شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
انواع تزریق مفصلی برای درد آرتروز در شیراز

انواع تزریق مفصلی برای درد آرتروز در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آرتروز
  • -
  • انواع تزریق مفصلی برای درد آرتروز در شیراز
انواع تزریق مفصلی برای درد آرتروز در شیراز

انواع تزریق مفصلی برای مدیریت درد و علائم آرتروز استفاده می شوند. برنامه کامل برای مدیریت آرتروز شامل مجموعه ای از درمان های مختلف از جمله اقدامات خود مراقبتی مانند رژیم غذایی، ورزش، گرما و سرما درمانی، فیزیوتراپی، داروهای خوراکی و موضعی و همچنین درمان های تزریقی است.

در ادامه برخی از داروها و ترکیباتی که مستقیما به مفاصل دچار آرتروز تزریق می شوند را بررسی خواهیم کرد.

تزریق داخل مفصلی، درد متوسط ​​تا شدید را برای کوتاه مدت کاهش می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فواید و عوارض تزریقات مفصلی می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

کورتیکواستروئیدها

ترکیبی از کورتیکواستروئید (یا استروئید) و یک عامل بی حس کننده به طور مستقیم به مفصل آسیب دیده ناشی از آرتروز تزریق می شود. این تزریق در مطب پزشک و معمولا تحت پوشش بیمه انجام می شود.

کورتیکواستروئیدها در مفاصل مچ پا، آرنج، لگن، زانو، شانه و مفاصل کوچک دست، پا، ستون فقرات و مچ دست تزریق می شوند. Zilretta در زانو تزریق شده و برای شانه یا باسن آزمایش نشده است و نباید در مفاصل کوچک مانند دست استفاده شود.

مزایا و خطرات کورتیکواستروئیدها

تزریق معمولا برای حدود یک ماه باعث کاهش ایمن و مؤثر درد می شود. یک داروی پیوسته رهش به نام Zilretta تا سه ماه علائم درد استئوآرتریت زانو را تسکین می دهد.

برخی افراد در مفصل تزریق شده دردی شدید اما موقت احساس می کنند که باید در عرض 48 ساعت برطرف شود. تزریق مکرر کورتیزون باعث تحلیل رفتن غضروف و ضعیف شدن تاندون ها و رباط های اطراف مفصل می شود.

هیچ اطلاعات کاملی وجود ندارد که نشان دهد دفعات یا تعداد تزریق استروئید در طول عمر مفاصل مفید است.

به نظر می رسد دو یا سه تزریق در طول سال معقول و ایمن باشد. همچنین داروی Zilretta برای تجویز مجدد مورد آزمایش قرار نگرفته است.

کورتیکواستروئیدها برای چه افرادی بهتر است

تزریق استروئید برای افراد با مفاصل بسیار دردناک یا ملتهب که نیاز به تسکین سریع و موقت علائم دارند، مناسب است.

تزریق مفصلی چیست

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک روان کننده طبیعی است که در مفاصل آسیب دیده ناشی از آرتروز تزریق می شود. تزریق اسید هیالورونیک با نام viscosupplementation نیز شناخته می شود.

برندهای مختلف، دوزهای متفاوتی دارند و معمولا تزریق اسید هیالورونیک سه یا پنج هفته یکبار توصیه می شود. تزریق در مطب پزشک و معمولا تحت پوشش بیمه انجام می شود، اما احتمالا به مجوز قبلی نیاز خواهید داشت.

تزریق اسید هیالورونیک توسط سازمان غذا و دارو فقط برای استفاده در زانو تأیید شده است، اما در شانه ها و باسن نیز تزریق می شود.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز گردن در شیراز + علائم و تشخیص

مزایا و خطرات اسید هیالورونیک

مطالعات انجام شده درباره تزریق اسید هیالورونیک در برخی موارد نتایج ناامید کننده ای داشته است، اما بسیاری از متخصصان موافق هستند که این تزریق، درد و سفتی را تسکین می دهد.

علائم حدود دو سوم بیماران به مدت شش ماه تسکین می یابد. همچنین، اسید هیالورونیک ایمن و قابل تحمل است و به اندازه تزریق استروئید عوارض جانبی ندارد.

رایج ترین عوارض جانبی این روش شامل درد، تورم و سفتی در داخل و اطراف مفصل است.

اسید هیالورونیک برای چه افرادی بهتر است

تزریق اسید هیالورونیک برای افراد مبتلا به استئوآرتریت متوسط ​​نیاز به مراقبت دارد، اما علائم آن ها زیاد دردناک نیست. اثربخشی این روش در افراد مبتلا به آرتروز پیشرفته، قابل پیش‌ بینی نیست.

تزریق مفصلی زانو در شیراز

پرولوتراپی

پرولوتراپی روشی است که یک ماده تحریک کننده (اغلب محلول قند) به مفاصل، رباط ها و تاندون ها تزریق می شود.

در این روش تزریق‌ باعث بهبود موضعی بافت‌ های آسیب‌ دیده می ‌شود. برنامه درمانی شامل 15 تا 20 تزریق به مدت سه تا چهار ماه است.

