلات، خارج کنند. تکنسین های طب سوزنی با وارد کردن سوزن، باعث آزاد شدن اندورفین شده و از این طریق بر سیستم عصبی اثر می گذارند. 

با وجود اینکه محققین مطالعات فراوانی را بر روی طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی برای بسیاری از عارضه ها انجام داده اند، درای نیدلینگ، روشی جدیدتر بوده و شواهد و مدارک موجود جامعیت کمتری دارد. علاوه بر این، دستورالعمل های سختگیرانه برای طب سوزنی وجود دارد، در صورتی که مقرراتی در درای نیدلینگ وجود ندارد.

 در این مقاله، اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت های بین این روش ها و مزایای آن ها ارائه می شود.

تحقیقات اندکی پیرامون روش درای نیدلینگ صورت گرفته اما برخی افراد بر این باورند این روش درد را کاهش می دهد. پیش از امتحان درای نیدلینگ یا طب سوزنی می توانید از دکتر زهره عشقی متخصص توانبخشی و درمان فیزیکی مشاوره دریافت کنید.

درای نیدلینگ و طب سوزنی

بین درای نیدلینگ و طب سوزنی شباهت هایی وجود داشته و هر دو مدعی داشتن قابلیت تسکین درد هستند. سوزن ها برای تحریک جریان انرژی در سرتاسر بدن، وارد نقاط استراتژیک می شوند. این روش ها در درمان بیماری ها و عارضه های به خصوص مفید شناخته شده اند.

قرن هاست که از طب سوزنی استفاده می شود و در حال حاضر مقررات آن به خوبی مشخص شده است. ظهور درای نیدلینگ به دوران اخیر بر می گردد و هیچ گونه دستورالعمل رسمی برای آن وجود ندارد.

از طب سوزنی می توان برای عارضه های پزشکی متعددی استفاده کرد. فلسفه اولیه طب سوزنی این است که زمانی که “چی” یا انرژی بهبود آزاد می شود، بدن می تواند بهبود یابد.

درای نیدلینگ با هدف خارج کردن خشکی و درد عضلات طراحی شده است. تکنسین ها بر این باورند که وارد کردن مستقیم سوزن به یک گره یا نقطه فشار، تنش را از عضله اطراف آن خارج می کند.

بیشتر بخوانید : طب سوزنی در درمان زانو درد

درای نیدلینگ چیست؟

هدف اولیه، رفع درد و گرفتگی عضلانی است اما در درجه بعد ممکن است موجب بهبود انعطاف فرد نیز شود. یک تکنسین، سوزن های کوتاه، نازک و از جنس استیل را وارد نقاط فشار می کند. نقاط فشار یا نقاط تحریک، نواحی یا گره های درگیر گرفتگی در عضلات هستند. در این سوزن ها هیچ گونه مایعی وجود نداشته و هیچ تزریقی صورت نمی گیرد.

معمولا متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از درای نیدلینگ استفاده می کنند. به خاطر نبود قانون و دستورالعمل های ویژه، هرکسی می تواند با حداقل آموزش و بدون هیچ گونه مجوزی این کار را انجام دهد.

اغلب اوقات قضاوت در مورد این که آیا تکنسین، آموزش های لازم را دیده است، تجربه کافی را دارد یا کار خود را به درستی انجام می دهد، بسیار دشوار است.

رایج ترین شیوه، قرار دادن یک سوزن در عضله به مدت 10 تا 30 دقیقه است. با این وجود، دو نوع درای نیدلینگ دیگر نیز وجود دارد:

  • تکنیک داخل و خارج : طی این روش، تکنسین سوزنی را داخل نقطه تحریک وارد کرده و فورا آن را خارج می کند. نتایج پژوهشی در سال 2014 نشان می دهد که این روش هیچ مزیتی ندارد.
  • تکنیک عدم ورود به نقاط تحریک : در این روش، تکنسین به جای گره یا نقطه فشار، سوزن هایی را وارد عضله اطراف می کند.

مطالعه ای که در سال 2013 منتشر شده نشان می دهد درای نیدلینگ نسبت به درمان با دارو موثرتر بوده است.

پژوهشی در سال 2012 نشان می دهد درای نیدلینگ نسبت به تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در درمان آسیب های روتاتور کاف تاثیر کمتری داشته است.

ممکن است درای نیدلینگ نسبت به انجام روش های درمانی دیگر موثرتر باشد، اما روش های مرسوم تر و مقرون به صرفه تر مانند کشش و ماساژ درمانی، می تواند در رفع درد عضله بهتر عمل کنند.

درای نیدلینگ چیست

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی، تکنیکی باستانی بوده که در چین ابداع شده است. طرفداران این روش مدعی اند این تکنیک با باز کردن جریان انرژی یا “چی” یک فرد، می تواند استرس، درد و ناراحتی را از بین ببرد. طب سوزنی شامل استفاده از سوزن های بلند و نازک برای تحریک اعصاب موجود در عضلات و زیر پوست است.

بیشتر بخوانید : طب سوزنی در شیراز

این کار می تواند منجر به تولید اندورفین و از بین رفتن برخی علائم شود. طب سوزنی برای تسکین علائم مختلفی به کار می رود، از جمله:

  • درد عضلات
  • حالت تهوع
  • گرفتگی قاعدگی
  • سردرد و میگرن
  • افسردگی
  • درد مربوط به زایمان
  • استفراغ
  • درد زانو

برای انجام طب سوزنی، فرد باید دارای مجوز بوده و آموزش های ویژه ای ببیند. استاد طب سوزنی 3 سال یا بیشتر تحت آموزش قرار می گیرد. آن ها شناسایی علائم، تشخیص عارضه و استفاده از تکنیک های صحیح را با سوزن می آموزند.

عضو ارشد یک هیئت کشوری، بر تکنسین های جدید نظارت خواهد داشت. پیش از دریافت مجوز، تکنسین جدید باید آزمون هایی را گذرانده و پس از دریافت نیز هر ساله باید به شرکت در آزمون ها ادامه دهد.

تحقیقات بسیاری، تاثیر استفاده از طب سوزنی در درمان عارضه های مختلف از جمله میگرن، افسردگی و آرتروز را تایید می کنند.

برای تایید تاثیر طب سوزنی در درمان آرتروز به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما برخی افراد به این نتیجه می رسند که این روش می تواند درد مربوط به آرتروز را کاهش دهد.

نتایج پژوهشی در سال 2018 نشان می دهد طب سوزنی زمانی که به همراه درمان های سنتی به کار رود، می تواند شدت افسردگی را در برخی افراد کاهش دهد.

درای نیدلینگ کمر

خطرات

در صورتی که تکنسین درای نیدلینگ از سوزن های استریل استفاده کند، روشی بی خطر به حساب می آید. در غیر این صورت، فرد در معرض بیماری های انتقالی از طریق خون قرار دارد. سایر خطرات مرتبط با درای نیدلینگ، خفیف بوده و نسبتا شایع است. از جمله:

  • درد موقتی در محل ورود سوزن
  • خونریزی در محل ورود سوزن
  • کبودی در محل ورود یا اطراف آن

افرادی که تحت طب سوزنی قرار می گیرند، به ندرت اثرات جانبی آن را تجربه می کنند، اما در صورت وقوع، این علائم اغلب شامل خونریزی، کبودی و درد خفیف هستند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است