شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
سندرم شانه شناگران چیست؟ علائم و درمان در شیراز

سندرم شانه شناگران چیست؟ علائم و درمان در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • شانه و سرشانه
  • -
  • سندرم شانه شناگران چیست؟ علائم و درمان در شیراز
سندرم شانه شناگران چیست؟ علائم و درمان در شیراز

سندرم شانه شناگران چیست؟

سندرم شانه شناگران، آسیبی ارتوپدی است که در میان افراد شناگر شیوع دارد. این عارضه ناشی از مالش و گیر افتادگی غیر طبیعی ساختارهای موجود در شانه است. حدود 40 تا 90 درصد از شناگران، این آسیب را تجربه می کنند.

این عارضه که سندرم گیر افتادگی روتاتور کاف نیز نام دارد، ممکن است باعث درد و آزردگی در تاندون های روتاتور کاف شانه و بورس موجود در شانه شود.

در صورت وجود گیر افتادگی و درد شدید در شانه در حین شنا، ممکن است به سندرم شانه شناگران مبتلا شده باشید. این عارضه می تواند قابلیت شنا و استفاده از دست برای انجام وظایف را محدود کند. برای درمان سندرم شانه شناگران در شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

آناتومی شانه

شانه، مفصلی پیچیده است که قابلیت حرکت فراوانی دارد. شانه از سه استخوان تشکیل شده است: کتف، ترقوه و بازو. این سه استخوان در نقاط مختلف به یکدیگر می رسند تا مفصل شانه را تشکیل دهند.

عضلات متعددی به مفصل شانه متصل شده و آن را به حرکت در می آورند. یکی از گروه های عضلانی مهم شانه، روتاتور کاف نام دارد.

این گروه چهار تایی از عضلات در عمق شانه قرار گرفته و مفصل را احاطه می کنند. هنگام بالا آوردن بازو، این عضلات منقبض شده تا گوی را در کاسه مفصل شانه نگه داشته و به فرد اجازه دهد طی یک حرکت نرم و روان، بازوی خود را بلند کند.

رباط های متعددی، مفصل شانه را به طور منسجم حفظ می کند. این رباط ها، استخوان های مختلف شانه را به یکدیگر متصل کرده و به مفصل در هنگام حرکت، پایداری می بخشد.

علائم سندرم شانه شناگران

علائم شایع سندرم شانه شناگران عبارت اند از:

  • درد شانه
  • تورم در بخش قدامی یا فوقانی شانه
  • دشواری در بالا آوردن بازو
  • درد شانه در هنگام تحمل وزن روی بازو

علائم سندرم شانه شناگران، طی شنا یا فورا پس از آن شدت بیشتری داشته و این به خاطر موقعیت بازوها در هنگام شنا است.

بالا آوردن دست و چرخش آن به سمت داخل، مشابه حرکتی که طی حرکت کرال رخ می دهد، می تواند باعث گیر افتادگی تاندون های روتاتور کاف یا بورس شانه در زیر زائده آکرومیون تیغه شانه شود.

بیشتر بخوانید : درمان پارگی روتاتور کاف شانه در شیراز + علائم

طی این گیر افتادگی، تاندون ها یا بورس، متورم شده و منجر به درد در هنگام استفاده معمول از دست می شود.

گاهی سندرم شانه شناگران به خاطر سستی رباط های شانه نیز رخ می دهد. این تئوری وجود دارد که به مرور زمان، رباط های شانه شناگر، دچار کشش و سستی شده و در نهایت منجر به ناپایداری مفصل شانه می شود.

این اتفاق می تواند باعث شل شدن مفصل شانه و در نهایت، گیر افتادن ساختارهای داخلی شانه شود.

در صورتی که در حال تجربه هریک از این علائم بوده و به صورت تفننی یا حرفه ای شنا می کنید، احتمال دارد به سندرم شانه شناگران مبتلا شده باشید.