بیمه به ندرت هزینه های درمان را پوشش می دهد و هر جلسه بسته به مفصل تحت درمان حدود 800 دلار هزینه خواهد داشت.

تقریبا تمام مفاصلی که تحت تأثیر تاندونیت یا استئوآرتریت قرار گرفته باشند قابل درمان هستند و بهترین نتایج در زانو، کمر و انگشتان دست دیده شده است.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز انگشتان دست در شیراز + علائم آن

مزایا و خطرات پرولوتراپی

پرولوتراپی در تسکین و مدیریت درد نقش مهمی دارد، اما احتمال تجمع مولکول‌ های قند با مایع سینوویال و بافت‌ های مفصلی نیز وجود دارد.

پرولوتراپی برای چه افرادی بهتر است

این گزینه برای افراد مبتلا به استئوآرتریت که به اندازه کافی از فیزیوتراپی و کاهش وزن تسکین نگرفته اند، در نظر گرفته می شود.

تزریق مفصلی انگشت دست

پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از خون ساخته شده و سپس به مفصل دردناک تزریق می شود.

ابتدا خون گرفته شده و سپس با چرخاندن در سانتریفیوژ و جداسازی قسمت های مورد نظر آماده می شود.

آنچه دوباره به مفصل تزریق می شود حاوی تعداد زیادی پلاکت و پروتئین است که دارای اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

این روش توسط متخصصان و معمولا جراح ارتوپد یا پزشک ورزشی انجام می شود. پلاسمای غنی از پلاکت سه هفته یکبار تزریق می شود.

این روش درمانی به طور کلی تحت پوشش بیمه نیست و تا 2000 دلار هزینه دارد.

تقریبا تمام مطالعات بر روی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در زانو انجام شده است، اما این تزریق به طور بالقوه در هر مفصلی کاربرد دارد.

مزایا و خطرات پلاسمای غنی از پلاکت

چندین مطالعه نشان داده است که پلاسمای غنی از پلاکت درد و سفتی ناشی از آرتروز را تسکین می‌ دهد، اما متخصصان هنوز اثربخشی طولانی‌ مدت این روش را تأیید نکرده اند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت منجر به بازسازی بافت یا غضروف نمی شود.

تسکین علائم با پلاسمای غنی از پلاکت بیشتر از تزریق استروئید طول می کشد و برخی مطالعات نشان می دهند که این روش به اندازه تزریق اسید هیالورونیک مؤثر و یا حتی بهتر از آن است.

عوارض جانبی بسیار نادر هستند، اما احتمالا در محل تزریق درد خواهید داشت.

پلاسمای غنی از پلاکت برای چه افرادی بهتر است

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای افراد مبتلا به استئوآرتریت خفیف تا متوسط بهترین تزریق است.

معمولا ابتدا استروئید یا اسید هیالورونیک تزریق می شود و در صورت عدم اثربخشی، پلاسمای غنی از پلاکت نیز امتحان می شود.

اطلاعات بسیار کمی درباره استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت در انواع التهابی آرتروز مانند آرتریت روماتوئید یا آرتریت پسوریاتیک وجود دارد.

مواد شیمیایی ضد التهابی موجود در پلاسمای غنی از پلاکت برای هر نوع آرتروز مؤثر است.

تزریق داخل مفصلی

سرم تعدیل شده اتولوگ

سرم تعدیل شده اتولوگ (ACS) از خون بیمار ساخته می شود. ابتدا خون گرفته شده و معمولا یک شب در ظرف مخصوص نگهداری می شود.

خون انکوبه شده مولکول های ضد التهابی بیشتری دارد. روز بعد، سرم به مفاصل آسیب ‌دیده تزریق می ‌شود.

این روش توسط متخصصان و معمولا جراح ارتوپد یا پزشک ورزشی که این خدمات را ارائه می دهند انجام می شود.

بسته به پروتکل، به مدت سه یا پنج هفته یکبار، یا سه هفته ای دوبار تزریق خواهید داشت. این روش تحت پوشش بیمه نیست و تزریقات احتمالا تا 10000 دلار هزینه دارند.

سرم تعدیل شده اتولوگ بیشتر برای آسیب ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها استفاده می شود. این روش علاوه بر آرتروز زانو، برای درمان بیماری دژنراتیو ستون فقرات نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز مچ دست در شیراز + علائم و تشخیص

مزایا و خطرات سرم تعدیل شده اتولوگ

یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 نشان داد که سرم تعدیل شده اتولوگ همراه با فیزیوتراپی به مدت دو سال باعث کاهش درد آرتروز زانو و بهبود عملکرد می شود.

این درمان بی خطر و قابل تحمل است، اما لازم است چندین بار به مطب پزشک مراجعه کنید.

سرم تعدیل شده اتولوگ نیز مانند پلاسمای غنی از پلاکت تنها باعث تسکین علائم شده و هیچ شواهدی از رشد مجدد بافت وجود ندارد.

عوارض جانبی بسیار نادر است، اما احتمالا در محل تزریق کمی تورم و کبودی خواهید داشت.

