ارتوپدی

بریس ارتوپدی چیست + کاربردها و تجویز در شیراز

بریس های ارتوپدی تجهیزات پزشکی هستند که از قسمت های مختلف بدن به ویژه سیستم اسکلتی عضلانی پشتیبانی و محافظت کرده و آنها را ثابت نگه می دارند.

این تجهیزات به توانبخشی و بهبودی پس از آسیب ها، مدیریت بیماری های مزمن و پیشگیری از آسیب بیشتر کمک می کنند.

بریس ارتوپدی چیست

بریس ارتوپدی که گاهی اوقات به آن ارتز نیز می گویند، وسیله ای با عملکردهای پزشکی مختلف است.

اصلاح شکل بدن، کمک به حرکت اعضای مختلف بدن یا محدود کردن حرکت آنها و کاهش اثرات تحمل وزن بر روی بدن یا جلوگیری از حرکت مفصل یا اندام در جهات خاص از کاربردهای آنها هستند.

جنس بریس های ارتوپدی بسیار متفاوت است و از طیف وسیعی از مواد، از الاستیک و نئوپرن – یک لاستیک مصنوعی که در لباس‌های غواصی و کیف های لپ‌ تاپ نیز استفاده می‌شود – گرفته تا مواد سخت‌تر، مانند فلز یا پلاستیک سفت، ساخته می شوند.

رایج ترین کاربرد اصطلاح «بریس ارتوپدی» دستگاهی است که برای اصلاح شکل بدن، روی مفاصلی مانند زانو یا آرنج قرار گرفته و تکیه گاه لازم را برای نگه داشتن مفصل در تراز مناسب ایجاد می کند.

با استفاده از ارتزها، ماهیچه ها این امکان را خواهند داشت تا بدون اینکه خود مجبور به مراقبت دائمی برای تنظیم خود باشند، خود را با تراز جدید ایجاد شده توسط ارتزها تنظیم کنند.

هدف نهایی از استفاده از چنین بریسی، سازگاری ماهیچه ها و مفاصل به حدی است که بدون هیچ کمک خارجی قادر به حفظ تراز مناسب باشند.

اگرچه کار بریس ها در هر صورت اصلاح شکل بدن است، اما معمولا برای اصلاح پا استفاده می شوند. آنها اغلب به شکل یک کفی انعطاف پذیر، برای برطرف شدن افتادگی قوس ها، اختلاف طول پاها و سایر مشکلات پا در کفش قرار می گیرند.

آیا هر کسی می تواند بریس ها را بپوشد

در نظر داشته باشید که بریس های ارتوپدی را فقط می توان پس از توصیه و تایید یک پزشک یا متخصص ارتوپدی استفاده کرد.

این پزشکان هستند که مسئولیت تجویز، دستور ساخت و بررسی بریس های ارتوپدی را بر عهده دارند.

تفاوت بین آتل (اسپیلنت) و بریس

اگرچه ممکن است برای درمان بیماری ‌های مزمن و آسیب‌های حاد از هر دو استفاده شود، اما شکل و کاربرد آتل و بریس متفاوت است.

به طور کلی، بریس ها برای استفاده طولانی مدت و اصلاح یا حمایت از اندام یا قسمت های آسیب دیده از تنه، طراحی شده اند، در حالی که از آتل معمولاً در شرایط اضطراری برای ثابت نگه داشتن قسمت آسیب دیده بدن استفاده می شود.

کاربرد آتل ها معمولاً در موارد شکستگی های استخوان است، اما برای کمک به درمان پیچ خوردگی ها نیز استفاده می شوند. برعکس، بریس ها معمولاً برای پارگی ها و پیچ خوردگی ها و گاهی اوقات برای در توانبخشی پس از شکستگی استخوان ها استفاده می شوند.

به طور کلی، آتل و بریس، هر دو در شرایط اضطراری و کمک های اولیه کاربرد دارند. با این حال، آتل در این شرایط بیشتر از بریس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کار اسپیلنت یا آتل کمک به بی حرکت نگه داشتن بیمار در حین انتقال به یک مرکز پزشکی و جلوگیری از آسیب رساندن قطعات استخوانی تیز به عروق خونی، اعصاب، اندام ها یا پوست است.

گاهی اوقات اسپلینت در توانبخشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، هدف اصلی آنها در این زمینه ثابت نگه داشتن مفاصل در یک موقعیت ثابت یا حرکت حداقلی آنهاست.

کاربرد بریس ارتوپدی

بریس های ارتوپدی در مطب پزشک بررسی و امتحان می شوند و کاربرد آنها معمولا برای استفاده در شب است. در برخی موارد بیمار باید در طول روز نیز از بریس های ارتوپدی استفاده کند.

