شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
جراحی کف پای صاف در شیراز : معایب و مزایا

جراحی کف پای صاف در شیراز : معایب و مزایا

  • صفحه اصلی
  • -
  • پا و مچ پا
  • -
  • جراحی کف پای صاف در شیراز : معایب و مزایا
جراحی کف پای صاف در شیراز : معایب و مزایا

صافی کف پا که به آن پس پلانوس هم می گویند، یک عارضه شایع در پاست که از بین هر 4 فرد 1 نفر در طول زندگی خود به این عارضه مبتلاست. یکی از گزینه های درمانی صافی کف پا اصلاح آن با عمل جراحی است.  

صافی کف پا اینگونه مشخص می شود که اگر صاف بایستید استخوان های قوسی پا نزدیک به سطح قرار می گیرند.

برخی از مردم می توانند تمام عمر خود را با کف پای صاف زندگی کنند بدون آنکه زیاد به آن اهمیت بدهند. اما در برخی دیگر این صافی کف پا به درد کف پا و دشواری در راه رفتن تبدیل می شود.

در ادامه همه آنچه را که می خواهید درباره جراحی بازسازی صافی کف پا بدانید برای شما ارائه نموده ایم.

این جراحی برای هر کسی مناسب نیست و امکان بروز عوارض نیز وجود دارد. اگر علائمی دارید که روال زندگی شما را مختل کرده است، به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید و درباره جراحی و سایر گزینه های درمان صافی کف پا مشاوره دریافت کنید.

درباره جراحی بازسازی صافی کف پا بیشتر بدانید

صافی کف پا عارضه ای است که اغلب در کودکی آغاز می شود. در طول رشد، تاندون ها و رباط ها در پا معمولا به هم تنیده و محکم می شوند و قوس پا را تشکیل می دهند که از استخوان ها در پا حمایت می کند.

افرادی با پای صاف ممکن است این پیوستگی و استحکام را به دلایلی مثل ژنتیک، کفش های نامناسب و فعالیت های جسمی خاصی تجربه نکرده باشند. با افزایش سن به مرور ممکن است این رباط ها شل شده و موجب صافی کف پا شوند.

شرایط و بیماری هایی که منجر به صافی کف پا می شوند عبارتند از:

در بازسازی کف پا، رباط ها، تاندون ها و ساختار استخوانی پا ترمیم و اصلاح می گردد. در این عمل با تغییر شکل پا، قوس پا بهتر از قبل از استخوان پا حمایت می کند.

روند انجام جراحی بنابر علت های زیر می تواند متفاوت باشد:

  • علت صافی کف پا
  • آناتومی مچ پا و کف پای فرد
  • عوامل مشکل سازی که می خواهید برطرف شوند.

یک مطالعه در سال 2019 با موضوع جراحی بازسازی کف پا نشان می دهد که در بیشتر بزرگسالانی که این عمل را انجام داده اند، بهبود قابل توجهی در علائم و مشکلات خود تجربه کرده اند.

مزایا و معایب جراحی صافی کف پا

مزایای جراحی کف پای صاف، عبارتند از:

  • یک راه حل دائمی برای عارضه صافی کف پا می باشد.
  • یک جراحی با ریسک نسبتا کم محسوب می شود.
  • بعد از بهبودی کامل نیازی به مراقبت و ادامه درمان نیست.
  • با حفظ تحرک و آزادی عمل برای انجام کارها می توانید از فعالیت ها لذت ببرید و حال عمومی، جسمی و ذهنی بهتری داشته باشید.

معایب جراحی صافی کف پا، عبارتند از:

  • دوره نقاهت طولانی و دردناک (6 تا 8 هفته) که بعد از آن به فیزیوتراپی نیاز است.
  • پا زمان زیادی بعد از عمل در گچ قرار می گیرد.
  • خطر لخته شدن خون و آسیب عصب وجود دارد.
  • احتمال دارد استخوان ها یا شکاف های جراحی به درستی بهبود نیابند و علائم بدتر شود.

