شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
طب فیزیکی و توانبخشی برای سالمندان در شیراز

طب فیزیکی و توانبخشی برای سالمندان در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • طب فیزیکی و توانبخشی
  • -
  • طب فیزیکی و توانبخشی برای سالمندان در شیراز
طب فیزیکی و توانبخشی برای سالمندان در شیراز

برای سالمندانی که در حال گذراندن دوران ریکاوری پس از آسیب یا بیماری بوده و آن هایی که دچار درد مزمن هستند، طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به تسکین درد و بازگرداندن قابلیت های فیزیکی هم چون انعطاف پذیری، استقامت، تعادل و هماهنگی کمک کند.

طب فیزیکی و توانبخشی سالمندان، روش های مختلفی از جمله کشش، راه رفتن، ماساژ، هیدروتراپی و تحریک الکتریکی را با یکدیگر ترکیب می کند.

هدف از طب فیزیکی و توانبخشی، آسان تر کردن اعمال و فعالیت های روزانه و بالا بردن سطح استقلال سالمندان است.

طب فیزیکی و توانبخشی سالمندان می تواند در تمامی حوزه های سلامت به افراد کمک کند. در صورتی که در دوران ریکاوری پس از جراحی یا بیماری به سر می برید یا به بیماری مبتلا هستید، از پزشک خود در مورد طب فیزیکی و توانبخشی بپرسید. برای دریافت انواع خدمات توانبخشی و طب فیزیکی می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

طب فیزیکی و توانبخشی برای چه افرادی مفید است

طب فیزیکی و توانبخشی می تواند برای افراد زیر موثر باشد:

  • افرادی که در حال گذراندن دوران ریکاوری پس از آسیب هایی مانند شکستگی مفصل ران هستند
  • اوستئوآرتریت
  • درد در تمامی بخش های بدن از جمله زانو، لگن، شانه، مچ
  • دیابت
  • پارکینسون
  • آلزایمر
  • آسیب مغزی
  • سرگیجه
  • بی اختیاری
  • ام اس
  • فلج مغزی
توانبخشی سالمندان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه کاری انجام می دهد؟

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، افراد مبتلا به مشکلات پزشکی را درمان می کنند. این متخصصین با هدف افزایش قابلیت حرکت، کاهش درد و بازگرداندن عملکرد بیمار، با استفاده از تکنیک های درمانی مختلف، برنامه خاصی را طراحی می کنند.

اولین هدف، کاهش درد و تورم است. سپس، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از تکنیک های مختلف برای افزایش انعطاف، استقامت، هماهنگی و تعادل استفاده خواهد کرد. معمولا این تکنیک ها شامل تمریناتی مانند کشش، بلند کردن وزنه و راه رفتن است.

بیشتر بخوانید : تفاوت طب فیزیکی و توانبخشی با درمان فیزیکی

انواع طب فیزیکی و توانبخشی سالمندان

  • منوال تراپی : روشی است که به کمک دست های درمانگر و با هدف آرام کردن کردن بیمار، کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری انجام می شود. این روش شامل موارد زیر است:
  1. ماساژ عضلات و بافت های نرم بدن با هدف آرام کردن بیمار، بهبود گردش خون و کاهش درد.
  2. موبیلیزیشن از حرکات آرام برای پیچاندن، کشیدن و بازگرداندن مفاصل و استخوان ها به سر جای خود استفاده می کند. این کار به شل کردن بافت های مفاصل و افزایش انعطاف پذیری کمک می کند.
  3. منیپولیشن از حرکات سریع و پر قدرت برای کاهش درد و ترازبندی مجدد مفاصل و استخوان ها استفاده می کند.
  • سرما درمانی : به منظور کاهش درد، تورم و التهاب حاصل از عارضه هایی مانند آرتریت به کار می رود. درمان شامل استفاده از کیسه یخ، ماساژ یخ و استراحت، یخ، فشردگی، بالا نگه داشتن است.
  • گرما درمانی : عضلات را شل کرده و گردش خون را بهبود می بخشد و این کار در شل کردن مفاصل خشک موثر است. گرما برای شل کردن عضلات پیش از تمرین نیز به کار می رود.
  • هیدروتراپی : از آب برای درمان بیماری ها و ترمیم بافت های نرم، افزایش جریان خون و شل کردن کل بدن استفاده می کند.
  • تحریک الکتریکی : از جریان الکتریکی برای ایجاد تاثیر مطلوب روی بدن استفاده می کند. برای مثال، جریان الکتریکی می تواند با بر هم زدن سیگنال های درد، احساس درد را از بین ببرد. تحریک الکتریکی برای انقباض عضلات در افراد درگیر سکته مغزی و آرتریت نیز به کار می رود.

