شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
تزریق مایع مفصلی زانو در شیراز

تزریق مایع مفصلی زانو در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • درمان ها
  • -
  • تزریق مایع مفصلی زانو در شیراز
تزریق مایع مفصلی زانو در شیراز

تزریق مایع داخل مفصلی چیست و چه کاربردی دارد

فیزیوتراپیست برای زانو درد انجام تمرینات فیزیوتراپی، کاهش وزن و ورزش را به عنوان درمان اولیه پیشنهاد می دهد. در صورتی که درمان های اولیه موثر واقع نشوند، تزریق مایع مفصلی زانو، درد بیمار را برای مدت کوتاهی تسکین خواهد داد.

پزشک متخصص تزریق استروئید را هر چند وقت یکبار تجویز می کند، اما داده های محدودی در مورد اثر بخشی دیگر تزریقات وجود دارد.

برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص، درمان زانو درد و همچنین تزریق مایع مفصلی زانو با کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز تماس بگیرید.

استئوآرتریت (OA)

به نام بیماری مفصلی دژنراتیو نیز شناخته می شود و شایع ترین شکل آرتریت می باشد. مفاصل بدن شبیه به اتومبیل هستند و به مرور زمان فرسوده می شوند.

اتومبیل هایی که در چند سانحه رانندگی آسیب دیده اند، سریعتر فرسوده می شوند. حتی خودروهایی که دچار سانحه نشده اند نیز به مرور زمان به قطعات جدید نیاز دارند. این مسئله در مورد مفاصل هم صحت دارد.

ساییدگی و پارگی

ساییدگی و پارگی در زانو بر اثر صدمات قبلی یا سالخوردگی ایجاد می شوند. در این شرایط، غضروف بالشتکی که از اتصال بین استخوان های فرد محافظت می کند درست مانند قطعات در موتور ماشین شروع به فرسودگی می کند.

استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف در مفاصل در اثر سایش و پارگی فرسوده می شود.

استئوآرتریت وابسته به سن بوده و با افزایش سن بروز آن نیز افزایش می یابد. پزشکان و متخصصان تلاش می کنند تا دارویی برای درمان این بیماری کشف کرده و یا از پیشرفت آن جلوگیری کنند. تحقیقات هنوز به پایان نرسیده، اما ورزش و یا حتی جراحی در این زمینه سودمند است.

پارگی و ساییدگی زانو

چه زمانی تزریق مایع داخل مفصلی زانو سودمند است

تزریق مایع داخل مفصلی برای شروع درمان استئوآرتریت مناسب نیست. پزشکان متخصص معمولاً روش های دیگری را برای استئوآرتریت زانو تجویز می کنند. این روش ها عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • فیزیوتراپی زانو
  • ورزش برای جلوگیری از سفتی ماهیچه ها
  • تکنیک های ذهنی و جسمی برای مقابله بهتر با درد
  • کرم های ضد التهاب (مانند ولتارن)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن یا سلکوکسیب
  • استامینوفن برای کسانی که نمی توانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کنند

تزریق مایع داخل مفصلی زانو به عنوان یکی از گزینه های درمانی در نظر گرفته می شود. در صورتی که گزینه های درمانی دیگر در تسکین درد موثر واقع نشوند، تزریق مایع مفصلی زانو پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید : انواع تزریق مفصلی برای درد آرتروز در شیراز

چند نوع تزریق داخل مفصلی وجود دارد

چندین نوع تزریق داخل مفصلی برای درمان استئوآرتریت وجود دارد.

از آنجایی که شواهد کافی مبنی بر اثر بخشی انواع دیگر تزریق داخل مفصلی وجود ندارد، آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا و کالج روماتولوژی آمریکا تزریق استروئید را هر چند وقت یک بار توصیه می کند. این نتایج با توجه به در دسترس بودن اطلاعات بیشتر در آینده تغییر خواهند کرد.

تزریق استروئید باعث می‌شود که درد به طور موقت تسکین پیدا کند. هنگامی که استروئید مستقیماً به مفصل زانو تزریق می شود، التهاب به سرعت کاهش می یابد.

تزریق استروئیدی عوارض جانبی کمتری نسبت به خوراکی های استروئیدی دارد. عامل بی حس کننده مانند لیدوکائین همراه با استروئید نیز به تسکین درد کمک می کند.

تزریق استروئید درد را برای یک تا چند هفته تسکین می دهد، اثرات این روش درمانی ممکن است برای برخی افراد طولانی تر و یا کوتاه تر باشد. تزریق استروئید حتی ممکن است هیچ اثری بر برخی از افراد نداشته باشد.

 انجام این روش درمانی حداکثر هر 3 ماه یکبار توصیه می شود. البته متخصصان تزریق استروئید را هر 3 ماه یکبار به طور منظم توصیه نمی کنند، زیرا می تواند در طول زمان باعث فرسایش غضروف گردد و یا وضعیت استئوآرتریت را وخیم تر کند.