پیروی دقیق از دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص ارتوپدی اهمیت زیادی دارد. بیماران اغلب در ابتدا از بریسی که آنقدر کوچک هست که روی سر یا دور شانه‌ ها قرار گیرد، استفاده می‌کنند. به این نوع بریس هدبند می گویند.

هدبند از حرکت بریس به اطراف جلوگیری کرده و در عین حال حمایت کافی را برای ثابت نگه داشتن آن فراهم می کند.

پس از نصب هدبند، باید آن را طوری تنظیم کنید که به خوبی اما راحت روی پوست قرار گیرد. بریس ها را می توان با استفاده از بانداژ الاستیک یا با استفاده از دستگاهی که به پوست فشار وارد می کند، تنظیم کرد.

سپس بریس ها با استفاده از تسمه های Velcro یا گیره به هر طرف بدن متصل می شوند. این تسمه ها معمولاً در هر انتهای بریس بسته شده و در دو طرف بدن قرار می گیرند، خصوصا اگر فرد معلولیت داشته باشد.

بریس‌های ارتوپدی، بسته به آسیب‌دیدگی بیمار، به روش‌های مختلفی استفاده می شوند. پزشکان ارتزها را جهت جلوگیری از حرکت یا برخی از قسمت های خاص بدن یا مفاصل، برای استفاده در یک دوره معین تجویز می کنند.

این روش بسیار مفید است و با هدف تسریع بهبودی مناسب، حمایت از نواحی آسیب دیده بدن و قرار دادن آنها در وضعیت مناسب در حین روند بهبودی انجام می شود.

بریس‌های ترمو اسکین اغلب برای محدود کردن و کمک به حرکت کلی نواحی آسیب دیده و برداشتن فشار وزن از روی آنها یا قسمت‌ هایی که هنوز در حال بهبود هستند، به‌ویژه اطراف مفاصل و عضلات، پیشنهاد می‌شوند.

آنها حمایت کافی را برای این نواحی ایجاد می کنند و این به نوبه خود درد بیمار را کاهش داده و در عین حال تحرک او را بهبود می بخشد.

در موارد شکستگی استخوان همیشه استفاده از این بریس ها توصیه می شود زیرا سرعت درمان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید : اصلاح اختلالات پوسچر یا وضعیت بدنی در شیراز

مزایای بریس ارتوپدی

مزایای بریس ها و آتل ها برای بیماری های مزمن و حاد یکسان است. همچنین می توان از آنها برای پیشگیری از آسیب استفاده کرد.

شواهد علمی زیادی در تایید تاثیرات مثبت استفاده از بریس و آتل وجود دارد.

بریس آنلودر زانو

زانوبند آنلودر (والگوس) اغلب برای کاهش درد افراد مبتلا به استئوآرتریت در قسمت داخلی زانو استفاده می شود.

این بریس‌ ها برای اعمال نیروی خارجی جهت کاهش بار روی قسمت داخلی (مرکزی) زانو طراحی شده ‌اند.

با کاهش فشار وزن روی زانو درد نیز کمتر می شود. بهبود حس عمقی مفصل نیز به تسکین درد کمک می کند.

در مطالعه ای که بر روی 120 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو و بدشکلی واروس انجام شد، محققان دریافتند که بریس آنلودر زانو به تسکین درد زانو و بهبود عملکرد آن کمک می کند.

بیشتر بودن مزایای این بریس نسبت به بریس لولا دار نیز مشخص شد.

بریس کشکک

در موارد سندرم درد کشکک زانو از بریس کشکک برای تسکین درد جلوی زانو استفاده می شود.

این بریس برای موارد ناهماهنگی مفصل پاتلوفمورال ساخته شده است. بریس کشکک از نئوپرن یا مواد الاستیک دیگری ساخته شده و تسمه هایی برای حمایت از کشکک دارد.

قسمت تکیه گاه آن اغلب دایره ای است، اما ممکن است C یا J شکل نیز باشد. این شکل تکیه گاه، کشکک را هنگام حرکت زانو، در شیار فمور نگه می دارد.

در دو مطالعه مروری سیستماتیک، محققان دریافتند که این بریس تا حدی برای سندرم درد کشککی- رانی مفید است، اما فقط باید در کوتاه ‌مدت استفاده شود.

یک مطالعه کوچک بر روی سربازان ارتش کاهش میزان درد جلوی زانو پس از استفاده از بریس کشکک را نشان داد.

ایموبلایزر زانو

بریس بی حرکت کننده زانو یا ایموبلایزر زانو برای بسیاری از آسیب های تروماتیک زانو استفاده می شود.

بی‌حرکتی کامل زانو نباید برای مدت طولانی باشد، زیرا باعث سفتی، آتروفی عضلانی و درد مزمن خواهد شد.

