شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی

تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی

تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی

ادامه زندگی عادی با وجود درد مفاصل بسیار دشوار است. طبق آمارهای موجود، افراد زیادی در سراسر دنیا از آرتروز و انواع مختلف درد مفاصل رنج می برند.

افرادی که به دنبال راه حل این مشکل هستند، ممکن است از تفاوت بین ارتوپد و روماتولوژیست آگاه نباشند.

آیا تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی را می دانید

در صورت ادامه علائم، روماتولوژیست اغلب بیمار را برای بررسی نیاز به جراحی به یک جراح ارتوپد ارجاع می دهد. البته جراحی معمولا به عنوان آخرین راه و در صورت موثر نبودن سایر روش های درمانی در نطر گرفته می شود.

اگر پس از آسیب دچار درد مفاصل یا درد اسکلتی عضلانی شدید به ارتوپد مراجعه کنید.

روش های درمانی مورد استفاده در مورد مشکلات و علائم رایج، اغلب مشابه هستند یا با هم همپوشانی دارند. از این رو تشخیص این که برای هر علامتی باید به کدام متخصص مراجعه کرد، برای افرادی که دانش پزشکی کم یا ناچیزی دارند، دشوار است.

یکی از این دسته از متخصصان که معمولاً حوزه کاری شان با هم همپوشانی دارد، روماتولوژیست ها و ارتوپدها هستند.

اگرچه آن ‌ها اغلب با بخش‌ های مشابهی از آناتومی انسان سروکار دارند، اما آگاهی از تمایز حوزه‌ های کاری و تخصص‌های آن ‌ها برای اینکه بدانیم باید به کدام یک مراجعه کنیم، مهم است.

تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی چیست

جراح ارتوپد کیست

یک جراح ارتوپد یا متخصص ارتوپد در تشخیص و درمان مشکلات مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی، از جمله عضلات، استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و بافت های همبند تخصص دارد.

این پزشکان برای درمان، پیشگیری و ترمیم آسیب ها و اختلالات مرتبط با سیستم اسکلتی عضلانی آموزش دیده اند.

جراحان ارتوپد، جراحات و آسیب ها را در نواحی مانند گردن، شانه ها، کمر، دست ها، آرنج، مچ دست، لگن، زانو، مچ پا و پا درمان می کنند.

در ارتوپدی از روش های جراحی نیز برای اصلاح هر گونه مشکل اسکلتی عضلانی استفاده می شود. با این حال، مراجعه به جراح ارتوپد لزوماً به معنای نیاز به جراحی برای درمان آسیب یا درد مفصل نیست.

ارائه دهنده خدمات درمانی ممکن است در موارد زیر، مشورت با یک متخصص ارتوپد را توصیه کند:

  • درد مفاصل یا عضلات پس از آسیب
  • درد ناشی از تحمل وزن در لگن یا زانو
  • درد شدید مفصلی که در عملکرد روزانه اختلال ایجاد می کند
  • ناموفق بودن جراحی قبلی برای آسیب یا درد مفاصل
  • استئوآرتریت مفصل ران یا زانو
  • نیاز به جراحی تعویض مفصل، به ویژه برای مفصل ران و زانو
فرق روماتولوژی و ارتوپدی چیست

روماتولوژیست کیست

روماتولوژیست ها نیز مانند جراحان ارتوپد، برای درمان مشکلات ناشی از بیماری های اسکلتی عضلانی در عضلات، استخوان ها، اعصاب، رباط ها و تاندون ها آموزش دیده اند.

روماتولوژیست ها در درمان اختلالات خود ایمنی التهابی تخصص دارند. در بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس، سیستم ایمنی بدن به جای حمله به عوامل بیماری زا، به بافت سالم بدن خود حمله می کند.

روماتولوژیست ها در درمان درد های همزمانی که در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند یا مرتبط به یک آسیب خاص نیستند، تخصص دارند.

آنها از گزینه های غیر جراحی مانند دارو و فیزیوتراپی نیز برای درمان بیماری های مزمن یا کنترل بیماری استفاده می کنند.

اگر روماتولوژیست جراحی را یک گزینه مناسب برای فرد بداند، او را به یک متخصص ارتوپد ارجاع می دهد.

ارائه دهنده خدمات درمانی ممکن است در موارد زیر مشورت با یک روماتولوژیست را توصیه کند:

  • درد در چندین مفصل
  • درد مفصلی که به آسیب خاصی مرتبط نیست
  • درد مفاصل یا عضلانی همراه با تب، خستگی، سردرد، درد قفسه سینه، سفتی یا پسوریازیس (یک بیماری خود ایمنی که باعث ایجاد بثورات یا لکه‌ هایی روی پوست می‌ شود)
  • درد مفاصل همراه با کمردرد
  • کمر درد با یا بدون پا درد
  • سردردهای مکرر و دردهای عضلانی که ممکن است همراه با علائم دیگر باشد یا نباشد
  • علائمی مانند تعریق یا کاهش وزن بی دلیل
به روماتولوژیست نیاز دارم یا ارتوپدیست

تفاوت بین ارتوپد و روماتولوژیست

هنگام انتخاب پزشک مناسب، باید تفاوت بین پزشک ارتوپد و روماتولوژیست را در نظر گرفت. تفاوت های اصلی آنها در زیر ذکر شده است:

  • ارتوپدها جراحات و بیماری هایی را که در درجه اول مربوط به مفاصل و استخوان ها هستند درمان می کنند. روماتولوژیست ها در درمان اختلالات خود ایمنی موثر بر سیستم اسکلتی عضلانی تخصص دارند.
  • جراح ارتوپدی اغلب برای درمان از جراحی استفاده می کند، اما در روماتولوژی از جایگزین های غیر جراحی مانند درمان ها و داروها استفاده می شود.
  • ارتوپدی عارضه هایی مانند شکستگی استخوان، پارگی رباط یا غضروف، درد عصبی، پوکی استخوان، کشیدگی عضلات، کمردرد و غیره را درمان می کند. برای آرتروز نیز بیماران به پزشکان ارتوپد مراجعه می کنند. روماتولوژیست ها بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، نقرس، فیبرومیالژیا، واسکولیت و… را درمان می کنند.

