پا و مچ پا

درمان التهاب تاندون تیبیالیس قدامی

در این مقاله قصد داریم به بررسی آناتومی عضله تیبیالیس قدامی، علت و علائم التهاب تاندون تیبیالیس قدامی و روش های درمان آن بپردازیم.

عضله تیبیالیس قدامی چیست

ماهیچه تیبیالیس قدامی در جلوی ساق پا قرار دارد. ناحیه قدامی شامل 4 عضله بوده که عضله تیبیالیس قدامی در بین آنها بزرگ‌ ترین است.

عضله تیبیالیس قدامی قوی ترین دورسی فلکسور بوده و به بلند کردن پا از زمین کمک می کند. همچنین خم شدن پا به سمت بالا و باز کردن انگشتان را تسهیل می کند.

عضله تیبیالیس قدامی از سطح خارجی استخوان درشت نی شروع شده و به اولین استخوان کف پا در پشت انگشت شست می رسد.

هر نوع کشیدگی یا آسیب در عضله تیبیالیس قدامی منجر به ناتوانی در خم کردن پا و باز کردن انگشتان پا شده و در نتیجه حرکت را مختل می کند.

علاوه بر این، آسیب به این عضله فشار زیادی را به مچ پا وارد کرده و باعث ضعیف شدن آن و عدم تعادل در هنگام راه رفتن می شود.

همچنین برای فرد آسیب دیده استفاده از پله ها و انجام فعالیت های تفریحی مانند رقص، دویدن آهسته یا تند و … مشکل خواهد شد.

علائم و نشانه های تاندینوپاتی تیبیالیس قدامی

در تاندینوپاتی تیبیالیس قدامی، تاندون تیبیالیس قدامی ملتهب خواهد شد. در ابتدا این ناراحتی تنها پس از فعالیت بدنی شدید احساس می شود.

سفتی جلوی مفصل مچ پا نیز معمول است، اما مشخصه اصلی، درد مچ پا می باشد که در بیشتر موارد بسیار واضح است.

از آنجا که درد مچ پا هنگام راه رفتن یا با گرم کردن جلوی مچ پا به سرعت فروکش می‌کند، بسیاری از افراد علائم اولیه تاندینوپاتی تیبیالیس قدامی را نادیده می‌گیرند.

ادامه فعالیت بدنی می تواند با تشدید تاندونوپاتی، مدت ماندگاری ناراحتی ناشی از آسیب را بیشتر کرده و یا آن را همیشگی کند.

مشکل در راه رفتن، سفتی، بدشکلی و ضعف از علائم احتمالی این عارضه هستند.

در نتیجه، عضله تیبیالیس قدامی برای حفظ قوس داخلی در محل خود به اجبار بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و احتمال درد عضله بیشتر خواهد شد.

عضله تیبیالیس، می تواند با کار کردن بیشتر، گام های نامنظم ناشی از ناراحتی در جای دیگر را متعادل کند.

 درد در ناحیه سینه پا باعث راه رفتن روی پاشنه می شود. در این حالت عضله تیبیالیس قدامی باید با قدرت بیشتر و برای مدت طولانی تری کار کند.

علل التهاب تاندون تیبیالیس قدامی

علت درد عضله تیبیالیس قدامی همچنین می تواند ضعف یا فعال نشدن صحیح عضلات ساق پا باشد. وقتی عضله مجبور به انجام کار دیگر عضلات شود، تحت فشار زیادی قرار می گیرد.

علاوه بر این، اگر نقاط ماشه ای باعث انقباض تیبیالیس قدامی شوند، فرد قادر به درست گام برداشتن نخواهد بود. در این مورد، انگشت شست پا به سمت پایین خم شده و مچ پا ضعیف می شود.

عضله تیبیالیس قدامی ممکن است به دلیل آسیب ناگهانی نیز پاره شود.

در چنین شرایطی، علائم به صورت افتادگی پا، کاهش قدرت عضلات خم‌کننده مچ پا، کاهش قدرت عضلات دورسی فلکسور، کاهش توانایی در حرکات اورژن و اینورژن پا و راه رفتن با افتادگی پا و روی پنجه پا خواهد بود.

