شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
چرا مردم دچار صافی کف پا می شوند؟ + راه‌های درمان آن

چرا مردم دچار صافی کف پا می شوند؟ + راه‌های درمان آن

  • صفحه اصلی
  • -
  • پا و مچ پا
  • -
  • چرا مردم دچار صافی کف پا می شوند؟ + راه‌های درمان آن
چرا مردم دچار صافی کف پا می شوند؟ + راه‌های درمان آن

علت صافی کف پا چیست و چگونه می توان این عارضه را مدیریت و درمان کرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پای هر فرد دارای شکل و اندازه متفاوتی است. پای برخی از افراد دارای قوس های استانداردی در کف می باشد، در حالی که پای عده ای دیگر کاملا صاف است.

اگر دچار صافی کف پا شده اید برای درمان این عارضه می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص ارتوپدی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

کف پای صاف چیست؟

بین پایه انگشتان و پاشنه پا یک قوس وجود دارد. این قوس در دوران کودکی ایجاد شده و ارتفاع آن در افراد متفاوت می باشد.

صافی کف پا به وضعیتی گفته می شود که این قوس در پا وجود ندارد. صافی کفی پا به این دلیل رخ می دهد که این قوس یا هرگز ایجاد نشده و یا در طول زمان صاف شده است. 

روش های درمان صافی کف پا

علت صافی کف پا

عوامل مختلفی در ایجاد کف پای صاف دخیل هستند. کوالیشن یکی از دلایلی است که باعث می شود این قوس هرگز ایجاد نشود.

از طرف دیگر، این قوس در پا در برخی از افراد پس از رسیدن به بزرگسالی از بین می رود، از بین رفتن قوس پا در بزرگسالی به دنبال وضعیتی به نام تاندونوپاتی خلفی تیبیالیس رخ می دهد که در آن عملکرد تاندونی که از قوس پشتیبانی می ‌کند، مختل می شود.

بیشتر بخوانید : جراحی کف پای صاف + مزایا و معایب

علائم کف پای صاف

صافی کف پا دارای سه علامت اصلی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • شکل پا : واضح ترین علامت محسوب می شود. هنگامی که عملکرد تاندون خلفی تیبیالیس مختل می شود، قوس داخلی پا به تدریج از بین می رود و در نتیجه پا به مرور زمان صاف خواهد شد.
  • درد : درد به دنبال رگ به رگ شدن و جراحات ناشی از کوالیشن ایجاد خواهد شد. در شرایط تاندونوپاتی خلفی تیبیالیس، درد قبل از این که کف پا شروع به صاف شدن کند، آغاز می شود. هنگامی که پا به طور کامل صاف شود، درد در قسمت بیرونی مچ پا احساس خواهد شد. البته توجه داشته باشید که صافی کف پا همیشه با درد همراه نیست.
  • بی ثباتی : پا و مچ پا ثبات خود را از دست می دهند و به دلیل درد یا تاندون خلفی تیبیالیس نمی توانند عملکرد خود را به خوبی اجرا کنند.

در صورتی که پای صاف درمان نشود به بروز عوارضی از جمله آرتروز در مفصل مچ پا و مفاصل زیر و اطراف مچ پا منجر خواهد شد.

علت صافی کف پا

درمان صافی کف پا

گزینه های غیر جراحی برای درمان صافی کف پا عبارتند از:

  • استفاده از کفش های ورزشی بند دار که دارای قوس کافی باشند.
  • استفاده از کفی های طبی برای افرادی که به دلیل تاندونوپاتی خلفی تیبیالیس از صافی کف پا رنج می برند، مفید هستند.
  • تمرینات کششی و تقویتی تحت نظر فیزیوتراپیست برای درمان کف پای صاف ناشی تاندونوپاتی خلفی تیبیالیس سودمند خواهد بود.
  • داروهای مسکن برای کاهش و تسکین درد توصیه می شوند ( در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید).

اگر گزینه های غیر جراحی موثر واقع نشوند، پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : ارتوپدی در شیراز

سه نوع جراحی برای صافی کف پا وجود دارد: 

  • بازسازی تاندون خلفی تیبیالیس : در طول عمل، جراح با ایجاد کردن برشی در پشت ساق پا، قسمت آسیب دیده تاندون را بر می دارد و با تاندونی از جای دیگری در پا جایگزین می کند.
  • آرترودز سه گانه : این عمل به فیوژن نیز شناخته می شود. در صورتی که مفاصل سفت شده باشند و یا مبتلا به آرتروز باشند، این عمل جراحی توصیه خواهد شد. 
  • تارسال کوالیشن : اگر کوالیشن علت ایجاد صافی کف پا باشد و فرد از درد در این ناحیه شکایت کند، این نوع عمل جراحی توصیه خواهد شد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است