توصیه می شود برای تشخیص دقیق عارضه و آغاز درمان صحیح شانه به پزشک مراجعه شود.

تشخیص سندرم شانه شناگران

امکان تشخیص بسیاری از موارد سندرم شانه شناگران به کمک معاینه بالینی روتین وجود دارد. اجزای این معاینه شامل موارد زیر است:

  • معاینه با دست
  • اندازه گیری استحکام
  • تست های اختصاصی شانه

یکی از تست های شانه که اغلب برای تشخیص سندرم شانه شناگران به کار می رود، تست نیر نام دارد. طی این فرآیند، پزشک، بازو را تا درجه آخر بالا می برد. در صورتی که این کار باعث ایجاد درد شود، امکان دارد تاندون های روتاتور کاف دچار گیر افتادگی شده و تست، مثبت در نظر گرفته می شود.

گاهی فرد پس از معاینه توسط پزشک، درمان را آغاز کرده اما گاهی نیز پزشک، وی را برای انجام تست تشخیصی ارجاع می دهد.

در برخی موارد برای مشاهده استخوان های شانه، تست اشعه ایکس انجام می شود. ممکن است برای معاینه ساختارهای بافت نرم موجود در شانه، مانند تاندون های روتاتور کاف و بورس، MRI انجام شود.

پس از تشخیص دقیق سندرم شانه شناگران، می توان درمان را آغاز کرد.

تشخیص سندرم شانه شناگران

درمان سندرم شانه شناگران

درمان صحیح سندرم شانه شناگران شامل مدیریت درد و التهاب شانه و بهبود نحوه حرکت شانه با هدف جلوگیری از گیر افتادگی ساختارهای درونی مفصل است.

راه های بسیاری برای درمان وجود دارد، از جمله:

دارو

داروهای کاربردی شامل داروهای ضد التهابی بدون نسخه برای کمک به کاهش درد و التهاب است. در موارد شدید، پزشک برای مدیریت التهاب، داروهای قوی تری را تجویز می کند.

در طول دوران مصرف دارو، استراحت لازم است بنابراین بهتر است یک یا دو هفته از شنا پرهیز شود.

طب فیزیکی و توانبخشی

همکاری با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند ایده خوبی برای درمان سندرم شانه شناگران باشد. این متخصص می تواند عارضه فرد را ارزیابی کرده و برای بهبود قابلیت حرکت و استحکام شانه، درمان ها و تمریناتی را تجویز کند.

 متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از روش های درمانی مختلف برای کاهش درد و بهبود گردش خون عضلات شانه استفاده می کند تا ترمیم را تسریع بخشد.

درمان های طب فیزیکی و توانبخشی برای سندرم شانه شناگران شامل موارد زیر است:

  • تمرین
  • تحرک مفصلی
  • گرما
  • یخ
  • تحریک الکتریکی
  • فراصوت
  • بستن نوار

بیشتر بخوانید : درمان شانه یخ زده شیراز + علائم و تشخیص

تزریق

در برخی افراد، تزریق کورتیزون به شانه مفید واقع می شود. کورتیزون، یک داروی ضد التهابی قوی است که پس از تزریق به شانه می تواند درد و تورم را در روتاتور کاف و بورس کاهش دهد. این کار می تواند منجر به بهبود حرکت شانه و درد کمتر شود.

جراحی

در صورت تداوم علائم و عدم تاثیر درمان های سنتی، ممکن است پزشک، نوعی از جراحی به نام رفع فشار ساب آکرومیال را پیشنهاد کند که به کمک برش های کوچک و قرار دادن دوربین و ابزارهای کوچک انجام می شود.

طی این عمل، بافت ملتهب و زائده های استخوانی از بخش زیرین زائده آکرومیون تیغه شانه خارج شده تا فضای بیشتری در اختیار مفصل شانه قرار گیرد.

پس از جراحی، فرد می تواند به تدریج و طی حدود هشت هفته شنا را از سر گیرد.