مشکل باید فوراً با یک متخصص در میان گذاشته شود.

برای نشان دادن ساختار بافت نرم و شناسایی پارگی تیبیالیس قدامی، MRI انجام می شود.

استفاده از درمان های پدورتیک (مدیریت و درمان مشکلات پا) زیر در روند توانبخشی مفید خواهد بود. اما، آنها فقط به عنوان یک درمان ثانویه کاربرد دارند.

عوامل خطرزا برای کشیدگی عضلات تیبیالیس قدامی

برخی مشکلات سلامتی در کشیدگی عضله تیبیالیس قدامی نقش دارند، مانند:

دلایل و درمان درد تیبیالیس قدامی

1. التهاب تاندون تیبیالیس قدامی

یکی از شایع ترین آسیب های این ناحیه، تاندونیت تیبیالیس قدامی می باشد که علت آن فشار بیش از حد به تاندون است.

این آسیب اغلب برای ورزشکاران حرفه ای و در نتیجه فعالیت بدنی سنگین و مداوم رخ می دهد، اما افراد عادی نیز ممکن است پس از دویدن بر روی سطوح ناهموار دچار این آسیب شوند.

سفت بودن بند کفش نیز یکی از دلایل آن است، زیرا موجب سفتی تاندون خواهد شد.

اما تشخیص تاندونیت تیبیالیس قدامی چگونه انجام می شود؟ ابتدا در حین یک فعالیت یا بعد از آن دردی شروع شده و به تدریج بدتر می شود.

طبق گزارش بسیاری از افراد، اوج درد بعد از ورزش در صبح اتفاق می افتد و درد تقریبا همیشه هنگام زانو زدن وجود دارد. علاوه بر این، حرکت دادن انگشتان پا راحت نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : درمان التهاب عضلانی در شیراز

درمان التهاب تاندون تیبیالیس قدامی

اگر درد عضله تیبیالیس قدامی و التهاب آن زیاد باشد، برای تسکین از داروهای ضدالتهابی استفاده می شود.

در شرایط بارداری، شیردهی یا مصرف داروهای دیگری که اثرات آنها با داروهای ضد التهابی تداخل دارند، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تمایلی به مصرف دارو ندارید، پیروی از سیستم RICE (مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن) راه خوبی برای تسریع روند بهبودی، کاهش درد و درمان التهاب تاندون تیبیالیس قدامی است.

  • استراحت : منظور از استراحت، عدم انجام هرگونه فعالیت بدنی تحریک کننده درد است. در صورت لزوم برای جلوگیری از وارد آمدن فشار بر روی ساق پا، استفاده از عصا توصیه می شود.
  • یخ : هر 3-2 ساعت یکبار کمپرس یخ را به مدت 20 دقیقه روی محل آسیب دیده بگذارید. برای کاهش تورم این کار باید به طور منظم در 48 ساعت اول انجام شود.
  • فشرده سازی : استفاده از بانداژ فشرده سازی، یک روش عالی دیگر برای کاهش تورم است. با این حال، در مورد استفاده از این بانداژها باید محتاط باشید. تغییر رنگ یا بی حسی پا، نشانه سفتی بیش از حد بانداژ بوده و باید شل یا درآورده شود. در غیر این صورت به دلیل کاهش گردش خون، خطر ایسکمی وجود خواهد داشت.
  • بالا نگه داشتن پا : بالا نگه داشتن پای آسیب دیده نیز در کاهش تورم بسیار موثر است و برای انجام آن، فقط باید چند بالش زیر پای خود قرار دهید تا هنگام دراز کشیدن بالا بماند.

2. کشیدگی ماهیچه قدامی تیبیالیس

یکی دیگر از دلایل شایع درد تیبیالیس قدامی، کشیدگی این عضله است که در نتیجه وارد شدن فشار مکرر به آن در هنگام بالا رفتن از پله ها یا دویدن روی زمین ناهموار ایجاد می شود.