ایموبلایزر زانو برای موارد پارگی عضلات چهارسر ران، پارگی رباط جانبی داخلی و پارگی تاندون کشکک مفید است.

ایموبلایزرهای پیشگیری کننده از آسیب زانو برای کاهش احتمال و جلوگیری از آسیب های زانو استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید : ارتز یا بریس چیست

آتل نیوترال مچ دست

استفاده از آتل نیوترال مچ دست به صورت تمام وقت باعث بهبود علائم سندرم تونل کارپال که یک نوروپاتی فشاری است، می شود.

بر اساس نتایج یک بررسی گسترده از مطالعات انجام شده در این زمینه، استفاده از آتل نیوترال مچ دست، پس از چهار هفته علائم و عملکرد مچ دست را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه تصادفی ‌سازی ‌شده دیگر، محققان در شش هفته پیگیری دریافتند که آتل مچ دست در گروهی که به‌طور دائمی از آن استفاده می‌کردند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی ایجاد کرده است.

برای استفاده از اسپلیت مچ، گزینه های مختلفی وجود دارد. برخی افراد ترجیح می دهند که آن را فقط در شب بپوشند، در حالی که برخی دیگر به صورت دائمی از آن استفاده می کنند.

آتل های سفارشی نیز در دسترس هستند که راحتی بیشتری را برای استفاده کننده فراهم می کنند.

آتل های نیوترال مچ دست دارای یک قسمت دورسال یا ولار هستند که تکه هایی از فلز یا ترموپلاستیک در آن قرار می گیرند.

قالب اغلب از فلز پیش ساخته ساخته می شود و هنگام نصب اسپلیت، پزشک با بررسی موقعیت مچ دست، نیاز به سفت یا شل کردن آتل را تعیین می کند.

استفاده کنندگان از آتل می توانند در صورت لزوم زاویه را در موقعیت خنثی تنظیم کنند.

مچ بند کاربردی

مچ بند کاربردی برای بی حرکت نگه داشتن و درمان پیچ خوردگی حاد مچ پا توصیه می شود. این مچ بندها احتمال پیچ خوردگی مچ پا در آینده را برای بیمارانی که سابقه پیچ خوردگی مچ پا دارند، کاهش می دهد.

بریس‌ های سفت و محکم کل مچ پا را بی ‌حرکت نگه می دارند، اما بریس ‌های مچ‌ بند کاربردی امکان مقداری خمیده شدن در کف پا و پشت مچ پا را ایجاد می کنند.

با این حال، بریس می‌تواند از استخوان‌های قوزک داخلی و جانبی پشتیبانی کند. جنس این بریس ها اغلب از برزنت است و به علت تاثیرشان در افزایش حس عمقی، می توانند احتمال پیچ خوردگی مچ پا را کاهش دهند.

در یک بررسی سیستماتیک در مورد درمان پیچ خوردگی حاد مچ پا، محققان دریافتند که استفاده از مچ بند های کاربردی نتایج را بهتر و مدت زمان رسیدن به نتیجه را کوتاه تر می کند.

بیماران رضایت کلی بیشتر، تورم کمتر، ثبات بیشتر و بازگشت سریعتر به کار را گزارش دادند.

مطالعه دیگری نشان داد که این بریس ها عملکرد مفصل را پس از یک آسیب اینورژن ( آسیب به هنگام چرخش های ناگهانی مچ پا به سمت داخل) متوسط ​​تا شدید بهبود می بخشند.

برای دریافت بریس یا ارتز ارتوپدی در شیراز توسط پزشک متخصص ارتوپدی، طب فیزیکی و توانبخشی با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

این پست آخرین بار ویرایش شد در 12 دی 1402 11:25 ق.ظ

زهره عشقی

پستهای اخیر

کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز

کاربرد فیزیوتراپی در بازیابی قدرت، حرکت و عملکرد افراد است. روش های فیزیوتراپی به کاهش…

3 ماه

عمل جراحی مهره شکاف دار یا اسپینا بیفیدا

دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، یکی از متخصصان مجرب در حوزه مشاوره…

3 ماه

هزینه نوار عصب و عضله شیراز (سال 1402)

تست نوار عصب و عضله در شیراز برای بررسی عملکرد و نوع عملکرد اعصاب و…

3 ماه

فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست

اگر برای کاهش تنبلی، خستگی و ضعف چشم و همچنین بهبود آسیب های چشمی به…

3 ماه

ورزش های مناسب شانه یخ زده

برای درمان شانه یخ زده از انواع ورزش های مناسب استفاده می شود. در واقع،…

4 ماه

تمرینات ورزشی برای فتق دیسک کمر

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع حرکات و تمرینات ورزشی مناسب برای درمان…

4 ماه