اگر پایتان را اشتباهی زمین گذاشته باشید یا ضربه ای وحشتناک مثل تصادف ماشین باعث این جراحت شده باشد، در هر حالت شکستگی مچ پا دردناک بوده و این یک آسیب شایع است.

شکستگی مچ پا از نظر شدت جراحت می تواند کاملا متفاوت باشد و از یک ترک کوچک در استخوان تا یک ترک بزرگ و یا حتی چندین ترک متغیر باشد. اما حتی خفیف ترین آنها هم می تواند شما را از راه رفتن بیندازد و برای بهبودی کامل آن به یک درمان مناسب نیاز باشد.

این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا یک ناهماهنگی بسیار کوچک در قرار گرفتن استخوان ها می تواند ادامه زندگی را با مشکل روبرو کند.

شکستگی مچ پا می تواند موجب استئوآرتریت شده، مفاصل را سفت کرده و دامنه حرکت فرد را محدود نماید.

مفصل مچ پا از سه استخوان تشکیل شده است:

  • استخوان ساق پا (درشت نی یا تیبیا)
  • استخوان بیرونی مچ پا (فیبولا)
  • استخوانی که بین استخوان ساق و پاشنه قرار دارد (تالوس)

مچ پا ممکن است در بیش از یک نقطه شکسته باشد و رباط های اطراف آن (که استخوان ها را به هم متصل می کنند تا مفاصل تثبیت شوند) نیز دچار آسیب شوند.

درمان مناسب بسته به نقطه یا نقاطی از شکستگی متفاوت است. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که شکستگی ثابت قرار بگیرد، یعنی مفصل مچ پا وقتی به آن فشار وارد می شود (مثلا حین راه رفتن) در محل اصلی خود قرار بگیرد.

برای بسیاری از شکستگی های فیبولا پوشیدن چکمه شکستگی لازم است یا اینکه برای مدتی گچ گرفته شود، اما در بیشتر شکستگی های تیبیا جراحی لازم است. وقتی هم فیبولا و هم تیبیا دچار شکستگی شده باشند، یا مفصل شکسته یا از جا دررفته باشد، جراحی معمولا بهترین گزینه است.

شکستگی های پیچیده و نادر به دلیل کثرت و نوع آسیب ها در روز بسیار مشاهده می شوند و ما در تلاش هستیم تا در کلینیک دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بهترین درمان و مراقبت را با فناوری و تحقیقات به روز فراهم نماییم.

علائم شکستگی مچ پا

اگر دچار شکستگی مچ پا شده باشید، احتمالا به سرعت، یک درد ناگهانی، شدید و تورم احتمالی را تجربه خواهید کرد.

سایر علائم ترک خودگی یا شکستگی مچ پا عبارتند از:

  • دردی که از پایین تا بالای ساق پا و به سمت زانو منتشر می شود.
  • اگر بخواهید وزن خود را روی آن پا بیندازید، درد شدید می شود.
  • کبودی یا تغییر رنگ در آن بخش مشاهده می شود.
  • دررفتگی دیده می شود (به نظر می رسد مچ پا خم شده، منحرف شده، چرخیده یا از جای خود خارج شده است)

تشخیص شکستگی مچ پا

اگر مطمئن نیستید که مچ پای شما شکسته است، پزشک ابتدا از شما می خواهد تا آنچه اتفاق افتاده را توضیح دهید سپس پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

پزشک به روش زیر پای شما را معاینه خواهد کرد:

  • بخش آسیب دیده و رگ های خونی نزدیک به مچ پا را کنترل می کند (با گرفتن نبض در بالای مچ یا معاینه دما و رنگ پوست در ناحیه مچ پا)
  • آسیب به عصب ها را کنترل می کند (با بررسی میزان حساسیت) نزدیک به مچ پا
  • به آرامی مچ را حرکت می دهد تا ببیند درد در کدام قسمت است و دامنه حرکت تا چه حد است.
  • مفاصل بالایی و زیرین ناحیه آسیب دیده را معاینه می کند.

غالبا یک پیچ خوردگی شدید یا یک شکستگی را نمی توان بدون اشعه ایکس مشاهده کرد. با یک تصویر اشعه ایکس به دقت محل شکستگی تعیین شده و اطلاعاتی که پزشک برای تشخیص بهترین روش درمانی نیاز دارد را به او ارائه می دهد.

برای شکستگی های بزرگ یا شکستگی هایی که رباط پا هم درگیر شده است، پزشک تصویربرداری با جزئیات بیشتر را برای بررسی دقیق تجویز می کند که شامل سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) یا ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) است.

بیشتر بخوانید : درمان کشیدگی مچ پا در شیراز + دلایل، علائم

درمان شکستگی مچ پا

بر اساس شدت شکستگی مچ پا، درمان می تواند به صورت جراحی یا غیر جراحی باشد.