بیشتر بخوانید : درمان خار پاشنه و التهاب فاشیا پلانتار

چه کسانی برای انجام این عمل مناسب هستند؟

بسیاری از افراد با کف پای صاف زندگی می کنند، اما به خاطر این عارضه احساس درد یا ناراحتی را تجربه نمی کنند.

برخی دیگر نیز می توانند با درمان های غیرجراحی از آن اجتناب کنند و هنوز عده ای هستند که با وجود مشکلات ناشی از عارضه صافی کف پا با آن زندگی می کنند، زیرا ترمیم آن تغییر قابل توجهی در زندگی آنها ایجاد نمی کند.

هیچ محدودیت سنی برای این جراحی وجود ندارد و لازم نیست سن خاصی داشته باشید تا تحت عمل جراحی صافی کف پا قرار بگیرید.

مطالعه منتشر شده در سال 2018 نشان می دهد در افراد بالای 65 سال که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند، میزان موفقیت نتیجه عمل، هم اندازه با افراد جوان تر بوده است. 

افرادی که کاندید جراحی کف پا می شوند ویژگی هایی دارند، شما نیز می توانید یک کاندید مناسب برای جراحی صافی کف پا باشید اگر شرایط زیر را داشته باشید:

  • دارای کف پای صاف هستید که با اشعه ایکس تشخیص داده شده است.
  • حال عمومی و سلامت کلی خوبی دارید و می توانید بیهوشی عمومی را تحمل کنید.
  • سال ها روش های درمان غیرجراحی را برای درمان صافی کف پای خود امتحان کرده اید.
  • یک درد ثابت ارتوپدی را تجربه و تحمل می کنید.
  • توانایی خود برای انجام فعالیت های خاصی به دلیل صافی کف پا از دست داده اید.
مزایای جراحی کف پای صاف

عمل جراحی شامل چه مراحلی است؟

جراحی صافی کف پا با توجه به ساختار استخوانی، رباط ها و نوع بدن شما می تواند متفاوت باشد. همه کسانی که کف پای صاف دارند تحت یک نوع عمل جراحی قرار نمی گیرند.

چندین نوع عمل جراحی برای اصلاح کف پای صاف وجود دارد:

  • انتقال تاندون : یک تاندون از یک استخوان به استخوان دیگر انتقال می یابد تا به تغییر شکل کمک کند.
  • استئوتومی : استخوان ها بریده شده و تغییر شکل داده می شوند.
  • فیوژن : برای از بین بردن درد و بدشکلی، مفاصل با هم ترکیب می شوند.

شما می توانید انتخاب کنید که هردو پا را با هم جراحی کنید یا اینکه هر بار یکی از پاها را عمل کنید.

بیشتر بخوانید : درمان تاندونیت آشیل در شیراز + علائم آن

جراحی کف پای صاف در کجا انجام می شود؟

جراحی صافی کف پا در بیمارستان انجام می شود. این عمل به احتمال زیاد حداقل به یک شب بستری نیاز دارد تا حال شما رو به بهبودی رود.

در طول عمل جراحی

به طور کلی عمل جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و شما کاملا بیهوش خواهید بود.

جراح سه شکاف کوچک روی پا و مچ شما ایجاد می کند تا جراحی را آغاز نماید. آنها سپس تاندونی را که به مچ پا متصل است برداشته و آن را با تاندونی که از قسمت دیگری از پای شما گرفته است جایگزین می کنند.

در همان زمان، جراح استخوان را روی پاشنه پا قرار می دهد تا جای گیری آن را اصلاح نماید. برای انجام این کار آنها از یک پیچ فلزی استفاده می کنند. همچنین سخت افزارهای دیگر مثل صفحه فلزی را بالای کف پا قرار می دهند تا قوس پا را بیشتر نمایند.

بعد از جراحی

پس از عمل پای شما با یک بی حس کننده موضعی بی حس شده است و ممکن است داروهای مسکن خوراکی تجویز شود.