تحریک الکتریکی، اصطلاح عامی است که استفاده از جریان الکتریکی برای تاثیرگذاری روی بدن را توصیف می کند. تحریک الکتریکی کاربردهای فراوانی داشته و برای ترمیم بهتر اغلب به همراه لیزر سرد به کار می رود.

در هر جلسه، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، آموزش های لازم را به بیماران می دهند. بیماران، نحوه انجام کارهای روزانه، محافظت از بدن خود در مقابل آسیب مجدد، انجام تمرینات در خانه و چگونگی تبدیل خانه به مکانی امن تر را می آموزند.

  • فراصوت : از امواج صوتی برای کاهش اسپاسم عضلانی و شل کردن عضلات پیش از تمرین و پس از آن استفاده می شود.
انواع طب فیزیکی و توانبخشی سالمندان

درمان عارضه های خاص با توانبخشی سالمندان

طب فیزیکی و توانبخشی می تواند برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری ها و عارضه های پزشکی مختلف به کار رود.

اغلب افراد 65 ساله و بالاتر در ستون فقرات خود تا حدی دچار آرتریت هستند، حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشند.

طب فیزیکی و توانبخشی با استفاده از تمرینات آبی، کیسه آب داغ، تحریک الکتریکی و تکنیک های دیگر می تواند به خنثی کردن علائم آتی کمک کند.

  • برای بیماران مبتلا به سکته مغزی، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از حرکت درمانی بر اساس ایجاد محدودیت استفاده می کنند، که در آن، فرد وادار می شود از دست ضعیف تر استفاده کند. تصویر سازی حرکتی و تمرین ذهنی شامل انجام حرکات بدون اجرای واقعی آن ها است. این کار، بخشی از مغز را تحریک می کند که حرکت را کنترل می کند.
  • بیماران درگیر پارکینسون، تمریناتی را اجرا می کنند که برای جلوگیری از حرکات ربات گونه ای که بیماری تولید می کند، انعطاف پذیری تنه را بهبود می بخشد.
  • به بیماران درگیر بی اختیاری آموزش داده می شود، عضلات صحیح را پیدا کرده و به درستی از آن ها استفاده کنند. انجام تمرینات لگنی به تقویت عضلات و در نتیجه کنترل مثانه کمک می کند.
  • متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی به بیماران درگیر آلزایمر کمک می کنند با استفاده از تمرین، حافظه را بهبود بخشیده و آغاز مشکلات جدی تر حافظه را به تاخیر بیندازند.

آن ها از روش آینه ای نیز استفاده می کنند که در آن متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نقش آینه را بازی کرده و به بیمار نشان می دهد چگونه حرکت کند. سایر روش ها شامل رقص و باغبانی بوده که به بیماران کمک می کند انواع معینی از حرکات را به خاطر بسپارند.

  • بیماری انسدادی مزمن ریه که باعث اختلال در تنفس می شود، به کمک تمرین برطرف می شود. با آموزش عضلات و افزایش ظرفیت هوایی می توان تنگی نفس را بهبود بخشید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است