درمان غیرجراحی

اگر یک شکستگی ساده در استخوان پا باشد راه حل، ثابت نگه داشتن پا است. پزشک احتمالا توصیه می کند از یک چکمه شکستگی یا آتل گچی به مدت 6 هفته استفاده کنید تا شکستگی درمان شود.

با توجه به اینکه شکستگی در کدام استخوان اتفاق افتاده – و در کدام قسمت آن استخوان است – شما می توانید بلافاصله تا حدی وزن خود را روی پای آسیب دیده بیندازید یا شاید تا چند هفته به استفاده از عصا نیاز داشته باشید.

توصیه های بیشتر برای شکستگی های خفیف به ویژه در روزهای اول بعد از آسیب چنین هستند:

  • مچ پا را استراحت دهید.
  • مچ پا را بالاتر از قلب قرار دهید.
  • هر روز روی ناحیه آسیب دیده در مدت یکی دو ساعت و هربار 15 دقیقه یخ بگذارید.

پزشک از شما می خواهد به طور منظم تا زمان بهبودی نزد او بروید و یک تصویر اشعه ایکس بگیرید تا کنترل کند که شکستگی جابجا نشده باشد. علاوه بر آن داروهایی نظیر استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (موترین) نیز برای تسکین درد و التهاب کمک خواهد کرد.

عمل جراحی

برای شکستگی های شدیدتر از جمله مواردی که استخوان و مخصوصا مفصل ها به خاطر شکستگی از جای خود منحرف شده اند، احتمالا جراحی لازم است.

در موارد زیادی، جراح با جا انداختن استخوان در جای اصلی خود و قراردادن استخوان ها در کنار هم و بعد از آن محکم نگه داشتن آنها کنار هم با پیچ های مخصوص و صفحات فلزی باعث می شود که شکستگی در محل صحیح جوش بخورد.

برخی اوقات ممکن است پیوند استخوانی (پیوند بافت استخوان) انجام شود تا استخوان جدید جایی برای رشد داشته باشد.

بعد از عمل، مچ پای شما باید همانند قبل از شکستگی قوی گردد. اما اگر شکستگی ها در جای خود قرار نگیرند و درمان کامل نشود امکان دارد پای شما دوباره بشکند یا در آینده به آرتروز مبتلا شوید.

بیشتر بخوانید : آسیب تاندون آشیل + علت، علائم و درمان

ویژگی های برجسته کلینیک دکتر زهره عشقی در درمان شکستگی مچ پا کدامند؟

بخش جراحی پا و مچ پا در کلینیک ما طیف گسترده ای از درمان ها را برای شکستگی مچ پا ارائه می نماید، از یک تشخیص تخصصی تا پیشرفته ترین مراقبت های جراحی. همکاری نزدیکی بین متخصصین رادیولوژِی، بیهوشی، اطفال، داخلی و جراحی عروق وجود دارد.

کارشناسان کلینیک ما اهتمام ویژه ای برای مراقب از شکستگی ها در کودکان، افراد دیابتی و شکستگی با آسیب های شدید دارند. این نوع از شکستگی ها پیچیده تر هستند و به تجربه خاصی نیاز دارند.

کلینیک ما مطالعات و تحقیقات به روزی درباره بهترین روش های درمان برای شکستگی های مرتبط با ورزش و نیز شکستگی مچ پا در افراد دیابتی دارد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

این پست آخرین بار ویرایش شد در 19 مرداد 1401 7:55 ق.ظ

کلینیک دکتر زهره عشقی

پستهای اخیر

کاربرد فیزیوتراپی چیست + مزایا فیزیوتراپی شیراز

کاربرد فیزیوتراپی در بازیابی قدرت، حرکت و عملکرد افراد است. روش های فیزیوتراپی به کاهش…

3 ماه

عمل جراحی مهره شکاف دار یا اسپینا بیفیدا

دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، یکی از متخصصان مجرب در حوزه مشاوره…

3 ماه

هزینه نوار عصب و عضله شیراز (سال 1402)

تست نوار عصب و عضله در شیراز برای بررسی عملکرد و نوع عملکرد اعصاب و…

3 ماه

فیزیوتراپی چشم در شیراز ؛ ویژن تراپی چشم چیست

اگر برای کاهش تنبلی، خستگی و ضعف چشم و همچنین بهبود آسیب های چشمی به…

3 ماه

ورزش های مناسب شانه یخ زده

برای درمان شانه یخ زده از انواع ورزش های مناسب استفاده می شود. در واقع،…

4 ماه

تمرینات ورزشی برای فتق دیسک کمر

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع حرکات و تمرینات ورزشی مناسب برای درمان…

4 ماه