از آنجایی که جراح ارتوپد و روماتولوژیست هر دو، متخصص درمان بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی هستند، بین حوزه کاری آنها اشتراکاتی وجود دارد.

با این حال، این دو، دو رشته کاملا متفاوت هستند. رویکرد درمانی و بیماری هایی که این دو پزشک درمان می کنند، متفاوت است. در جدول زیر تفاوت های جراح ارتوپد و روماتولوژیست نمایش داده شده است.

پارامترجراح ارتوپدروماتولوژیست
تخصصدرمان آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصلدرمان بیماری های خود ایمنی
رویکرد درمانیهم از جراحی و هم از گزینه‌های غیرجراحی استفاده می شوداز گزینه ‌های غیرجراحی مانند دارو و فیزیوتراپی استفاده می‌ شود
تمرکزبر درمان پیشگیرانه استبر مدیریت التهاب یا بیماری های مزمن است
بیماری هایی که درمان می شود1. پارگی رباط ها 2. شکستگی استخوان ها 3. آسیب دیدگی غضروف 4. پارگی یا کشیدگی عضلات 5. آرتروز 6. اسکولیوز 7. درد عصبی 8. گردن درد 9. کمر درد 10. ترمیم مفاصل جراحی شده 11. سیاتیک 12. فتق دیسک 13. فشردگی عصب 14. نوروپاتی 15. پوکی استخوان 16. آسیب شلاقی1. آرتریت روماتوئید 2. لوپوس 3. نقرس 4. درماتومیوزیت 5. میوزیت 6. فیبرومیالژیا 7. سندرم آنتی فسفولیپید 8. اریتماتوز 9. پلی میالژیا روماتیکا 10. واسکولیت 11. سارکوئیدوز 12. سندرم شوگرن 13. اسکلرودرمی

تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی چیست

شناسایی دلایل مختلف درد اسکلتی عضلانی تاثیر زیادی بر انتخاب نحوه درمان بیماران دارد.

اینجاست که تفاوت عمده بین ارتوپدی و روماتولوژی ظاهر می شود. در زیر به بررسی دقیق تر تفاوت های درمان بین هر رشته می پردازیم.

ارتوپدی

جراح ارتوپد عارضه های اسکلتی عضلانی را مستقیماً درمان می کند. این نوع درمان مستقیم، اغلب جراحی است، اما همیشه اینگونه نیست. جراحی های رایجی که توسط جراح ارتوپد انجام می شود، عبارتنداز:

  • بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • تعویض مفصل ران
  • تعویض مفصل زانو
  • جراحی رباتیک مفصل ران و زانو

بیشتر بخوانید : بهترین ارتوپدی در شیراز

یک متخصص ارتوپد درمان های غیر جراحی را نیز ارائه می دهد. موارد زیر از جمله روش های غیر جراحی برای درمان عارضه های ارتوپدی هستند:

گاهی اوقات، جراح ارتوپد مشاوره اولیه را ارائه می دهد و با تصمیم او بیمار به متخصص دیگری ارجاع داده می شود.

برای مثال، جراح ارتوپد ممکن است بیمار را برای کنترل درد به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد یا برای درمان بیماری زمینه ای احتمالی او را به یک روماتولوژیست یا برای انجام طب جایگزین به یک متخصص کایروپراکتیک معرفی کند.

اگر به دنبال یک متخصص کایروپراکتیک، یک روماتولوژیست یا یک فیزیوتراپیست در شیراز هستید، می توانید با کارشناسان ما در کلینیک دکتر عشقی مشورت کنید تا شما را به متخصص مناسب ارجاع دهند.

چه زمانی باید به ارتوپد مراجعه کنم

روماتولوژی

هدف از درمان‌ های روماتولوژی معمولاً مقابله با یک بیماری زمینه‌ ای است. معمولاً روند درمان با یک سری آزمایشات تشخیصی برای شناسایی بیماری زمینه ای آغاز می شود.

آزمایش خون معمولا یکی از آنها است. طیف گسترده ای از تست های روماتولوژی وجود دارد که برای شناسایی بیماری های مختلف استفاده می شوند.

همچنین برخی از آزمایش های خون برای شناسایی نشانگرهای التهابی وجود دارد. این آزمایشات اغلب وجود نوعی از آرتریت روماتوئید را نشان می دهند.

در صورت تشخیص آرتریت روماتوئید، روماتولوژیست اغلب داروهایی به نام DMARDs را تجویز می کند.

این داروها در سال های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته اند و می توانند، بدون نیاز به جراحی، به طور قابل توجهی وضعیت بیمار را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید : ارتوپدی آسیب های ورزشی در شیراز

در اخر

در صورت تجربه هر یک از علائم یا شرایط فوق، توصیه می شود بدون معطلی به روماتولوژیست یا متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

برای تشخیص صحیح و بررسی درمان های غیر جراحی می توانید با یک روماتولوژیست مشورت کنید.

روماتولوژیست در صورت عدم بهبود وضعیت شما، به احتمال زیاد مراجعه به یک پزشک ارتوپد خوب را پیشنهاد می کند. اگر به دنبال یک جراح ارتوپد در شیراز هستید، با ما تماس بگیرید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است