جراحی سندرم شانه

تمرینات مربوط به سندرم شانه شناگران

تمرینات مربوط به سندرم شانه شناگران می تواند به بهبود حرکت بدون درد بازو و افزایش استحکام عضلات روتاتور کاف کمک کند. این تمرینات مانع از گیر افتادگی شانه در هنگام شنا می شود. لازم است پیش از شروع هر  نوع برنامه تمرینی مربوط به سندرم شانه شناگران، برای اطمینان از بی خطر بودن آن با پزشک مشورت شود.

کشش به کمک حوله

این تمرین به کشش کپسول مفصلی شانه کمک کرده و شامل مراحل زیر است:

1. یک حوله را دور شانه خود نگه دارید.

2. دست دیگر را به پشت خود برده و حوله را بگیرید.

3. هم زمان با نگه داشتن حوله در پشت، آن را به آرامی به بالا بکشید تا جایی که کشیدگی اندکی را در شانه خود احساس کنید.

4. 15 ثانیه حالت کشش را حفظ کرده و سپس به آرامی رها کنید.

5. پنج بار تکرار کنید.

بیشتر بخوانید : دررفتگی جزئی شانه یا سابلوکساسیون چیست؟

فشار وارد کردن به کتف

گاهی اوقات مشکلات حرکتی کتف، عامل سندرم شانه شناگران است، بنابراین به دست گرفتن کنترل عضلانی کتف می تواند تاثیرگذار باشد. برای این کار:

1. در حالی که دست دردناک خود را آویزان کرده اید، روی تخت و روی شکم خود دراز بکشید.

2. در حالی که آرنج خود را صاف نگه داشته اید، دست خود را به آرامی بلند کنید.

3. وقتی دست در حالت موازی با زمین قرار گرفت، پوزیشن را 3 ثانیه حفظ کرده و سپس دست خود را به آرامی پایین بیاورید.

4. تمرین را 15 بار تکرار کنید.

تمرینات تقویت شانه

تقویت روتاتور کاف

در صورتی که ضعف عضلات روتاتور کاف، عامل سندرم شانه شناگران باشد، تقویت این گروه عضلانی ضرورت دارد. برای تقویت عضلات روتاتور کاف:

1. در حالی که شانه درگیر در بالا قرار گرفته، به پهلو دراز بکشید.

2. در حالی که آرنج خود را در مقابل قفسه سینه نگه داشته اید، آن را 90 درجه خم کنید.

3. پشت دست خود را به آرامی به سمت سقف بلند کنید.

4. 3 ثانیه نگه داشته و سپس به آرامی پایین بیاورید.

5. 15 بار تکرار کنید.

بهبود چقدر زمان می برد؟

اغلب موارد سندرم شانه شناگران، حدود هشت تا 10 هفته به درازا می کشد. برخی موارد شدید تا سه ماه طول می کشد. اکثر مواقع علائم به آرامی با استراحت و کشش فروکش می کند.

هم زمان با بهبود علائم، امکان بازگشت تدریجی به فعالیت های معمول و شنا وجود دارد، اما ممکن است برای حفظ استحکام و حرکت شانه، انجام چند تمرین شانه، دو تا سه بار در هفته ضرورت داشته باشد.

بیشتر بخوانید : درمان سندرم گیر افتادگی شانه

خلاصه

آسیبی که انسان را از رفتن به استخر محروم کند، ناامیدکننده است. درک مراحل مورد نیاز برای بهبود و زمان لازم برای بازگشت به فعالیت می تواند به فرد کمک کند در دوران بهبود فعال باقی بماند.

درمان شامل استراحت، داروهای ضد التهابی و تمرین برای بازگرداندن حرکت طبیعی شانه است. اغلب موارد به طور کامل طی چند ماه برطرف شده اما ممکن است برای در امان ماندن از درد به تمرین نیاز باشد تا از این طریق بتوان تا آخر عمر از شنای بدون درد لذت برد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است