برای ثابت نگه داشتن پا در جای خود و شروع روند بهبودی آن از گچ استفاده می شود که از انگشت شست پا تا زانوها را فرا می گیرد. در 6 هفته اول لازم است از ویلچر استفاده کنید تا وضعیت شما بهتر شود. در دستورالعمل های مراقبتی به شما گفته می شود که نباید وزن خود را روی پای عمل شده بیندازید.

بهبود بعد از عمل

فاز اول بهبوی بین 6 هفته تا 3 ماه طول می کشد. در طول این مدت، جلسات ملاقاتی با پزشک خواهید داشت تا پیشرفت شما را هر چند هفته یکبار بررسی نماید.

زمانی که گچ را برداشتید، احتمالا برای پوشیدن چکمه ارتوپدی آماده خواهید شد که محدودیت کمتری دارد و پا را ثابت نگه می دارد تا این مرحله را هم به سلامت طی کنید.

در پایان مرحله اول نقاهت، ممکن است یک بریس مچ پا و جلسات فیزیوتراپی تجویز شود تا پا بتواند دامنه حرکتی کامل خود را به دست بیاورد. 

مراحل جراحی کف پای صاف

خطرات احتمالی و عوارض جانبی عمل کف پای صاف

معمولا جراحی صافی کف پا عوارض جانبی سنگین ندارد. مانند هر جراحی تهاجمی دیگر، خطرات و عوارض جانبی وجود دارد. عوارض احتمالی بعد از جراحی بازسازی کف پای صاف اینها هستند:

  • آسیب عصب یا عروق خونی
  • بهبود نیافتن کامل برش ها یا استخوان ها
  • ایجاد لخته های خونی یا خونریزی
  • عفونت

بعد از این نوع جراحی انتظار می رود فرد درد و عدم تحرک را تا بهبود کامل استخوان و تاندون ها تجربه کند. این عوارض. بین 6 تا 8 هفته بعد از عمل برطرف می شوند.

هزینه جراحی کف پای صاف چقدر است؟

شرکت بیمه گر شما و پزشکتان تصمیم می گیرند که این جراحی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند یا خیر. برای جراحی هایی که از نظر پزشک ضروری باشد، بیمه تعلق می گیرد.

در صورتی که صافی کف پای شما تاثیر منفی بر توانایی شما در ادامه زندگی دارد، شما و پزشکتان می توانید این مورد را به بیمه اعلام و پوشش بیمه را برای جراحی درخواست کنید.

اگر بیمه ندارید یا بیمه گر هزینه این جراحی را پرداخت نمی کند، هزینه بین 4000 تا 10000 دلار برآورد می شود.این نکته قابل ذکر است که حتی اگر جراحی تحت پوشش باشد بازهم ممکن است کمک هزینه، فرانشیز و داروهای مسکن تجویز شده بعد از جراحی بر عهده خودتان باشد.

بیشتر بخوانید : درمان کشیدگی مچ پا در شیراز + دلایل، علائم

روش های جایگزین جراحی بازسازی

اگر کف پای صاف داشته باشید، روش های دیگری می توانند موجب تسکین درد و بازیابی عملکرد در بدن شوند. برخلاف عمل جراحی، این درمان ها علائم صافی کف پا را برطرف می کنند و یک راه حل دائمی برای صافی کف پا نیستند. روش های جایگزین عبارتند از:

  • داروهای ارتوپدی
  • پوشیدن یک چکمه ارتوپدی مناسب برای اصلاح قوس پا
  • فیزیوتراپی
  • تزریق استروئیدی برای کنترل درد
  • استراحت زیاد و حرکت کمتر
  • کفش های طبی بدون تجویز پزشک یا کفش های ارتوپدی
  • تمرینات کف پای صاف برای افزایش توان حرکت

جراحی بازسازی صافی کف پا می تواند موجب بازیابی توان حرکتی و عملکردی به پاهای شما گردد. چه آنکه صافی کف پا را به ارث برده باشید یا به خاطر بیماری در بزرگسالی به آن مبتلا شده باشید، میزان موفقیت در این نوع جراحی بالاست و نسبتا یک جراحی کم خطر محسوب می شود.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است