موارد زیر برخی از علائم کشیدگی ماهیچه قدامی تیبیالیس هستند:

  • درد شست پا
  • درد در قسمت خارجی ساق و مچ پا
  • التهاب ناحیه استخوان ساق پا
  • ضعف مچ پا
  • افتادگی پا

درمان کشیدگی ماهیچه قدامی تیبیالیس

  • استراحت : استراحت کافی بسیار مهم است زیرا روند بهبودی را تسریع و به کاهش سریعتر تورم کمک می کند، بنابراین تا چند روز، وزن زیادی روی پای آسیب دیده وارد نکنید.
  • استفاده از گرما و یخ : بسته های یخ را 2 تا 3 بار در روز، به مدت 15 الی 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. همچنین از کمپرس گرم باید برای فرونشاندن التهاب استفاده کرد. توجه کنید که استفاده از کمپرس گرم حتما باید بعد از استفاده از کمپرس یخ باشد.
  • NSAID ها : NSAID ها یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، اغلب برای کاهش درد تیبیالیس قدامی و التهاب ناشی از کشیدگی این عضله تجویز می شوند. ممکن است داروهایی مانند ایبوپروفن یا تیلنول انتخاب شوند.
  • باند‌ها : باندهای فشرده کننده انتخابی عالی برای درمان کشیدگی عضله تیبیالیس قدامی هستند. روند بهبودی و کاهش تورم و التهاب با استفاده از باندهای فشرده سازی بسیار سریعتر خواهد بود.

3. شین اسپلینت

این آسیب در میان ورزشکاران حرفه ای شایع است و معمولاً پس از افزایش سریع شدت فعالیت و اعمال فشار بیش از حد ظرفیت ماهیچه ها، تاندون ها و استخوان ها رخ می دهد.

به دنبال درد در ناحیه آسیب دیده، علائمی مانند درد و حساسیت در قسمت داخلی ساق پا و تورم در قسمت تحتانی ساق به وجود می آید.

حتی اگر در اوایل، پس از فعالیت بدنی، درد متوقف شود، با گذشت زمان احتمالا درد مداوم شده و منجر به شکستگی استرسی شود.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی پا در شیراز

درمان شین اسپلینت

درمان شین اسپلینت چندان سخت نیست. در واقع، فرد آسیب دیده با پیروی از مراحل زیر می تواند خود این کار را انجام دهد:

  • استراحت : باید از هرگونه فعالیت تحریک کننده درد دوری کنید. با این وجود، تاثیر مثبت شنای ملایم، دویدن در آب و دوچرخه سواری ثابت شده است و حتی در طول روند بهبودی می توان آنها را انجام داد.
  • یخ : 4-8 بار در روز، به مدت 15 الی 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده یخ بگذارید. یخ را در حوله بپیچید تا پوست سرمازده نشود. این کار را برای چند روز ادامه دهید.
  • داروهای مسکن : ایبوپروفن، تیلنول یا ناپروکسن سدیم گزینه های خوبی برای تسکین درد تیبیالیس قدامی هستند

توجه: اگر درمان های ذکر شده در بالا موثر واقع نشد، بهتر است به یک متخصص خدمات درمانی مراجعه کنید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

این پست آخرین بار ویرایش شد در 14 مهر 1402 4:06 ب.ظ

کلینیک دکتر زهره عشقی

اشتراک
منتشر شده توسط
کلینیک دکتر زهره عشقی

پستهای اخیر

کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز

کاربرد فیزیوتراپی در بازیابی قدرت، حرکت و عملکرد افراد است. روش های فیزیوتراپی به کاهش…

3 ماه

عمل جراحی مهره شکاف دار یا اسپینا بیفیدا

دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، یکی از متخصصان مجرب در حوزه مشاوره…

3 ماه

هزینه نوار عصب و عضله شیراز (سال 1402)

تست نوار عصب و عضله در شیراز برای بررسی عملکرد و نوع عملکرد اعصاب و…

3 ماه

فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست

اگر برای کاهش تنبلی، خستگی و ضعف چشم و همچنین بهبود آسیب های چشمی به…

3 ماه

ورزش های مناسب شانه یخ زده

برای درمان شانه یخ زده از انواع ورزش های مناسب استفاده می شود. در واقع،…

3 ماه

تمرینات ورزشی برای فتق دیسک کمر

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع حرکات و تمرینات ورزشی مناسب برای درمان…

3 ماه