سرم تعدیل شده اتولوگ برای چه افرادی بهتر است

تزریق سرم تعدیل شده اتولوگ برای افراد مبتلا به آرتروز متوسط ​​بهترین بوده و نتایج در افرادی که آسیب مفصلی گسترده دارند قابل پیش بینی نیست.

از نظر تئوری می ‌توان از این روش نه تنها برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت، بلکه برای درمان هر نوع آرتروز استفاده کرد. بیشتر مطالعات بر روی افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شده است.

عوارض تزریق مفصلی

تزریق سلول های بنیادی / تزریق چربی اتولوگ

سلول های بنیادی مورد استفاده در این روش از مغز استخوان یا بافت چربی گرفته می شود.

این سلول ها از سایر اجزای بافت جدا می شوند، سپس به مفصل دردناک تزریق شده و سلول های بنیادی شروع به بازسازی بافت در مفصل می کنند.

تعداد سلول‌ های بنیادی واقعی در بافت‌ ها بسیار ناچیز است. در بسیاری از کشورها، پزشکان را از جداسازی و رشد سلول های بنیادی در آزمایشگاه منع می کنند.

بیماران بر این باورند که در حال تزریق سلول‌ های بنیادی هستند، اما واقعا اینطور نیست. این درمان تحت پوشش بیمه نیست و هر تزریق 3000 دلار یا بیشتر هزینه خواهد داشت.

تزریق سلول های بنیادی معمولا در زانو انجام می شود، اما احتمالا در مفاصل دیگر نیز اثرات مشابه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز انگشت شست در شیراز

مزایا و خطرات تزریق سلول های بنیادی / تزریق چربی اتولوگ

برخی مطالعات نشان می دهند علائم افرادی که تزریق سلول های بنیادی انجام داده اند بهبود یافته است.

این مزایا احتمالا ناشی از مواد شیمیایی ضد التهابی موجود در پلاسمای غنی از پلاکت یا سرم تعدیل شده اتولوگ است که از بافت چربی یا مغز استخوان آزاد می شوند.

تزریق سلول های بنیادی / تزریق چربی اتولوگ برای چه افرادی بهتر است

برداشتن بافت ها از طریق لیپوساکشن یا آسپیراسیون مغز استخوان عملی تهاجمی است، بنابراین این روش معمولا در افرادی که تحت عمل جراحی مفصل قرار می گیرند انجام می شود.

پلاسمای غنی از پلاکت و سرم تعدیل شده اتولوگ بر اساس اصل آزادسازی مواد شیمیایی ضد التهابی عمل می‌ کنند، بنابراین این تزریق‌ ها به دیگر روش های درمانی ارجحیت دارند.

تزریق داخل مفصلی کمر و ستون فقرات

آسپیراسیون

آسپیراسیون مفصل یا آرتروسنتز روشی است که از یک سرنگ برای کشیدن مایع اضافی از مفصل و کاهش تورم و فشار استفاده می ‌شود.

ابتدا یک بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه تزریق شده و در شرایط خاص همزمان از سونوگرافی برای کمک به هدایت سوزن استفاده می شود.

پزشک برای آزمایش و تعیین علت تجمع مایع مانند وجود عفونت یا التهاب از مایع سینوویال نمونه می گیرد. آسپیراسیون بیشتر روی زانوها انجام می شود، اما برای آرنج، شانه یا سایر مفاصل نیز کاربرد دارد.

در صورت تجمع مجدد مایع، لازم است دوباره این عمل را انجام دهید. هزینه این روش به طور کلی چند صد دلار است و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

آسپیراسیون بیشتر بر روی زانوها انجام می شود اما این روش در هر مفصلی به جز مفاصل محوری (ستون فقرات و قفسه سینه) کاربرد دارد.

مزایا و خطرات آسپیراسیون

برداشتن مایع اضافی معمولا درد و سفتی مفاصل را کاهش داده و منجر به بهبود انعطاف‌ پذیری می شود.

همچنین این روش اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص آرتروز و شرایط عفونی خاص برای انتخاب درمان مناسب را فراهم می کند.

خطرات این روش نادر است، اما اگر باکتری ها و به خصوص سلولیت که نوعی عفونت پوستی باکتریایی است وارد مفصل شوند عفونت مفصلی ایجاد می شود.

بیماران مبتلا به اختلال خونریزی، در طول این روش کمی خونریزی داشته و افرادی که به بیهوشی حساسیت دارند نباید این دسته از داروها را دریافت کنند.

آسپیراسیون برای چه افرادی بهتر است

آسپیراسیون درد و فشار افرادی که تورم مفاصل ناشی از تجمع مایع سینوویال را تجربه می کنند را کاهش می دهد.

در افراد با درد مفاصل می توان از آرتروسنتز برای تشخیص استئوآرتریت، نقرس، آرتریت روماتوئید و سرونگاتیو (تست منفی فاکتور روماتوئید در خون) اسپوندیلوآرتروپاتی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک و غیره استفاده کرد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است