تزریق استروئید یک یا دو بار تزریق در سال خطر کمی را با خود به همراه دارد. بهتر است این کار را به زمانی موکول کنید که قرار است اتفاق بزرگی را در زندگی خود تجربه کنید تا بدون درد بیشترین لذت را از زندگی ببرید.

تزریق استروئید به شکل درمان های کمکی کوتاه مدت (تریامسینولون استونید) و یا آمپول سوسپانسیون آهسته رهش زیلرتا انجام می شود. زیلرتا در مقایسه با سایر روش ها کاهش درد را به مدت طولانی تری در پی دارد، اما مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

تزریق داخل مفصلی

تزریق ژل هیالورونیک اسید (مکمل ویسکوز)

هیالورونیک اسید به عنوان یک روان کننده و ضربه گیر در مفصل عمل می کند. در این روش، مقداری از ژل هیالورونیک به طور مستقیم به درون کپسول مفصل زانو تزریق می‌‌گردد. Hyalgan، Synvisc و Euflexxa برخی از نام های تجاری رایج برای تزریق ژل به شمار می روند.

در این روش، پزشک متخصص سه تا پنج دوز (یک بار در هفته) از ژل هیالورونیک اسید را به زانو تزریق می کند. میزان دوز تزریقی به برند ژل بستگی دارد. چند هفته طول می کشد تا مکمل ویسکوز عمل کند (و ممکن است که این روش حتی برای برخی از افراد کارآمد نباشد).

در صورتی که این روش اثر بخش باشد، تزریق ژل هیالورونیک اسید هر 6 ماه یکبار توصیه می گردد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که تزریق ژل هیالورونیک سید برای تسکین علائم استئوآرتریت زانو موثر نیست.

براساس مطالعات انجام شده، مکمل ویسکوز عوارض جانبی کمتری نسبت به تزریق استروئید دارد و ممکن است درد برخی از افراد را کمتر تسکین دهد. قبل از اقدام به تزریق، مشورت با یک پزشک متخصص لازم است.

بیشتر بخوانید : درمان پارگی رباط صلیبی زانو در شیراز

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

پلاسما جزئی از خون با فاکتورهای خاص و پروتئین می باشد. پلاکت ها سلول های خونی ریز هستند که پس از بریدگی خونریزی را متوقف می کنند و روند بهبودی را تسریع می بخشند. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در بردارنده تعداد بیشتری از پلاکت است.

در این روش، پزشک مقداری از خون فرد بیمار را می گیرد و در آزمایشگاه غلظت پلاکت ها را افزایش می دهد. سپس، پلاسمای غنی از پلاکت به مفصل زانوی فرد تزریق می شود.

براساس نتایج به دست آمده از مطالعات مختلف، اثر بخشی این روش در تسکین درد ناشی از استئوآرتریت خفیف تا متوسط به اثبات رسیده است. این روش برای افرادی که از استئوآرتریت شدیدی رنج نمی برند، اثر بخشی خوبی داشته است.

متخصصان به طور معمول تزریق PRP را توصیه نمی کنند، زیرا این روش بسیار پر هزینه است و تحت پوشش بیمه های درمانی قرار ندارد.

تزریق مایع بین مفصلی زانو

تزریق سرم تعدیل شده اتولوگ (ارتوکین تراپی)

سرم تعدیل شده اتولوگ (ACS) نوع دیگری از تزریق است که از خون بیمار با افزایش مولکول های ضد التهابی ساخته می شود. تعداد محدودی از مطالعات به تائید فواید این روش در درمان استئوآرتریت زانو تائید کرده اند، اما پزشکان این روش را توصیه نمی کنند.

هزینه ارتوکین تراپی بیشتر از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است و تحت پوشش بیمه های درمانی قرار ندارد.

تزریق سلول های بنیادی

سلول های بنیادی در بافت های بدن وجود دارند و برای اصلاح و جایگزینی بافت های آسیب دیده بدن به کار گرفته می شوند. مطالعات محدودی برای تائید اثر بخشی و ایمنی این روش درمانی در درمان استئوآرتریت زانو وجود دارد.

پزشکان تزریق سلول های بنیادی را توصیه نمی کنند. FDA نیز نسبت به اثر بخشی و ایمنی تزریق سلول های بنیادی در درمان استئوآرتریت زانو هشدار داده است.

عوارض و خطرات تزریق داخل مفصلی زانو

عوارض و خطرات تزریق داخل مفصلی زانو

مانند دیگر روش های درمانی، تزریق مایع داخل مفصلی زانو نیز با خطراتی همراه است. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • درد یا سوزش هنگام تزریق دارو به مفصل
  • تشدید موقتی درد زانو (به خصوص 48 ساعت پس از تزریق استروئید)

یخ درمانی بعد از تزریق داخلی مفصل به کاهش تورم و درد زانو کمک خواهد کرد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است